35 834 läst ·
88 svar
36k läst
88 svar
Elda sly i kamin? Vettigt?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Lägger 2 pinnar i botten (askan) i eldstaden , på dom 2 st 6-8 cm vedträn , på dom 4-6 pinnar , på dom tändved i en fyrkant och avslutar med liten barkbit . Använder en tändkub under tändveden . Funkar varje gång . Sedan matas det på med 2 st 10 - 15 cm vedträn . Brukar elda 3 - 4 h varje gång .H Hybro skrev:Glufs, glufs, glufs...
Låter det i Tulikivin om jag matar den med pinnar.
Vips så måste jag lägga i mer o mer.
- Nä, det orkar jag inte hålla på med!
När jag tänder på morgonen, eldar jag med några kluvna björkkubbar, eller hela upp till ca 15 cm rundträ.
Lägger några omgångar till med typ en halv timme emellan.
Nu så, har ugnen blivit mer än handvarm på utsidan.
Läge att fylla hela eldstaden med grov björkved.
En omgång varar en timme.
Är det kallt ute, typ -10 eller kallare kan det behövas en likadan fyllning till.
Så varar värmen i kåken tills kvällen. Då jag gör eld på nytt. Och eldar i förhållande till utetempen.
Kaminen är varm till morgonen. Ännu inte upplevt kallt inomhus.
- En sak är säker, det skulle aldrig funka med att elda pinnar, sly, torv och annat smått.
Såg det tillbehör som står högst upp på önskelistan https://warpfivefans.com/product/steelhead-stove-fan/
.
Ingen liggande aska hos mig. Har ett roster, med tilluft underifrån. Och en asklåda.
Lägger ingen större tid eller eftertanke på hur elden startas.
En sida hopknycklad tidningspapper. Några späntade brädflisor (typ rivningsvirke) eller nåt bös ovanpå. Roar mig ibland med lite näver i stället på lördagar.
Några klenare pinnar huller om buller och sen på med det jag eldar för värmens skull.
Går utmärkt att elda vidare när elden falnat. Bara att fortsätta lägga in som vanligt...
Gör allt utan genomtänkt finess.
Ingen liggande aska hos mig. Har ett roster, med tilluft underifrån. Och en asklåda.
Lägger ingen större tid eller eftertanke på hur elden startas.
En sida hopknycklad tidningspapper. Några späntade brädflisor (typ rivningsvirke) eller nåt bös ovanpå. Roar mig ibland med lite näver i stället på lördagar.
Några klenare pinnar huller om buller och sen på med det jag eldar för värmens skull.
Går utmärkt att elda vidare när elden falnat. Bara att fortsätta lägga in som vanligt...
Gör allt utan genomtänkt finess.
Smått fungerar bäst i vedspis. Men nog går det att värma kakelugnen med det också om man vill.H Hybro skrev:Glufs, glufs, glufs...
Låter det i Tulikivin om jag matar den med pinnar.
Vips så måste jag lägga i mer o mer.
- Nä, det orkar jag inte hålla på med!
När jag tänder på morgonen, eldar jag med några kluvna björkkubbar, eller hela upp till ca 15 cm rundträ.
Lägger några omgångar till med typ en halv timme emellan.
Nu så, har ugnen blivit mer än handvarm på utsidan.
Läge att fylla hela eldstaden med grov björkved.
En omgång varar en timme.
Är det kallt ute, typ -10 eller kallare kan det behövas en likadan fyllning till.
Så varar värmen i kåken tills kvällen. Då jag gör eld på nytt. Och eldar i förhållande till utetempen.
Kaminen är varm till morgonen. Ännu inte upplevt kallt inomhus.
- En sak är säker, det skulle aldrig funka med att elda pinnar, sly, torv och annat smått.
Jag har en kakelugn och en gjutjärnskamin. Jag resonerar som så att jag eldar mindre grejer i kakelugnen eftersom jag gillar att värma upp den och låta det brinna ut så jag kan stänga spjället. I kaminen resonerar jag tvärtom, den har inget spjäll heller. Har jag iofs funderat på om den borde ha.
Kvistkvarnar brukar väl fungera bäst med mjukt fuktigt material. Sedan är det ju frågan om vad man ska använda flisen till. Till jordförbättring är väl grönmassan önskvärd, till bränsle och motionsspår förmodligen inte.A AndersS skrev:Går bra att elda, arbetsinsatsen får du avgöra själv vad du värderar den till.😉
Man tar vad som finns och vad man behöver. Tunnare sly 2,5-3 cm brukar jag låta ligga och torka. Sedan när de är lövfria kör jag dem i kvistkvarn, blir fin marktäckning i trädgård.
Men skulle nog fungera som "naturpellets" också att elda.
Min erfarenhet av min systers kvistkvarn är låg kapacitet och många stopp. Någon som känner till en effektiv modell till bra pris?
En bra kamin kan kanske reglera brinnhastigheten med luft och sekundärluft utan att det blir pyreldning, Annars kanske man får göra sig besväret att göra många små inlägg om veden är klen.A Avemo skrev:Sot och miljöaspekt påverkas inte av dimensionen på veden. Är det torrt så brinner det bra. För några år sedan tog jag ner en del hassel och sågade / klippte till ved. Det är bara att prova så får du se om du tycket att det är värt besväret. Varför det är enklare med grövre ved är väl främst för att man använder motorsåg och inte gör hela arbetet själv.
Jag brukar klippa sly ned till lillfingers tjocklek, mest för att sådant tar tid att kompostera men man kan konstatera att det blir rätt lite ved per arbetade timme. Vedklipp baserad på motoriserad grensax vore inte så dumt.
Nä, du tänker på en kompostkvarn. En kvistkvarn fungerar bäst med torrt.F FGLIN skrev:Kvistkvarnar brukar väl fungera bäst med mjukt fuktigt material. Sedan är det ju frågan om vad man ska använda flisen till. Till jordförbättring är väl grönmassan önskvärd, till bränsle och motionsspår förmodligen inte.
Min erfarenhet av min systers kvistkvarn är låg kapacitet och många stopp. Någon som känner till en effektiv modell till bra pris?
Använder en enkel Biltema med valskniv.
Ersätter täckbark hos oss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkar den alls med färska kvistar med löv på? Man skulle kanske ta och byta ut den gamla slitna kompostkvarnen som låter förjäkligt, men jag vill inte behöva ha riset liggandes på tork först.A AndersS skrev:
Fungerar bättre på torrt än färskt, men sly och grenar med löv tar den.mrsnhp skrev:
Däremot annat mjukt från trädgården är den sämre på men det blir kompost hos oss.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Det lär finnas i USA kaminer med katalysator där det är meningen att det skall pyreldas men det blir rena rökgaser i alla fall. Men jag har aldrig sett någon på riktigt. Visst kan man reglera ner effekten en del även i vanliga kaminer. Men det brukar inte gå att få ner effekten speciellt långt utan att det ryker.F FGLIN skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
