35 833 läst ·
88 svar
36k läst
88 svar
Elda sly i kamin? Vettigt?
Även en tändsticka ger värme...D donas skrev:Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.
Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?
Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?
Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?
J
Klent virke slipper man ju att klyva, så det spar ju jobb att det är klent. Ner till 20-25 mm i diameter tar jag tillvara.D donas skrev:Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.
Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?
Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?
Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?
J
Tänk på bara att om man eldar mycket smått på en gång så får man en väldigt stor värmeutveckling.
Finns en risk för överhettning! Men lagom lite i taget bör gå bra.
Finns en risk för överhettning! Men lagom lite i taget bör gå bra.
Huddingebo skrev:
Jag tar vara på pinnar ner till 2-2,5 cm som jag använder som tändved så slipper jag hugga splintved. Går åt ca. 6 pinnar vid varje tändning i min kamin. Tänk på att, då den inte är klyvd, blir ju torktiden lite längre.D donas skrev:Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.
Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?
Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?
Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?
J
Smått är ju bra att tända med, och om man lagar mat på vedspis och vill ha högre värme. 🙂B BSOD skrev:Beror på hur mycket tid man har. I skogen drar jag gränsen vid ungefär 5cm diameter. Om ett träd fälls hemma vid huset drar jag gränsen vid 2-3cm.
Jag klyver inget under ca 5cm. Pinnar som inte klyvs torkar långsammare, känns inte som alla är riktigt torra trots att man fällt under vintern o låtit det ligga och torka hela våren. Ytterligare en anledning att ha 2års förbrukning av ved hemmavid.
Det är rätt mycket jobb för rätt lite energi när diametern sjunker, nån timlön att tala om är det ju inte. Men det blir rätt så rent och städat i skogen.
Nu pojkar...
Krävs mer än pinnar för att hålla värmen.
- 20 grader ute. Kör ingen annan värme.
Grov torr björk är vad jag laddar med. Och grytan på älgkött mm börjar puttra.
Krävs mer än pinnar för att hålla värmen.
- 20 grader ute. Kör ingen annan värme.
Grov torr björk är vad jag laddar med. Och grytan på älgkött mm börjar puttra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har samlat in en del småpinnar i tomma papparspåsar, typ mjölpåsar, brödpåsar samt diverse kartonger och låtit torka över sommaren typ och sen slängt in hela i kaminen. Om det är vettigt är väl tveksamt men lite blir det iaf.
Ja det går fort att tjäna in en solosåg och väldigt roligt att såga sitt eget virke. Men det behövs ju t.ex en fyrhjuling eller traktor att köra stockarna från skogen till solosågen.H heimlaga skrev:Jag kan bara tala för den här delen av Finland det vill säga svenskbygderna i Österbotten och här är det många som för egna stockar till sågen. Inte så vanligt som på 80-90-talen men så pass vanligt att "bondsågarna" hålls i drift. Under de senaste åren har det ökat märkbart eftersom lönsamheten på eget virke har blivit mycket bättre när priserna på sågvirke har fördubblats samtidigt som stockpriserna bara har stigit en aning.
Inom 40 km härifrån har två nya "bondsågar" på deltid och en som sågar åt folk på kvällar och helger som extraknäck startat verksamheten under de senaste 5 åren. Samtidigt som ett äldre sågföretag har konkursat på grund av ohälsa som hindrade honom från att såga tillräckligt för att få bort lånen och en har lagt ned på grund av ålderdom.
Det är som sagt väldigt bra lönsamhet i eget virke nu.
Får du ner fukthalten till 20% kan du nog räkna med 4,2kWh/kg.O Olof Gunnar skrev:
De ca22% du påstår går bara till kråkorna anser jag kommer huset och vinden till del genom en varm murstock, eldar man murstocken ljummen fungerar självdragsventilationen som den ska och inte heller behöver man köpa nån 'trygghetsvakt' och värma kallvinden elektriskt.
Har man tid och ork kan det vara vettigt att ta reda på och elda sly i kamin, men det är mycket arbete. Ska man ta hand om slyt effektivt får man nog satsa på fliseldning och automatiskt matning med skruv.
Jag tar vara på det mesta . Blir lite av vilket humör man är på när man står där. Tycker själv att arbetsinsats alltid lönar sig om det är givande och ett nöje i största allmänhet. Tunn ved ner till ett par centimeter är alltid bra vid start av brasa eller små brasor då det inte är så kallt ute.D donas skrev:Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.
Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?
Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?
Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?
J
Ett kilo torrtänkt ved blir ju 1/0.8= 1.25 kg totalvikt med en torrhalt på 20%F fribygg skrev:Får du ner fukthalten till 20% kan du nog räkna med 4,2kWh/kg.
De ca22% du påstår går bara till kråkorna anser jag kommer huset och vinden till del genom en varm murstock, eldar man murstocken ljummen fungerar självdragsventilationen som den ska och inte heller behöver man köpa nån 'trygghetsvakt' och värma kallvinden elektriskt.
Har man tid och ork kan det vara vettigt att ta reda på och elda sly i kamin, men det är mycket arbete. Ska man ta hand om slyt effektivt får man nog satsa på fliseldning och automatiskt matning med skruv.

