3 959 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Det rivna torpet som Gud glömde
Sida 1 av 2
Ja. Nu har vi påbörjat arbetet med hörnet med det rivna torpet. Vår fantasi är att använda den nuvarande betongfållan som grund för ett växthus och att ha lite pallkragar runtomkring, ett litet område att fika på.
Men problemet är detta: De har nästan bokstavligen bara vält torpet och lämnat allting i jorden - kakel, tegelpannor, betongpannor, tegelbitar, fönsterglas, takpapp och isolering. Allting ligger huller om buller. Frågan är ju nu för oss: Finns det någonstans att kasta osorterade vrakmassor? Att sortera ut glaset från jorden kommer aldrig gå pga finkrossat, och alla små bitar med tegel.. Isoleringen har halft lösts upp i jorden. Vad gör vi? Vi vill få ordning på det på riktigt, och inte hiva ut vinflaskor i hörnet som många tidigare ägare måste ha gjort med tanke på mängden glas som ligger däri.
Tacksam för svar, varje liten bit hjälper




Men problemet är detta: De har nästan bokstavligen bara vält torpet och lämnat allting i jorden - kakel, tegelpannor, betongpannor, tegelbitar, fönsterglas, takpapp och isolering. Allting ligger huller om buller. Frågan är ju nu för oss: Finns det någonstans att kasta osorterade vrakmassor? Att sortera ut glaset från jorden kommer aldrig gå pga finkrossat, och alla små bitar med tegel.. Isoleringen har halft lösts upp i jorden. Vad gör vi? Vi vill få ordning på det på riktigt, och inte hiva ut vinflaskor i hörnet som många tidigare ägare måste ha gjort med tanke på mängden glas som ligger däri.
Tacksam för svar, varje liten bit hjälper




Jag hade hyrt in några ungar för en billig peng att städa upp så gott de kunde först. Känns oansvarigt att gräva ner allt.
Men blir det verkligen bra att ha glaskross och tegelpannor i botten? Skulle ju helst göra mig av med allihopa för gammalt elände vill jag inte ha i trädgården, ifall jag vill gräva ner något nån gång i framtiden
Vet inte hur djupt eländet går, teglet ligger kanske 20 cm och en kulle är gjord av andra rester. Så jag -tror- att vi kommer ner till vanlig marknivå om vi bara schaktar av eländet och transporterar bort det?
Hör med kommunens återvinningscentral vad de säger.
Du kan ju ta dit containrar för osorterat avfall, men det är svindyrt..
Så länge det inte är någon deponifraktion så borde det kunna gå som osorterade schaktmassor eller vad det kan heta. Bra mycket billigare att bli av med än osorterat avfall.
Kolla med nån soptipp är mitt tips.
Går det att komma in dit med container (ser inte så ut) så behöver det inte bli så dyrt.
Kolla med nån soptipp är mitt tips.
Går det att komma in dit med container (ser inte så ut) så behöver det inte bli så dyrt.
Jag ringde och frågade och han ville ha allting sorterat ändå. Sa att allting låg blandat med glaskross men han gav mig inga alternativ annat än att försöka sortera ut så mycket jord som möjligt och sen slänga det i glasbingen typ. Stön.
Hytter en mental näve åt antagligen ett antal av de tidigare ägarna och preppar mig inför att ligga på knä och plocka småbitar med glas och tegel. Ack!
Hytter en mental näve åt antagligen ett antal av de tidigare ägarna och preppar mig inför att ligga på knä och plocka småbitar med glas och tegel. Ack!
Borde ju finnas andra som kan ta hand om det då, för i alla fall bigbag tillåter att man lämnar allt i en och samma säck så länge det inte är elskrot eller miljöfarligt: http://bigbag.se/big-bag-sackar/sorteringsguide/
Åh, det vore något. Ta mellanstorleken och bara ösa i eländet. Hur mycket brukar det gå på? För man får fakturan efteråt?'
Hur funkar det när man bor långt bort från butikerna? Alla butikerna i Västra Götaland ligger ju i Göteborg och det är iallafall 18 mil härifrån.
Hur funkar det när man bor långt bort från butikerna? Alla butikerna i Västra Götaland ligger ju i Göteborg och det är iallafall 18 mil härifrån.
Redigerat:
En tumme upp för att du tar ditt ansvar och inte gräver ner det. + på karma-kontot är alltid bra!
Jag försöker se det som ett slags "Göra det till mitt" istället för att veta att andras rester ligger där och skräparNissepisse skrev:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Framtidens arkeologer måtte få det tråkigt: "Åh nej! Här är ett kulturlager från Städåldern när folk hade tid och resurser att rensa bort kulturspår!"
Haha! Ja, kanske. Jag har ju läst arkeologi så lagren runt torpet skall lyftas med vård och farliga saker skall städas bort, men det kommer bevaras i foton och föremål iallafallStenolofanders skrev: