26 086 läst ·
58 svar
26k läst
58 svar
Elcentralen som Gud glömde
Det gäller att hålla reda på saker och ting när man jobbar i det, men det är på inget sätt ovanligt. Ombyggt/utbyggt någon gång genom historien.P PontusP skrev:
Vill du ha enhetliga färger, tråda om. Jag har låtit det vara i min kåk från -57.
Torix fick fö testhål nån gång runt -90.
När det är 3-radiga centraler så brukar faserna ligga i prydliga rader, vid små centraler (1*3 till 3*3) så kan det ligga vågrätt.Andreas La Motte skrev:
Men denna central är svår att ordna till logiskt, då den är 5*3.
Möjligen var den dessutom enfasmatad i början.
Får tacka för ett flertal utmärkta svar, Byggahus och dess medlemmar är verkligen fantastiskt.
Lugnar ner mig lite med färg-hetsen och lutar mig tillbaka, trygg i att det uppenbarligen inte är något unikt i denna anläggning. Tack igen!
Lugnar ner mig lite med färg-hetsen och lutar mig tillbaka, trygg i att det uppenbarligen inte är något unikt i denna anläggning. Tack igen!
För inspiration läs i denna tråden från 2018 inlägg #33
https://www.byggahus.se/forum/threads/total-elrenovering.311177/page-3
Du har fördel av 3 faser + PEN = TN-C
https://www.byggahus.se/forum/threads/total-elrenovering.311177/page-3
Du har fördel av 3 faser + PEN = TN-C
Varför skrev jag 5*3, när jag tänkte 5*2 ...Mikael_L skrev:
Mitt råd blir såhär:
Du har PVC-isolerade ledare, så det finns absolut ingen panik att rent generellt byta ut något kablage. Det kan förvisso finnas något skadat någonstans eller något som fått spröd isolering av hög temperatur en längre tid.
(Typiskt i porslinsarmaturer i badrum, där man kanske haft en stark lampa någon period (typ 75W)).
Så låt gärna någon gå över anläggningen lite lätt, kolla att skruvar är åtdragna i centralen (efterdra skruvar har jag haft som uppgift ibland efter elbesiktningar), att saker sitter som de ska och att det inte spretar kardeler och sånt. En JFB är aldrig dumt.
Sen är skadade uttag och strömbrytare, eller sådana som gnistrar, blir varma etc bra att byta ut, även uttag utan petskydd får hemskt gärna göra sista färden till soporna.
Sen är mitt tips att ta det lugnt tills att något rum ska piffas upp, dvs grundligt renoveras. Då är det kanske lite trist med gamla gula, repiga och fula apparater, så det blir nog ett bra tillfälle att byta allt i det eller de rummen som fräschas upp.
Och då ska man kanske passa på och dra i jordtråd samtidigt och sätta in jordade uttag, varför sätta in utrotningshotad teknologi när man gör om?
Och då kan det finna sig ganska naturligt att faktiskt byta ut alla ledare till dagens färger, ty merkostnaden är typ noll. Det kan faktiskt t.o.m bli billigare då man använder befintligt kablage för att dra in det nya, så det går riktigt snabbt.
Så, mitt råd är alltså, sitt lugnt i båten, kolla gärna över anläggningen lite om det känns bra, installera gärna JFB, byt helst allt som är riktigt kasst, dvs skadade saker och ej petskyddade uttag.
Vänta sen med ytterligare åtgärder till det rätta tillfället kommer - när ordentlig renovering ska göras.
Du har PVC-isolerade ledare, så det finns absolut ingen panik att rent generellt byta ut något kablage. Det kan förvisso finnas något skadat någonstans eller något som fått spröd isolering av hög temperatur en längre tid.
(Typiskt i porslinsarmaturer i badrum, där man kanske haft en stark lampa någon period (typ 75W)).
