Ja där håller jag med men det är som sagt en tolkning och ingen klar regel, man kan lika gärna vända på det och säga att jovisst kostar det 100 000 men då var ju inte materialet medräknat eller rivning av gamla taket osv.
Enda sättet man har en aning om vad som gäller är om man gör en ganska specad offert/avtal?

mr_bygg skrev:
Lagen är utformad utifrån ett konumentperspektiv så det ligger, precis som magnu påpekar, i företgarens intresse att ha ett tydligt och klart avtal om vad som gäller annars har kosumenten "tolkningsföreträde" om vad som överenskommits.

mycke_nu skrev:
Ganska märkligt med tanke på att det normalt sett endast är firmatecknaren som kan ingå avtal.. Anställda säljare tecknar normalt sett inte Firman.

Även anställda kan ju ingå avtal med hjälp av så kallad ställningsfullmakt. Annars blir det jobbigt när man går in på t ex Konsum och handlar:
"hördudu den där köttbiten du köpte förra veckan skulle kosta 1000 kr/kg. Kassörskan hade inte rätt att teckna något avtal. " ;-)

Ska bli spännande att höra hur det slutar. Så länge händelsen återspeglas rätt av TS och inget väsentligt har utelämnats tycker jag det är självklart att han inte ska betala hela fakturan.

Återstår att se om nya omständigheter kommer fram.

Oj vad folk inte läser hela diskussionen innan de svarar, som kommentarer om att det är bäst att ringa först och kolla varför den är så hög, det skrevs väl rätt tidigt att TS gjorde det men inte fått tag på dem.
Och sen vad spelar det för roll om det är någon som har rätt att ge ut offert eller inte om han får ett sms med pris för arbete och material, menar folk verkligen att om jag får in ett pris så måste jag kolla med cheferna eller den jag fick offerten ifrån om han/hon verkligen har befogenhet att diskutera pris, hur störigt skulle inte det vara om folk frågade det hela tiden.
-"Tack för offerten, men har du befogenhet att diskutera pris?"

TS kan ju faktiskt inte hitta delar av materialet som enligt fakturan är installerat är inte det ett skäl till att kontrollera hela fakturan noggrannt och ifrågasätta den så är det ju ganska skumt, varför försöker folk försvara felaktiga fakturor?

Vad spelar det för roll vem som färdigställde och vem som offererade?
En offert ska ju hållas, eller inom 15% eller vad det är.
Hela systemet med upphandlingar skulle ju falla om man fick frångå en offert bara för att det var andra anställda som utförde det, klarar de inte att göra det inom den specade tiden så får de väl börja köra med löpande eller offerera mer.

Redigerat:
En liten samanfattning:
Kunden ringer upp företaget och vill ha ett jobb utfört.
Ett muntligt avtal tecknas mellan chefen på företaget och kunden, att
installera div uttag m.m. på löpande räkning i kundens kök.
Företaget skickar ut en montör.
När jobbet är klart eller i vart fall påbörjat, så frågar kunden montören vad arbetet kostar.
Montören säger jag vet inte men jag ska kolla med chefen.
Kunden får senare ett SMS från montören, med "Det landar på ca 8.400:-"
Kostnaden avser arbete enligt TS första inlägg.
Senare har han ändrat det till att även materiel ingår.
Lite luddigt....minst sagt.
Har kunden tacknat avtal med företaget/chefen, så ska han naturligtvis inte omförhandla
avtalet med en montör på bygget.
Tycker jag

