Byggahus.se
Om det kommer in luft via spjället brukar den brinna som en blåslampa genom de små hålen upptill.

O olotor skrev:
Om det kommer in luft via spjället brukar den brinna som en blåslampa genom de små hålen upptill.
Jag har bara ett spjäll för att reglera tilluften och luften tas utifrån. Det är väldigt sällan jag har sett att det brinner som en blåslampa genom småhålen. Vad kan det bero på??

Är du säker p
å att det kommer luft i spjället?

O olotor skrev:
Är du säker p
å att det kommer luft i spjället?
Egentligen är jag väl inte 100% att luften kommer in den vägen, men det brinner mindre/slutar brinna om jag minskar/stänger spjället!

Ja, då verkar det fungera

F
På vår spis (Jydepejsen) så är dom övre hålen för tilluft , dom som bränner rökgaserna alltid fyllt öppna. Spjället styr bara undeluften som kommer i framkant. Hur det är med sidoglas-spolningen vet jag inte.

Kollat att det är nåt drag i dom övre hålen för rökgasförbränning öht?

Jag testade med en rökelse mot hålen där uppe men jag kunde inte se något direkt drag IN in i småhålen. Bra drag ut från kaminen dock (inte i småhålen)
Detta test med öppen lucka

Jag fattar faktiskt inte ens hur luften riktigt kommer in i kaminen? Tilluftsröret är anslutet underifrån men jag förstår inte hur luften tar sig in i själva kaminen?

Någon som kan förklara?

• 1898EAB9-A8A7-4D4A-98C7-4EA94FEE0A38.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 47BF43D3-3D4D-4E2B-B709-8170719DDC0B.jpeg
    Skapa konto
  • D765248D-68F6-43EB-BE6B-99CD906F9FF6.jpeg
    Skapa konto
  • E14433E2-A6DE-413D-97EE-1AD28772E042.jpeg
    Skapa konto
kaminer-med-sotfritt-glas-900x400.jpg

O olotor skrev:
[bild]
Tack för bilden. Men kan någon förstå på mina bilder vart tilluften går?

F fsn skrev:
På vår spis (Jydepejsen) så är dom övre hålen för tilluft , dom som bränner rökgaserna alltid fyllt öppna. Spjället styr bara undeluften som kommer i framkant. Hur det är med sidoglas-spolningen vet jag inte.

Kollat att det är nåt drag i dom övre hålen för rökgasförbränning öht?
K kungcoopa skrev:
Jag testade med en rökelse mot hålen där uppe men jag kunde inte se något direkt drag IN in i småhålen. Bra drag ut från kaminen dock (inte i småhålen)
Detta test med öppen lucka

Jag fattar faktiskt inte ens hur luften riktigt kommer in i kaminen? Tilluftsröret är anslutet underifrån men jag förstår inte hur luften tar sig in i själva kaminen?

Någon som kan förklara?
Det kommer såklart inte in nån luft genom hålen om luckan är öppen. Luftanslutningen i botten släpper in luften i en kammare under asklådan och sedan leds luften vidare upp genom luftkanaler till bl a "hålen". Är däremot den runda rostertallriken öppen går det av naturliga skäl heller inte att få in nån luft genom hålen.

• Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
E exerg skrev:
Det kommer såklart inte in nån luft genom hålen om luckan är öppen. Luftanslutningen i botten släpper in luften i en kammare under asklådan och sedan leds luften vidare upp genom luftkanaler till bl a "hålen". Är däremot den runda rostertallriken öppen går det av naturliga skäl heller inte att få in nån luft genom hålen.
Ok! Då kan jag alltså inte testa att luften tar rätt väg på något sätt??

Kolla först så att inte rostertallriken har blivit deformerad utan verkligen är tät. Den skall alltid vara stängd när elden väl tagit sig. Vettefan vad den egentligen är tänkt för. När du fått upp en ordentlig glödbädd så lägg på ett par nya vedträn och sänk luftspjället till hälften. Efter nån minut bör då en del av eldsflammorna flytta sig från veden och istället sväva nån dm ovanför ovanför. Nu är det i huvudsak vedgaserna som brinner och du har uppnått en bra förbränning. Mao behöver vedgaserna uppnå 800 grader innan de kan brinna och dessutom få nytt syre från "hålen"

E exerg skrev:
Kolla först så att inte rostertallriken har blivit deformerad utan verkligen är tät. Den skall alltid vara stängd när elden väl tagit sig. Vettefan vad den egentligen är tänkt för. När du fått upp en ordentlig glödbädd så lägg på ett par nya vedträn och sänk luftspjället till hälften. Efter nån minut bör då en del av eldsflammorna flytta sig från veden och istället sväva nån dm ovanför ovanför. Nu är det i huvudsak vedgaserna som brinner och du har uppnått en bra förbränning. Mao behöver vedgaserna uppnå 800 grader innan de kan brinna och dessutom få nytt syre från "hålen"
Jag har gjort rent rostern och det ser ut att sluta tätt. Jag får dock inte till elden så som du beskriver det. Skickar med en film. Vad gör jag för fel? Detta är ca 50% luft

Förbränningen ser inte ful ut men det brinner onödigt fort. Har du väldigt lång plåtskorsten så draget är stort? Det är oftast en fördel att det är ordentligt med aska ovanpå rostret för att vara säker på att det inte kommer luft där igenom. Skjut in draget en cm till och kolla om det händer.Du har en liten tendens i de genomskinliga lågorna till vänster.

E exerg skrev:
Förbränningen ser inte ful ut men det brinner onödigt fort. Har du väldigt lång plåtskorsten så draget är stort? Det är oftast en fördel att det är ordentligt med aska ovanpå rostret för att vara säker på att det inte kommer luft där igenom. Skjut in draget en cm till och kolla om det händer.Du har en liten tendens i de genomskinliga lågorna till vänster.
Jag har som du gissade en lång plåtskorsten (ca 7m till nock och kamin står på nedervåning)

Sänkte lite till och nu ligger det aska på rostret. Inte mycket från småhålen men brinner ju långsammare iaf! Men vette tusan har jag ska kunna få det att brinna likt en blåslampa vid småhålen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.