33 757 läst ·
109 svar
34k läst
109 svar
Elektriker, kostnad och ok att lämnade såhär?
Att ge ett pris kan bara den som företräder företaget göra, eller har fullmakt att företräda företaget i sådan fråga, dvs både har behörighet samt befogenhet att ge ett pris, så enkelt är det.K kortis skrev:
(Företrädare för företaget är den/de som tecknar firman, dvs gör affärer i företagets namn, ev VD är så gott som alltid firmatecknare, styrelsen, eller delar av, är ibland firmatecknare, sen kan det finnas ytterligare personer, men som regel är firmatecknare en person, eller en liten krets av personer i firmans ledning eller bland ägarna.)
Det är nästan lika befängt som att jag skulle fråga en som tankar planen om vad jag ska få för pris på en resa till Wien.
Nu kan en anställd trots allt drista sig till att lämna ett pris, utanför sitt behörighetsområde, eller sina befogenheter, och det är inte säkert att det blir en bindande prisuppgift.
Det är faktiskt i stor utsträckning i tjänsteköparens intresse att förvissa sig om att ett lämnat pris är giltigt.
Jag har alltid varit noga med att inte ange något pris eller lova något för företagets räkning när jag jobbat åt andra. Visst, en viss smidighet får man gärna besitta, t.ex. kan jag säga att jag tror att något kan ta en viss tid, eller kosta något, men ifall det önskas en riktig prisuppgift så måste kunden kontakta chefen, då jag inte har rätt att lämna bindande prisuppgifter för företaget ifråga.
Redigerat:
Ja naturligtvis mellan tummen o pekfingret men en dags jobb har ju i alla fall alla elektriker haft rätt på som jag haft o göra med o oftast mycket längre än såMikael_L skrev:
Att ge ett pris kan bara den som företräder företaget göra, eller har fullmakt att företräda företaget i sådan fråga, dvs både har behörighet samt befogenhet att ge ett pris, så enkelt är det.
(Företrädare för företaget är den/de som tecknar firman, dvs gör affärer i företagets ja naturligtvis namn, ev VD är så gott som alltid firmatecknare, styrelsen, eller delar av, är ibland firmatecknare, sen kan det finnas ytterligare personer, men som regel är firmatecknare en person, eller en liten krets av personer i firmans ledning eller bland ägarna.)
Det är nästan lika befängt som att jag skulle fråga en som tankar planen om vad jag ska få för pris på en resa till Wien.
Nu kan en anställd trots allt drista sig till att lämna ett pris, utanför sitt behörighetsområde, eller sina befogenheter, och det är inte säkert att det blir en bindande prisuppgift.
Det är faktiskt i stor utsträckning i tjänsteköparens intresse att förvissa sig om att ett lämnat pris är giltigt.
Jag har alltid varit noga med att inte ange något pris eller lova något för företagets räkning när jag jobbat åt andra. Visst, en viss smidighet får man gärna besitta, t.ex. kan jag säga att jag tror att något kan ta en viss tid, eller kosta något, men ifall det önskas en riktig prisuppgift så måste kunden kontakta chefen, då jag inte har rätt att lämna bindande prisuppgifter för företaget ifråga.
Istället för att fråga efter ett rent pris, så kan man istället fråga hur lång tid (elektrikern) tror arbetet kommer ta, och sen tar man reda på vad man får betala per timme(via ekonomiavdelningen, om elektrikern inte själv vet/vill/kan/får säga), och vips så har man ett uppskattat pris.
Ett uppskattat pris, oavsett om det kommer direkt från den (obefogade) elektrikern eller dess ekonomiavdelning ska alltid tas med en rejäl skopa salt dock. Ibland blir man glatt överraskad, ibland är uppskattningen helt korrekt, och ibland blir det dyrare...
Sen varierar det ju såklart beroende på vilken typ av jobb det handlar om... T ex, något enklare som att uppgradera huvudsäkringarna är ju lite lättare att sia över än att tråda om hela huset.
Personligen föredrar iaf jag att få ett "uppskattat pris" på, t ex, 5000kr, som sedan slutar på 7 eller 8000kr, än att bara veta att priset hamnar mellan "gratis" och "hur mycket som helst".
Ett uppskattat pris, oavsett om det kommer direkt från den (obefogade) elektrikern eller dess ekonomiavdelning ska alltid tas med en rejäl skopa salt dock. Ibland blir man glatt överraskad, ibland är uppskattningen helt korrekt, och ibland blir det dyrare...
Sen varierar det ju såklart beroende på vilken typ av jobb det handlar om... T ex, något enklare som att uppgradera huvudsäkringarna är ju lite lättare att sia över än att tråda om hela huset.
Personligen föredrar iaf jag att få ett "uppskattat pris" på, t ex, 5000kr, som sedan slutar på 7 eller 8000kr, än att bara veta att priset hamnar mellan "gratis" och "hur mycket som helst".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Kan inte komma ihåg var jag läste det, men vill minnas att jag läst att man som konsument inte alls ska ha koll på och förstå vem som har rätt att lämna prisuppgift till dig, det var företaget som ska ha tydliga rutiner hur det följs och setill att sina anställda inte gör nått de inte ska göra.Mikael_L skrev:
Att ge ett pris kan bara den som företräder företaget göra, eller har fullmakt att företräda företaget i sådan fråga, dvs både har behörighet samt befogenhet att ge ett pris, så enkelt är det.
(Företrädare för företaget är den/de som tecknar firman, dvs gör affärer i företagets namn, ev VD är så gott som alltid firmatecknare, styrelsen, eller delar av, är ibland firmatecknare, sen kan det finnas ytterligare personer, men som regel är firmatecknare en person, eller en liten krets av personer i firmans ledning eller bland ägarna.)
