P
Har idag för första gången eldat i vår Contura C500 i vårt nya hus. Brinner fint just nu, fin gul eld, ingen imma på glaset eller konstigheter. Undrar dock om det är normalt att man känner lite lukt i huset, även på övervåning eller ska det vara helt luktfritt?

Jag reagerar alltså inte på att det är något direkt skarp eller konstig lukt eller så, men då jag helt och hållet saknar erfarenhet undrar jag vad som gäller.

Edit: Kaminen är inte ny som så, huset är drygt 6 år gammalt, men förra ägaren har inte eldat mycket alls. Tror han nämnde 2-3 ggr.

Redigerat av moderator:
Om det är en ny kamin brukar det lukta av att färgen eller spissvärtan bränner in den första tiden.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
När kaminen är ny kan det lukta lite av fett och färg på kamin och skorsten, det brukar gå över efter nån veckas ordentligt eldande

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
P
Kaminen är inte ny som så, huset är drygt 6 år gammalt, men förra ägaren har inte eldat mycket alls. Tror han nämnde 2-3 ggr.

Tomture61
När jag eldade i min nya kamin / isolerade plåtskorsten så luktade det i ngr dagar + utomhus kunde lukta bränd plast . Nu är det mer normal röklukt vid vedinlägg tex.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Kaminen är inte ny som så, huset är drygt 6 år gammalt, men förra ägaren har inte eldat mycket alls. Tror han nämnde 2-3 ggr
Elda ordentligt en vecka så du 'bränner' bort damm ,fett och färg

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Elda ordentligt en vecka så du 'bränner' bort damm ,fett och färg
Ska ge det lite tid och prova :)

Även en eldstad som stått oeldad under längre tid luktar när man börjar elda igen.

• Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
Om det går att lyfta av locket på toppen så torka rent där under. Det kan finnas mycket damm och skräp, och i värsta fall någon plastbit.

• Älska
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.