F
K kungcoopa skrev:
Jag har som du gissade en lång plåtskorsten (ca 7m till nock och kamin står på nedervåning)

Sänkte lite till och nu ligger det aska på rostret. Inte mycket från småhålen men brinner ju långsammare iaf! Men vette tusan har jag ska kunna få det att brinna likt en blåslampa vid småhålen?
Jag tror absolut att du eldar rökgaserna där faktiskt.
 
F
Så här ser min Jyde (en riktig skitspis som vi aldrig varit nöjda med) ut just nu. Den går på ganska mycket luft då den är under uppstart men du ser brinnande rökgaser.
 
Det är ju bra att ni tror rökgaserna brinner som de ska, men jag har fortfarande den jädra lukten kvar innan kaminen är varm. Vad tusan kan det vara?! Vad mer kan jag kolla? Bör jag vara orolig för att lukten kan vara farlig?
 
K kungcoopa skrev:
Det är ju bra att ni tror rökgaserna brinner som de ska, men jag har fortfarande den jädra lukten kvar innan kaminen är varm. Vad tusan kan det vara?! Vad mer kan jag kolla? Bör jag vara orolig för att lukten kan vara farlig?
Har inte eldat sen detta inlägg för än idag. Samma lukt kvar, om än något mindre påtaglig men kan vara inbillning. Annat träslag och med frånluftsfläkt igång som var avstängd i vintras .

Jag har kört fast, vad är nästa steg i felsökning? Verkar ju inte gå att montera isär kaminen. Känns drastiskt att köpa helt ny..
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Det är ju bra att ni tror rökgaserna brinner som de ska, men jag har fortfarande den jädra lukten kvar innan kaminen är varm. Vad tusan kan det vara?! Vad mer kan jag kolla? Bör jag vara orolig för att lukten kan vara farlig?
Hej vet ej hur gammalt inlägget är men jag har samma problem med bränd målafärgslukt. Jag har en 8 års gammal keddyarcade spis den har luktat illa sedan dag ett. Fick du ordning på din .....?
 
J Jpmannen skrev:
Hej vet ej hur gammalt inlägget är men jag har samma problem med bränd målafärgslukt. Jag har en 8 års gammal keddyarcade spis den har luktat illa sedan dag ett. Fick du ordning på din .....?
Hej, tyvärr ingen framgång. Luktar fortfarande kemiskt och äckligt. Värst är det när man inte eldat på några dagar. Går över när kaminen är genomvarm

Sotaren kommer nästa vecka, ska förklara problemet för dem oxh försöka få dem att kika igenom lite grann om de ser något tokigt

Vad har du för idé om lösning?
 
  • Gilla
camsod
  • Laddar…
K kungcoopa skrev:
Hej, tyvärr ingen framgång. Luktar fortfarande kemiskt och äckligt. Värst är det när man inte eldat på några dagar. Går över när kaminen är genomvarm

Sotaren kommer nästa vecka, ska förklara problemet för dem oxh försöka få dem att kika igenom lite grann om de ser något tokigt

Vad har du för idé om lösning?
Hej! Ser att tråden är gammal men är nyfiken på vad sotaren sa om detta då jag har samma kemiska lukt, ingen ny kamin.
 
K kungcoopa skrev:
Hej! Hur har det gått för er? Min luktar fortfarande illa innan den blir helt varm. Samma kemiska/gas lukt..
Hej! Sorry för så sent svar. Byggarna var över och fixade med rören, men lukten var kvar. Riktigt skumt... Teorin numera är att det är kaminen som inte blivit inbränd ordentligt, men det är vi säkra på att den ska vara enligt spelets alla regler. Vi bor inte kvar i det huset, kaminen fortsätter vara ett mysterium.

Allt gott!
 
  • Gilla
camsod
  • Laddar…
Danji Danji skrev:
Hej! Sorry för så sent svar. Byggarna var över och fixade med rören, men lukten var kvar. Riktigt skumt... Teorin numera är att det är kaminen som inte blivit inbränd ordentligt, men det är vi säkra på att den ska vara enligt spelets alla regler. Vi bor inte kvar i det huset, kaminen fortsätter vara ett mysterium.

Allt gott!
Verkar vara många som har detta mysterium, skumt! Tack för svar =)
 
Sotaren var här i höstas och jag bad honom slänga ett öga på den utifall han kunde se något
Han kunde inte se något uppenbart förutom värmeculiten är sprucken och dålig och om det kan påverka på något sätt? Kanske att delar av kaminen blir varmare eller svalare och orsakar lukten?

Lukten kvarstår hur som helst. Varierar lite i intensitet beroende på hur länge sen man eldade sist och hur fort man får upp den i temperatur.
 
Ingen som kommit vidare?
 
K kungcoopa skrev:
Ingen som kommit vidare?
det försvann när jag eldade i tre dar i sträck 20 timmar per dygn efter stormen alfrid sen eldade jag igen 3 veckor senare i 2 timmar då stank det igen...märkligt.. jag har en huskqvarna ved kamin äldre modell med likadan skorsten samma längd
och fabrikat där luktar det inte men den kaminen är det super drag i kanske beror på dåligt drag ???
 
K kungcoopa skrev:
Ingen som kommit vidare?
Hos oss luktar det sällan numera, men rätt vad det är någon enstaka gång så luktar det igen.
 
J Jpmannen skrev:
det försvann när jag eldade i tre dar i sträck 20 timmar per dygn efter stormen alfrid sen eldade jag igen 3 veckor senare i 2 timmar då stank det igen...märkligt.. jag har en huskqvarna ved kamin äldre modell med likadan skorsten samma längd
och fabrikat där luktar det inte men den kaminen är det super drag i kanske beror på dåligt drag ???
Låter lite som för oss. Eldar vi varje dag luktar det knappt någonting (en svag lukt innan den är helt varm om man anstränger sig)
Men har man inte eldat i den på ett par dagar eller längre, då luktar det ofta rejält. Och det känns som det luktar värre ju kallare det är ute
 
Då är det nog som min granne sa att det är bränt damm som luktar. Han är kamininstallatör och han var tvärsäker på att det är det som luktade när han var här och kollade. Modernt inomhusdamm innehåller en hel del plast och sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.