Tomture61
H Hybro skrev:
Glufs, glufs, glufs...
Låter det i Tulikivin om jag matar den med pinnar.
Vips så måste jag lägga i mer o mer.

- Nä, det orkar jag inte hålla på med!

När jag tänder på morgonen, eldar jag med några kluvna björkkubbar, eller hela upp till ca 15 cm rundträ.

Lägger några omgångar till med typ en halv timme emellan.

Nu så, har ugnen blivit mer än handvarm på utsidan.

Läge att fylla hela eldstaden med grov björkved.
En omgång varar en timme.

Är det kallt ute, typ -10 eller kallare kan det behövas en likadan fyllning till.

Så varar värmen i kåken tills kvällen. Då jag gör eld på nytt. Och eldar i förhållande till utetempen.

Kaminen är varm till morgonen. Ännu inte upplevt kallt inomhus.


- En sak är säker, det skulle aldrig funka med att elda pinnar, sly, torv och annat smått.
Lägger 2 pinnar i botten (askan) i eldstaden , på dom 2 st 6-8 cm vedträn , på dom 4-6 pinnar , på dom tändved i en fyrkant och avslutar med liten barkbit . Använder en tändkub under tändveden . Funkar varje gång . Sedan matas det på med 2 st 10 - 15 cm vedträn . Brukar elda 3 - 4 h varje gång .
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
.
Ingen liggande aska hos mig. Har ett roster, med tilluft underifrån. Och en asklåda.

Lägger ingen större tid eller eftertanke på hur elden startas.

En sida hopknycklad tidningspapper. Några späntade brädflisor (typ rivningsvirke) eller nåt bös ovanpå. Roar mig ibland med lite näver i stället på lördagar.
Några klenare pinnar huller om buller och sen på med det jag eldar för värmens skull.

Går utmärkt att elda vidare när elden falnat. Bara att fortsätta lägga in som vanligt...

Gör allt utan genomtänkt finess.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Såg det tillbehör som står högst upp på önskelistan [länk]
Min eldstad blir bara ljummen på ovansida, så det lär inte funka.
Går utmärkt att ställa en ljusstake med stearinljus på.
 
N
H Hybro skrev:
Glufs, glufs, glufs...
Låter det i Tulikivin om jag matar den med pinnar.
Vips så måste jag lägga i mer o mer.

- Nä, det orkar jag inte hålla på med!

När jag tänder på morgonen, eldar jag med några kluvna björkkubbar, eller hela upp till ca 15 cm rundträ.

Lägger några omgångar till med typ en halv timme emellan.

Nu så, har ugnen blivit mer än handvarm på utsidan.

Läge att fylla hela eldstaden med grov björkved.
En omgång varar en timme.

Är det kallt ute, typ -10 eller kallare kan det behövas en likadan fyllning till.

Så varar värmen i kåken tills kvällen. Då jag gör eld på nytt. Och eldar i förhållande till utetempen.

Kaminen är varm till morgonen. Ännu inte upplevt kallt inomhus.


- En sak är säker, det skulle aldrig funka med att elda pinnar, sly, torv och annat smått.
Smått fungerar bäst i vedspis. Men nog går det att värma kakelugnen med det också om man vill.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Såg det tillbehör som står högst upp på önskelistan [länk]
Finns lite olika varianter, kolla vilken temp som krävs för att driva den.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
N Niq skrev:
Smått fungerar bäst i vedspis. Men nog går det att värma kakelugnen med det också om man vill.
Japp, man anpassar efter eldstad, vad man har för ved och syfte med eldandet.
Just nu är det sälg och ek med lite björk, även lite pinnaved. Men huvudkälla är bvp.
 
Jag har en kakelugn och en gjutjärnskamin. Jag resonerar som så att jag eldar mindre grejer i kakelugnen eftersom jag gillar att värma upp den och låta det brinna ut så jag kan stänga spjället. I kaminen resonerar jag tvärtom, den har inget spjäll heller. Har jag iofs funderat på om den borde ha.
 
A AndersS skrev:
Går bra att elda, arbetsinsatsen får du avgöra själv vad du värderar den till.😉
Man tar vad som finns och vad man behöver. Tunnare sly 2,5-3 cm brukar jag låta ligga och torka. Sedan när de är lövfria kör jag dem i kvistkvarn, blir fin marktäckning i trädgård.
Men skulle nog fungera som "naturpellets" också att elda.
Kvistkvarnar brukar väl fungera bäst med mjukt fuktigt material. Sedan är det ju frågan om vad man ska använda flisen till. Till jordförbättring är väl grönmassan önskvärd, till bränsle och motionsspår förmodligen inte.

Min erfarenhet av min systers kvistkvarn är låg kapacitet och många stopp. Någon som känner till en effektiv modell till bra pris?
 
A Avemo skrev:
Sot och miljöaspekt påverkas inte av dimensionen på veden. Är det torrt så brinner det bra. För några år sedan tog jag ner en del hassel och sågade / klippte till ved. Det är bara att prova så får du se om du tycket att det är värt besväret. Varför det är enklare med grövre ved är väl främst för att man använder motorsåg och inte gör hela arbetet själv.
En bra kamin kan kanske reglera brinnhastigheten med luft och sekundärluft utan att det blir pyreldning, Annars kanske man får göra sig besväret att göra många små inlägg om veden är klen.

Jag brukar klippa sly ned till lillfingers tjocklek, mest för att sådant tar tid att kompostera men man kan konstatera att det blir rätt lite ved per arbetade timme. Vedklipp baserad på motoriserad grensax vore inte så dumt.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Kvistkvarnar brukar väl fungera bäst med mjukt fuktigt material. Sedan är det ju frågan om vad man ska använda flisen till. Till jordförbättring är väl grönmassan önskvärd, till bränsle och motionsspår förmodligen inte.

Min erfarenhet av min systers kvistkvarn är låg kapacitet och många stopp. Någon som känner till en effektiv modell till bra pris?
Nä, du tänker på en kompostkvarn. En kvistkvarn fungerar bäst med torrt.
Använder en enkel Biltema med valskniv.
Ersätter täckbark hos oss.
En säck med blandade, fuktiga träbitar och bark, förmodligen avsedda för trädgårdsbruk eller som biobränsle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, du tänker på en kompostkvarn. En kvistkvarn fungerar bäst med torrt.
Använder en enkel Biltema med valskniv.
Ersätter täckbark hos oss.
[bild]
Funkar den alls med färska kvistar med löv på? Man skulle kanske ta och byta ut den gamla slitna kompostkvarnen som låter förjäkligt, men jag vill inte behöva ha riset liggandes på tork först.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Funkar den alls med färska kvistar med löv på? Man skulle kanske ta och byta ut den gamla slitna kompostkvarnen som låter förjäkligt, men jag vill inte behöva ha riset liggandes på tork först.
Fungerar bättre på torrt än färskt, men sly och grenar med löv tar den.
Däremot annat mjukt från trädgården är den sämre på men det blir kompost hos oss.
 
F FGLIN skrev:
En bra kamin kan kanske reglera brinnhastigheten med luft och sekundärluft utan att det blir pyreldning
Det lär finnas i USA kaminer med katalysator där det är meningen att det skall pyreldas men det blir rena rökgaser i alla fall. Men jag har aldrig sett någon på riktigt. Visst kan man reglera ner effekten en del även i vanliga kaminer. Men det brukar inte gå att få ner effekten speciellt långt utan att det ryker.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.