Således gör du alldeles rätt i att be kunden ta kontakt med chefen.
Edit: vet faktiskt inte om det fanns någon rimlighetsdel i det hela. Dvs om det är uppenbart att personen inte borde ha rätt att lämna så är det inte giltigt, exempelvis om man man frågar städaren om priset på en bil, eller frågar receptionisten om att köpa huset.
Redigerat:
Brukar höfta med att det tar mellan tummen och pekfingret
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag förstår att elektrikern på plats inte får ge pris, för att det kan bli rejält fel. Lite synd är det dock när man har en vettig elektriker hemma* att man inte kan få en uppskattad kostnad på andra framtida arbeten. En tidsuppskattning brukar man ändå få, en grov, men det kan vara tillräckligt i det läget.
En av de bästa upplevelserna var när jag fick hjälp att utöka antalet uttag i vardagsrummet. Elektrikern frågade vad jag skulle ansluta och förslog direkt att vi körde fyrvägsuttag istället, för uttagen skulle ändå ta slut på nolltid (tv, stereo, DVD, dator etc), samt föreslog att även sätta uttag i hallen där det saknades. Prisskillnaden blev knappt märkbar, men skillnaden för mig var stor.
vilket hänt alla gånger utom den gång för länge sen när jag trodde att det skulle bli billigare att göra det svart. Arbetet blev bra, men inte en spänn billigare än vitt
En av de bästa upplevelserna var när jag fick hjälp att utöka antalet uttag i vardagsrummet. Elektrikern frågade vad jag skulle ansluta och förslog direkt att vi körde fyrvägsuttag istället, för uttagen skulle ändå ta slut på nolltid (tv, stereo, DVD, dator etc), samt föreslog att även sätta uttag i hallen där det saknades. Prisskillnaden blev knappt märkbar, men skillnaden för mig var stor.
vilket hänt alla gånger utom den gång för länge sen när jag trodde att det skulle bli billigare att göra det svart. Arbetet blev bra, men inte en spänn billigare än vitt
Jag har för mig att ett rekvisit är att kunden förstod, eller borde förstått att det lämnade priset inte var korrekt/lämnat av en utan behörighet.13th Marine skrev:
Kan inte komma ihåg var jag läste det, men vill minnas att jag läst att man som konsument inte alls ska ha koll på och förstå vem som har rätt att lämna prisuppgift till dig, det var företaget som ska ha tydliga rutiner hur det följs och setill att sina anställda inte gör nått de inte ska göra.
Således gör du alldeles rätt i att be kunden ta kontakt med chefen.
Edit: vet faktiskt inte om det fanns någon rimlighetsdel i det hela. Dvs om det är uppenbart att personen inte borde ha rätt att lämna så är det inte giltigt, exempelvis om man man frågar städaren om priset på en bil, eller frågar receptionisten om att köpa huset.
Så det kan mycket väl bli en tvist som företaget förlorar i ett verkligt fall.
Men detta är ju också en anledning till problemet med att elektrikern på plats inte vill säga ett ord om tider och kostnader, ty en framsynt företagsledning är proaktiv och har mycket noga och ordentligt inpräntat i sin personal att de aldrig, under några som helst omständigheter, får lämna några prisuppgifter eller skattningar.
Ty så måste företaget agera, för att skydda sig själva ifrån juridikens konsekvenser.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Det jag invände mot var väl liknelsen med flygplanstankaren, om vi bortser från att denne sällan är anställd av flygbolaget så har denne en väldigt liten del i arbetet som utförs, har man en hantverkare hemma så gör oftast denne merparten av jobbet och då känns det inte orimligt att denne också har koll på vad priset kan bli.
Så summa summarum så håller vi väl egentligen med varandra
Så summa summarum så håller vi väl egentligen med varandra
Jo jag håller med, flygplanstankaren var ett väldigt drastiskt, men/och övertydligt exempel.
Det är som du säger, ibland är det rätt lätt att inse att det inte är rätt person som ger ett pris, ibland är det ytterst svårt (som kund) att inse att det är något fel.
Här har jag hittat en hygglig utläggning i ämnet.
https://www.lawline.se/answers/mast...a-pris-som-kunden-av-en-anstalld-fatt-via-sms
Det är som du säger, ibland är det rätt lätt att inse att det inte är rätt person som ger ett pris, ibland är det ytterst svårt (som kund) att inse att det är något fel.
Här har jag hittat en hygglig utläggning i ämnet.
https://www.lawline.se/answers/mast...a-pris-som-kunden-av-en-anstalld-fatt-via-sms
Beror rätt mycket på hur stor firman är också.
I mitt fall är det ägaren och hans ena barn och jag. Jag får själv fakturera alla mina jobb. Vilket jag själv börjar känna att kanske dags att sluta och starta eget då jag redan gör allt själv.
I mitt fall är det ägaren och hans ena barn och jag. Jag får själv fakturera alla mina jobb. Vilket jag själv börjar känna att kanske dags att sluta och starta eget då jag redan gör allt själv.
Nej. Att det är så är knappast unikt för elektriker. Jag kan inte heller sätta några priser på våra affärer och tjänster. Det görs av affärsavdelningen precis som hos alla andra. I små företag är givetvis annorlunda men så fort en firma blir tillräckligt stor att du får du den uppdelningen av arbetsuppgifter.Henrik Nordlander skrev:
Knappast en relevant jämförelse. Det handlar inte om att sätta pris utan om att veta vad det kostar. Personalen på ICA kan utan tvekan tala om på öret hur mycket varje vara kostar. Det föreligger alltså varken osäkerhet eller svårighet att avgöra kostnaden för ett inköp innan det är dags att betala.E elmont skrev: