84 812 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Juridiska personer kan inte bli förtalade, så jag tror inte du ska se framemot en styrelsepost i bolaget...S spamb skrev:Menar du på fullaste alvar att man kan hålla inne hela betalning för en liten glippa där det framgår i monteringsanvisningen att det är helt normalt att rörelse i betong förekommer vid höga temperaturer, eller att en kamin ska vara hundra procent tät vid upstart innan värme stiger i skorstenen? Fick parkett monterat i huset för 100 tkr förra året, den torkar och drar ihop sig lite på vinter, ska jag reklamera det och hålla inne betalning?
Att en kamin har rörelser är självklart med tanke hur metal och värme fungerar.
Nej du, så fungerar det inte, Elda har försökt åtgärda felet men insett att vissa kunder blir aldrig nöjda om man inte bjuder på hela kostnaden och betalar 100 tkr i fickpengar.
Hade jag varit Eldabutiken hade jag stämt kunden för förtal och krävt stora summor i det hela med det negativa publiceringen kommer Elda butiken att förlora flera miljoner, Nu när skada är redan orsakat för butiken skulle jag bara driva frågan vidare om jag var Elda och låta kunden stå för alla kostnader som har uppkommit. Som kunden själv skriver har dem varit och försökt avhjälpa fel vid flera tillfälle och sotaren har godkänt installationen.
Edit: trea på bollen, igen..
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är väl jättebra att någon tar butikens parti. De behöver allt stöd de kan få. Framför allt då de brände sina broar totalt när de valde att inte följa arn. Arn är accepterad av de flesta som ett seriöst alternativ för en privatperson. De som är negativa är oftast de som förlorade.S spamb skrev:Varför tar du kundens parti?
Som många skriver så beror rök troligtvis på installationer i huset som är felaktiga, felinjusterad ventilation. Har kunden rätt att hålla inne hela beloppet?
Ni kan ha era åsikter så har jag min. Vad jag läst igenom ser jag att hela syfte från början var att slippa betala för kamin med massa påhittade fel.
Det är först när butiken tar i med hårdhandskar och stämmer kunden så är han villig att betala
Men nu vill jag höra dig förklara vad arn har gjort fel.
Om du läser igenom tråden så förstår du att kunden försökt förhandla med butiken men inte fått något svar.
Kan det vara så att kunden håller inne med pengar efter arns beslut?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Men du måste förstå ett par viktiga grundstenar i marknadsföring. Det är 0företaget som klantat sig inte kunden.S spamb skrev:Menar du på fullaste alvar att man kan hålla inne hela betalning för en liten glippa där det framgår i monteringsanvisningen att det är helt normalt att rörelse i betong förekommer vid höga temperaturer, eller att en kamin ska vara hundra procent tät vid upstart innan värme stiger i skorstenen? Fick parkett monterat i huset för 100 tkr förra året, den torkar och drar ihop sig lite på vinter, ska jag reklamera det och hålla inne betalning?
Att en kamin har rörelser är självklart med tanke hur metal och värme fungerar.
Nej du, så fungerar det inte, Elda har försökt åtgärda felet men insett att vissa kunder blir aldrig nöjda om man inte bjuder på hela kostnaden och betalar 100 tkr i fickpengar.
Hade jag varit Eldabutiken hade jag stämt kunden för förtal och krävt stora summor i det hela med det negativa publiceringen kommer Elda butiken att förlora flera miljoner, Nu när skada är redan orsakat för butiken skulle jag bara driva frågan vidare om jag var Elda och låta kunden stå för alla kostnader som har uppkommit. Som kunden själv skriver har dem varit och försökt avhjälpa fel vid flera tillfälle och sotaren har godkänt installationen.
Att inte följa arn är väldig kostamt. Där det är svårt att ta reda på skadorna.
Detta är ett beslut som företaget gjort själva. Sedan väljer de stämma kunden.
Det folk kommer läsa är, företaget följde inte arn. Nu stämmer de kunden. Skulle du vilja anlita ett företag som rubriken? Troligtvis inte. Vi förutsätter att det här ett hypotetiskt fall.
