Så du menar att alla som arbetar på ICA har prislistan i huvudet? Jag kan garantera att du har fel där, lika som att dom inte kan sätta priser efter vad dom TROR det skulle kosta. Och eftersom elektriker NORMALT inte sysslar med fakturering och ekonomi får dom NORMALT inte sätta priser eller tidsåtgång.
MEN om företagsledningen så önskar kan dom naturligtvis ge "fullmakt" till elektrikern att sätta prisen och lämna "offerter".
OCH vad det kostar kan variera rätt mycket beroende på kund och storlek på arbete.

Mikael_L
Jag hade alltid en liten bunt med chefens visitkort med mig.

Om det önskades någon offert eller prisuppgift så brukade jag kika som snabbast vad det gällde och hur förutsättningarna var, sen gav jag ett kort och bad kunden ringa chefen och bad att han även skulle meddela att jag hade kikat på förutsättningarna så chefen kunde troligen klara sig med att prata med mig, behövde inte åka ut själv och kika.

Och sen var inte detta alldeles helt bombfast, det hände nog att jag ibland dristade mig att uppskatta en tidsåtgång, samt att jag hade halvhyfsad koll på timdebitering.
Dvs, agera lite smidigt, för allas bästa.

Men som anställd, eller arbetande på uppdrag som typ inhyrningspersonal, måste man vara försiktig med vad man säger och gör. Ty man har sällan befogenhet att representera firman i affärsfrågor.

• Gilla
Lucif3r och 5 till
  • Laddar…
P
Blandas inte äpple och päron ganska vilt här?

Jag förstår att en hantverkare inte ska lämna prisuppgift för företaget vill givetvis räkna och inte gå back.

Men om jag frågar hantverkaren på plats om tidsuppfattningen för ett arbete och denna hänvisar till Chefen då känner jag att jag valde fel firma. Varför?

Jo för chefen kanske inte har dragit någon el på 5 år, inte krökat tillräckligt hårt :thinking: eller inte byggd några väggar på ett tag, så dennes prisuppskattning kan vara åt helv-te fel.

Jag hoppas att cheferna i alla fall frågar er som är experter på vad ni tror det kommer ta...

Så jag håller isär att få en offert och att få en tidsuppskattning.

• Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Blandas inte äpple och päron ganska vilt här?

Jag förstår att en hantverkare inte ska lämna prisuppgift för företaget vill givetvis räkna och inte gå back.

Men om jag frågar hantverkaren på plats om tidsuppfattningen för ett arbete och denna hänvisar till Chefen då känner jag att jag valde fel firma. Varför?

Jo för chefen kanske inte har dragit någon el på 5 år, inte krökat tillräckligt hårt :thinking: eller inte byggd några väggar på ett tag, så dennes prisuppskattning kan vara åt helv-te fel.

Jag hoppas att cheferna i alla fall frågar er som är experter på vad ni tror det kommer ta...

Det beror ju helt på vilken typ av jobb det är. Har du ett jordfel som ska letas fram så hade tummen i detta fall varit en timme, och pekfingret en vecka. Allt som oftast stöter man på patrull under jobbets gång och därför är det svårt att ge en tid.

Det handlar väl lite om ansvar och arbetsfördelning, jag som företagare vill inte att mina anställda på mer eller mindre bra grunder ska lämna priser till mina kunder. Lämnar jag en tidsuppgift på 40 timmar och det tar 60 timmar får elektrikern betalt för 60 timmar och företaget gör ett backjobb. Skulle elektrikern lämna en tid på 40 timmar och jobbet tar 60 så tror jag knappast att denne är villig att ta konsekvensen av sin felbedömning och bara ta ut lön för 40 timmar.
Och jag tror att den som dagligen sitter och gör kalkyler på jobb har mycket större möjlighet att bedöma rätt prisläge. I alla fall om det handlar om jobb större än någon enstaka timma.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Det handlar väl lite om ansvar och arbetsfördelning, jag som företagare vill inte att mina anställda på mer eller mindre bra grunder ska lämna priser till mina kunder. Lämnar jag en tidsuppgift på 40 timmar och det tar 60 timmar får elektrikern betalt för 60 timmar och företaget gör ett backjobb. Skulle elektrikern lämna en tid på 40 timmar och jobbet tar 60 så tror jag knappast att denne är villig att ta konsekvensen av sin felbedömning och bara ta ut lön för 40 timmar.
Och jag tror att den som dagligen sitter och gör kalkyler på jobb har mycket större möjlighet att bedöma rätt prisläge. I alla fall om det handlar om jobb större än någon enstaka timma.

Nu pratar vi väl om jobb till privatpersoner när elektrikern är på plats hos privatpersonen redan?

Om den som räknar på jobben är mer lämpliga att räkna på hur många timmar arbetet FAKTISKT tar än den elektriker som är ute och gör jobbet dagligen håller jag inte med dig om, däremot förstår jag att elektrikern inte har koll på Omkostnader och påslag.

