18 344 läst ·
152 svar
18k läst
152 svar
Elektriker, idiotfaktura.
Precis... bra sammanfattning..d^_^bIngper skrev:En offert med ett fast pris utan rörlig del är en offert och priset där gäller, på kronan. Men det TS fått på SMS är ju ingen offert, så det kan vi väl sluta diskutera.
Däremot har TS fått en kostnadsuppskattning, prisförslag, cirkapris eller vad man vill kalla det, och en sådan som lämnats från ett företag till en konsument är också den bindande. Dock inte på kronan, men den slutligen debiterade summan får enligt praxis eller t.o.m. KKL (har inte länken tillgänglig) inte överstiga givet kostnadsförslag med mer än 15%. Så har jag i alla fall lärt mig, och det stämmer ju bra med vad Tossegubbe skrivit också.
Att prisuppgiften dessutom är lämnad när arbetet i princip var klart (om jag fattat det rätt) borde ju tvärtom göra den ännu mer exakt. Förstår inte riktigt att t ex WATTisPOWER lägger någon skuld på TS för att väldigt sent ha bett om en kostnadsuppskattningen - om SMS:et nu verkligen kom när arbetet var klart eller nästan klart. Det är ju bara företaget som har att vinna på att kostnadsuppskattningen lämnas så sent. Då om något hade de ju kunnat tala om att det kostade 15.000:-. Men det gjorde de inte. Därför är det ännu mer anmätkningsvärt att fakturan avviker så mycket från den givna uppskattningen, eftersom man på företaget ju hade i princip samma underlag för både uppskattningen och fakturan.
Inte heller avkrävde TS (i motsats till vad som skrivits) en summa på stående fot av den besökande elektrikern, utan han återkom ju först efter att ha åkt tillbaka till firman och konfererat. Om de sedan har problem med internkommunikationen - vilket redan den felaktiga materialåtgången visar - är inte TS problem.
För mig är det - baserat på vad som framkommit - också uppenbart att kostnadsförslaget inkluderar hela uppdraget. Det är ju så man talar - "kan du göra jobbet ?".
Tanken har inte bara slagit mej, jag tror säkert att det är så att TS tror att "Arbete" innefattar både arbete och materiel.ridax skrev:
Det är nästan som en naturlag för en del, att man "tolkar" det på det sätt som tilltalar en mest.
Men om man låter bli at tolka och bara läser ordagrant vad som står, så är arbete inget annat än arbete.
Arbete är en exakt benämning, som på fakturan har ett artikelnummer, precis som varje annan artikel på fakturan.
Mitt antagande att SMS:et kan tänkas endast innehålla arbete, grundar jag på att montören sällan kan prislistan och ska inte heller snacka priser med kunderna, precis som han gjorde när han var där för att arbeta.
Sen är det inte så att jag lägger all skuld på någon, det är sällan en parts fel när två träter.
Det som talar emot TS är på det rabiata sätt han strör förolämpningar och anklagelser omkring sej, när han samtidigt förefaller ha rätt dålig koll själv.
TS talade ju med företaget i fredags och dom har lovat att återkomma, så det är Lite väl tidigt att måla f*n på väggen redan samma dag, innan företaget fått en chans att kolla vad som gått snett.
Tycker jag
Man får väl tänka på att den/dom ansvariga kan vara sjuka osv iof men jag anser ändå att lovar man att ringa tbx så gör man det om det så ska ske ifrån sängen hemma på fritiden, ytterst få omständigheter som berättigar att man inte står för vad man lovat.
Tycker nog det tolkas friskt och inte läses vad som skrivs på fler håll .....WATTisPOWER skrev:Tanken har inte bara slagit mej, jag tror säkert att det är så att TS tror att "Arbete" innefattar både arbete och materiel.
Det är nästan som en naturlag för en del, att man "tolkar" det på det sätt som tilltalar en mest.
Men om man låter bli at tolka och bara läser ordagrant vad som står, så är arbete inget annat än arbete.
Arbete är en exakt benämning, som på fakturan har ett artikelnummer, precis som varje annan artikel på fakturan.