Förstår du problemet?
"alla är inte så smarta som du och vi andra här
1 vid försäljning. Kunden har alltid rätt...
2 vid försäljning. För att kompensera 1 dålig affär, krävs minst 10 normala. Kanske 50, beroende på vara
3 vid försäljning. Se till att kunden blir nöjd.
Om vi t ex tar ni 3. Kunden blir inte nöjd.
Vad, tror ni händer då...
Exakt vad som skrivs i tråden.
Skit samma om TS förlorar. Ur säljarens synvinkel är det en katastrof.
Går inte att kompensera med pengar. Det handlar om förtroende för ett varumärke.
2 vid försäljning. För att kompensera 1 dålig affär, krävs minst 10 normala. Kanske 50, beroende på vara
3 vid försäljning. Se till att kunden blir nöjd.
Om vi t ex tar ni 3. Kunden blir inte nöjd.
Vad, tror ni händer då...
Exakt vad som skrivs i tråden.
Skit samma om TS förlorar. Ur säljarens synvinkel är det en katastrof.
Går inte att kompensera med pengar. Det handlar om förtroende för ett varumärke.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Detta är avhandlat på längden och på tvären... vilket du skulle upptäckt om du läst svaren i tråden.S SweetTerrain skrev:
Så enkelt är, eller borde det vara. En skorsten som är varm brukar generera ca 2,5-3 Pa i undertryck/ m skorsten. Dagens kaminer brukar behöva ca 11-13 Pa för att brinna rätt. Det skulle m.a.o erfordras minst 4-5 m skorsten till detta om inte huset självt hade stått under undertryck. Har huset frånluftsventilation krävs det ca 10 Pa undertruck för att friskluftsintagen ska fungera vilket gör att om kaminen tänds med luckan öppen skulle skorstenen först behöva vara varm samt vara ca 10 m hög. Det är först när den 5m höga skorstenen blivit varm och luckan stängd som kaminens egen uteluftsanslutning kan göra nån nytta. En tvungen åtgärd är 5-10 min med öppet fönster el dörr innan skorstenen blivit varm om det inte handlar om ett äldre otätt hus förstås.S SweetTerrain skrev:
Det är alltit värt att påpeka, man får bara hålla en skälig del av beloppet. Om det nu är 10 eller 20 % i det här fallet men absolut inte 100% Rätt kamin har levererats, godkänd av sotaren och går att elda med.
Avdrag kan göras för snett cementblock, sned lucka, trögt spjäll och möjligen för flammigheten
Avdrag kan göras för snett cementblock, sned lucka, trögt spjäll och möjligen för flammigheten
Hela faktura beloppet var på ca 84tkr och jag har hållit inne 60tkr.Ulltand skrev:
Det är alltit värt att påpeka, man får bara hålla en skälig del av beloppet. Om det nu är 10 eller 20 % i det här fallet men absolut inte 100% Rätt kamin har levererats, godkänd av sotaren och går att elda med.
Ett av problemen i det här ärendet är att det inte gått att veta vad det ska kosta att åtgärda felen. Jag har varit i kontakt med en rad "oberoende" aktörer för att begära in offert för att åtgärda felen. När de efter ett par kontakter förstått att en Eldabutik är inblandad så drar de sig ur att ge prisförslag eller att ens komma ut och besiktiga installationen med hänvisning till att de inte vill bli inblandade. En teori här är att leverantören Nordpeis satt press på dem att inte agera eller att "alla känner alla" och de stora aktörerna har bestämt sig för att hålla sig borta från varandras reklamationer. Mer om just det där finns i tråden från i våras....
Det går inte att köpa betongblocken separat och om man ska fixa luckan så den går att stänga som de i butiken så behöver man byta hela insatsen. Vissa fel som inte är superallvarliga och jag känt jag kunnat leva med för ett rimligt prisavdrag kostar en helt ny installation om de ska åtgärdas. En ny installation landar på ca 80-90 och 60 har hållits...