Redigerat:
WATTisPOWER skrev:
En liten samanfattning:
Kunden ringer upp företaget och vill ha ett jobb utfört.
Ett muntligt avtal tecknas mellan chefen på företaget och kunden, att
installera div uttag m.m. på löpande räkning i kundens kök.
Företaget skickar ut en montör.
När jobbet är klart eller i vart fall påbörjat, så frågar kunden montören vad arbetet kostar.
Montören säger jag vet inte men jag ska kolla med chefen.
Kunden får senare ett SMS från montören, med "Det landar på ca 8.400:-"
Kostnaden avser arbete enligt TS första inlägg.
Senare har han ändrat det till att även materiel ingår.
Lite luddigt....minst sagt.
Har kunden tacknat avtal med företaget/chefen, så ska han naturligtvis inte omförhandla
avtalet med en montör på bygget.
Tycker jag
Nja, så tolkar jag inte TS direkt. Det enda avtal som finns ang. pris är sms:et från elektrikern, då får väl firman stå för det priset.
Men det stora problemet för TS och anledningen till att han skriver här är ju att firman som fakturerat honom 15000 istället för 8400 inte kan ge någon förklaring till kostnaderna, han har ringt 5-6 samtal utan att få prata med någon som vet nåt och oftast utan att få svar ens, man lovar att han ska bli uppringd men ingen ringer upp.

Om vårt företag får en fråga ang. faktureringen så kommer ekonomichefen och jag att reda ut det samma dag, självklart i kontinuerlig kontakt med uppdragsgivaren. Det aktuella företaget gör raka motsatsen, håller sig undan och svarar inte ens i telefon. Lite magstarkt att försvara det agerandet tycker jag.

Sen har vi bara den enes version här men det gäller i 99.99% av alla inlägg så om det är ett skäl till att inte ha åsikter kan vi stänga forumet helt.

Håller med Ronnyh, Jan-Å. m.fl.

Däremot håller jag inte med WATTisPOWER. Vem kunden talar med på firman och hur deras interna organisation ser ut (vem som får säga vad) är inget konsumenten skall behöva bekymra sig om. En person som representerar firman gör det. Punkt slut. Om denne säger och lovar saker som han/hon inte har mandat till så är det firmans interna problem.

TS har fått ett pris på 8.400:- från firman. Ointressant från vem på firman. TS tolkning är att det är på det han vill (ev. redan har fått utfört). Alltså inklusive material, arbete, moms o.s.v. Dessutom har han denna summa skriftligt. Om firman nu i efterhand anser att detta inte är en totalsumma (vilket vi inte vet, och tydligen inte TS heller), är det upp till dem att bevisa att de faktiskt tydligt talat om det för kunden i samband med avgivande av priset och vad de 8400:- egentligen avser.

TS har fått ett fastpris, och rimligt är att betala detta plus de 15% som det max får avvika - förutsatt att det inte tillkommit extraarbeten och annat (vilket inte verkar vara fallet). Tycker (obs - det är vad jag "tycker ;-):

1. TS bör tala med firman och be dem förklara (vilket inte verkar vara så framgångsrikt)
2. TS bör betala överenskommen summa (SMS) + 15% av fakturan och skriftligen bestrida resten.
3. Firman lär inte ha någon framgång med argument som att fel person lämnat priset eller att det bara omfattar en viss del (under förutsättning att det inte står mer i SMS:et som inte återgivits här). Konsumenten har tolkningsföreträde.

TS sätter en hel del fokus på materialet i trådens början. Visst, där finns fel som är väldigt uppenbara - debiterat för fler uttag än vad som satts upp är ju tämligen svårt att argumentera emot. Men det är inte där pengarna (>7.000:-)ligger. FKK 5G4 kostar c:a 100:-/m (inkl. moms) på Malmbergs i lösmeter. Två meter för mycket debiterat är inte ens med elektrikerpåslag så många hundralappar. Och ärligt talat - går det åt kring 3m så skulle jag också tagit en 5m för säkerhets skull.

Nej, det är fakturan som helhet och totalbeloppet som du skall diskutera. Eftersom du fått ett fastpris så är det egentligen inte intressant vad varje detalj kostat - det har du ju ingen spec på i alla fall (i SMS:et). Det enda firman egentligen behöver speca i fakturan är arbete/material, för ROT-avdragets skull. Sedan är det ju bra att de gör det i alla fall. I det här fallet bevisar ju vissa uppenbara saker att fakturan inte stämmer.

Men det är inte antalet uttag eller längd FKK 5G4 som gör 7.000:-.

