Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    Vad är skillnaden på ab och enskild firma enskild du är juridisk ansvarig måste skatta för året brutto
    vad är skillnaden mellan ab och enskild firma enskild juridisk ansvarig måste skatta årets brutto vinst ,kanske avskrivning och accomullerad vinst skilljer,enskild kan liksom ab dra av drift omkostnader lokalhyror etc menar inte att småföretag skär guld med tälgkniv har själv haft ab i annan branch samt jobbat som montör i olika vvs firmor, moral är mycket olika vad gäller faktureringen och arbetsmoral samt stoltheten för ett bra utfört arbete

2. M
    Verktygstokig · 6 446 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    högre beskattning på enskild firma.
    på AB kommer du undan med firmaskatt 22%.

3. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    förklara är det vid aktie utdelning eller

4. M

Maskintok

Verktygstokig
    Nej vid deklaration.

5. M

Maskintok

Verktygstokig
    du kan ju svara mig också på mitt inlägg..

6. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Njae. Har vi någon kunnig ekonom som kan reda ut detta?
    Det jag fått lära mig för 100 år sedan är att ”det beror på”.

Finns alltså fördelar och nackdelar med båda men det jag vill minnas är att när omsättning stiger över en viss nivå så blir Ab bäst. Under en viss nivå EF.

Hade faktiskt en bokföringsmadam en gång som hade båda och fakturerade mellan bolagen. Sen ändrades något så då la hon Ab vilade.

7. M

Maskintok

Verktygstokig
    möjligt.
    min revisor sa dock att det är mer fördelaktigt med AB vid sysselsättning med många kunder och att man har en annan säkerhet... även att det var mindre beskattning..

8. A
    Medlem · 9 inlägg

anLUn291

Medlem
    ok visste inte, revisorn skötte detta men en utgift som tillkommer år revidering av bokslut men skitsamma det gäller att balansera lagret och nyinvesteringarna innan bokslutet,

9. L
    Medlem · Linköping · 383 inlägg

lassebrun

Medlem
    Enskild firma är aldrig rätt väg att gå. Hög beskattning samt att du är personligt ansvarig. Det var en grej när det var dyrt att starta ett ab. Det är det inte längre.

• Laddar…
  10. M

Maskintok

Verktygstokig
    precis man sänkte väl till 25.000 kr?
    Har man en massa inventarier så går ju det lika bra(y)

11. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Kollade lite snabbt. 28,97 egenavgifter. Så arbetar man själv och tar ut allt i lön verkar det bli lite mer förmånligt med Ef. Sen kan du periodisera vinster.
    Men börjar du rulla lite mer och har anställda så är det nog ingen tvekan att Ab blir bäst.
    Bland Advokater är det väl fortfarande vanligt med Kb.

Men jag ger mig ut på djupt vatten så en kunnig får slå mig på fingrarna.

12. M

Maskintok

Verktygstokig
    har för mig man räknar 29.26 % i enskild..
    bolagsskatten i aktiebolag har jag för mig är 21.4% men man räknar 22% för att vara säker

13. L
    Medlem · Linköping · 383 inlägg

lassebrun

Medlem
    killgissningar haglar vilt. All info finns på skatteverket. Skriv inte saker som sanningar när ni inte vet vad ni pratar om.

14. Krille-72
    Bannad · 3 586 inlägg
    Du ska jämföra arbetsgivaravgiften med egenavgiften. Det är där du ”tjänar” på att ha enskild firma. Börjar du göra vinster efter lön så är Ab mest förmånligt. Men du kan periodisera vinster i en enskild firma och ta ut lönen året efter.
    Så jobba mycket 1 år och ta ut ”lönen” med egenavgifter på 28,97% under 2 år enkelt förklarat. Ingen skatt på vinsten eftersom du inte gjort någon vinst.

15. S
    Bannad · Vetlanda kommun · 644 inlägg

Stego1

Bannad
    Hos nästa kund kanske du gick över kvarten, då debiterade du 30 min. Jag kan garantera dig att det gick ihop utan bedövning.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.