84 811 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Vill Elda koncernen/butiken skapa ett nytt prejudikat, så kan det bli kostsamt, för den förlorande parten. Se bara till att ni har den bästa advokaten som kan köpas för pengar, så ni vinner.T Takläggare skrev:Håller med dig, mycket märkligt !
Men nu ser man hur långt en missnöjd kund kan nå, lite skrämmande ändå, definitivt inget gott omdöme för Eldabutiken , via google så kommer allt om denna händelsen alltid finnas kvar som en referens hur butiken beter sig, verkar som dom är ute efter att göra ett exempel, där deras ord ska vara det sista som gäller.
Fördelen kanske blir att dom vill lösa allt på goodwill , skulle vara det enda rätta.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Skrev nåt liknande högre upp.
- En tjock matta längst upp på min skorsten innan en rökpatron placerades i eldstaden på den då ej eldade nybyggda kaminen och skorstenen.
Vad hände? Jo, rök trängd ut på flera, ställen på kaminen.
- Vid dragluckan.
- Vid stora glasade luckan
- Vid spjället mellan kamin och skorsten.
Helt godkänt, enligt sotaren!
När jag tänder den kalla kaminen, och om skorstenen inte varit uppvärmd på de senaste 2 - 3 dagarna, så ryker det in. Ryker in på de ställen jag skrev ovan.
Varför? Jo det är ingen varmluft i skorstenen som rör sig uppåt i rökgången.
När jag tänder upp en kall kamin och kall skorsten, så tänder jag först lite tidningspapper i skorstenen, genom skorstenens sotlucka.
Inga problem med inträngande rök.
Går fint att elda med öppen iläggslucka, om jag t ex vill grilla nån korv eller annat över en falnande glödbädd.
- Vad vill jag säga med allt detta?
Jo, att det bör vara säljarens ansvar att kontrollera att såld kamin fungerar mot befintlig skorsten. Tydligen gör den inte det.
Vad är det för skorsten?
Är rökkanalens area och längd enlig spec för kaminen? (Säljaren bör ha kontrollerat detta.)
Och ryker det in även när du fått drag i skorstenen, eller när skorstenen är varm?
Av någon anledning verkar det vara dåligt drag i din skorsten.
- En tjock matta längst upp på min skorsten innan en rökpatron placerades i eldstaden på den då ej eldade nybyggda kaminen och skorstenen.
Vad hände? Jo, rök trängd ut på flera, ställen på kaminen.
- Vid dragluckan.
- Vid stora glasade luckan
- Vid spjället mellan kamin och skorsten.
Helt godkänt, enligt sotaren!
När jag tänder den kalla kaminen, och om skorstenen inte varit uppvärmd på de senaste 2 - 3 dagarna, så ryker det in. Ryker in på de ställen jag skrev ovan.
Varför? Jo det är ingen varmluft i skorstenen som rör sig uppåt i rökgången.
När jag tänder upp en kall kamin och kall skorsten, så tänder jag först lite tidningspapper i skorstenen, genom skorstenens sotlucka.
Inga problem med inträngande rök.
Går fint att elda med öppen iläggslucka, om jag t ex vill grilla nån korv eller annat över en falnande glödbädd.
- Vad vill jag säga med allt detta?
Jo, att det bör vara säljarens ansvar att kontrollera att såld kamin fungerar mot befintlig skorsten. Tydligen gör den inte det.
Vad är det för skorsten?
Är rökkanalens area och längd enlig spec för kaminen? (Säljaren bör ha kontrollerat detta.)
Och ryker det in även när du fått drag i skorstenen, eller när skorstenen är varm?
Av någon anledning verkar det vara dåligt drag i din skorsten.
Redigerat:
Exerg... Vet bestämt att jag skrev något liknande högre upp, alltså om säljarens ansvar, om att såld vara kommer att fungera på avsedd plats
o s v
Och här är två bilder...
Luckan har nu stått öppen 30 minuter.
Ingen rökinträngning.
Andra bilden visar trasigt tätningssnöre i luckan nederkant.
Har varit så i flera år.
Ingen rökinträngning.
o s v
Och här är två bilder...
Ingen rökinträngning.
Har varit så i flera år.
Ingen rökinträngning.
Självklart måste undertrycket i skorstenen vara 10-12 Pa större än undertrycket i huset för att det ska funka men i det aktuella fallet verkar det vara andra saker det handlar om.H Hybro skrev:Exerg... Vet bestämt att jag skrev något liknande högre upp, alltså om säljarens ansvar, om att såld vara kommer att fungera på avsedd plats
o s v
Och här är två bilder...
Ingen rökinträngning.
Har varit så i flera år.
Ingen rökinträngning.
Kanske upplevs som jag trollar iom att detta är mitt första inlägg efter många år av lurkand på detta forum.
Man jag måste bara understryka detta då jag själv varit i rätten med Eldabutiken i Haninge för ett par år sedan, jag fick rätt kan även nämnas.
Min starkaste rekomendation är att hålla sig borta från deras fulfasoner och handla med någon som uppskattar sina kunder.
Dra inte alla Eldabutiker över en kam, jag fick väldigt bra bemötande av trevlig personal på Eldabutiken i Värmdö.
/Mange
Man jag måste bara understryka detta då jag själv varit i rätten med Eldabutiken i Haninge för ett par år sedan, jag fick rätt kan även nämnas.
Min starkaste rekomendation är att hålla sig borta från deras fulfasoner och handla med någon som uppskattar sina kunder.
Dra inte alla Eldabutiker över en kam, jag fick väldigt bra bemötande av trevlig personal på Eldabutiken i Värmdö.
