89 045 läst ·
121 svar
89k läst
121 svar
Eldar i kaminen - luktar illa
Men att det hinner bli så pass mycket damm på 1-2 dagar känns inte så troligt väl?Anna_H skrev:
Förlåt. Jag ser att jag var otydlig. Jag menade inte att ni vänjer er vid doften utan att den skillnad som ni upplever i intensitet då ni eldar flera dagar i rad jämfört med att elda ibland skulle kunna förklaras med det.K kungcoopa skrev:
-Att man vänjer sig.
Till exempel känner jag ingen hästdoft inne längre trotts att jag i början tyckte att det stank ur håret när man släppte ut på morgonen och sen gick och la sig igen. Förmodar att håret ändå luktar men jag märker det inte längre.
Vedspisen i köket eldar vi i bara ett par dagar Per år och då luktar det alltid av spissvärta (innehåller ngt lösningsmedel) och bränt damm (och bränt socker om vi glömt tömma godisgömman/bakugnen)
Hej alla,
Vi är nu inne på tredje hösten med vår kamin (Etos 33 https://morellsskorsten.se/produkter/etos-33 ) och vi märker återigen att den luktar starkt när vi eldar i den. Det har varit samma visa varje år och vi är nu trötta på problemet.
Radar upp lite info och tankar:
-Installerad 2017 i smålandsvilla som är byggt 2015.
-Skorsten Modulex ca 7-8m lång.
-Tilluft via rör genom väggen, ca 0,5m långt.
-Vid provtryckning av huset konstaterades det att kaminen är tät.
-Skorsten provtryckt och tät.
-Noggrant sniffande har uteslutit skorstenen som bov, det är kaminen som luktar.
-Försök att noggrant dammsuga kaminen innan eldning har ej gett effekt.
-Doften avtar efter ett par eldningar, men försvinner inte helt under hela säsongen.
-Det går inte att inspektera kaminens alla skrymslen och vrår utan att skruva isär den, vilket ej är gjort.
-I övrigt så har kaminen fungerat utmärkt.
-Vi som bor i huset är uppväxta med kaminer och vet skillnaden på rökdoft och doft som inte hör hemma vid en eldstad
Vi försöker fundera ut vad vi kan göra åt problemet och har egentligen bara två alternativ kvar:
-Köpa ny kamin och hoppas på att den inte luktar.
-Anlita någon sorts expert som kan säga varför den luktar och i bästa fall åtgärda problemet.
Nån som vet vem man skulle kunna be om hjälp? Att betala nån ett par tusen för en undersökning är ju billigare än att installera en ny kamin menar jag..
Vi är nu inne på tredje hösten med vår kamin (Etos 33 https://morellsskorsten.se/produkter/etos-33 ) och vi märker återigen att den luktar starkt när vi eldar i den. Det har varit samma visa varje år och vi är nu trötta på problemet.
Radar upp lite info och tankar:
-Installerad 2017 i smålandsvilla som är byggt 2015.
-Skorsten Modulex ca 7-8m lång.
-Tilluft via rör genom väggen, ca 0,5m långt.
-Vid provtryckning av huset konstaterades det att kaminen är tät.
-Skorsten provtryckt och tät.
-Noggrant sniffande har uteslutit skorstenen som bov, det är kaminen som luktar.
-Försök att noggrant dammsuga kaminen innan eldning har ej gett effekt.
-Doften avtar efter ett par eldningar, men försvinner inte helt under hela säsongen.
-Det går inte att inspektera kaminens alla skrymslen och vrår utan att skruva isär den, vilket ej är gjort.
-I övrigt så har kaminen fungerat utmärkt.
-Vi som bor i huset är uppväxta med kaminer och vet skillnaden på rökdoft och doft som inte hör hemma vid en eldstad
Vi försöker fundera ut vad vi kan göra åt problemet och har egentligen bara två alternativ kvar:
-Köpa ny kamin och hoppas på att den inte luktar.
-Anlita någon sorts expert som kan säga varför den luktar och i bästa fall åtgärda problemet.
Nån som vet vem man skulle kunna be om hjälp? Att betala nån ett par tusen för en undersökning är ju billigare än att installera en ny kamin menar jag..
Hej! Har tyvärr inget svar på din fråga, men om du får tag i någon som är duktig och kan kontrollera vad lukt från kamin beror på, är vi intresserade av att få hjälp här hemma också. Har en stickande kemisk lukt som kommer ovanifrån kaminen som försvinner efter den blivit genomvarm..murak skrev:
Hej alla,
Vi är nu inne på tredje hösten med vår kamin (Etos 33 [länk] ) och vi märker återigen att den luktar starkt när vi eldar i den. Det har varit samma visa varje år och vi är nu trötta på problemet.
Radar upp lite info och tankar:
-Installerad 2017 i smålandsvilla som är byggt 2015.
-Skorsten Modulex ca 7-8m lång.
-Tilluft via rör genom väggen, ca 0,5m långt.
-Vid provtryckning av huset konstaterades det att kaminen är tät.
-Skorsten provtryckt och tät.
-Noggrant sniffande har uteslutit skorstenen som bov, det är kaminen som luktar.
-Försök att noggrant dammsuga kaminen innan eldning har ej gett effekt.
-Doften avtar efter ett par eldningar, men försvinner inte helt under hela säsongen.
-Det går inte att inspektera kaminens alla skrymslen och vrår utan att skruva isär den, vilket ej är gjort.
-I övrigt så har kaminen fungerat utmärkt.
-Vi som bor i huset är uppväxta med kaminer och vet skillnaden på rökdoft och doft som inte hör hemma vid en eldstad
Vi försöker fundera ut vad vi kan göra åt problemet och har egentligen bara två alternativ kvar:
-Köpa ny kamin och hoppas på att den inte luktar.
