Jag tycker verkligen synd om dig som drabbad kund. Trots allt det jobbiga du gått igenom tycker jag dock att du gjort rätt som står upp mot företag som agerar såhär.

Även om jag saknar full inblick i ärendet (och ”andra sidan av myntet”) så är det tydligt att företaget haft åtskilliga tillfällen att genom goodwill bara löst problemet oavsett vem som har rätt och fel. Just detta agerande att tvinga in en kund i en rättslig process gör att jag skriver under på att inte använda mig av denna kedja igen.

• Gilla
Lajnus
  • Laddar…
Det har kanske varit uppe tidigare i tråden, men hur är det med lufttryck i huset? Har du ett undertryck skapat av en frånluftsfläkt så ryker alla spisar in. Blir det skillnad om fläkten är från, när du tänder elden med ett fönster öppet i den riktningen som det blåser ifrån?

Ett tipps vid konflikter och man håller inne betalningen så begränsa den till ett 1/2 basbelopp! Då skall varje part betala sina egna advokatkostnader.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Just detta agerande att tvinga in en kund i en rättslig process gör att jag skriver under på att inte använda mig av denna kedja igen.
Ja, i synnerhet om man förlorat i ARN. Då borde det ju ringa åtminstone en liten klocka någonstans att man kanske har fel.

• Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Ja vore skrämmande om ARN blivit som försäkringskassans läkare i bedömning, där dom gör bedömning utan att ens sett personen i fråga.
Arn är ett skämt, dom fattar många beslut utan att veta något alls om saker och ting.

T twoody skrev:
Arn är ett skämt, dom fattar många beslut utan att veta något alls om saker och ting.
Kan du utveckla det? Har du någon erfarenhet sv det själv?

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Om det finns processkostnader närmare en miljon kronor för en tvist om 60000kr är det något som inte stämmer.
Kan man ens bli ålagd att betala dessa helt oproportionerliga processkostnader vid en förlust?
Ja, om du förlorare caset, men vinner du så är det motparten som betalar, så det gäller att skaffa en riktigt bra advokat som ser till att du vinner...

T twoody skrev:

Som det står inlägg 88 så har två representanter från branschen varit med och tagit beslutet i detta fall, och så är det alltid. Det är alltid lika många representanter från näringslivet/branschen som från konsumentsidan när ARN tar beslut (plus en ordförande med domarbakgrund). Dessutom får både konsumenten/anmälaren och företaget möjlighet att fritt lägga fram sina bevis och argument. Så på vilket sätt menar du att ARN tar beslut utan att veta något om saker och ting?

Mats-S John Smith skrev:
Mycket på spel, vet inte om jag skulle vågat låta det gå vidare till tinget med risken att förlora 1 mille ...
De flesta företag har ju en ansvarsförsäkring med rättsskydd.

Har de en bra försäkring så täcker den 80% av rättegångskostnaden minus en självrisk på ett basbelopp eller så. Maxbelopp kanske 2-10 mille.

Lucky2015
connywesth connywesth skrev:
De flesta företag har ju en ansvarsförsäkring med rättsskydd.

Har de en bra försäkring så täcker den 80% av rättegångskostnaden minus en självrisk på ett basbelopp eller så. Maxbelopp kanske 2-10 mille.
connywesth connywesth skrev:
Ja, om du förlorare caset, men vinner du så är det motparten som betalar, så det gäller att skaffa en riktigt bra advokat som ser till att du vinner...
Även privatpersoner har försäkringsskydd för tvister. Om rättsskyddet aktiveras i hemförsäkringen betalar normalt försäkringstagaren 20 % och försäkringsbolaget 80 % av kostnaderna vid tvister i domstol. Karenstid kan förekomma vid vissa typer av tvister.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej, så är det inte alls. ARN är fullt kompetenta för sin uppgift.

Jag har själv hjälpt en "klient" att driva ett ärende mot en bilåterförsäljare som sålde en bil med "Full Servicebok" som det visade sig att servicen inte var korrekt utförd, för kamremmen hade inte bytts som den skulle så kamremmen brast, den var väldigt sliten, trots att det stod i serviceboken, att den nyligen var bytt.

ARN gick till 100% på den linje jag hade begärt för min "klients" räkning. Det enda de inte gick med på var kompensation för "sveda och värk" (där min "klient" hade "tagit i rejält"), men hela reparationen skulle fixas utan kostnad för min "klient", inklusive transport till verkstad.

Det var iofs inget svårt fall utan det var ganska självklart att vi skulle vinna målet, för bilåterförsäljaren skyllde på sin leverantör, vilket ju inte har med saken att göra, eftersom min "klient" hade sitt köpeavtal med bilåterförsäljaren, inte med dennes leverantör. De använde det som argument i ARN, så då var de ju förlorare, p.g.a. att de inte fattade hur juridiken fungerar.

Jag tillhör de som vill veta varför arn är ett skämt? Har du anmält något dit och förlorat?

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Även privatpersoner har försäkringsskydd för tvister. Om rättsskyddet aktiveras i hemförsäkringen betalar normalt försäkringstagaren 20 % och försäkringsbolaget 80 % av kostnaderna vid tvister i domstol. Karenstid kan förekomma vid vissa typer av tvister.
Privatspersonen hade rättskydd men taket låg på 300kkr. Säkert tillräckligt i de flesta fall. Men här har ju Eldabutikerna har med framgång ansträngt sig för att trissa upp siffrorna. På beskrivningen låter det som att orsakerna bakom detta mest är för att jävlas och "sätta dit" privatpersonen.

Eldabutikernas försäkring har säkert ett helt annat tak på sin försäkring. Däremot kan man undra vad deras försäkringsbolag anser om att vara plånbok i deras vendetta.

Hur har det gått för TS med den krånglande eldstaden?

Tror det är läge att starta en ny egen tråd om ARN!

Denna tråd är mer eller mindre kapad.

Lucky2015
  • Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur har det gått för TS med den krånglande eldstaden?

Tror det är läge att starta en ny egen tråd om ARN!

Denna tråd är mer eller mindre kapad.
Hej. Ingen kontakt för att diskutera lösning från Elda sedan November 2017. Bara jurist & processande.

Det har väckts ett visst uns förhoppning av lösningsorienterad dialog sedan igår då ordföranden gjorde ett par uttalanden. Får se om det händer något positivt, annars är nästa steg i processen 3 fulla dagar av huvudförhandling, med ett tiotal vittnen som ska höras och ca 300 aktbilagor som ska gås igenom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.