84 812 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Så om man beställer säg en svart kammin men får en vit, ska man då betala 100% eftersom man fått något som fungerar, även om det inte är vad man beställt? Eller ska man betala 0% eftersom man måste köpa en ny i rätt färg till samma kostnad som den första?
Utgångspunkten för hur stort belopp man har rätt att hålla inne är vad det skulle kosta köparen att låta åtgärda felet. Inget belopp är i sig orimligt, men man bör/ska naturligtvis kunna presentera någon sorts belägg för summan.Ulltand skrev:
C cpalm skrev:
Det tycks sklija sig lite grann från reglerade entreprenader som tex AB92 där man kan hålla 5 % till godkänd slutbesiktning.
Var regleras det du skriver ovan i för regelverk?
Det kanske är så, men även om dom vinner, speciellt om dom vinner, så kommer folk att dra sig från att ha att göra med en handlare som kan stämma en.Sockerhög skrev:
Det kan ju också vara så att nämnd Johan är en särdeles jobbig kund. Det vet vi inte. Och att det överhuvudtaget kan ryka ut genom luckan tyder ju på att det är nåt annat fel. Man ska väl kunna öppna luckan helt utan att det ska ryka in?
Men jag förstår inte heller att Elda överhuvudtaget tror att de kan vinna något på att driva detta ärende rättsligt. De känns "rökta" efter detta.
Annars så man kan inte öppna luckan helt på vår kakelugn (uunisepät) utan att det ryker in, och den är inte helt tät i botten av luckan för därifrån suger den in extra luft för sekundärförbränningen av rökgaserna.
Absolut, det är skillnad. Detta är konsumentköplagen.Ulltand skrev:
ARN har i detta fall bedömt att köparen inte har rätt till hävning eller omleverans utan att säljaren skall åtgärda felet. Hade det förelegat rätt till hävning eller omleverans torde det inte vara något fel att hålla inne 100%, men nu blir det lite knepigare eftersom köparen måste värdera åtgärden.
C cpalm skrev:Absolut, det är skillnad. Detta är konsumentköplagen.
ARN har i detta fall bedömt att köparen inte har rätt till hävning eller omleverans utan att säljaren skall åtgärda felet. Hade det förelegat rätt till hävning eller omleverans torde det inte vara något fel att hålla inne 100%, men nu blir det lite knepigare eftersom köparen måste värdera åtgärden.
Men finns det i ARN att köparen kan hålla inne så mycket det kostar hen att själv åtgärde felet?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Du verkar inte ha läst tråden, alls. Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har bedömt ärendet och gett kunden rätt. case closed. Efter det har Elda-butiken stämt kunden, och hotat med rättegångskostnader på 1 MSEK eller mer för en tvist som gäller 60 000 kr.S spamb skrev:Menar du på fullaste alvar att man kan hålla inne hela betalning för en liten glippa där det framgår i monteringsanvisningen att det är helt normalt att rörelse i betong förekommer vid höga temperaturer, eller att en kamin ska vara hundra procent tät vid upstart innan värme stiger i skorstenen? Fick parkett monterat i huset för 100 tkr förra året, den torkar och drar ihop sig lite på vinter, ska jag reklamera det och hålla inne betalning?
Att en kamin har rörelser är självklart med tanke hur metal och värme fungerar.
Nej du, så fungerar det inte, Elda har försökt åtgärda felet men insett att vissa kunder blir aldrig nöjda om man inte bjuder på hela kostnaden och betalar 100 tkr i fickpengar.
Hade jag varit Eldabutiken hade jag stämt kunden för förtal och krävt stora summor i det hela med det negativa publiceringen kommer Elda butiken att förlora flera miljoner, Nu när skada är redan orsakat för butiken skulle jag bara driva frågan vidare om jag var Elda och låta kunden stå för alla kostnader som har uppkommit. Som kunden själv skriver har dem varit och försökt avhjälpa fel vid flera tillfälle och sotaren har godkänt installationen.
Nja rätt så tillvida att butiken skall åtgärda felen.connywesth skrev:
Jag tror stämmningen handlar om att TS inte betalat mer än 20 % av fakturan
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Det är liksom egalt i sammanhanget 20 eller 29%.. Det är bara en bårkdel av kostanden för företaget och därför inte av någon vikt13th Marine skrev:
Vet du var det ges rätt att att hålla så stort belopp? Känner till AB osv men sämre konsumentköplagen,
Du kan nog få den ommålad för 10K,A ajn82 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
TjaUlltand skrev:
Det är din siffra som du bedömt på ett par bilder och text. Som du inte ens orkat läsa.
Jag har läst all text och gör en helt annan bedömning. Det är den att jag inte har tillräckligt mycket information för att kunna säga hur mycket som är kvar.
Arn skrev att han hade rätt att hålla inne så mycket som krävdes.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Du skrev uttryckligen "inte betalat mer än 20 %", inte "runt 20%", inte "mer än 30%"...Ulltand skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932
