1 003 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vedkamin till badtunna, elda utan vatten?
Innan alla skriker nej så vill jag säga att jag kan och har googlat, och är väl införstådd med att budskapet är att man inte ska elda i en kamin avsett för badtunna, utan att tunnan är fylld med vatten. Men detta är som jag förstår med antagandet att kaminen sitter i tunnan.
Är det verkligen inte möjligt att elda i en sådan för att värma upp ett litet utrymme då och då, utan att den står i vatten? Att den slår sig kan jag förstå. Men går den nödvändigtvis sönder, om man bara eldar då och då, bara för att värma upp 8 kvm duschutrymme?
Är det verkligen inte möjligt att elda i en sådan för att värma upp ett litet utrymme då och då, utan att den står i vatten? Att den slår sig kan jag förstå. Men går den nödvändigtvis sönder, om man bara eldar då och då, bara för att värma upp 8 kvm duschutrymme?
Jo men jag menar utan att den kommer spricka efter några ledningar.F fribygg skrev:
Skälet är att jag gärna vill köra lite budget på det hela. Och det finns gott om sådana aggregat för 500-hundringen. Men så fort det är en kamin kostar det en nolla till.
Jo jag kollade på ett sån bastuaggregat. Är ju bra effekt förstås. Men ja kanske att en sån där viking 85 blir bra. Hade dock velat haft anslutningen uppåt.F fribygg skrev:
5000 kr som en summa är inte jättemkt nej. Men när alla summor adderas plockar det på. Om jag hittar en duglig kamin för säg 1000 kr, då har jag sparat 4000 kr. Vilket är vad kanske panelen utvändigt kommer kosta. Men jag väntat hellre och samlar lite stålars, än att bygga nått jag inte är nöjd med i längden.
Har faktiskt en laxen stående i stugan. Den stog i gamla bastun som jag nu rivit. Det läckte in runt rökröret så den är helt täckt av rost. Inget som rostat igenom, men jag slog lite på den och då ramlade stora flagor av rost av. Så även om jag lyckas borsta rent från rost så är frågan hur mkt stål där finns kvar.F fribygg skrev:
Men jag får väl prova.
Klicka här för att svara