Innan alla skriker nej så vill jag säga att jag kan och har googlat, och är väl införstådd med att budskapet är att man inte ska elda i en kamin avsett för badtunna, utan att tunnan är fylld med vatten. Men detta är som jag förstår med antagandet att kaminen sitter i tunnan.

Är det verkligen inte möjligt att elda i en sådan för att värma upp ett litet utrymme då och då, utan att den står i vatten? Att den slår sig kan jag förstå. Men går den nödvändigtvis sönder, om man bara eldar då och då, bara för att värma upp 8 kvm duschutrymme?

Det är klart att du kan elda i den, men det finns säkert lämpligare eldstäder för dina behov.

F fribygg skrev:
Det är klart att du kan elda i den, men det finns säkert lämpligare eldstäder för dina behov.
Jo men jag menar utan att den kommer spricka efter några ledningar.

Skälet är att jag gärna vill köra lite budget på det hela. Och det finns gott om sådana aggregat för 500-hundringen. Men så fort det är en kamin kostar det en nolla till.

Vore inte en emaljerad Husqvarna kamin lämpligare om du ska ha nått billigt eller gratis begagnat? Eller en ny Harvia bastukamin om du ska ha nått litet , billigt och nytt?

F fribygg skrev:
Vore inte en emaljerad Husqvarna kamin lämpligare om du ska ha nått billigt eller gratis begagnat? Eller en ny Harvia bastukamin om du ska ha nått litet , billigt och nytt?
Jo jag kollade på ett sån bastuaggregat. Är ju bra effekt förstås. Men ja kanske att en sån där viking 85 blir bra. Hade dock velat haft anslutningen uppåt.

5000 kr som en summa är inte jättemkt nej. Men när alla summor adderas plockar det på. Om jag hittar en duglig kamin för säg 1000 kr, då har jag sparat 4000 kr. Vilket är vad kanske panelen utvändigt kommer kosta. Men jag väntat hellre och samlar lite stålars, än att bygga nått jag inte är nöjd med i längden.

Ska du ha en billig liten upprökare vore väl en laxen eller uglankamin från vedkaminer.se lämplig

F fribygg skrev:
Ska du ha en billig liten upprökare vore väl en laxen eller uglankamin från vedkaminer.se lämplig
Har faktiskt en laxen stående i stugan. Den stog i gamla bastun som jag nu rivit. Det läckte in runt rökröret så den är helt täckt av rost. Inget som rostat igenom, men jag slog lite på den och då ramlade stora flagor av rost av. Så även om jag lyckas borsta rent från rost så är frågan hur mkt stål där finns kvar.

Men jag får väl prova.

Du får väl egentligen inte ens prova om du avser att följa Boverkets regler..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.