-Anlita någon sorts expert som kan säga varför den luktar och i bästa fall åtgärda problemet.
Nån som vet vem man skulle kunna be om hjälp? Att betala nån ett par tusen för en undersökning är ju billigare än att installera en ny kamin menar jag..
Har tyvärr inte heller något svar. Vi har inte eldat så mycket i vår kamin sedan vi installerade en kakelugn på bottenvåningen. Kakelugnen luktar lite bränt damm första gångerna vi eldar i den varje sässong, men inte som kaminen. Kaminen har fortfarande den här stickande kemiska lukten som beskrivs här ovan när vi eldar i den. Svårt att veta vad man ska göra.
Alright, jag ringde en av de större försäljarna av kaminer på min ort (en Elda-butik) och förklarade problemet. Säljaren visste exakt vad det var och förklarade att han har haft många som kommit till honom med samma beskrivning. Han hade även noterat symptomen själv.
Svaret enligt säljaren är lacken.
Ju större lackad yta, ju mer doft. Ofta desto billigare kamin desto mer doft (finns dock undantag) På vissa kaminer försvinner doften efter 4-5 brasor, vissa doftar de första brasorna varje säsong. Han säger att det som säljare är något han sällan tar upp vid försäljningen då inte alla uppfattar eventuell doft som obehaglig, samt att det kan vara svårt att rekommendera en dubbelt så dyr kamin bara för att den KANSKE inte doftar i samma utsträckning som en billigare.
Är doften farlig? Nej.
Vår kamin kostade 12500kr på rea (15000kr ord. pris) och är helt lackad i svart färg, så jag är beredd att tro på teorin.
Lösningar på problemet? Man kan fortsätta elda och hoppas att färgen till slut sätter sig (vi har som sagt eldat två vintrar, nästan varje dag, så vi är nog körda känns det som) eller så får man köpa en kamin av god kvalitet, med så lite lackad yta som möjligt. Man kan även fråga om råd, om säljaren känner till någon modell som är bekräftat luktfri. Att dofta på bekantas kaminer är också ett sätt.
Hoppas att informationen hjälper någon!
Svaret enligt säljaren är lacken.
Ju större lackad yta, ju mer doft. Ofta desto billigare kamin desto mer doft (finns dock undantag) På vissa kaminer försvinner doften efter 4-5 brasor, vissa doftar de första brasorna varje säsong. Han säger att det som säljare är något han sällan tar upp vid försäljningen då inte alla uppfattar eventuell doft som obehaglig, samt att det kan vara svårt att rekommendera en dubbelt så dyr kamin bara för att den KANSKE inte doftar i samma utsträckning som en billigare.
Är doften farlig? Nej.
Vår kamin kostade 12500kr på rea (15000kr ord. pris) och är helt lackad i svart färg, så jag är beredd att tro på teorin.
Lösningar på problemet? Man kan fortsätta elda och hoppas att färgen till slut sätter sig (vi har som sagt eldat två vintrar, nästan varje dag, så vi är nog körda känns det som) eller så får man köpa en kamin av god kvalitet, med så lite lackad yta som möjligt. Man kan även fråga om råd, om säljaren känner till någon modell som är bekräftat luktfri. Att dofta på bekantas kaminer är också ett sätt.
Hoppas att informationen hjälper någon!
Hm, har läst hela tråden och tycker det är konstigt att ingen tipsat om att byta tätningarna. Har inte moderna kaminer sådana? Min Jötul gjutjärnskamin har definitivt ingen giftig färg som kan stinka men det kan ändå osa en riktigt skarp, sur doft. Då är det dags att byta tätningarna. Min har fyra stycken glasfibertätningar runt glas, lucka, topp och stos. Jag får byta dom med nåt års mellanrum. Föga överraskande var sotarna till absolut noll hjälp med felsökning av stanken.
Min jötul från 2017 luktar illa när den eldas 3 första gångerna på en säsong.
Trodde det skulle sluta men det återkommer, har varit så i tre år nu.
Kaminen står i ett på vintern kallställt sommarhus.
Har funderat på om färgen drar åt sig fukt och det kanske blir någon kemisk reaktion när den eldas....
Trodde det skulle sluta men det återkommer, har varit så i tre år nu.
Kaminen står i ett på vintern kallställt sommarhus.
Har funderat på om färgen drar åt sig fukt och det kanske blir någon kemisk reaktion när den eldas....
Bra med fler tips!S segv skrev:Hm, har läst hela tråden och tycker det är konstigt att ingen tipsat om att byta tätningarna. Har inte moderna kaminer sådana? Min Jötul gjutjärnskamin har definitivt ingen giftig färg som kan stinka men det kan ändå osa en riktigt skarp, sur doft. Då är det dags att byta tätningarna. Min har fyra stycken glasfibertätningar runt glas, lucka, topp och stos. Jag får byta dom med nåt års mellanrum. Föga överraskande var sotarna till absolut noll hjälp med felsökning av stanken.
I mitt fall är det inte tätningarna, då huset precis provtrycktes och kaminen bedömdes tät. Min doft (ja eller kaminen..) är inte sur, mer tjock, kemisk, unken. Det är svårt att förklara dofter
Det är alltid undertryck i kaminen när skorstenen är varm så det går att utesluta allt som befinner sig inuti skorsten o kamin. Själv har jag aldrig varit med om att lukten från färgen fortsatt ge gaser efter några timmars eldning. Isoleringen runt rökröret är däremot en misstänkt bov där bindemedlet kan avge emissioner långt efter att kaminens färg slutat gasa.