Det här är ju ett känt fenomen inom hela byggbranschen, även blande de stora bolagen men då kallas det för något helt annat. Anvisningsrabatter.

Låt säga att firma A tecknar ett avtal med säg en leverantör av kakel och någon till. För att firma A ska köpa deras produkter så får de en "slant" för besväret varje gång de kan förmå en kund låta firma A stå för inköpet av kakel.

Den rena vinsten firma A gör per kvadratmeter är i runda slängar 70-80%.

Ännu värre är det om en firma A använder sig av en UE för att utföra sitt åtagande. Då finns det väldigt ofta med i avtalet dem emellan att UE måste handla på deras avtal. Det som händer då är att de firma A får en "slant" för besväret från ramavtalsleverantören, trots att de inte har handlat en enda sak från ramavtalslevarantören.

Det här min vänner har jag väldigt väldigt väldigt gott på fötterna när jag påstår efter flera år som strategisk inköpare på koncernnivå.

De kallar det för Anvisningsrabatter - jag skulle säga bestickning, och det är olagligt i Sverige.

Tror ni det förekommer bland de små "byggarna"?...You do the math!

Jag förstår nog inte riktigt vad din utförliga beskrivning av "anvisningsrabatter" har att göra med TS problem. Alltså att det faktum att priset firman lämnat inte stämmer med vad de sedan fakturerat TS......:S

Hej.
Mycket kortfattat bad jag om en ny faktura på 9500:-, jag fick det.
Detta problem är nu ur världen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.