33 757 läst ·
109 svar
34k läst
109 svar
Elektriker, kostnad och ok att lämnade såhär?
Oj, glömde bort det här.
Till alla som är arga och säger att det bara är att betala pga accepterat pris så kan jag väl säga att han lämnade ingen officiell offert, utan sa "blir väl ca 8 timmar arbete, kostar så här mycket". Och ja, det kanske gäller som fast-pris, och ja, jag kanske skulle ha kollat upp mer noggrant innan men tyckte att ett utlåtande från 2 elektriker ändå skulle ge en ganska tydlig fingervisning i mängden arbete. När deras estimat är 200% och 400% fel så kan ni väl förstå att en lekman som jag funderar? Har också förståelse för att man tar i i överkant för oförutsedda tidsbovar. Men då om man är klar innan estimerad tid och lämnar ett jobb som i mina (återigen en lekmans) ögon inte ser proffisgt ut så undrade jag vad som är kutym. Hade jobbet sett färdigt ut efter 4 timmar så hade jag antagligen inte reagerat över huvud taget.
Tycker att många av er har en lätt aggressiv ton, trots att jag redan accepterat etompaus utmärkta svar som sa samma sak som ni andra fast på ett trevligare sätt!
Men som sagt, jag ser det som en lesson learnt. Som en tämligen ung och oerfaren kille som är en smula introvert kan det vara svårt att prata med stressiga hantverkare som slänger sig med faktermer och tolka vad som är bs och inte
Tack tack
Till alla som är arga och säger att det bara är att betala pga accepterat pris så kan jag väl säga att han lämnade ingen officiell offert, utan sa "blir väl ca 8 timmar arbete, kostar så här mycket". Och ja, det kanske gäller som fast-pris, och ja, jag kanske skulle ha kollat upp mer noggrant innan men tyckte att ett utlåtande från 2 elektriker ändå skulle ge en ganska tydlig fingervisning i mängden arbete. När deras estimat är 200% och 400% fel så kan ni väl förstå att en lekman som jag funderar? Har också förståelse för att man tar i i överkant för oförutsedda tidsbovar. Men då om man är klar innan estimerad tid och lämnar ett jobb som i mina (återigen en lekmans) ögon inte ser proffisgt ut så undrade jag vad som är kutym. Hade jobbet sett färdigt ut efter 4 timmar så hade jag antagligen inte reagerat över huvud taget.
Tycker att många av er har en lätt aggressiv ton, trots att jag redan accepterat etompaus utmärkta svar som sa samma sak som ni andra fast på ett trevligare sätt!
Men som sagt, jag ser det som en lesson learnt. Som en tämligen ung och oerfaren kille som är en smula introvert kan det vara svårt att prata med stressiga hantverkare som slänger sig med faktermer och tolka vad som är bs och inte
Tack tack
Så som du beskriver det nu är det ett uppskattar pris. Det får högst diffa 15% så i ditt fall kunde han sänkt priset med 15%. Det är andra än du som har triggat fram den aggressiva tonen, så ta inte åt dig av denK konne skrev:Oj, glömde bort det här.
Tack tack
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Nja, ett ungefärligt pris får ej överskridas med 15%, därmed finns ingen nedre gräns.
(KTjL Paragraf 36 för den som är nyfiken)
(KTjL Paragraf 36 för den som är nyfiken)
Vår elfirma kör aldrig fast pris pga vi själva inte tycker det är moraliskt att ta extra betalt som man behöver göra om man ska ha fast pris. Blir alltid dyrare med fast pris pga man inte vet vad som kan hända. Vet båda mattläggare och målare som säger detsamma. De säger till kunderna att ska vi ha fast pris kommer det garanterat bli dyrare än om man kör löpande.
Men ger ni någon uppskattning på hur lång tid jobbet bruka ta?ymmij12 skrev:
Vår elfirma kör aldrig fast pris pga vi själva inte tycker det är moraliskt att ta extra betalt som man behöver göra om man ska ha fast pris. Blir alltid dyrare med fast pris pga man inte vet vad som kan hända. Vet båda mattläggare och målare som säger detsamma. De säger till kunderna att ska vi ha fast pris kommer det garanterat bli dyrare än om man kör löpande.
Själv vill jag ha en uppfattning av vad det kostar innan jag köper något.
Du kan inte ge ett uppskattat pris utan att det blir bindande (+Max 15%) så det är farligt att bara höfta till med något. Det man kan göra är att ge ett högre uppskattat pris och säga att det förmodligen blir billigare att ta det löpande. Jag får inte lämna pris alls till kunder utan de får be om en offert av serviceledaren/arbetsledaren.M mattoys skrev:
Redigerat:
M mattoys skrev:
Om jag är hos en kund och de frågar så brukar jag säga ett uppskattat värde. Då brukar jag så klart säga en högre summa än vad jag själv tror. Så klart får summan variera på hur sort jobbet är. Kunderna blir mer glad om det blev 1-10 000kr billigare än tvärtom.
Sen jag själv kör på att det ska bli så snyggt som möjligt och då kan det ibland ta längre tid än planerat. Men blir det snyggt brukar det inte vara något bekymmer.
Men man kan väl fråga ungefär hur lång tid jobbet skall ta och ungefär vad som behövs i materielbehov.
Då har man ju inte frågat om vad det kostar. Och vad de tar i timmen kan ju knappast vara någon svårighet att uppge. Sedan är det ju bara att räkna själv, o plussa på lite för framkörning, mm.
Då har man ju inte frågat om vad det kostar. Och vad de tar i timmen kan ju knappast vara någon svårighet att uppge. Sedan är det ju bara att räkna själv, o plussa på lite för framkörning, mm.
Det kan vara svårt, jag har jobbat på 3 olika firmor i Sverige, en ren service firma och två entreprenad, och jag har aldrig fått reda på vad vi kostar. Så helt enkelt är det inte 
Och vad gäller material så behöver vi knappt ta upp det här då det är en enda röra med grossistpriser och rabatter. Men visst kan man svara i tid, men jag hade isåfall bara svarat i hel eller halvdagar
Och vad gäller material så behöver vi knappt ta upp det här då det är en enda röra med grossistpriser och rabatter. Men visst kan man svara i tid, men jag hade isåfall bara svarat i hel eller halvdagar
nog är man en dålig yrkesman om man inte kan o får säga hur långt ett enkelt arbete tar.Ramnemark skrev:
Du kan inte ge ett uppskattat pris utan att det blir bindande (+Max 15%) så det är farligt att bara höfta till med något. Det man kan göra är att ge ett högre uppskattat pris och säga att det förmodligen blir billigare att ta det löpande. Jag får inte lämna pris alls till kunder utan de får be om en offert av serviceledaren/arbetsledaren.
Som anställd på en firma (som dom allra flesta elektriker är) så har man normalt inget med priser/kostnader att göra. Priser ska sättas av folk som har ansvar för ekonomi och har till arbetsuppgift att prissätta, och ingen annan.