Mitt antagande att SMS:et kan tänkas endast innehålla arbete, grundar jag på att montören sällan kan prislistan och ska inte heller snacka priser med kunderna, precis som han gjorde när han var där för att arbeta.
Sen är det inte så att jag lägger all skuld på någon, det är sällan en parts fel när två träter.
Det som talar emot TS är på det rabiata sätt han strör förolämpningar och anklagelser omkring sej, när han samtidigt förefaller ha rätt dålig koll själv.
TS talade ju med företaget i fredags och dom har lovat att återkomma, så det är Lite väl tidigt att måla f*n på väggen redan samma dag, innan företaget fått en chans att kolla vad som gått snett.
Tycker jag
Inse att montören faktiskt inte lämnade något pris på stående fot, utan återkom senare via SMS. Rimligt antagande är efter att han kollat, eftersom han själv ju sagt att han inte visste. Varför tror du annars han skickade SMS istället om "han var där för att arbeta" ? Jo, för det verkar ha skett senare, när han inte längre var där för att arbeta.
Frågar aldrig kunderna dig under ett jobb när ni börjar bli färdiga hur mycket det kommer gå på ? Det är väl knappast något ovanligt. Inte heller konstigt att killen på plats inte kan svara på rak arm, utan återkommer. Och du skulle nog också hoppa högt om fakturan som kommer är på dubbelt så mycket som prisuppskattningen du nyss fått. Dessutom en prisuppskattning som inte lämnats på stående fot utan efter lite koll.
Varför skall hantverkare ha så svårt att förstå att konsumenten är kund, är deras levebröd och faktiskt har lagen på sin sida vad gäller tolkningsföreträde ? Dessutom så svårt att förstå att löften om att återkomma faktiskt är rent hyfs att hålla. Det står en människa i andra änden som så snart som möjligt vill ha utrett om och framförallt varför han/hon kanske skall betala en halv månadslön extra till firman inom en vecka. En sådan här sak kollas med en gång, och det tar inte mer än någon timme (egenföretagare själv) !
På tal om "...det rabiata sätt han strör förolämpningar och anklagelser omkring sej, när han samtidigt förefaller ha rätt dålig koll själv" . Utan att veta hur bra koll TS har på allt, så verkar det i alla fall som han kan räkna uttag bättre än firman.
Fast kunden kanske borde förstå att det kan vara svårt att veta exakt hur mycket man plockat in från servicebilen, och förstå att man inte kan hålla ordning på varje meter kabel. Det är sådant man får räkna med, det ingår ju i att anlita en elektriker.
Redigerat:
Det känns inte riktigt trovärdigt när TS i första inlägget skriver att han frågar vad arbetet kostar och får ett SMS som säger det landar på 8.400:- och många inlägg senare tilllägger att det stod arbete+materiel=8.400:-Ronnyh skrev:
Jag valde att spekulera utifrån det som i mina ögon förefaller troligast.
Ska bli intressant att få ta del av vad företaget har för förklaring, om vi får den.
Ingper skrev
Tycker nog det tolkas friskt och inte läses vad som skrivs på fler håll .....
Inse att montören faktiskt inte lämnade något pris på stående fot, utan återkom
senare via SMS. Rimligt antagande är efter att han kollat, eftersom han själv ju
sagt att han inte visste. Varför tror du annars han skickade SMS istället om "han
var där för att arbeta" Jo, för det verkar ha skett senare, när han inte längre var där för att arbeta.
Jo jag inser det, det var därför jag skrev att han återkomm senare med ett SMS.
Frågar aldrig kunderna dig under ett jobb när ni börjar bli färdiga hur mycket det
kommer gå på ? Det är väl knappast något ovanligt.
Nej, det är ganska vanligt.
Inte heller konstigt att killen på plats inte kan svara på rak arm, utan återkommer.
Nej det är precis som det ska vara.
Och du skulle nog också hoppa högt om fakturan som kommer är på dubbelt så mycket som prisuppskattningen du nyss fått.
Jag skulle tala med den personen på företaget som givit mej prisuppskattningen.