Har känt att det varit jättesvårt att bestämma ett korrekt värde på vad som skall hållas inne. Vilken summa hade du hållit inne? (givet att du inte vid tvistens början kände till "förenklat tvistemål")
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nu har du helt fel. Du rätt att hålla inne med ett skäligt belopp av vad det uppskattningsvis kostar att åtgärda. Beloppet mäste vara skäligt. Det är tur att du hade fel. För tänk den där gången du hade beställt en kamin.Ulltand skrev:
Och ingenting fungerade. Då vore det inte kul om du bara fick hålla undan 20% när du vet att kostnaden närmar sig 90% av hela värdet.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du behöver inte försvara dig. Men alltid uppskattat att få veta så mycket som möjligt. Jag tror att de flesta här förstår dig.J johannordin skrev:Hela faktura beloppet var på ca 84tkr och jag har hållit inne 60tkr.
Ett av problemen i det här ärendet är att det inte gått att veta vad det ska kosta att åtgärda felen. Jag har varit i kontakt med en rad "oberoende" aktörer för att begära in offert för att åtgärda felen. När de efter ett par kontakter förstått att en Eldabutik är inblandad så drar de sig ur att ge prisförslag eller att ens komma ut och besiktiga installationen med hänvisning till att de inte vill bli inblandade. En teori här är att leverantören Nordpeis satt press på dem att inte agera eller att "alla känner alla" och de stora aktörerna har bestämt sig för att hålla sig borta från varandras reklamationer. Mer om just det där finns i tråden från i våras....
Det går inte att köpa betongblocken separat och om man ska fixa luckan så den går att stänga som de i butiken så behöver man byta hela insatsen. Vissa fel som inte är superallvarliga och jag känt jag kunnat leva med för ett rimligt prisavdrag kostar en helt ny installation om de ska åtgärdas. En ny installation landar på ca 80-90 och 60 har hållits...
Har känt att det varit jättesvårt att bestämma ett korrekt värde på vad som skall hållas inne. Vilken summa hade du hållit inne? (givet att du inte vid tvistens början kände till "förenklat tvistemål")
Låt mig gissa men eldabutiken kommer inte få några recensioner utav dig
Ptja en kamin som inte går att elda i är ju helt verkingslös och då kan man kanske hålla inne 100 %B Byggdjuret skrev:Nu har du helt fel. Du rätt att hålla inne med ett skäligt belopp av vad det uppskattningsvis kostar att åtgärda. Beloppet mäste vara skäligt. Det är tur att du hade fel. För tänk den där gången du hade beställt en kamin.
Och ingenting fungerade. Då vore det inte kul om du bara fick hålla undan 20% när du vet att kostnaden närmar sig 90% av hela värdet.
En kamin som går att leda i (huvudsyftet), godkänd av sotare, rätt modell intsallerad på rätt plats osv blir det beytdligt måtligare avdrag imo.
J johannordin skrev:Hela faktura beloppet var på ca 84tkr och jag har hållit inne 60tkr.
20% hade jag hållt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Det tror jag nog inte. Ingick installation av rökkanal? Det är en rätt dyr sak. Är den korrket utförd så kan man börja med att betala hela den.13th Marine skrev:
Att TS hävdar att hela kaminen måste bytas får man se som ett subjektivt partsinlägg. Men om så vilket restvärde har kaminen då? Kanske 50 %?
Han har haft flera entrerenörer på plats för att bedömma detta men ingen har velat svara. Jag tror dock att gått att åtgärda till en betydligt lägre kostnad.
Lagen säger att det skall vara skäligt så det är också bättre att vara på den säkra sidan än vise versa imo.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Om ingen vill komma med ett förslag på att åtgärda det så är den enda åtgärden som finns kvar att byta ut det hela.
Således 100% (egentligen mer, för du behöver betala någon för att demontera den felaktiga också)
Men nu har det inte heller hållts tillbaka 100% utan 71%. Man kan spekulera i att resten är för rökkanalen.
Således 100% (egentligen mer, för du behöver betala någon för att demontera den felaktiga också)
Men nu har det inte heller hållts tillbaka 100% utan 71%. Man kan spekulera i att resten är för rökkanalen.