Så låt gärna någon gå över anläggningen lite lätt, kolla att skruvar är åtdragna i centralen (efterdra skruvar har jag haft som uppgift ibland efter elbesiktningar), att saker sitter som de ska och att det inte spretar kardeler och sånt. En JFB är aldrig dumt.
Sen är skadade uttag och strömbrytare, eller sådana som gnistrar, blir varma etc bra att byta ut, även uttag utan petskydd får hemskt gärna göra sista färden till soporna.
Sen är mitt tips att ta det lugnt tills att något rum ska piffas upp, dvs grundligt renoveras. Då är det kanske lite trist med gamla gula, repiga och fula apparater, så det blir nog ett bra tillfälle att byta allt i det eller de rummen som fräschas upp.
Och då ska man kanske passa på och dra i jordtråd samtidigt och sätta in jordade uttag, varför sätta in utrotningshotad teknologi när man gör om?
Och då kan det finna sig ganska naturligt att faktiskt byta ut alla ledare till dagens färger, ty merkostnaden är typ noll. Det kan faktiskt t.o.m bli billigare då man använder befintligt kablage för att dra in det nya, så det går riktigt snabbt.
Så, mitt råd är alltså, sitt lugnt i båten, kolla gärna över anläggningen lite om det känns bra, installera gärna JFB, byt helst allt som är riktigt kasst, dvs skadade saker och ej petskyddade uttag.
Vänta sen med ytterligare åtgärder till det rätta tillfället kommer - när ordentlig renovering ska göras.
Om en ung elektriker hamnar i ett läge där det är något okänt, hoppas jag innerligt att det finns någon mer erfaren på företaget att tala med. Tiden fram till att en elektriker ”kan allt” är väldigt lång. Och gymnasie utbildningen är bara början på ett livslångt lärande.
Trådstartaren SKALL montera på locket på centralen och ta ut en auktoriserad elektriker. Det verkar vara en bostadsrättsförening, kan vara så att det är flera hushåll i samma hus. Ska man börja med något jobb i en central liknade denna utan att kunna det kan det vara lämpligt att göra det i ett fristående hus så att ingen oskyldig drabbas. Om det skulle ske något misstag.
Finns en del kreativa lösningar i äldre installationer som är utförda av auktoriserad elektriker för länge sedan.
Gösta
Trådstartaren SKALL montera på locket på centralen och ta ut en auktoriserad elektriker. Det verkar vara en bostadsrättsförening, kan vara så att det är flera hushåll i samma hus. Ska man börja med något jobb i en central liknade denna utan att kunna det kan det vara lämpligt att göra det i ett fristående hus så att ingen oskyldig drabbas. Om det skulle ske något misstag.
Finns en del kreativa lösningar i äldre installationer som är utförda av auktoriserad elektriker för länge sedan.
Gösta
Hur ska hen kunna byta elcentralen om hen inte lyfter på locket?G Gösta 62 skrev:Om en ung elektriker hamnar i ett läge där det är något okänt, hoppas jag innerligt att det finns någon mer erfaren på företaget att tala med. Tiden fram till att en elektriker ”kan allt” är väldigt lång. Och gymnasie utbildningen är bara början på ett livslångt lärande.
Trådstartaren SKALL montera på locket på centralen och ta ut en auktoriserad elektriker. Det verkar vara en bostadsrättsförening, kan vara så att det är flera hushåll i samma hus. Ska man börja med något jobb i en central liknade denna utan att kunna det kan det vara lämpligt att göra det i ett fristående hus så att ingen oskyldig drabbas. Om det skulle ske något misstag.
Finns en del kreativa lösningar i äldre installationer som är utförda av auktoriserad elektriker för länge sedan.
Gösta
Till att börja med krävs 4 års praktik som elektriker i ett elinstallationsföretag. Därefter en påbyggnadsutbildning som kan genomföras på ett års distansstudier.richardtenggren skrev:
Det finns över 30 000 elinstallatörer i landet.