67 610 läst · 121 svar
68k läst
121 svar
Eldar i kaminen - luktar illa
Hoppas att det löser sig för er.Danji skrev:
Tack för input!
Vi fick över en sotare som kollade på det. Hans teori är också obrända gaser som kommer in i huset. Lösningen enligt honom är att flytta avgasröret som går från kamin till vägg en meter till en annan koppling till skorstenen i väggen. Fattar inte riktigt varför men antar att röret som används nu är i fel storlek så gaserna hinner inte förbrännas.
Vi ska få över byggare som hjälper oss med det. Återkommer när jag vet om den lösningen hjälpte!
Vi hade själva stora problem med installationen av vår Contura, företaget som installerade kaninen fick göra om pipan fem gånger innan sotarmästaren var nöjd.
Det läckte in gaser på övervåningen, luktade riktigt illa.
En annan sak som är viktig, det är storleken på veden man eldar. Veden får inte vara för grov, även om man gärna vill ha lite grövre ved för att hålla elden vid liv längre. För grov och för många kilo i ett inlägg ger dålig förbränning, max två kilo eldar vi åt gången.
Mvh P-A
Så här ser det ut när gaserna förbränns rätt!
Tilluften är minimal, veden har bra storlek, gasen förbränns i den horisontella perforerade metalldelen mellan värmekulitskivorna, där inre taket möter mot bakre väggen.
Veden skall brinna, det är viktigt att den inte kolar, om det ligger kol kvar när elden falnat så är förbränningen inte optimal och kan skada isolering, kaminrör och skorsten.
Mvh P-A
Tilluften är minimal, veden har bra storlek, gasen förbränns i den horisontella perforerade metalldelen mellan värmekulitskivorna, där inre taket möter mot bakre väggen.
Veden skall brinna, det är viktigt att den inte kolar, om det ligger kol kvar när elden falnat så är förbränningen inte optimal och kan skada isolering, kaminrör och skorsten.
Mvh P-A
Lycka till! Ser fram emot återkopplingDanji skrev:
Ja det är riktigt tradigt! Hoppas det löser sig för dig tillslut.
Som jag skrev till Pagno så har vi fått över en sotare som kollat på det. Hans teori är att dimensionerna på rören inte stämmer så gaserna hinner inte förbrännas utan kommer ut i huset istället. Så vi flyttar avgasrör kamin-till-vägg till ett annat vägg-till-skorstensuppsug en meter bort i väggen.
Jag återkommer när jag vet om vår lösning hjälpte.
Så här ser det ut när jag eldar med spjället cirka 30% öppet och torr ved. Första påfyllningen efter tändveden brunnit ned till glöd. Tycker inte jag får samma tändning vid luftintaget i kaminen som du. Verkar mer brinna underifrån??
Bifogar också bild på tilluftsröret
Bifogar också bild på tilluftsröret
P Pagno skrev:Så här ser det ut när gaserna förbränns rätt!
Tilluften är minimal, veden har bra storlek, gasen förbränns i den horisontella perforerade metalldelen mellan värmekulitskivorna, där inre taket möter mot bakre väggen.[video]
Mvh P-A
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Ni har lite olika eldtekniker, varav den på sista filmen inte är så effektiv. Där har du ett tjockt vedträ som ”täcker” hela elden och då får den ingen fart.
Testa en gång att elda som man gör i en kakelugn:
Lägg två smalare vedträn i botten, lägg tändmaterial (näver, stickor, tändkub eller liknande) i mellan dem. Lägg dem gärna med barken mot sidorna så att de tunnaste delarna nästan vidrör varandra.
Stapla nu växelvis tvärgående och längsgående så mycket som rekommenderas av tillverkaren, 2kg kanske?
Du får en skorstenseffekt som är otroligt effektiv och alla vedträn börjar brinna samtidigt.
Detta är enligt min erfarenhet det absolut effektivaste sättet att elda på.
Lägg två smalare vedträn i botten, lägg tändmaterial (näver, stickor, tändkub eller liknande) i mellan dem. Lägg dem gärna med barken mot sidorna så att de tunnaste delarna nästan vidrör varandra.
Stapla nu växelvis tvärgående och längsgående så mycket som rekommenderas av tillverkaren, 2kg kanske?
Du får en skorstenseffekt som är otroligt effektiv och alla vedträn börjar brinna samtidigt.
Tack för svar. Ska man stapla lika tunna ovanpå eller ska man ta tjockare bitar?M Marcussjogren skrev:Ni har lite olika eldtekniker, varav den på sista filmen inte är så effektiv. Där har du ett tjockt vedträ som ”täcker” hela elden och då får den ingen fart.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 073 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 073 inlägg
Du kan ha större ovan, eventuellt ha lite tunnare även på andra lagret, men att man har tunnare i botten är bara för att dem tar eld snabbare och skyndar på upptändningen av de ovanliggande.