Redigerat:
Jag hängde upp mig på materialet eftersom det var det första som slog mig.
Fick betala 292:- ink moms med 30% rabatt / metern för FKK 5G4..
Det blir min sista kommentar i tråden innan jag verkligen fått de svar jag söker från firman som utförde arbetet.

spasm skrev:
Jag hängde upp mig på materialet eftersom det var det första som slog mig.
Fick betala 292:- ink moms med 30% rabatt / metern för FKK 5G4..
Det blir min sista kommentar i tråden innan jag verkligen fått de svar jag söker från firman som utförde arbetet.
Förstår det, fel antal uttag och meter kabel är ju sådant man ser rätt snabbt. Innebär ju också att firman har ett materialpåslag på åtminstone 300%. Och troligen ännu mer på vissa saker, med tanke på vad de debiterat för uttagen. Men nu är det inte påslag och inte ens hela materialposten i sig som når upp till det tvistiga beloppet, så det är nog OT i tråden. Finns dessutom andra trådar om materialpåslag.

Lycka till, och återkom gärna i tråden om hur det gick och hur firman motiverat sin faktura.

Men samtidigt om materialet är fel så kan ju även annat vara det.

TS skriver själv i sitt första inlägg, att prisfrågan gällde arbetet.
Då måste rimligtvis också SMS-svaret avse arbetet.
En rimlig tanke är att montören hade koll på antalet timmar, men inte på vad
materielen kostar. Det är heller inget någon kan begära och det ingår inte i hans arbetsuppgift.
Rimligt är också att när TS ringer firman och beställer arbetet, så är det på
löpande räkning.
Om inte, hade han fått en offert, innan arbetet startat. Inte när det var klart.
Det är också så att, lämnar en person på företaget en prisuppgift så måste företaget stå för den uppgiften. Så företaget måste nog be sina montörer att inte lämna ifrån sej "offerter"
Jag tycker bara det var olämpligt av TS att begära offert av montören på plats, i efterhand.

Är det verkligen så att priset på en offert får avvika 15-20%? En offert är ju ganska strikt vad gäller vad som ska göras och vad det kostar, däremot ett kostnadsförslag (t.ex. från bilverkstad eller liknande) kan avvika i pris. Så frågan är om man ska se SMS'et som en offert eller kostnadsförslag, en offert måste ju alltid följas upp av ett accept för att ett avtal ska ingås vilket inte gjordes i det här fallet...

Om jag säljer en dyr utrustning till en industri som ska budgetera för den investeringen skulle nog bli ganska frågande om fakturan är på 2 300 000 istället för 2 000 000 som offererats...

Innehåll i en bra offert:
Rubriken Offert eller Anbud
Uppgifter om offertlämnaren (avsändaren) och om mottagaren
Handläggarens namn
Offertnummer eller referens, datum
Leveransadress
Offertens giltighetstid
Leveransvillkor, transportsätt och leveranstid
Specifikation av vad offerten avser
Pris per enhet samt totalpris

Annars kan ju allt bero på sånt härsom jag hittade på en annan tråd om elektriker Visserligen från 2006 men många hantverkare har ju högkonjuktur nu med tanke på bl.a rotavdragen

Redigerat:
Nej priset på en riktig offert får inte avvika en krona om inget ändras i förutsättningarna.
Men man kan ge en uppskattning av en totalkostnad och den bör vara inom 15% av slutsumman. skulledet sedan dyka upp oförutsedda saker som att tex cerviskabeln måste bytas ut pga det bara finns 2faser tex så måste detta godkänas av kunden innan pbörjat arbete.

Micke_vb skrev:
Är det verkligen så att priset på en offert får avvika 15-20%? En offert är ju ganska strikt vad gäller vad som ska göras och vad det kostar, däremot ett kostnadsförslag (t.ex. från bilverkstad eller liknande) kan avvika i pris. Så frågan är om man ska se SMS'et som en offert eller kostnadsförslag, en offert måste ju alltid följas upp av ett accept för att ett avtal ska ingås vilket inte gjordes i det här fallet...

Om jag säljer en dyr utrustning till en industri som ska budgetera för den investeringen skulle nog bli ganska frågande om fakturan är på 2 300 000 istället för 2 000 000 som offererats...