/Mange
Målnummer?M MangeR skrev:Kanske upplevs som jag trollar iom att detta är mitt första inlägg efter många år av lurkand på detta forum.
/Mange
Hoppas verkligen att eldarbutiken inte går med på förlikningen och tvingar vederbörande betala alla kostnader som orsakats butiken. Efter att läst igenom hea tråden och monterings anvisningar så kan jag bara dra slutsats att tanken kunden hade från början var att aldrig betala.
En jobbig kund behöver lära sig läxan. Just det är det här kunden vill skapa negativ publicitet för butiken och tvinga butiken stå för alla kostander för att undvika att svartmålas i media. Tänk om alla som köpte någon tjänst vägrade betala och höll inne hela beloppet för det så fort man hittar någon liten kosmetisk fel?
En jobbig kund behöver lära sig läxan. Just det är det här kunden vill skapa negativ publicitet för butiken och tvinga butiken stå för alla kostander för att undvika att svartmålas i media. Tänk om alla som köpte någon tjänst vägrade betala och höll inne hela beloppet för det så fort man hittar någon liten kosmetisk fel?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Och vilken Eldabutik sa du att du jobbade i?S spamb skrev:Hoppas verkligen att eldarbutiken inte går med på förlikningen och tvingar vederbörande betala alla kostnader som orsakats butiken. Efter att läst igenom hels tråden och monterings anvisningar så kan jag bara dra slutsats att tanken kunden hade från början var att aldrig betala.
En jobbig kund behlver lära sig läxan. Just det är det här kunden vill skapa negativ publicitet för butiken och tvinga butiken stå för alla kostander för att undvika att svartmålas i media. Tänk om alla som köpte någon tjänst vägrade betala för det så fort man hittar någon liten kosmetisk fel?
Uppenbarligen har du inte läst tråd-(arna) för det är omöjligt att tycka att Elda inte gjort något fel här om man inte utgår från att TS ljuger rakt upp och ner.
Även om elda mot all förmodan skulle ha rätt, sa har de inte ens lyckats få ARN att förstå det, och hur ska man då kunna förklara varför man har rätt till en vanlig konsument?
Så oavsett vad som har hänt tyder allt på att elda är en riktig skit butik, och att de sen inte ens lyssnar på arn gör det ännu värre.
Ovanpå detta tycker de att det är rimligt att dra på sig jurist kostnader på 10x original beloppet istället för att följa arns rekommendation och bara fixa felen.
Sannolikheten att de vinner och får ersättning av kunden i den utsträckning att det här varit ekonomiskt lönsamt för elda känns minimal, och då är inte ens den bad will processen genererat inräknad.
Så slutsatsen är att de är inkompetenta när det kommer till leverans av produkt och installationen enligt beställning, inkompetenta till att förklara för arn och kunder sin syn på saken, och inkompetenta till att ta ekonomiskt rationella beslut.
Så oavsett vad som har hänt tyder allt på att elda är en riktig skit butik, och att de sen inte ens lyssnar på arn gör det ännu värre.
Ovanpå detta tycker de att det är rimligt att dra på sig jurist kostnader på 10x original beloppet istället för att följa arns rekommendation och bara fixa felen.
Sannolikheten att de vinner och får ersättning av kunden i den utsträckning att det här varit ekonomiskt lönsamt för elda känns minimal, och då är inte ens den bad will processen genererat inräknad.
Så slutsatsen är att de är inkompetenta när det kommer till leverans av produkt och installationen enligt beställning, inkompetenta till att förklara för arn och kunder sin syn på saken, och inkompetenta till att ta ekonomiskt rationella beslut.
Menar du på fullaste alvar att man kan hålla inne hela betalning för en liten glippa där det framgår i monteringsanvisningen att det är helt normalt att rörelse i betong förekommer vid höga temperaturer, eller att en kamin ska vara hundra procent tät vid upstart innan värme stiger i skorstenen? Fick parkett monterat i huset för 100 tkr förra året, den torkar och drar ihop sig lite på vinter, ska jag reklamera det och hålla inne betalning?Dan_Johansson skrev:
Att en kamin har rörelser är självklart med tanke hur metal och värme fungerar.
Nej du, så fungerar det inte, Elda har försökt åtgärda felet men insett att vissa kunder blir aldrig nöjda om man inte bjuder på hela kostnaden och betalar 100 tkr i fickpengar.
Hade jag varit Eldabutiken hade jag stämt kunden för förtal och krävt stora summor i det hela med det negativa publiceringen kommer Elda butiken att förlora flera miljoner, Nu när skada är redan orsakat för butiken skulle jag bara driva frågan vidare om jag var Elda och låta kunden stå för alla kostnader som har uppkommit. Som kunden själv skriver har dem varit och försökt avhjälpa fel vid flera tillfälle och sotaren har godkänt installationen.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Eftersom inte heller ARN tyckte att det rörde sig om småsaker kan man misstänka att detta var fel som kunden inte kunde förvänta sig och näringsidkaren därmed borde fixa.S spamb skrev:Menar du på fullaste alvar att man kan hålla inne hela betalning för en liten glippa där det framgår i monteringsanvisningen att det är helt normalt att rörelse i betong förekommer vid höga temperaturer, eller att en kamin ska vara hundra procent tät vid upstart innan värme stiger i skorstenen? Fick parkett monterat i huset för 100 tkr förra året, den torkar och drar ihop sig lite på vinter, ska jag reklamera det och hålla inne betalning?
Att en kamin har rörelser är självklart med tanke hur metal och värme fungerar.
Nej du, så fungerar det inte, Elda har försökt åtgärda felet men insett att vissa kunder blir aldrig nöjda om man inte bjuder på hela kostnaden och betalar 100 tkr i fickpengar.