52 785 läst ·
271 svar
53k läst
271 svar
Elektriker dubbelfakturerar?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Får man fråga vad ni debiterade i timmen ?S Stego1 skrev:Hehe. Ja dom kan, hantverkarna. Startavgift och en min- debitering på 2 timmar. Startavgift, vad innefattar det? Resa eller vad? En min-deb på 2 timmar är inget annat är ren stöld. Jag har jobvat med fältservice på maskiner i många år och vi debiterade bilersättning, restid samt arbetstid i halvtimmesintervaller. Alltså min-deb =30 minuter.
Vi hade dessutom pricipen att för att debitera nästa halvtimme skulle det gå minst en kvart in på den. Ett tokärligt system i akt och mening.
det beror väl på hur de frågade...ny adress är ju ny kundJ j-o75 skrev:Det här kan diskuteras i evighet, men mycket småjobb i ett område är ganska lönande.
Ni kanske tror jag ljuger, men detta är faktiskt sant, sex st. Grannar i ett radhus frågade en hantverkare om samma jobb på alla ställen samtidigt och dom tog därmed för givet att det blev billigare
Han kom dit på morgonen och var färdig på eftermiddagen.
När fakturorna skickades till dom sex inblandade hade han fakturerat mindebitering i antal timmar, startavgift samt milersättning hemifrån. På alla.
Han lyckades alltså ta betalt för samma resa sex gånger, han fick sex startavgifter och 12 timmars arbetsdag trots att han var klar innan fyra!
Det ger jag 10/10 poäng i faktureringsteknik.
Pratade med en elektriker jag känner och han bekräftade att det var helt normalt. Hans chef blev besviken om han fakturerade under 8 timmar på en dag.
du är i fel bransch...jag får betalt 5 timmar om jag jobbar 1 timme ( nej,jag är inte hantverkare )R Ravens skrev:
Poängen med att beställa tillsammans var just att dom ville spara in på dessa avgifter, och sedan tror man att alla tänker lika.H hempularen skrev:
När jag körde kranbil så kunde jag få ihop 8 timmar redan innan lunch, framkörning och minimidebitering.
En skicklig bilmekaniker som har ackord kan göra ett jobb som ska ta 4 timmar på 2½ timme. Verkstan kommer ändå att debitera kunden 4 timmar och ta in nästa bil. Verkstan har tidslistor där det står hur lång tid allt ska ta.
En skicklig bilmekaniker som har ackord kan göra ett jobb som ska ta 4 timmar på 2½ timme. Verkstan kommer ändå att debitera kunden 4 timmar och ta in nästa bil. Verkstan har tidslistor där det står hur lång tid allt ska ta.
Som du resonerar här så kan ju elektrikern lika gärna sätta in "Tyck synd om mig" i sin faktura.M Marre E skrev:Varför....
Varför diskuteras sånt här fortfarande..?
Hur kan ja då mail av bygga hus.se om denna tråd...
Sånt sjukt missnöje hela tiden på vad...2 timmar.... Bli själv en elektriker då om det var så sjukt farligt med 2 timmar fakturering för ett jobb, han är väl fan inte din polare ? Är ni vänner på Facebook nu eller ? Nej, bestämde en tjänst o fick det gjort, betala o va glad.
Tror att skon klämmer att fakturan inte är bokförd på ett sätt som känns bra.
Att köra bil till jobb är inte jobb, däremot går det tokbra att bokföra det som "transport", då skulle det aldrig bli sura miner.
Man ska fakturera sin tid och expertis.
Blir ju nyfiken då på hur han ordnar sin lön för tiden att åka, packa bil, ha material hemma m.m. Kanske i timpriset? Även om man gillar sitt jobb är det få som gillar att jobba gratis.M MiTi skrev:
El - jouren i Norrköping debiterade 3600 kr för ca en timme. Också där med förklaring om 2tim grunddebitering. Får ändå inte ihop siffrorna. Väääldigt dyr timkostnad och det var inte fråga om jour.JosefFD skrev:
Hej!
