13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom inte heller ARN tyckte att det rörde sig om småsaker kan man misstänka att detta var fel som kunden inte kunde förvänta sig och näringsidkaren därmed borde fixa.
ARN, Skulle vilja veta hur har dem fattat beslut och med vilka kompetenser?
Tar gärna och läser deras motivering till beslut. Vad jag vet så har ingen sett den. sedan är det att ARN rekommenderar bara och inte juridiskt bindande.

C cpalm skrev:
Intressant! Var det du som blev stämd av butiken även i det fallet, eller var det tvärtom?
De stämde mig, mitt argument var liknande ditt men i mindre omfattning, lite materialfel och äverkan på huset.
Jag höll inne med 10% av avtalad summa ca 6000:-

"Målnummer? :)"

Skall se om jag hittar det, det var 2012 el 2013 i Nacka tingsrätt

• Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Menar du på fullaste alvar att man kan hålla inne hela betalning för en liten glippa där det framgår i monteringsanvisningen att det är helt normalt att rörelse i betong förekommer vid höga temperaturer, eller att en kamin ska vara hundra procent tät vid upstart innan värme stiger i skorstenen? Fick parkett monterat i huset för 100 tkr förra året, den torkar och drar ihop sig lite på vinter, ska jag reklamera det och hålla inne betalning?
Att en kamin har rörelser är självklart med tanke hur metal och värme fungerar.

Nej du, så fungerar det inte, Elda har försökt åtgärda felet men insett att vissa kunder blir aldrig nöjda om man inte bjuder på hela kostnaden och betalar 100 tkr i fickpengar.

Hade jag varit Eldabutiken hade jag stämt kunden för förtal och krävt stora summor i det hela med det negativa publiceringen kommer Elda butiken att förlora flera miljoner, Nu när skada är redan orsakat för butiken skulle jag bara driva frågan vidare om jag var Elda och låta kunden stå för alla kostnader som har uppkommit. Som kunden själv skriver har dem varit och försökt avhjälpa fel vid flera tillfälle och sotaren har godkänt installationen.
Hur förklarar du att arn gör ett helt annat beslut än du?
Och företaget inte följer det

• Gilla
mejeriet
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Hur förklarar du att arn gör ett helt annat beslut än du?
Och företaget inte följer det
Troligtvis att dem bara lyssnat på kundens version av det hela och inte företagets.
sedan har det att göra med att även om det var fel som kunden påstår så har han inte rätt att hålla inne hela belopp.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
S spamb skrev:
Troligtvis att dem bara lyssnat på kundens version av det hela och inte företagets.
sedan har det att göra med att även om det var fel som kunden påstår så har han inte rätt att hålla inne hela belopp.
Varför tar du parti för butiken här ytan att veta något mer? De har inte följt arns beslut och är därmed per definition gangstrar, seriösa näringsidkare följer sådant beslut. Finns även krav hos vissa branschföreninfar att medlemmar måste följa arns beslut. Det du anför om förtal av juridisk person är även det ett bottennapp, läs på!

• Gilla
Enterprise och 9 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Du har alltså ingen. Peijl på hur arn fungerar? Båda parter får yttra sig.
Därefter sammanställer man all info man har fått. Och fattar ett beslut
Dags att nyktra till

• Gilla
Djupa Tanken och 3 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
I ARN så får båda parterna möjlighet att yttra sig. Så Eldabutiken blivit kontaktade av ARN i fallet. Du visar både okunskap och tråkig attityd som anser att man ska gå helt i linje på en butik som missköter sig totalt.

• Gilla
Djupa Tanken och 4 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Varför tar du parti för butiken här ytan att veta något mer? De har inte följt arns beslut och är därmed per definition gangstrar, seriösa näringsidkare följer sådant beslut. Finns även krav hos vissa branschföreninfar att medlemmar måste följa arns beslut. Det du anför om förtal av juridisk person är även det ett bottennapp, läs på!
Varför tar du kundens parti?
Som många skriver så beror rök troligtvis på installationer i huset som är felaktiga, felinjusterad ventilation. Har kunden rätt att hålla inne hela beloppet?
Ni kan ha era åsikter så har jag min. Vad jag läst igenom ser jag att hela syfte från början var att slippa betala för kamin med massa påhittade fel.
Det är först när butiken tar i med hårdhandskar och stämmer kunden så är han villig att betala

S spamb skrev:
Som många skriver så beror rök troligtvis på installationer i huset som är felaktiga, felinjusterad ventilation. Har kunden rätt att hålla inne hela beloppet?
Ni kan ha era åsikter så har jag min. Vad jag läst igenom ser jag att hela syfte från början var att slippa betala för kamin med massa påhittade fel.
Det är först när butiken tar i med hårdhandskar och stämmer kunden så är han villig att betala
Vem har sagt att kunden har hållit inne hela beloppet?

