• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
E Eldabutiken i Sverige AB skrev:
Självklart vill vi att varje kund ska vara både nöjd och trygg och trygg med vårt arbete och våra leveranser. Just nu jobbar vi hårt för att lösa denna situation och hoppas presentera en lösning inom kort. /Torsten Persson, styrelseordförande Eldabutikerna
De var inget svar på någon fråga vi ställde. Tråkigt.
Ni har chansen att försöka förklara och svara på våra frågor. Mitt förslag är Ni tar den här chansen att förklara och faktiskt försvara Er
Jag frågade hur Ni ser på att man valde att inte följa arn's beslut?
Även om den berörda butiken drivs som franchise, så drabbas hela kedjan av deras enligt mig olycksaliga beslut.
Så vad har ni för policy när det gäller arn och deras beslut?
Jag tror att vi är flera som vill ha svar på den frågan jag ställde.

För att ge er tips för att rädda kedjan, butiken är nog tyvärr körd. Det är att ni måste uppdatera er policy. Låt alla ärenden som kommer in till arn tas om hand av er centralt. Ni borde ha folk som är bättre lämpade på att svara på deras frågor. Sedan bör ni ha som policy att följa arns beslut. Sen inga turer till rätten utan att ni godkänner det.
Dessa regler kommer att försvåra att detta händer igen.
Folk tänker bara elda inte elda x.
Dessa tips är gratis. Svara på min fråga och fundera på mina råd så kommer det att gå bra...
 
  • Gilla
Saxsson och 7 till
  • Laddar…
@Eldabutiken i Sverige AB /Torsten

1) Du skriver: ”Vi arbetar alltid för att våra kunder ska känna sig både nöjda och trygga och om vi inte når hela vägen vill vi göra vårt bästa för att lösa situationen i samförstånd.”

Om detta är ert ”bästa” så är det skrämmande!

2) Vidare ”Jag tror också att alla som har haft en konflikt vet att det finns minst två sidor av en historia.”
Ni har haft flera tillfällen att dela er sida av historien, tex i artikeln, det är ju ert eget val att hemlighålla er sida av saken. Om ni inte har något att dölja och har några vettiga förklaringar till varför kunden ska erlägga full betalning (och ännu mer) för en undermålig produkt så är det väl bara att berätta för oss presumtiva kunder er sida av saken? Eller tycker ni att slutresultatet av er leverans och installation är godtagbar? Bara så vi vet vad man kan förvänta sig om man handlar hos er.

3) Du skriver också ”Vår grundinställning är att detta pågått alltför länge och gått alldeles långt. Vi arbetar nu för att hitta en lösning som alla kan känna sig nöjda med.”
Det är ju ni själv som valt att driva detta till rätten, inte kunden, så försök inte skylla ifrån er . Det är ju också ni som valt att inte gå med på någon förlikning.
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 7 till
  • Laddar…
Jag noterar också att det är styrelseordföranden som väljer att kommentera, inte VDn.
 
  • Gilla
mejeriet
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag noterar också att det är styrelseordföranden som väljer att kommentera, inte VDn.
Kanske fd vd efter detta spektaklet? Kan ju knappast agerat med ägarnas bästa för ögonen
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kanske fd vd efter detta spektaklet? Kan ju knappast agerat med ägarnas bästa för ögonen
Mycket möjligt, vi kan bara spekulera, men när styrelsen går in för skadebegränsning, då kan man misstänka att skiten verkligen träffat fläkten.
 
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag noterar också att det är styrelseordföranden som väljer att kommentera, inte VDn.
Jag kan fylla i här då jag varit i kontakt med VD'n (Magnus Ridderstad) ett antal gånger kring detta så ärendet har varit på hans radar.

Känns dock rejält olustigt att informera att han avled i augusti i år, endast 53 år gammal. Skulle därför uppskatta att vi alla undviker mer kommentarer om just hans delaktighet i detta, åtminstone på forumet, då han inte är här för att berätta sin del av historien. Antar att Elda inte hunnit tillsätta ny VD än.
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 15 till
  • Laddar…
J johannordin skrev:
Jag kan fylla i här då jag varit i kontakt med VD'n (Magnus Ridderstad) ett antal gånger kring detta så ärendet har varit på hans radar.

Känns dock rejält olustigt att informera att han avled i augusti i år, endast 53 år gammal. Skulle därför uppskatta att vi alla undviker mer kommentarer om just hans delaktighet i detta, åtminstone på forumet, då han inte är här för att berätta sin del av historien. Antar att Elda inte hunnit tillsätta ny VD än.
Ah det kan förklara det hela. Tragiskt att gå bort så ung.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Och även med otät lucka ska du ha sug uppåt genom pipan så det ska inte läcka ut ändå. Möjligtvis om man inte följer instruktioner vid upptändning och tänder med stängd lucka
Hej! Var finns dessa instruktioner?
Nyfiken för egen skull, därav frågan
 
Snailman
Det är två olika Eldabutiker som inte följde ARN:s beslut 2012 i Haninge och i Halmstad, så detta verkar vara rutin för dem att inte följa besluten.