P
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det beror ju helt på vilken typ av jobb det är. Har du ett jordfel som ska letas fram så hade tummen i detta fall varit en timme, och pekfingret en vecka. Allt som oftast stöter man på patrull under jobbets gång och därför är det svårt att ge en tid.

Och denna kunskap har inte elektrikern som är på plats och ska utföra arbetet?

Det låter som ni förringar elektrikernas kunskap.

Förstår du inte problemet för elektrikern? Som inte får sätta priser och ange tider till kund, utom i undantagsfall då arbetsledningen uttryckligen tillåter det.
Det ingår normalt INTE i elektrikers arbete att göra/lämna tidsuppskattningar, om h*n skulle kunna har inte med saken att göra. Hur tror du det skulle fungera om alla anställda skulle börja att ge "kostnadsförslag" till höger och vänster, vilket det ju i botten handlar om. Och det spelar ingen roll om det är företag eller privata som är kunden.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Henrik Nordlander.
Hur skulle det gå om alla som arbetar på ICA började sätta priser efter eget tycke.
Jo och ja och nej, ett special är vid utförsäljningar men
även när läsbar prismärkning saknas, vana kassörer har frågat mig vad det stod
på hyllan och sedan tagit det priset jag sa (normal försäljning.)

Vid utförsäljningar har min mor fått samma erfarenhet för en kort tid sedan ("jämmer" och fix)

Svaret på frågan är iallafall att på de flesta företag FÅR inte en elektriker lämna priser. Att ni som konsumenter tycker det är dåligt spelar ingen roll, det är som det är ändå. Det står i installationsavtalet och bryter man det kan elektrikern bli personligt ekonomiskt ersättningsskyldig. Man skall ha befogenhet för att lämna pris vilket oftast är arbetsledningens uppgift.

I en drömvärld är alla jobb löpande där elektrikern slipper bråka med kunden om tidsåtgång och slipper även att bråka med arbetsledaren som räknat bort sig.

• Gilla
Grävkalle och 4 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Problemet med ditt resonemang är att det i praktiken innebär samma sak mot kunden. Lämnas en ungefärlig prisuppgift så är företaget bunden av den oavsett vem som lämnat den (stämmer inte helt, men då ska det varit uppbenbart för kunden att personen inte hade mandat att lämna den uppgiften). Så självklart kan hantverkaren lämna en gissning på kostnaden för jobbet men som flera redan påpekat så kan det ställa till det för företaget om personen inte har mandat att göra det eller inte har full koll på hur debiteringsmodellen ser ut mot kund.

M mr_bygg skrev:
Problemet med ditt resonemang är att det i praktiken innebär samma sak mot kunden. Lämnas en ungefärlig prisuppgift så är företaget bunden av den oavsett vem som lämnat den (stämmer inte helt, men då ska det varit uppbenbart för kunden att personen inte hade mandat att lämna den uppgiften). Så självklart kan hantverkaren lämna en gissning på kostnaden för jobbet men som flera redan påpekat så kan det ställa till det för företaget om personen inte har mandat att göra det eller inte har full koll på hur debiteringsmodellen ser ut mot kund.
Ja, även om en hantverkare säger att timantalet är osäkert och att hen TROR att jobbet tar ett visst antal timmar, kan det sedan användas emot offerten. "Men hantverkaren sa att det skulle ta så och så många timmar."

lärjungen
L Lucif3r skrev:
Personligen föredrar iaf jag att få ett "uppskattat pris" på, t ex, 5000kr, som sedan slutar på 7 eller 8000kr, än att bara veta att priset hamnar mellan "gratis" och "hur mycket som helst".
Problemet med detta är att det finns en del kunder som inte skulle tänka som du, utan istället säga "Men du sa ju 5000 och så blev det ett påslag på 50%. Nä nu tänker jag minsann bestrida fakturan". Det kan vara farligt att ge muntliga gissningar.

• Gilla
  • Ledsen
Husbuset och 3 till
  • Laddar…
H Husbuset skrev:
Ja, även om en hantverkare säger att timantalet är osäkert och att hen TROR att jobbet tar ett visst antal timmar, kan det sedan användas emot offerten. "Men hantverkaren sa att det skulle ta så och så många timmar."
Men då kanske ni kunde tänka er att ta ut ex 50 Tim om jobbet bara tog det om offerten låg på 100 det är moral, det är ju lätt att ta i i överkant jag oxå

Mikael_L
K kortis skrev:
Men då kanske ni kunde tänka er att ta ut ex 50 Tim om jobbet bara tog det om offerten låg på 100 det är moral, det är ju lätt att ta i i överkant jag oxå
Men det som Husbuset skrev om var ju inte någon offert i egentlig mening, det var ju vad någon anställd, utan mandat, hasplade ur sig. Ungefär som min liknelse att en bagageplockare lovat mig ett pris på en flygresa.

Det är ju den frågan vi diskuterar här, varför de flesta elektriker inte får uppskatta/lämna pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.