Himla dum fråga kanske men vi har lagt nytt golv på ovanvåningen, och då lades ett plankgolv från DalaFloda (softpine). Det är ytbehandlad med följande
Golvet är ytbehandlat med Osmo dekorvax 3111 och Osmo matt hårdvaxolja 3062
Kan jag kapa det i lämpliga bitar och kasta in i kaminen under vintern eller är det farligt/helkorkat?
Himla dum fråga kanske men vi har lagt nytt golv på ovanvåningen, och då lades ett plankgolv från DalaFloda (softpine). Det är ytbehandlad med följande
Kan jag kapa det i lämpliga bitar och kasta in i kaminen under vintern eller är det farligt/helkorkat?
Har Du mycket? Är det lönt?
Vid dåligt förbränning kan det blir giftiga ämnen oavsett vad man eldar. Polycykliska aromatiska kolväten vid vedeldning. Nu är frågan, hur just det ämnen som är i hårdvaxolja baserar på brinner och vilka förbränningstemperaturur det kräver.
Jag skulle inte göra det det, även om jag personligen tror, att faran är inte stor. Men jag tycker man skall göra vad man kan för att hålla det så miljövänligt som bara möjligt, och inte chansa.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.