Va får man ens tag i någon som gör så?

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
S
blomknopp blomknopp skrev:
Jag är ingen expert men för att lösa det enklast och billigast hade jag tagit utomhussilikon och smetat över de ev. läckande skruvarna!
Det är en riktigt jäkla dålig lösning.

• Gilla
  • Haha
Donn och 20 till
  • Laddar…
OMFG!
Skruva bort den ASAP. Sen behöver du lägga den

• Gilla
J0ns
  • Laddar…
Helt felaktig installation, inte ens kabelskyddet är monterat korrekt. Fel material och självklart skruvar man inte i taket på detta viset.
Säkert nån oerfaren stressad servicelektriker som gjort detta. Reklamera till företaget och betala inte in innan det är åtgärdat.

• Gilla
Peo Val
  • Laddar…
S
Rickard. Rickard.ag skrev:
Valfri lösning som inte kompromissar taket funkar, t ex om elektrikern hade lagt en trallbräda under kabeln och bara skruvat i den. Man kan då dutta fast brädan med lite lim/silikon om man känner det behövs.

Man kan också bara lösa det med lim eller sätta fast det med takpapp men man bör ordna så det inte är några vassa kanter neråt så runda skyddsrör är bättre.
Bara inte någon använder silikon!

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Rickard.
S SNf skrev:
Bara inte någon använder silikon!
Läs igen vad silikonet är till för...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är ingen expert men för att lösa det enklast och billigast hade jag tagit utomhussilikon och smetat över de ev. läckande skruvarna!
Nej NEJ!

• Gilla
cdx873v och 3 till
  • Laddar…
L Linus12345 skrev:
Hej,

Jag har haft en elektriker som dragit el till skorstenen, och då fäst kabeln på taket.

På taket har dom skruvat rakt ner i i pappen och taket på över tio ställen för att fästa skyddsplåten, är det ok att göra så? Dom har kletat på någon form av fog vid skruvarna (bristfälligt på flera ställen), men kommer den verkligen kunna hålla tätt när taket rör på sig under året?

Om detta inte är så bra, hur isåfall borde man åtgärda detta?

Tack för på förhand för råd!
Ojojoj...

Jag tillåter mig att gissa att det är du som utfört elinstallationen i fråga, det verkar vara precis den klassens elektriker.

• Haha
  • Gilla
sunnis och 9 till
  • Laddar…
  • Haha
Juulis och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
JAG skulle bli bindgalen om någon klantverkare kom och gjorde sådär med mitt tak !!

• Gilla
  • Haha
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
JAG skulle bli bindgalen om någon klantverkare kom och gjorde sådär med mitt tak !!
Klantverkare är precis vad det handlar om, jag gissar att firman hellre låter lägga om hela taket än att få sin faktura för klantverkeriet publicerad här.

• Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
Jag är inte direkt någon sotare men vad har man el i skorstenen för?

• Gilla
Solgläntan216
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske rökgasfläkt, det var i alla fall det första (enda) jag tänkte ...
Har installerat en, en gång.

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
L Linus12345 skrev:
Hej,

Jag har haft en elektriker som dragit el till skorstenen, och då fäst kabeln på taket.

På taket har dom skruvat rakt ner i i pappen och taket på över tio ställen för att fästa skyddsplåten, är det ok att göra så? Dom har kletat på någon form av fog vid skruvarna (bristfälligt på flera ställen), men kommer den verkligen kunna hålla tätt när taket rör på sig under året?

Om detta inte är så bra, hur isåfall borde man åtgärda detta?

Tack för på förhand för råd!
SKALL lagas av taktäckare.
Den elektrikern måste vara tappad

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.