84 812 läst ·
398 svar
85k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
@Marlen Eskilsson de hann med att få in inlägg 144 med.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
De var inget svar på någon fråga vi ställde. Tråkigt.E Eldabutiken i Sverige AB skrev:
Ni har chansen att försöka förklara och svara på våra frågor. Mitt förslag är Ni tar den här chansen att förklara och faktiskt försvara Er
Jag frågade hur Ni ser på att man valde att inte följa arn's beslut?
Även om den berörda butiken drivs som franchise, så drabbas hela kedjan av deras enligt mig olycksaliga beslut.
Så vad har ni för policy när det gäller arn och deras beslut?
Jag tror att vi är flera som vill ha svar på den frågan jag ställde.
För att ge er tips för att rädda kedjan, butiken är nog tyvärr körd. Det är att ni måste uppdatera er policy. Låt alla ärenden som kommer in till arn tas om hand av er centralt. Ni borde ha folk som är bättre lämpade på att svara på deras frågor. Sedan bör ni ha som policy att följa arns beslut. Sen inga turer till rätten utan att ni godkänner det.
Dessa regler kommer att försvåra att detta händer igen.
Folk tänker bara elda inte elda x.
Dessa tips är gratis. Svara på min fråga och fundera på mina råd så kommer det att gå bra...
@Eldabutiken i Sverige AB /Torsten
1) Du skriver: ”Vi arbetar alltid för att våra kunder ska känna sig både nöjda och trygga och om vi inte når hela vägen vill vi göra vårt bästa för att lösa situationen i samförstånd.”
Om detta är ert ”bästa” så är det skrämmande!
2) Vidare ”Jag tror också att alla som har haft en konflikt vet att det finns minst två sidor av en historia.”
Ni har haft flera tillfällen att dela er sida av historien, tex i artikeln, det är ju ert eget val att hemlighålla er sida av saken. Om ni inte har något att dölja och har några vettiga förklaringar till varför kunden ska erlägga full betalning (och ännu mer) för en undermålig produkt så är det väl bara att berätta för oss presumtiva kunder er sida av saken? Eller tycker ni att slutresultatet av er leverans och installation är godtagbar? Bara så vi vet vad man kan förvänta sig om man handlar hos er.
3) Du skriver också ”Vår grundinställning är att detta pågått alltför länge och gått alldeles långt. Vi arbetar nu för att hitta en lösning som alla kan känna sig nöjda med.”
Det är ju ni själv som valt att driva detta till rätten, inte kunden, så försök inte skylla ifrån er . Det är ju också ni som valt att inte gå med på någon förlikning.
1) Du skriver: ”Vi arbetar alltid för att våra kunder ska känna sig både nöjda och trygga och om vi inte når hela vägen vill vi göra vårt bästa för att lösa situationen i samförstånd.”
2) Vidare ”Jag tror också att alla som har haft en konflikt vet att det finns minst två sidor av en historia.”
Ni har haft flera tillfällen att dela er sida av historien, tex i artikeln, det är ju ert eget val att hemlighålla er sida av saken. Om ni inte har något att dölja och har några vettiga förklaringar till varför kunden ska erlägga full betalning (och ännu mer) för en undermålig produkt så är det väl bara att berätta för oss presumtiva kunder er sida av saken? Eller tycker ni att slutresultatet av er leverans och installation är godtagbar? Bara så vi vet vad man kan förvänta sig om man handlar hos er.
3) Du skriver också ”Vår grundinställning är att detta pågått alltför länge och gått alldeles långt. Vi arbetar nu för att hitta en lösning som alla kan känna sig nöjda med.”
Det är ju ni själv som valt att driva detta till rätten, inte kunden, så försök inte skylla ifrån er . Det är ju också ni som valt att inte gå med på någon förlikning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jag noterar också att det är styrelseordföranden som väljer att kommentera, inte VDn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jag kan fylla i här då jag varit i kontakt med VD'n (Magnus Ridderstad) ett antal gånger kring detta så ärendet har varit på hans radar.13th Marine skrev:
Känns dock rejält olustigt att informera att han avled i augusti i år, endast 53 år gammal. Skulle därför uppskatta att vi alla undviker mer kommentarer om just hans delaktighet i detta, åtminstone på forumet, då han inte är här för att berätta sin del av historien. Antar att Elda inte hunnit tillsätta ny VD än.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Ah det kan förklara det hela. Tragiskt att gå bort så ung.J johannordin skrev:Jag kan fylla i här då jag varit i kontakt med VD'n (Magnus Ridderstad) ett antal gånger kring detta så ärendet har varit på hans radar.
Känns dock rejält olustigt att informera att han avled i augusti i år, endast 53 år gammal. Skulle därför uppskatta att vi alla undviker mer kommentarer om just hans delaktighet i detta, åtminstone på forumet, då han inte är här för att berätta sin del av historien. Antar att Elda inte hunnit tillsätta ny VD än.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Det är två olika Eldabutiker som inte följde ARN:s beslut 2012 i Haninge och i Halmstad, så detta verkar vara rutin för dem att inte följa besluten.
Finns en sökfunktion här på bygga hus som jag använde.
Köpte en kamin av Eldabutiken i våras för drygt 60000, tydligen är det inte bara små källarfirmor som skiter i ARN, undrar hur jag hade gjort om jag vetat om detta?
Finns en sökfunktion här på bygga hus som jag använde.
Köpte en kamin av Eldabutiken i våras för drygt 60000, tydligen är det inte bara små källarfirmor som skiter i ARN, undrar hur jag hade gjort om jag vetat om detta?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är bara att beklaga eldas sorg. Jag lyfter hatten för hans anhöriga. Jag är helt med på din önskan och jag tycker det är stort gjort av dig!J johannordin skrev:Jag kan fylla i här då jag varit i kontakt med VD'n (Magnus Ridderstad) ett antal gånger kring detta så ärendet har varit på hans radar.
AndersMalmgren skrev:
http://www.kamingruppen.se/elda-ratt-tips-rad-fran-morso Det är ju idag vanligt att man ska ha körkort för allt ifrån att hantera en kedjesåg till att ställa upp en stege . Det verkar vara minst lika viktigt innan man bör bli betrodd med spis eller kamin , då skulle åtminstone argumentet med ts inrykning falla.holetaker skrev:
De måste engagera nån pr-människa omedelbart. Det måste vara något av det dummaste de kunde gjort att ge sig in i tråden och skriva sånt här.em72 skrev:
@Eldabutiken i Sverige AB /Torsten
Jag gissar att de byter namn efter detta. Vilket spektakel. Kunden i artikeln fick i alla fall hämnd så det räcker och blir över.
BBR 5:425 är starten men i vanlig ordning är det hänvisningar framåt till diverse andra standarder för beräkning och verifiering.holetaker skrev:
Rök- och avgaskanaler ska utformas med hänsyn till genomströmningen. Tvärsnittsarean i en kanal, som fungerar genom naturligt drag, ska utformas med hänsyn till den eldstad som kanalen ska anslutas till, eldstadens värmeeffekt, det bränsle som ska användas samt kanalens höjd. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Tvärsnitt på rök- och avgaskanal för en eldstad kan beräknas enligt SS-EN 13384-1.
Verifiering kan göras genom standardserien SS-EN 13384-1, SS-EN 13384-2 eller SS-EN 13384-3. (BFS 2011:26).