Hej! Hur har det gått för er? Min luktar fortfarande illa innan den blir helt varm. Samma kemiska/gas lukt..Danji skrev:
Ja det är riktigt tradigt! Hoppas det löser sig för dig tillslut.
Som jag skrev till Pagno så har vi fått över en sotare som kollat på det. Hans teori är att dimensionerna på rören inte stämmer så gaserna hinner inte förbrännas utan kommer ut i huset istället. Så vi flyttar avgasrör kamin-till-vägg till ett annat vägg-till-skorstensuppsug en meter bort i väggen.
Jag återkommer när jag vet om vår lösning hjälpte.
Hej, nu var inte frågan ställd till mig, men, jag har läst lite på olika värmeforum och tips från leverantörer av kaminer.K kungcoopa skrev:
Nu har ni eldat mycket i eran kamin verkar det som, så detta borde inte vara problemet för er kamin, leverantörerna skriver att färgen på kaminen behöver hettas upp rejält för att härdad, då ger de ifrån sig "kemikalie lukt", detta verkar mest vara om kaminen är helt ny.
En annan sak jag funderar på är tilluften, den verkar ha en rörisolering runt flexröret, det som sitter under kaminen.
Långsökt tanke av mig, men kan denna plastbaserade isolering vara orsaken till lukten, eller att flexröret avger lukt om det går ner värme i det.
En annan liten input, Contura rekommenderar att våran kamin skall tändas från ovansidan inte under veden, då blir det för mycket gas som inte tar sig ut i en kall skorsten.
Mitt bästa tips är att tända elden på "toppen" av veden, för att få en jämnare uppvärmning av skorstenen samt att oförbrända gaser inte läcker ut genom tätningen i luckan.
När jag tänker efter hade vi problem med våran Contura i början, när vi tände under veden, de problemen försvann vid topptändning.
Mvh P-A
Tack för svar!! Ska testa tända ovanifrån, vi tänder alltid underifrån. Har inte känt att fler röret luktar utan man känner lukten tydligt from ovansida av kamin, bredvid rökröret. Men ska kika närmare på nämnda plaströr ändå!P Pagno skrev:Hej, nu var inte frågan ställd till mig, men, jag har läst lite på olika värmeforum och tips från leverantörer av kaminer.
Nu har ni eldat mycket i eran kamin verkar det som, så detta borde inte vara problemet för er kamin, leverantörerna skriver att färgen på kaminen behöver hettas upp rejält för att härdad, då ger de ifrån sig "kemikalie lukt", detta verkar mest vara om kaminen är helt ny.
En annan sak jag funderar på är tilluften, den verkar ha en rörisolering runt flexröret, det som sitter under kaminen.
Långsökt tanke av mig, men kan denna plastbaserade isolering vara orsaken till lukten, eller att flexröret avger lukt om det går ner värme i det.
En annan liten input, Contura rekommenderar att våran kamin skall tändas från ovansidan inte under veden, då blir det för mycket gas som inte tar sig ut i en kall skorsten.
Mitt bästa tips är att tända elden på "toppen" av veden, för att få en jämnare uppvärmning av skorstenen samt att oförbrända gaser inte läcker ut genom tätningen i luckan.
När jag tänker efter hade vi problem med våran Contura i början, när vi tände under veden, de problemen försvann vid topptändning.
Mvh P-A
Jag kom precis på det att den enklaste frågan inte blivit ställd ännu:
- Vad tänder du kaminen med?
Mest nyfiken om det är papper som behandlats, tändkuber med paraffinolja, eller vad som används, det kan också orsaka otrevliga lukter vid start av kaminen.
/P-A
- Vad tänder du kaminen med?
Mest nyfiken om det är papper som behandlats, tändkuber med paraffinolja, eller vad som används, det kan också orsaka otrevliga lukter vid start av kaminen.
/P-A
Bra tanke! Vi kör några tändkuber köpta på Jula. Ska testa att tända med något annat om det kan vara det som spökar!P Pagno skrev:
Verkar inte varit tändkuberna som orsakat lukten tyvärr..K kungcoopa skrev:
Vet inte hur jag ska komma vidare alls.
Borde förresten inte luften komma in genom alla hålen upp i kaminen? Min brasa ser ut att få luft underifrån? Se film:
Du har troligen bra förbränning. Om det finns brännbara gaser, så borde det finnas eldslågor vid den övre kanten på bakstycket, om du har öppet för tilluften.