R
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
Även en tändsticka ger värme...
 
  • Gilla
donas
  • Laddar…
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
Klent virke slipper man ju att klyva, så det spar ju jobb att det är klent. Ner till 20-25 mm i diameter tar jag tillvara.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Tänk på bara att om man eldar mycket smått på en gång så får man en väldigt stor värmeutveckling.
Finns en risk för överhettning! Men lagom lite i taget bör gå bra.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänk på bara att om man eldar mycket smått på en gång så får man en väldigt stor värmeutveckling.
Finns en risk för överhettning! Men lagom lite i taget bör gå bra.
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
Jag tar vara på pinnar ner till 2-2,5 cm som jag använder som tändved så slipper jag hugga splintved. Går åt ca. 6 pinnar vid varje tändning i min kamin. Tänk på att, då den inte är klyvd, blir ju torktiden lite längre.
 
  • Gilla
donas
  • Laddar…
L
Reklambild för musikalbum, man bär grenar, gammaldags kläder, natur, symboler överst, text "New Album Led Zeppelin".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rock on!
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
H
B BSOD skrev:
Beror på hur mycket tid man har. I skogen drar jag gränsen vid ungefär 5cm diameter. Om ett träd fälls hemma vid huset drar jag gränsen vid 2-3cm.

Jag klyver inget under ca 5cm. Pinnar som inte klyvs torkar långsammare, känns inte som alla är riktigt torra trots att man fällt under vintern o låtit det ligga och torka hela våren. Ytterligare en anledning att ha 2års förbrukning av ved hemmavid.

Det är rätt mycket jobb för rätt lite energi när diametern sjunker, nån timlön att tala om är det ju inte. Men det blir rätt så rent och städat i skogen.
Smått är ju bra att tända med, och om man lagar mat på vedspis och vill ha högre värme. 🙂
 
H heimlaga skrev:
Problemet med för klen ved är att det blir arbetsdrygt att randbarka så den torkar. Därför brukar jag dra gränsen någonstans mellan 2 och 3 cm.
Kör man med motorsågen, så är det så snabbt gjort att barka av, vi pratar om enstaka sekunders extra jobb per träd. 😊
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Nu pojkar...

Krävs mer än pinnar för att hålla värmen.
- 20 grader ute. Kör ingen annan värme.

Grov torr björk är vad jag laddar med. Och grytan på älgkött mm börjar puttra. Gryta med rått kött, lök, morötter, kryddor på marmorbänk. Förberedelse för matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsgryta i ugn med termometer, matlagning, antikt, rustikt, kök, vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brinnande ved i en öppen spiskassett, flammande eld, värme, kyliga kvällar, mysigt hem, vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikko58 och 3 till
  • Laddar…
Pinnar och spänt stickor duger att tända brasan med.
 
  • Stor stenkakelugn med eld, öppen brännkammare, ved, inomhus, trägolv, prylar på toppen, rustik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har samlat in en del småpinnar i tomma papparspåsar, typ mjölpåsar, brödpåsar samt diverse kartonger och låtit torka över sommaren typ och sen slängt in hela i kaminen. Om det är vettigt är väl tveksamt men lite blir det iaf.
 
  • Gilla
bjonndrogg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så torr får du inte veden, lyckas man få ut >3.8kWh till bostaden per kilo ved man eldar har man torr ved och effektiv förbränning.
De kan jag gå med på. Med tabellvärden blir det ca 5 kWh vilket ger en totalverkningsgrad på 3.8/5x100= 78% bara 22% till kråkorna!
 
H heimlaga skrev:
Jag kan bara tala för den här delen av Finland det vill säga svenskbygderna i Österbotten och här är det många som för egna stockar till sågen. Inte så vanligt som på 80-90-talen men så pass vanligt att "bondsågarna" hålls i drift. Under de senaste åren har det ökat märkbart eftersom lönsamheten på eget virke har blivit mycket bättre när priserna på sågvirke har fördubblats samtidigt som stockpriserna bara har stigit en aning.
Inom 40 km härifrån har två nya "bondsågar" på deltid och en som sågar åt folk på kvällar och helger som extraknäck startat verksamheten under de senaste 5 åren. Samtidigt som ett äldre sågföretag har konkursat på grund av ohälsa som hindrade honom från att såga tillräckligt för att få bort lånen och en har lagt ned på grund av ålderdom.

Det är som sagt väldigt bra lönsamhet i eget virke nu.
Ja det går fort att tjäna in en solosåg och väldigt roligt att såga sitt eget virke. Men det behövs ju t.ex en fyrhjuling eller traktor att köra stockarna från skogen till solosågen.
 
O Olof Gunnar skrev:
De kan jag gå med på. Med tabellvärden blir det ca 5 kWh vilket ger en totalverkningsgrad på 3.8/5x100= 78% bara 22% till kråkorna!
Får du ner fukthalten till 20% kan du nog räkna med 4,2kWh/kg.
De ca22% du påstår går bara till kråkorna anser jag kommer huset och vinden till del genom en varm murstock, eldar man murstocken ljummen fungerar självdragsventilationen som den ska och inte heller behöver man köpa nån 'trygghetsvakt' och värma kallvinden elektriskt.

Har man tid och ork kan det vara vettigt att ta reda på och elda sly i kamin, men det är mycket arbete. Ska man ta hand om slyt effektivt får man nog satsa på fliseldning och automatiskt matning med skruv.
 
D donas skrev:
Jag har litet (3ha) egen skog där jag kan gallra/röja rejält. Har en kamin i huset på samma tomt.

Hur "klent" virke är värt (egen arbetsinsats vs energinnehåll) att bära ut, såg/klyva och använda för eldning i egna kaminen?

Ger unga lövträd MINDRE ÄN 5cm diameter (om väl torkat såklart) tillräcklig energi kontra arbetsinsats?

Kanske även ger förhållandevis mer sot, och sämre för miljö än vuxet virke?

J
Jag tar vara på det mesta . Blir lite av vilket humör man är på när man står där. Tycker själv att arbetsinsats alltid lönar sig om det är givande och ett nöje i största allmänhet. Tunn ved ner till ett par centimeter är alltid bra vid start av brasa eller små brasor då det inte är så kallt ute.
 
  • Gilla
donas och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Får du ner fukthalten till 20% kan du nog räkna med 4,2kWh/kg.
De ca22% du påstår går bara till kråkorna anser jag kommer huset och vinden till del genom en varm murstock, eldar man murstocken ljummen fungerar självdragsventilationen som den ska och inte heller behöver man köpa nån 'trygghetsvakt' och värma kallvinden elektriskt.

Har man tid och ork kan det vara vettigt att ta reda på och elda sly i kamin, men det är mycket arbete. Ska man ta hand om slyt effektivt får man nog satsa på fliseldning och automatiskt matning med skruv.
Ett kilo torrtänkt ved blir ju 1/0.8= 1.25 kg totalvikt med en torrhalt på 20%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.