Innehåll i en bra offert:
Rubriken Offert eller Anbud
Uppgifter om offertlämnaren (avsändaren) och om mottagaren
Handläggarens namn
Offertnummer eller referens, datum
Leveransadress
Offertens giltighetstid
Leveransvillkor, transportsätt och leveranstid
Specifikation av vad offerten avser
Pris per enhet samt totalpris

Annars kan ju allt bero på sånt härsom jag hittade på en annan tråd om elektriker Visserligen från 2006 men många hantverkare har ju högkonjuktur nu med tanke på bl.a rotavdragen

Ja prec men tydligen väljer dom flesta att inte läsa exakt innan dom svarar och väljer att tolka det på värsta sätt.
För att kunna bedömma ett specifikt fall så måste man varit där ch veta ordagrant vad som sagts.
Man får ju inte en OFFERT mitt under pågående arbete utan möjligtvis en dagsavstämning eller en grov upskattning på ett löpande arbete att ja det är typ 11timmar kvar (vilket lika gärna kan visa sig bli 20)
Ett fastpris avtalas INNAN påbörjat arbete!
Det framgår heller inte helt klart av TS när han fick detta sms.

WATTisPOWER skrev:
En rimlig tanke är att montören hade koll på antalet timmar, men inte på vad
materielen kostar. Det är heller inget någon kan begära och det ingår inte i hans arbetsuppgift.
Rimligt är också att när TS ringer firman och beställer arbetet, så är det på
löpande räkning.
Om inte, hade han fått en offert, innan arbetet startat. Inte när det var klart.
Det är också så att, lämnar en person på företaget en prisuppgift så måste företaget stå för den uppgiften. Så företaget måste nog be sina montörer att inte lämna ifrån sej "offerter"
Jag tycker bara det var olämpligt av TS att begära offert av montören på plats, i efterhand.

D
WATTisPOWER skrev:
Det har inte slagit dig att uttrycket "arbetet" i det här fallet inte nödvändigtvis skall tolkas som "arbetskostnaden" utan precis lika gärna och korrekt kan tolkas som hela uppdraget som sådant.

En offert med ett fast pris utan rörlig del är en offert och priset där gäller, på kronan. Men det TS fått på SMS är ju ingen offert, så det kan vi väl sluta diskutera.

Däremot har TS fått en kostnadsuppskattning, prisförslag, cirkapris eller vad man vill kalla det, och en sådan som lämnats från ett företag till en konsument är också den bindande. Dock inte på kronan, men den slutligen debiterade summan får enligt praxis eller t.o.m. KKL (har inte länken tillgänglig) inte överstiga givet kostnadsförslag med mer än 15%. Så har jag i alla fall lärt mig, och det stämmer ju bra med vad Tossegubbe skrivit också.

Att prisuppgiften dessutom är lämnad när arbetet i princip var klart (om jag fattat det rätt) borde ju tvärtom göra den ännu mer exakt. Förstår inte riktigt att t ex WATTisPOWER lägger någon skuld på TS för att väldigt sent ha bett om en kostnadsuppskattningen - om SMS:et nu verkligen kom när arbetet var klart eller nästan klart. Det är ju bara företaget som har att vinna på att kostnadsuppskattningen lämnas så sent. Då om något hade de ju kunnat tala om att det kostade 15.000:-. Men det gjorde de inte. Därför är det ännu mer anmätkningsvärt att fakturan avviker så mycket från den givna uppskattningen, eftersom man på företaget ju hade i princip samma underlag för både uppskattningen och fakturan.

Inte heller avkrävde TS (i motsats till vad som skrivits) en summa på stående fot av den besökande elektrikern, utan han återkom ju först efter att ha åkt tillbaka till firman och konfererat. Om de sedan har problem med internkommunikationen - vilket redan den felaktiga materialåtgången visar - är inte TS problem.

För mig är det - baserat på vad som framkommit - också uppenbart att kostnadsförslaget inkluderar hela uppdraget. Det är ju så man talar - "kan du göra jobbet ?".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.