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Lindgrenski ThomasLindgren skrev:
Vem har sagt att kunden har hållit inne hela beloppet?
Läs igenom båda tråd som finns gällande detta så fattar du.

S spamb skrev:
Det ÄR faktiskt okej att ta reda på fakta innan man uttalar sig.
- Installationen är kollad av skorstensfejarmästare
- Butiken lämnade in underlag och uttalade sig till ARN
- Man kan inte förtala en juridisk person (dvs en butik)

Dags att somna om.

• Gilla
  • Haha
Snicklas och 9 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Läs igenom båda tråd som finns gällande detta så fattar du.
Jag har läst allt och hittar ingenting som säger att kunden inte betalat något alls.

I den andra tråden som är startad av kunden i mars så skriver kunden själv klart och tydligt att han höll inne hela belopp och ville inte göra avdrag på 20000 då han tyckte att summan var för liten för att få ut någon installatör för att åtgärda fel. I mina ögon var det kunden från början som inte var samarbetsvillig. Han vägrade betala trots alla åtgärder och ville inte gå med på avdrag trots att installationen godkändes av sotaren. Kunden går flrst med på betalning efter att butiken drar honom inför rätta. I mina ögon måste nog både kunden och butiken vara lite mer flexibla och komma överens om avdrag när saker inte blir som der är tänkt. Men här var det nog kunden som var fyrkantigt och ville få hela installationen helt gratis.
https://www.byggahus.se/forum/threads/star-ensam-mot-en-hel-bransch.367961/

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
I den andra tråden som är startad av kunden i mars så skriver kunden själv klart och tydligt att han höll inne hela belopp och ville inte göra avdrag på 20000 då han tyckte att summan var för liten för att få ut någon installatör för att åtgärda fel. I mina ögon var det kunden från början som inte var samarbetsvillig. Han vägrade betala trots alla åtgärder och ville inte gå med på avdrag trots att installationen godkändes av sotaren. Kunden går flrst med på betalning efter att butiken drar honom inför rätta. I mina ögon måste nog både kunden och butiken vara lite mer flexibla och komma överens om avdrag när saker inte blir som der är tänkt. Men här var det nog kunden som var fyrkantigt och ville få hela installationen helt gratis.
[länk]
Nedan kommer ett utdrag från mejlkonversation mellan Eldabutiken Haninge & mig från 2017 Nov. När jag skickar mejlet den 23e får jag aldrig något svar. Inget motbud.

Sedan detta mejl har butiken överlåtit till deras jurist att föra all talan inkl. all talan de haft via ARN är skött av juristen. I vårat förslag till prisavdrag ska man ha med sig att vi var beredda att acceptera alla fel, varav felet med luckan och att det ryker är 1 fel av alla felen. Att fixa alla fel skulle kosta en helt ny installation ca 80-90 tkr, det anser jag bevisats genom åtgärdsförsök av en erfaren installatör som försökt justera alla felen men endast luckats åtgärda ett fullt ut.

Notera att jag plockat bort en del namn från mejlutbytet.

From: Johan
Sent: Thursday, 23 November 2017 23:50
To: Elda Haninge

Hej xxx,

Vi har pratat ihop oss här hemma och givet nuläget, att det faktiskt går att stänga luckan även om det tar flera försök, så skulle vi kunna acceptera felet om vi kan mötas vid 50% av den totala fakturan. Jag är som sagt av åsikten att det här är ett rent hårdvarufel och jag hoppas fabriken är beredd att ta sitt ansvar för att vi ska kunna mötas här och ta ett avslut, alternativt skickar de ut personer i fält som fixar problemet och då är jag som sagt beredd att betala hela summan.

Mvh
Johan

From: Johan
Date: Wednesday 22 November 2017 at 17:51
To: Elda Haninge

Hej
Jag pratar med min fru ikväll och återkommer.
/Johan
Sent from my iPhone

On 22 Nov 2017, at 16:29, Elda Haninge wrote:
Hej
Tagit del av ditt mail och står fast vid mitt beslut att ta detta vidare
Det jag skulle vilja veta innan jag går vidare är om du har något eget förslag jag kan ta vidare med våran leverantör Nordpejs?

Med vänlig hälsning

XXXX

08-777 70 18 Växel
08-546 00 903 Direkt
070-688 64 00 Mobil

Eldabutiken i Haninge SVS AB
Vendelsövägen 51
136 44 Haninge

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
C
M MangeR skrev:
De stämde mig, mitt argument var liknande ditt men i mindre omfattning, lite materialfel och äverkan på huset.
Jag höll inne med 10% av avtalad summa ca 6000:-
Nu var det inte jag som hade blivit stämd, men detta är ju otroligt uppseendeväckande!
Det är alltså inte första gången de stämmer en kund. De har dessutom förlorat i ett tidigare liknande mål.

Man kan ju undra om det finns ytterligare fall de dragit till tingsrätten? Där de vunnit? För någonstans måste de väl ändå ha en idé om att de trots förutsättningarna skall vinna det här?

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.