Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. H
    Moderator · Stockholm · 43 951 inlägg

hempularen

Moderator
    Oavsett viken bransch du är i så finns det alltid kostnader som är ungefär lika höga för varje uppdrag, oavsett om det är ett femårsuppdrag, eller en timme. Det är tiden som går åt för att få/sälja uppdraget. Det är tiden för att kolla vart man skall åka osv. sist men inte minst kostnaden för att avsluta ett uppdrag. När uppdraget är klart så kan du i bland åka direkt till nästa kund, ibland kan du inte komma in där förrän om en timme, eller om flera dagar. Varje uppdrag du tar, innebär alltså rent statistiskt lite dödtid innan nästa uppdrag. Antingen täcker man dödtiden med högt timarvode, vilket innebär att stora jobb får betala mer av dödtiden, trots att stora jobb minskar dödtiden. Eller med en startavgift/minidebitering.

2. T
    Medlem · Stockholms · 123 inlägg

torkelb

Medlem
    Vem orkar läsa alla inlägg här ovan?

TS ska naturligtvis ta reda på i förväg hur mycket det kommer att kosta eller vad faktureringen baseras på. Den som inte gör så har antingen mycket pengar eller är oklok.

Helt klart är att priset varierar beroende på vem man anlitar och därför skaffar man minst tre offerter när det gäller större jobb. Vid mindre jobb kan man nöja sig med att ställa frågor enligt andra stycket ovan.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · JKPG · 1 496 inlägg

j-o75

Medlem
    Det här kan diskuteras i evighet, men mycket småjobb i ett område är ganska lönande.
    Ni kanske tror jag ljuger, men detta är faktiskt sant, sex st. Grannar i ett radhus frågade en hantverkare om samma jobb på alla ställen samtidigt och dom tog därmed för givet att det blev billigare
    Han kom dit på morgonen och var färdig på eftermiddagen.
    När fakturorna skickades till dom sex inblandade hade han fakturerat mindebitering i antal timmar, startavgift samt milersättning hemifrån. På alla.
    Han lyckades alltså ta betalt för samma resa sex gånger, han fick sex startavgifter och 12 timmars arbetsdag trots att han var klar innan fyra!
    Det ger jag 10/10 poäng i faktureringsteknik.
    Pratade med en elektriker jag känner och han bekräftade att det var helt normalt. Hans chef blev besviken om han fakturerade under 8 timmar på en dag.

4. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Det var någon försäljare tidigare i tråden som klagade men själv hade hen inga problem med att fakturera 1h för 5 minuters jobb så länge kunden var hantverkare med motiveringen att hantverkare brukar vara länge på toa.

5. T
    Medlem · Stockholms · 123 inlägg

torkelb

Medlem
    Och sensmoralen av detta är att inte ta något för givet - i synnerhet om det gäller ens egna pengar och (det kan ni räkna ut själva).

6. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Vad gjorde hen, skruvade upp en klädhängare eller?

7. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 133 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Jag tycker nog det går att försvara. 9 timmar på en 8timmars dag kan ju betyda 2 timmars arbete dagen efter för att slutföra.

Huvudsaken är att man meddelar vad som gäller i förväg och sen håller sig till det. Jag har absolut inga problem att betala för servicebil, restid, materialpåslag, kafferaster mm om jag vet vad som gäller. Då kan jag nämligen jämföra Nisses o Pelles VVS. Men om Nisse är ärlig och offererar 600:- i timmen, minimum 2h och Pelle offererar 500:- i timmen, minimum 2h men sen dessutom slänger på 600 för att skicka fakturan, höftar till 4h för att han inte hade med den förmiddagen istället för de 2 det tog osv. så blir jag lurad, Nisse blir utsatt för ohederlig konkurrens, branschen får en känga och Pelle får en missnöjd kund som bråkar. Kunden vägrar betala mer än de 2h han var där och därmed försvinner kanske 3h till för Pelle som förstås är sur för att han bara fått 2h betalt men varit upptagen 5h.

8. J

j-o75

Medlem
    Nej.

9. J

j-o75

Medlem
    Om det är någon tröst så fungerar det likadant på bilfirmor, eller för övrigt var som helst. Allt avrundas ju uppåt i antal timmar.
    En enda gång har jag blivit fakturerad för 20 minuter, vad jag vet!
    Jag lät för övrigt bilkameran vara på en gång när den var på verkstad, så jag kollade. Den var inte inne ens i närheten av den tid som stod på fakturan. Givetvis måste något täcka OH kostnader, men det blir svårt att jämföra eftersom en kanske tar hög timlön men en annan tar låg timlön och startavgifter samt min debitering.

10. H
    Moderator · Stockholm · 43 951 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har inget jätteproblem med det. Bortsett från att det låter som beställarna har samordnat och trott att det var någon form av gruppupphandling. Om firman vill ha nöjda kunder så bör man inte bete sig så.

• Laddar…
  11. electroluxaren
    Medlem · - · 10 039 inlägg
    Helt okay när man debiterar 5.000.- i timmen och 500.- milen

• Laddar…
  12. electroluxaren
    Va tog dom ingen overhaedkostnad på15%?

13. electroluxaren
    Här runtomkring hittar man ingen hantverkare som tar ett jobb med mindre än de kan debitera 10.000.-+mos

14. electroluxaren
    Det är ju vad bilverkstad tar och då måste du ta bilen dit.

• Laddar…
  15. electroluxaren
    För att efterfrågan är större än tillgången

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.