52 792 läst ·
271 svar
53k läst
271 svar
Elektriker dubbelfakturerar?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Oavsett viken bransch du är i så finns det alltid kostnader som är ungefär lika höga för varje uppdrag, oavsett om det är ett femårsuppdrag, eller en timme. Det är tiden som går åt för att få/sälja uppdraget. Det är tiden för att kolla vart man skall åka osv. sist men inte minst kostnaden för att avsluta ett uppdrag. När uppdraget är klart så kan du i bland åka direkt till nästa kund, ibland kan du inte komma in där förrän om en timme, eller om flera dagar. Varje uppdrag du tar, innebär alltså rent statistiskt lite dödtid innan nästa uppdrag. Antingen täcker man dödtiden med högt timarvode, vilket innebär att stora jobb får betala mer av dödtiden, trots att stora jobb minskar dödtiden. Eller med en startavgift/minidebitering.
Vem orkar läsa alla inlägg här ovan?
TS ska naturligtvis ta reda på i förväg hur mycket det kommer att kosta eller vad faktureringen baseras på. Den som inte gör så har antingen mycket pengar eller är oklok.
Helt klart är att priset varierar beroende på vem man anlitar och därför skaffar man minst tre offerter när det gäller större jobb. Vid mindre jobb kan man nöja sig med att ställa frågor enligt andra stycket ovan.
TS ska naturligtvis ta reda på i förväg hur mycket det kommer att kosta eller vad faktureringen baseras på. Den som inte gör så har antingen mycket pengar eller är oklok.
Helt klart är att priset varierar beroende på vem man anlitar och därför skaffar man minst tre offerter när det gäller större jobb. Vid mindre jobb kan man nöja sig med att ställa frågor enligt andra stycket ovan.
Det här kan diskuteras i evighet, men mycket småjobb i ett område är ganska lönande.
Ni kanske tror jag ljuger, men detta är faktiskt sant, sex st. Grannar i ett radhus frågade en hantverkare om samma jobb på alla ställen samtidigt och dom tog därmed för givet att det blev billigare
Han kom dit på morgonen och var färdig på eftermiddagen.
När fakturorna skickades till dom sex inblandade hade han fakturerat mindebitering i antal timmar, startavgift samt milersättning hemifrån. På alla.
Han lyckades alltså ta betalt för samma resa sex gånger, han fick sex startavgifter och 12 timmars arbetsdag trots att han var klar innan fyra!
Det ger jag 10/10 poäng i faktureringsteknik.
Pratade med en elektriker jag känner och han bekräftade att det var helt normalt. Hans chef blev besviken om han fakturerade under 8 timmar på en dag.
Ni kanske tror jag ljuger, men detta är faktiskt sant, sex st. Grannar i ett radhus frågade en hantverkare om samma jobb på alla ställen samtidigt och dom tog därmed för givet att det blev billigare
Han kom dit på morgonen och var färdig på eftermiddagen.
När fakturorna skickades till dom sex inblandade hade han fakturerat mindebitering i antal timmar, startavgift samt milersättning hemifrån. På alla.
Han lyckades alltså ta betalt för samma resa sex gånger, han fick sex startavgifter och 12 timmars arbetsdag trots att han var klar innan fyra!
Det ger jag 10/10 poäng i faktureringsteknik.
Pratade med en elektriker jag känner och han bekräftade att det var helt normalt. Hans chef blev besviken om han fakturerade under 8 timmar på en dag.
Det var någon försäljare tidigare i tråden som klagade men själv hade hen inga problem med att fakturera 1h för 5 minuters jobb så länge kunden var hantverkare med motiveringen att hantverkare brukar vara länge på toa.H hempularen skrev:Oavsett viken bransch du är i så finns det alltid kostnader som är ungefär lika höga för varje uppdrag, oavsett om det är ett femårsuppdrag, eller en timme. Det är tiden som går åt för att få/sälja uppdraget. Det är tiden för att kolla vart man skall åka osv. sist men inte minst kostnaden för att avsluta ett uppdrag. När uppdraget är klart så kan du i bland åka direkt till nästa kund, ibland kan du inte komma in där förrän om en timme, eller om flera dagar. Varje uppdrag du tar, innebär alltså rent statistiskt lite dödtid innan nästa uppdrag. Antingen täcker man dödtiden med högt timarvode, vilket innebär att stora jobb får betala mer av dödtiden, trots att stora jobb minskar dödtiden. Eller med en startavgift/minidebitering.