Inte nödvändigtvis, om jag bara frågar vad materielen kostar.
Den frågan förstod jag inte.
Dessutom en prisuppskattning som inte lämnats på stående fot utan efter lite koll.
Den frågan förstod jag inte heller.
Varför skall hantverkare ha så svårt att förstå att konsumenten är kund, är deras
levebröd och faktiskt har lagen på sin sida vad gäller tolkningsföreträde ?
Dessutom så svårt att förstå att löften om att återkomma faktiskt är rent hyfs att hålla.
Det står en människa i andra änden som så snart som möjligt vill ha utrett om och framförallt
varför han/hon kanske skall betala en halv månadslön extra till firman inom en vecka.
En sådan här sak kollas med en gång, och det tar inte mer än någon timme (egenföretagare själv) !
På tal om "...det rabiata sätt han strör förolämpningar och anklagelser omkring sej, när han
samtidigt förefaller ha rätt dålig koll själv" . Utan att veta hur bra koll TS har på allt,
så verkar det i alla fall som han kan räkna uttag bättre än firman.
Detta uppdagades i fredags, idag är det söndag. Jag skulle inte hetsa upp mej alltför mycket, innan jag talat med företaget. Det skulle inte förvåna mej ett smack om alla bitar ramlar på plats ganska så snart, det brukar det göra i de flesta fall.
Fast kunden kanske borde förstå att det kan vara svårt att veta exakt hur mycket man plockat
in från servicebilen, och förstå att man inte kan hålla ordning på varje meter kabel.
Det är sådant man får räkna med, det ingår ju i att anlita en elektriker.
Jag är tydligen väldigt lyckligt lottad som slipper såna här kunder, eller vid närmare eftertanke så kan det ju inte bara vara tur...varje gång.
Tycker nog det tolkas friskt och inte läses vad som skrivs på fler håll .....
Inse att montören faktiskt inte lämnade något pris på stående fot, utan återkom
senare via SMS. Rimligt antagande är efter att han kollat, eftersom han själv ju
sagt att han inte visste. Varför tror du annars han skickade SMS istället om "han
var där för att arbeta" Jo, för det verkar ha skett senare, när han inte längre var där för att arbeta.
Jo jag inser det, det var därför jag skrev att han återkomm senare med ett SMS.
Frågar aldrig kunderna dig under ett jobb när ni börjar bli färdiga hur mycket det
kommer gå på ? Det är väl knappast något ovanligt.
Nej, det är ganska vanligt.
Inte heller konstigt att killen på plats inte kan svara på rak arm, utan återkommer.
Nej det är precis som det ska vara.
Och du skulle nog också hoppa högt om fakturan som kommer är på dubbelt så mycket som prisuppskattningen du nyss fått.
Jag skulle tala med den personen på företaget som givit mej prisuppskattningen.
Inte nödvändigtvis, om jag bara frågar vad materielen kostar.
Den frågan förstod jag inte.
Dessutom en prisuppskattning som inte lämnats på stående fot utan efter lite koll.
Den frågan förstod jag inte heller.
Varför skall hantverkare ha så svårt att förstå att konsumenten är kund, är deras
levebröd och faktiskt har lagen på sin sida vad gäller tolkningsföreträde ?
Dessutom så svårt att förstå att löften om att återkomma faktiskt är rent hyfs att hålla.
Det står en människa i andra änden som så snart som möjligt vill ha utrett om och framförallt
varför han/hon kanske skall betala en halv månadslön extra till firman inom en vecka.
En sådan här sak kollas med en gång, och det tar inte mer än någon timme (egenföretagare själv) !
På tal om "...det rabiata sätt han strör förolämpningar och anklagelser omkring sej, när han
samtidigt förefaller ha rätt dålig koll själv" . Utan att veta hur bra koll TS har på allt,
så verkar det i alla fall som han kan räkna uttag bättre än firman.
Detta uppdagades i fredags, idag är det söndag. Jag skulle inte hetsa upp mej alltför mycket, innan jag talat med företaget. Det skulle inte förvåna mej ett smack om alla bitar ramlar på plats ganska så snart, det brukar det göra i de flesta fall.
