339 läst ·
9 svar
339 läst
9 svar
Nackdelar med att elda kubbar i plåtkamin?
Eldar kontinuerligt idag med de höga elpriserna, i min nyinstallerade Contura plåtkamin, en sån typisk Contura med stort glasparti i fronten. Har istället för vedträn lagt in 30-40cm "kubbar", 1 åt gången, vilket jag upplever som mycket mer praktiskt än vanlig kluven ved. Med vanlig ved brinner gärna veden intensivt och man får justera lufttillförseln ett par gånger per ilägg för att få det bra kontinuerligt. Det blir också många ilägg, nästan oftare än 1 gång/timma.
Med en kubbe är det lätt att justera lufttillförseln, kubben brinner jämnt och bra igenom hela eldningen, med lugna fina lågor och strålar värme gott, röken ur skorsten är tunn i princip osynlig. Jag behöver inte göra ilägg oftare än var tredje timma eftersom kubben brinner jämnt och länge till skillnad från vedträn. Samtidigt säger eldningsinstruktionen att man ska lägga i vedtrön, 1 till max 2kg åt gången. Kubben väger närmare 4kg, men brinner betydligt lugnare än 2kg vedträn!
Varför ska jag inte alltid elda på det här sättet? Mycket mindre jobb vid vedtillverkningen och mycket mindre jobb att hålla igång brasan.
Med en kubbe är det lätt att justera lufttillförseln, kubben brinner jämnt och bra igenom hela eldningen, med lugna fina lågor och strålar värme gott, röken ur skorsten är tunn i princip osynlig. Jag behöver inte göra ilägg oftare än var tredje timma eftersom kubben brinner jämnt och länge till skillnad från vedträn. Samtidigt säger eldningsinstruktionen att man ska lägga i vedtrön, 1 till max 2kg åt gången. Kubben väger närmare 4kg, men brinner betydligt lugnare än 2kg vedträn!
Varför ska jag inte alltid elda på det här sättet? Mycket mindre jobb vid vedtillverkningen och mycket mindre jobb att hålla igång brasan.
Bara elda som du tycker är bäst. Det enda som kan hända är att det liksom nästan kan bli som pyreldning och skapa sot i skorstenen. Inget bra. Vit aska i kaminen, visar på bra temp på eldhärden.V varpan1 skrev:Eldar kontinuerligt idag med de höga elpriserna, i min nyinstallerade Contura plåtkamin, en sån typisk Contura med stort glasparti i fronten. Har istället för vedträn lagt in 30-40cm "kubbar", 1 åt gången, vilket jag upplever som mycket mer praktiskt än vanlig kluven ved. Med vanlig ved brinner gärna veden intensivt och man får justera lufttillförseln ett par gånger per ilägg för att få det bra kontinuerligt. Det blir också många ilägg, nästan oftare än 1 gång/timma.
Med en kubbe är det lätt att justera lufttillförseln, kubben brinner jämnt och bra igenom hela eldningen, med lugna fina lågor och strålar värme gott, röken ur skorsten är tunn i princip osynlig. Jag behöver inte göra ilägg oftare än var tredje timma eftersom kubben brinner jämnt och länge till skillnad från vedträn. Samtidigt säger eldningsinstruktionen att man ska lägga i vedtrön, 1 till max 2kg åt gången. Kubben väger närmare 4kg, men brinner betydligt lugnare än 2kg vedträn!
Varför ska jag inte alltid elda på det här sättet? Mycket mindre jobb vid vedtillverkningen och mycket mindre jobb att hålla igång brasan.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 305 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 305 inlägg
Risken är att du inte får en fullständig förbränning och förutom då att skorstenen sotar igen så kan det lukta illa utanför (kan vara snällt att tänka på om du har grannar).V varpan1 skrev:Eldar kontinuerligt idag med de höga elpriserna, i min nyinstallerade Contura plåtkamin, en sån typisk Contura med stort glasparti i fronten. Har istället för vedträn lagt in 30-40cm "kubbar", 1 åt gången, vilket jag upplever som mycket mer praktiskt än vanlig kluven ved. Med vanlig ved brinner gärna veden intensivt och man får justera lufttillförseln ett par gånger per ilägg för att få det bra kontinuerligt. Det blir också många ilägg, nästan oftare än 1 gång/timma.
Med en kubbe är det lätt att justera lufttillförseln, kubben brinner jämnt och bra igenom hela eldningen, med lugna fina lågor och strålar värme gott, röken ur skorsten är tunn i princip osynlig. Jag behöver inte göra ilägg oftare än var tredje timma eftersom kubben brinner jämnt och länge till skillnad från vedträn. Samtidigt säger eldningsinstruktionen att man ska lägga i vedtrön, 1 till max 2kg åt gången. Kubben väger närmare 4kg, men brinner betydligt lugnare än 2kg vedträn!
Varför ska jag inte alltid elda på det här sättet? Mycket mindre jobb vid vedtillverkningen och mycket mindre jobb att hålla igång brasan.
Ofta i kaminer kan det vara bättre att ha små vedträd som brinner mer intensivt men inte så mycket material åt gången.
Om förbränningen är bra och eldstaden tål det kan du elda den ved som passar dig om den ger nog med värmeV varpan1 skrev:
( Själv kan jag bränna 45-50cm långa bitar med upp till 21cm diameter i min kamin)
Kapa och klyv årets ved så långa och grova kubbar du får in i kaminen så minskar du arbetet ytterligare även om du kanske får räkna med en längre torktid, visar sej veden mot förmodan för grov kan du ju klyva om den om ett par tre år när den torkat och är dags att elda.V varpan1 skrev:
Just nu eldar jag kubbar som skulle ge typ 4-6 rejäla vedträn. Kommer nog göra årets kaminved i halva den här storleken, dvs klyva kubben på mitten. Tror det blir en bra kompromiss!F fribygg skrev:
Det hela beror också på, hur bra drag du har, vilken slags ved det är, och hur torr veden är.V varpan1 skrev:Eldar kontinuerligt idag med de höga elpriserna, i min nyinstallerade Contura plåtkamin, en sån typisk Contura med stort glasparti i fronten. Har istället för vedträn lagt in 30-40cm "kubbar", 1 åt gången, vilket jag upplever som mycket mer praktiskt än vanlig kluven ved. Med vanlig ved brinner gärna veden intensivt och man får justera lufttillförseln ett par gånger per ilägg för att få det bra kontinuerligt. Det blir också många ilägg, nästan oftare än 1 gång/timma.
Med en kubbe är det lätt att justera lufttillförseln, kubben brinner jämnt och bra igenom hela eldningen, med lugna fina lågor och strålar värme gott, röken ur skorsten är tunn i princip osynlig. Jag behöver inte göra ilägg oftare än var tredje timma eftersom kubben brinner jämnt och länge till skillnad från vedträn. Samtidigt säger eldningsinstruktionen att man ska lägga i vedtrön, 1 till max 2kg åt gången. Kubben väger närmare 4kg, men brinner betydligt lugnare än 2kg vedträn!
Varför ska jag inte alltid elda på det här sättet? Mycket mindre jobb vid vedtillverkningen och mycket mindre jobb att hålla igång brasan.
Du verkar har bra drag i kaminen. Kanske mindre vid några plusgrader. Det stora vedkubben verkar vara bra torr och av sådan slag som brinner lätt. Kanske andra vadslag beter sig på annat vis.
Klicka här för att svara
