84 812 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 646 inlägg
Jag tycker verkligen synd om dig som drabbad kund. Trots allt det jobbiga du gått igenom tycker jag dock att du gjort rätt som står upp mot företag som agerar såhär.
Även om jag saknar full inblick i ärendet (och ”andra sidan av myntet”) så är det tydligt att företaget haft åtskilliga tillfällen att genom goodwill bara löst problemet oavsett vem som har rätt och fel. Just detta agerande att tvinga in en kund i en rättslig process gör att jag skriver under på att inte använda mig av denna kedja igen.
Även om jag saknar full inblick i ärendet (och ”andra sidan av myntet”) så är det tydligt att företaget haft åtskilliga tillfällen att genom goodwill bara löst problemet oavsett vem som har rätt och fel. Just detta agerande att tvinga in en kund i en rättslig process gör att jag skriver under på att inte använda mig av denna kedja igen.
Det har kanske varit uppe tidigare i tråden, men hur är det med lufttryck i huset? Har du ett undertryck skapat av en frånluftsfläkt så ryker alla spisar in. Blir det skillnad om fläkten är från, när du tänder elden med ett fönster öppet i den riktningen som det blåser ifrån?
Ett tipps vid konflikter och man håller inne betalningen så begränsa den till ett 1/2 basbelopp! Då skall varje part betala sina egna advokatkostnader.
Ett tipps vid konflikter och man håller inne betalningen så begränsa den till ett 1/2 basbelopp! Då skall varje part betala sina egna advokatkostnader.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ja, om du förlorare caset, men vinner du så är det motparten som betalar, så det gäller att skaffa en riktigt bra advokat som ser till att du vinner...martin43 skrev:
T twoody skrev:
Som det står inlägg 88 så har två representanter från branschen varit med och tagit beslutet i detta fall, och så är det alltid. Det är alltid lika många representanter från näringslivet/branschen som från konsumentsidan när ARN tar beslut (plus en ordförande med domarbakgrund). Dessutom får både konsumenten/anmälaren och företaget möjlighet att fritt lägga fram sina bevis och argument. Så på vilket sätt menar du att ARN tar beslut utan att veta något om saker och ting?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
De flesta företag har ju en ansvarsförsäkring med rättsskydd.John Smith skrev:
Har de en bra försäkring så täcker den 80% av rättegångskostnaden minus en självrisk på ett basbelopp eller så. Maxbelopp kanske 2-10 mille.
connywesth skrev:
Även privatpersoner har försäkringsskydd för tvister. Om rättsskyddet aktiveras i hemförsäkringen betalar normalt försäkringstagaren 20 % och försäkringsbolaget 80 % av kostnaderna vid tvister i domstol. Karenstid kan förekomma vid vissa typer av tvister.connywesth skrev:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, så är det inte alls. ARN är fullt kompetenta för sin uppgift.T twoody skrev:
Jag har själv hjälpt en "klient" att driva ett ärende mot en bilåterförsäljare som sålde en bil med "Full Servicebok" som det visade sig att servicen inte var korrekt utförd, för kamremmen hade inte bytts som den skulle så kamremmen brast, den var väldigt sliten, trots att det stod i serviceboken, att den nyligen var bytt.
ARN gick till 100% på den linje jag hade begärt för min "klients" räkning. Det enda de inte gick med på var kompensation för "sveda och värk" (där min "klient" hade "tagit i rejält"), men hela reparationen skulle fixas utan kostnad för min "klient", inklusive transport till verkstad.
Det var iofs inget svårt fall utan det var ganska självklart att vi skulle vinna målet, för bilåterförsäljaren skyllde på sin leverantör, vilket ju inte har med saken att göra, eftersom min "klient" hade sitt köpeavtal med bilåterförsäljaren, inte med dennes leverantör. De använde det som argument i ARN, så då var de ju förlorare, p.g.a. att de inte fattade hur juridiken fungerar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag tillhör de som vill veta varför arn är ett skämt? Har du anmält något dit och förlorat?
Privatspersonen hade rättskydd men taket låg på 300kkr. Säkert tillräckligt i de flesta fall. Men här har ju Eldabutikerna har med framgång ansträngt sig för att trissa upp siffrorna. På beskrivningen låter det som att orsakerna bakom detta mest är för att jävlas och "sätta dit" privatpersonen.Lucky2015 skrev:
Eldabutikernas försäkring har säkert ett helt annat tak på sin försäkring. Däremot kan man undra vad deras försäkringsbolag anser om att vara plånbok i deras vendetta.
Instämmer! Skapade en tråd för ARN.B Byggdjuret skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-av-arn.389409/
Hej. Ingen kontakt för att diskutera lösning från Elda sedan November 2017. Bara jurist & processande.H Hybro skrev:
Det har väckts ett visst uns förhoppning av lösningsorienterad dialog sedan igår då ordföranden gjorde ett par uttalanden. Får se om det händer något positivt, annars är nästa steg i processen 3 fulla dagar av huvudförhandling, med ett tiotal vittnen som ska höras och ca 300 aktbilagor som ska gås igenom.