Fast kunden kanske borde förstå att det kan vara svårt att veta exakt hur mycket man plockat
in från servicebilen, och förstå att man inte kan hålla ordning på varje meter kabel.
Det är sådant man får räkna med, det ingår ju i att anlita en elektriker.
Jag är tydligen väldigt lyckligt lottad som slipper såna här kunder, eller vid närmare eftertanke så kan det ju inte bara vara tur...varje gång.
Eller så är det så att du kör med samma metod mot dina kunder som du gör här... inte lyssnar, inte ser utan bara gör egna tolkningar utifrån det som passar bäst... Då kanske många kunder inser att det inte är värt bråket för att få rätt... Eller så är det så att du är riktigt bra att anlita... Vad vet jag, ingenting egentligen...WATTisPOWER skrev:
Hur som helst så tycker nog många att det är på tok att få en faktura på nästan dubbelt så mycket som man trott eller kommit överens om och det tror jag att du tycker ochså, om inte, kan inte jag få sälja något till dig i så fall...d^_^b
Uppdatering.
Ringde firman, den faktura-ansvarige är ej på arbetet idag, kanske kommer han in under dagen. Jag har lämnat meddelande att han ska ringa mig. (började söka honom och svar ang. fakturan i fredags 15/1 )
Jag har också skickat ett mail där jag kortfattat förklarar ärendet och att jag inte kan betala innan någon svarat på mina frågor.
Ringde firman, den faktura-ansvarige är ej på arbetet idag, kanske kommer han in under dagen. Jag har lämnat meddelande att han ska ringa mig. (började söka honom och svar ang. fakturan i fredags 15/1 )
Jag har också skickat ett mail där jag kortfattat förklarar ärendet och att jag inte kan betala innan någon svarat på mina frågor.
Redigerat:
Nja, det är väl även inom avtalslagen så att om det finns fog att tro att en person representerar firman, så gör han det. Har för mig jag sett det någonstansmycke_nu skrev:
Jag har inlett en diskussion med firman.
Mitt resonemang är att jag varit mycket medveten om att få en prisuppgift efter "jag" och elektrikern konstaterat att det behövs dras nya matningar eftersom tom. jag då insett att det kommer kosta bra mycket mer än 2-3 tusen som var den första uppskattning innan dessa matningar installerats.
Det är efter denna dialog jag får en prisuppgift på 8400:-
Efter detta har jag ingen dialog med varken elektrikern eller firman tills fakturan kommer.
Det har alltså inte tillkommit några tilläggsarbeten ( iaf inte som jag blivit informerad om ) och jag har svårt att inse att det finns omständigheter som inte företagaren kunnat förutse när han/hon lämnade prisuppgiften eftersom det rör sig om att dra 2 nya matningar. Jag var hemma när dessa matningar installerades och elektrikern jobbade på och gjorde ett fint jobb... Att han då skulle insett att det skulle gå på 7000:- till men inte informerat mig om känns galet.
Vi får se hur detta slutar..
Mitt resonemang är att jag varit mycket medveten om att få en prisuppgift efter "jag" och elektrikern konstaterat att det behövs dras nya matningar eftersom tom. jag då insett att det kommer kosta bra mycket mer än 2-3 tusen som var den första uppskattning innan dessa matningar installerats.
Det är efter denna dialog jag får en prisuppgift på 8400:-
Efter detta har jag ingen dialog med varken elektrikern eller firman tills fakturan kommer.
Det har alltså inte tillkommit några tilläggsarbeten ( iaf inte som jag blivit informerad om ) och jag har svårt att inse att det finns omständigheter som inte företagaren kunnat förutse när han/hon lämnade prisuppgiften eftersom det rör sig om att dra 2 nya matningar. Jag var hemma när dessa matningar installerades och elektrikern jobbade på och gjorde ett fint jobb... Att han då skulle insett att det skulle gå på 7000:- till men inte informerat mig om känns galet.
Vi får se hur detta slutar..
Spännande