Och sensmoralen av detta är att inte ta något för givet - i synnerhet om det gäller ens egna pengar och (det kan ni räkna ut själva).J j-o75 skrev:Det här kan diskuteras i evighet, men mycket småjobb i ett område är ganska lönande.
Ni kanske tror jag ljuger, men detta är faktiskt sant, sex st. Grannar i ett radhus frågade en hantverkare om samma jobb på alla ställen samtidigt och dom tog därmed för givet att det blev billigare
Han kom dit på morgonen och var färdig på eftermiddagen.
När fakturorna skickades till dom sex inblandade hade han fakturerat mindebitering i antal timmar, startavgift samt milersättning hemifrån. På alla.
Han lyckades alltså ta betalt för samma resa sex gånger, han fick sex startavgifter och 12 timmars arbetsdag trots att han var klar innan fyra!
Det ger jag 10/10 poäng i faktureringsteknik.
Pratade med en elektriker jag känner och han bekräftade att det var helt normalt. Hans chef blev besviken om han fakturerade under 8 timmar på en dag.
Vad gjorde hen, skruvade upp en klädhängare eller?J j-o75 skrev:Det här kan diskuteras i evighet, men mycket småjobb i ett område är ganska lönande.
Ni kanske tror jag ljuger, men detta är faktiskt sant, sex st. Grannar i ett radhus frågade en hantverkare om samma jobb på alla ställen samtidigt och dom tog därmed för givet att det blev billigare
Han kom dit på morgonen och var färdig på eftermiddagen.
När fakturorna skickades till dom sex inblandade hade han fakturerat mindebitering i antal timmar, startavgift samt milersättning hemifrån. På alla.
Han lyckades alltså ta betalt för samma resa sex gånger, han fick sex startavgifter och 12 timmars arbetsdag trots att han var klar innan fyra!
Det ger jag 10/10 poäng i faktureringsteknik.
Pratade med en elektriker jag känner och han bekräftade att det var helt normalt. Hans chef blev besviken om han fakturerade under 8 timmar på en dag.
Jag tycker nog det går att försvara. 9 timmar på en 8timmars dag kan ju betyda 2 timmars arbete dagen efter för att slutföra.E El-Löken66 skrev:
Huvudsaken är att man meddelar vad som gäller i förväg och sen håller sig till det. Jag har absolut inga problem att betala för servicebil, restid, materialpåslag, kafferaster mm om jag vet vad som gäller. Då kan jag nämligen jämföra Nisses o Pelles VVS. Men om Nisse är ärlig och offererar 600:- i timmen, minimum 2h och Pelle offererar 500:- i timmen, minimum 2h men sen dessutom slänger på 600 för att skicka fakturan, höftar till 4h för att han inte hade med den förmiddagen istället för de 2 det tog osv. så blir jag lurad, Nisse blir utsatt för ohederlig konkurrens, branschen får en känga och Pelle får en missnöjd kund som bråkar. Kunden vägrar betala mer än de 2h han var där och därmed försvinner kanske 3h till för Pelle som förstås är sur för att han bara fått 2h betalt men varit upptagen 5h.
Om det är någon tröst så fungerar det likadant på bilfirmor, eller för övrigt var som helst. Allt avrundas ju uppåt i antal timmar.
En enda gång har jag blivit fakturerad för 20 minuter, vad jag vet!