Är det rimligt att en elektriker som fått ett litet jobb dels tar en startavgift på 600 kr, och sen trots att jobbet tog mindre än en timme, tar betalt för 2 timmar?
Han hävdar att två timmar är min-debitering, men han har inte informerat mig om det innan.
Jag skulle förstå om man använder sig av antingen en startavgift ELLER min-debitering, men jag har svårt att förstå att man får använda sig av båda två.
Har han rätt att göra så?
Någon som har koll?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Fick också mejl om den här tråden.
Osannolika gnällspikar och snåljåpar som ska ha allt gratis (jag är inte hantverkare själv, så ni vet att jag inte är part i 'målet').
Elektrikern har väl, liksom vi andra här inne, bostadsskulder upp över öronen?
Han blir dessutom, som företagare beskattad så till den grad att han undrar varför han överhuvudtaget arbetar.
Ska inte hans barn också få julklappar? Som fotografen i Sunes Jul säger när Rudolf börjar tjafsa om priset.
Anlita öststatare som bor i husvagn och lever på burkravioli om ni vill ha lägre pris. Eller strunta i allt och flytta till hyreslägenhet.
Osannolika gnällspikar och snåljåpar som ska ha allt gratis (jag är inte hantverkare själv, så ni vet att jag inte är part i 'målet').
Elektrikern har väl, liksom vi andra här inne, bostadsskulder upp över öronen?
Han blir dessutom, som företagare beskattad så till den grad att han undrar varför han överhuvudtaget arbetar.
Ska inte hans barn också få julklappar? Som fotografen i Sunes Jul säger när Rudolf börjar tjafsa om priset.
Anlita öststatare som bor i husvagn och lever på burkravioli om ni vill ha lägre pris. Eller strunta i allt och flytta till hyreslägenhet.
M
mr Jönåker
Medlem
· Västragötaland
· 21 inlägg
mr Jönåker
Medlem
- Västragötaland
- 21 inlägg
Är arbetet bra utfört så var rädd om den elektriker. Jag har svårt att få tag på någon som vill göra småjobb överhuvudtaget. Du kunde ju passat på att diskutera biledare och korskopplingar för att fylla upp tiden eller be han efterdra anslutningarna i centralen. Du har inte kontaktuppgifter till firman?JosefFD skrev:
Hej!
Är det rimligt att en elektriker som fått ett litet jobb dels tar en startavgift på 600 kr, och sen trots att jobbet tog mindre än en timme, tar betalt för 2 timmar?
Han hävdar att två timmar är min-debitering, men han har inte informerat mig om det innan.
Jag skulle förstå om man använder sig av antingen en startavgift ELLER min-debitering, men jag har svårt att förstå att man får använda sig av båda två.
Har han rätt att göra så?
Någon som har koll?
Hur vore det att kommunicera- kan ju gälla båda parter! Det är väl ett rimligt krav? Alla har inte 20 års vanan att tampas med hantverkare.M Marre E skrev:Varför....
Varför diskuteras sånt här fortfarande..?
Hur kan ja då mail av bygga hus.se om denna tråd...
Sånt sjukt missnöje hela tiden på vad...2 timmar.... Bli själv en elektriker då om det var så sjukt farligt med 2 timmar fakturering för ett jobb, han är väl fan inte din polare ? Är ni vänner på Facebook nu eller ? Nej, bestämde en tjänst o fick det gjort, betala o va glad.
för egen del undviker vi hantverkare mer generellt, tyvärr tvingas man använda dem då lagstiftningen kräver detta.
Bestrid fakturan. Betala startavgift (om de informerar om den) plus en timme. Har de inte informerat om att de debiterar minst 2 timmar så kan de inte heller fakturera för det.
Sen ger du dom en kass recension på Google där du informerar andra om startavgift och 2h som minsta debitering. Så slipper andra bli drabbade.
Sen ger du dom en kass recension på Google där du informerar andra om startavgift och 2h som minsta debitering. Så slipper andra bli drabbade.
