Ja du får klamra :)

Mikael_L
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja du får klamra :)
Fråga ESV, IN eller SEF ... jag tror nog att de inte håller med dig. :)

Deras drakoniska hållning i sådana här frågor är förbluffande.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fråga ESV, IN eller SEF ... jag tror nog att de inte håller med dig. :)

Deras drakoniska hållning i sådana här frågor är förbluffande.
Vad gäller sätta några extra klammer på en kabel, förutsatt att kabeln får klamras tror jag ingen av dem har något att säga om. Jag förstår inte vad SEF skulle säga om det :thinking:?

Krilleman
K kortis skrev:
Man skulle ju kunna tänka att om budet ligger på 8 Tim och det tar 4 så debiteras 4 Tim, nej vad säger jag ajaj, för mig är det stöld att ta mer än den tid det tar
Gäller din ideologi även åt andra hållet (oavsett hantverksbrasch)?

Lek med tanken att det tog längre tid för montören än dina specificerade timmar på fastprisjobbet, skulle du då betala mer för att få samma utförda tjänst?

99,9% chans att hantverkaren ska kunna få extra betalt, för du har ju minsann "fast pris".

Moral (eller rättare sagt: sensmoral)?

Konsensus är att man delar på risken vid fastprisjobb. Dels kan det bli billigare för hantverkaren, men även dyrare...

Likväl så får du som kund en garanti på vad jobbet kostar, oavsett vad hantverkaren uppskattat... Det är ju hantverkaren som tar risken, men även glädjen att kunna fakturera mer än den faktiska kostnaden (ibland - men absolut inte alltid).

Är man missnöjd med det så tycker jag du ska köra på löpande räkning, för alla hantverkare tar höjd "i fall att" på ett fastpris-jobb.

Redigerat:
  • Gilla
Grävkalle och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Coolt, vilken kommun bor du i, som har tekniker som åker ut till kommuninnevånarna och hjälper dessa med sådana här spörsmål ...?

Jag ska bladet från munnen, jag är rätt säker på att du bara fabulerar ihop saker och ting ... :dizzy:
Syfte oklart, kanske bara vill kasta lite skit på hantverkare sådär i allmänhet ...
Fakta e fakta!Skit kastar man när det finns orsak att kasta!om alla skulle göra det när det e fel med hantverkare,då skulle dem dåliga rensas bort rätt så snart,finns bra hantverkare som har företagsmoralen kvar,oftast får dem lida att rotägg finns i branschen

Fakta är fakta :thinking::crysmile:?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
”Kommunens tekniker” :crysmile:. Bra att rådfråga någon som inte är elektriker om vad som behöver göras. Elektrikern har säkert mer kunskap och kanske helt enkelt förklarade vad som bör göras, och du är för snål :)
Snål?du verkar inte ha nått vett eller susning om nåt

När det gäller el och elektriker så har jag nog mer susning än dig :)

• Gilla
Johan_85 och 1 till
  • Laddar…
K Kajansbygge skrev:
Fakta e fakta!Skit kastar man när det finns orsak att kasta!om alla skulle göra det när det e fel med hantverkare,då skulle dem dåliga rensas bort rätt så snart,finns bra hantverkare som har företagsmoralen kvar,oftast får dem lida att rotägg finns i branschen
Så kommunens tekniker gjorde installationen åt dig som elektrikerna skulle ha gjort?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
K Kajansbygge skrev:
Berätta vilken kommun det är.

lärjungen
Mikael_L Mikael_L skrev:
Berätta vilken kommun det är.
Gissar på Norrtälje kommun eftersom han i en annan tråd skriver att han haft problem med elektriker "här i Hallstavik".

Mikael_L
Bra att veta för folk i Norrtälje att veta, ring till kommunen, så skickar de ut sin tekniker för att styra upp när hantverkare har fel. :)

• Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra att veta för folk i Norrtälje att veta, ring till kommunen, så skickar de ut sin tekniker för att styra upp när hantverkare har fel. :)
Ja det är tur att de har sina tekniker så när du haft 4 elektriker hemma hos dig, och 3 av dem säger att du behöver byta centralen så kan den kommunala teknikern komma och förklara för de tre elektrikerna att de har fel :rofl::geek:

• Gilla
Johan_85 och 4 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Gäller din ideologi även åt andra hållet (oavsett hantverksbrasch)?

Lek med tanken att det tog längre tid för montören än dina specificerade timmar på fastprisjobbet, skulle du då betala mer för att få samma utförda tjänst?

99,9% chans att hantverkaren ska kunna få extra betalt, för du har ju minsann "fast pris".

Moral (eller rättare sagt: sensmoral)?

Konsensus är att man delar på risken vid fastprisjobb. Dels kan det bli billigare för hantverkaren, men även dyrare...

Likväl så får du som kund en garanti på vad jobbet kostar, oavsett vad hantverkaren uppskattat... Det är ju hantverkaren som tar risken, men även glädjen att kunna fakturera mer än den faktiska kostnaden (ibland - men absolut inte alltid).

Är man missnöjd med det så tycker jag du ska köra på löpande räkning, för alla hantverkare tar höjd "i fall att" på ett fastpris-jobb.
Ja precis. Det kan ju även vara så att hantverkaren avsätter exempelvis en hel arbetsdag i kalendern för jobbet och om arbetet blir färdigare snabbare finns kanske inget annat jobb den dagen.

P Putte 9497 skrev:
Av egna erfarenheter när man lämnar fast pris till kund oavsett vad det handlar om så protesterar kunden om arbetet tar en dag kortare än avtalat. Då ska de minsann bara betala för tiden det tog. Då brukar jag fråga om de hade varit beredda att betala en dag extra om jag hade missbedömt arbetets omfattning men då helt plötsligt gäller avtalet.
Låter som vissa kunder (ej privatpersoner) jag haft på jobbet. De vill ha ett "takpris", dvs vi ska jobba mot rörligt arvode men att kostnaden kan bli högst X kr. Dvs kunden har tryggheten av ett fast pris men ändå fördelarna med rörligt arvode. Jag brukar inte vara särskilt intresserad av den sortens lösning...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.