Jag lät för övrigt bilkameran vara på en gång när den var på verkstad, så jag kollade. Den var inte inne ens i närheten av den tid som stod på fakturan. Givetvis måste något täcka OH kostnader, men det blir svårt att jämföra eftersom en kanske tar hög timlön men en annan tar låg timlön och startavgifter samt min debitering.
En enda gång har jag blivit fakturerad för 20 minuter, vad jag vet!
Jag lät för övrigt bilkameran vara på en gång när den var på verkstad, så jag kollade. Den var inte inne ens i närheten av den tid som stod på fakturan. Givetvis måste något täcka OH kostnader, men det blir svårt att jämföra eftersom en kanske tar hög timlön men en annan tar låg timlön och startavgifter samt min debitering.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag har inget jätteproblem med det. Bortsett från att det låter som beställarna har samordnat och trott att det var någon form av gruppupphandling. Om firman vill ha nöjda kunder så bör man inte bete sig så.J j-o75 skrev:Det här kan diskuteras i evighet, men mycket småjobb i ett område är ganska lönande.
Ni kanske tror jag ljuger, men detta är faktiskt sant, sex st. Grannar i ett radhus frågade en hantverkare om samma jobb på alla ställen samtidigt och dom tog därmed för givet att det blev billigare
Han kom dit på morgonen och var färdig på eftermiddagen.
När fakturorna skickades till dom sex inblandade hade han fakturerat mindebitering i antal timmar, startavgift samt milersättning hemifrån. På alla.
Han lyckades alltså ta betalt för samma resa sex gånger, han fick sex startavgifter och 12 timmars arbetsdag trots att han var klar innan fyra!
Det ger jag 10/10 poäng i faktureringsteknik.
Pratade med en elektriker jag känner och han bekräftade att det var helt normalt. Hans chef blev besviken om han fakturerade under 8 timmar på en dag.
Helt okay när man debiterar 5.000.- i timmen och 500.- milenS Stego1 skrev:Hehe. Ja dom kan, hantverkarna. Startavgift och en min- debitering på 2 timmar. Startavgift, vad innefattar det? Resa eller vad? En min-deb på 2 timmar är inget annat är ren stöld. Jag har jobvat med fältservice på maskiner i många år och vi debiterade bilersättning, restid samt arbetstid i halvtimmesintervaller. Alltså min-deb =30 minuter.
Vi hade dessutom pricipen att för att debitera nästa halvtimme skulle det gå minst en kvart in på den. Ett tokärligt system i akt och mening.
Va tog dom ingen overhaedkostnad på15%?J Joakim Nordberg skrev:Jag tycker att allt det här är befängt. Man tar betalt för material och arbete med rimlig avrundning.
Vill man ha betalt för resan/restiden så säger man det.
det är det här märkliga otransparenta sättet som gör att folk tycker att hantverkare fuskar. Var ärlig och ta inte in en massa smygdebiteringar.
Fick en faktura från ett onämnt elhandelsbolag med punkterna alla jämnt avrundade.
-Beredningsavgift
-Administrationsavgift
-Faktureringsavgift
Suck.
Här runtomkring hittar man ingen hantverkare som tar ett jobb med mindre än de kan debitera 10.000.-+mosP Paxman skrev:Jag brukar vara väldigt kritisk till hur hantverkare (speciellt elektriker) tar betalt...men i det här fallet tycker jag att det känns rimligt.
De små jobben "ute på fältet" är väldigt kostsamma för vilken yrkesgrupp som helst iom att det innebär så mycket icke debiterbar tid. Dock håller jag med hempularen om att kunden måste ju bli informerad om vilka kostnader som är aktuella redan när jobbet efterfrågas.
Allt snack från elektriker/hantverkare om att det ligger på kundens ansvar att fråga, och att denne får skylla sig själv om det blir mycket dyrare än förväntat, är rent struntprat. Enda undantaget jag kan se är om det är akuta jourjobb. Då kanske inte tid finns att lägga ut texten, och då är också de flesta normalt funtade kunder medvetna om att det kommer kosta rejält.