Finns en sökfunktion här på bygga hus som jag använde.

Köpte en kamin av Eldabutiken i våras för drygt 60000, tydligen är det inte bara små källarfirmor som skiter i ARN, undrar hur jag hade gjort om jag vetat om detta?
 
J johannordin skrev:
Jag kan fylla i här då jag varit i kontakt med VD'n (Magnus Ridderstad) ett antal gånger kring detta så ärendet har varit på hans radar.

Känns dock rejält olustigt att informera att han avled i augusti i år, endast 53 år gammal. Skulle därför uppskatta att vi alla undviker mer kommentarer om just hans delaktighet i detta, åtminstone på forumet, då han inte är här för att berätta sin del av historien. Antar att Elda inte hunnit tillsätta ny VD än.
Det är bara att beklaga eldas sorg. Jag lyfter hatten för hans anhöriga. Jag är helt med på din önskan och jag tycker det är stort gjort av dig!
 
  • Gilla
Djupa Tanken och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilken mardröm, enda godtagbara här är ju att butiken byter ut kaminen och betalar kundens juristkostnader.

Nog inte många som läst denna tråd som kommer anlita dem ändå, men någon form av damage control är det ju
holetaker holetaker skrev:
Hej! Var finns dessa instruktioner?
Nyfiken för egen skull, därav frågan
http://www.kamingruppen.se/elda-ratt-tips-rad-fran-morso Det är ju idag vanligt att man ska ha körkort för allt ifrån att hantera en kedjesåg till att ställa upp en stege . Det verkar vara minst lika viktigt innan man bör bli betrodd med spis eller kamin , då skulle åtminstone argumentet med ts inrykning falla.
 
Jag hade tänkt att se över min kamin. Efter den här följetongen tog jag beslutet att aldrig köpa från det bolaget :)

Det är nämligen det bästa sättet att visa sitt missnöje. Med pengarna.
 
Skumpe
em72 em72 skrev:
@Eldabutiken i Sverige AB /Torsten

1) Du skriver: ”Vi arbetar alltid för att våra kunder ska känna sig både nöjda och trygga och om vi inte når hela vägen vill vi göra vårt bästa för att lösa situationen i samförstånd.”

Om detta är ert ”bästa” så är det skrämmande!

2) Vidare ”Jag tror också att alla som har haft en konflikt vet att det finns minst två sidor av en historia.”
Ni har haft flera tillfällen att dela er sida av historien, tex i artikeln, det är ju ert eget val att hemlighålla er sida av saken. Om ni inte har något att dölja och har några vettiga förklaringar till varför kunden ska erlägga full betalning (och ännu mer) för en undermålig produkt så är det väl bara att berätta för oss presumtiva kunder er sida av saken? Eller tycker ni att slutresultatet av er leverans och installation är godtagbar? Bara så vi vet vad man kan förvänta sig om man handlar hos er.

3) Du skriver också ”Vår grundinställning är att detta pågått alltför länge och gått alldeles långt. Vi arbetar nu för att hitta en lösning som alla kan känna sig nöjda med.”
Det är ju ni själv som valt att driva detta till rätten, inte kunden, så försök inte skylla ifrån er . Det är ju också ni som valt att inte gå med på någon förlikning.
De måste engagera nån pr-människa omedelbart. Det måste vara något av det dummaste de kunde gjort att ge sig in i tråden och skriva sånt här.

Jag gissar att de byter namn efter detta. Vilket spektakel. Kunden i artikeln fick i alla fall hämnd så det räcker och blir över.
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
holetaker holetaker skrev:
Hej! Var finns dessa instruktioner?
Nyfiken för egen skull, därav frågan
BBR 5:425 är starten men i vanlig ordning är det hänvisningar framåt till diverse andra standarder för beräkning och verifiering.

Rök- och avgaskanaler ska utformas med hänsyn till genomströmningen. Tvärsnittsarean i en kanal, som fungerar genom naturligt drag, ska utformas med hänsyn till den eldstad som kanalen ska anslutas till, eldstadens värmeeffekt, det bränsle som ska användas samt kanalens höjd. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Tvärsnitt på rök- och avgaskanal för en eldstad kan beräknas enligt SS-EN 13384-1.
Verifiering kan göras genom standardserien SS-EN 13384-1, SS-EN 13384-2 eller SS-EN 13384-3. (BFS 2011:26).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.