S Spopas skrev:
Då ljuger du för din arbetsgivare och säger du har kvartspris och förklarar läget med den beräkningen för att han ska kompensera för de kwh du använder.

Det kräver att laddboxen eller en mätare som laddboxen kan visa vilka kvartar som du laddar på, och hur många kWh per kvart. Sen ska det matchas ihop med priserna per kvart.
Otroligt oeffektivt och krävande adminarbete.
Tibber visar detta idag direkt i appen. Min laddning av elbil kostade 10,4 öre/kWh och jag laddade 529 kWh vilket ger en kostnad om 51 kr för elbilsladdning med kvartspris under september månad. Tog mig 30 sekunder att ta fram.

OBS - Sedan tillkommer elnätets rörliga kostnad men den är inte kopplad till de varierande elpriserna (ca 1kr/kWh tillkommer alltså)
 
Hemingway Hemingway skrev:
Tibber visar detta idag direkt i appen. Min laddning av elbil kostade 10,4 öre/kWh och jag laddade 529 kWh vilket ger en kostnad om 51 kr för elbilsladdning med kvartspris under september månad. Tog mig 30 sekunder att ta fram.

OBS - Sedan tillkommer elnätets rörliga kostnad men den är inte kopplad till de varierande elpriserna (ca 1kr/kWh tillkommer alltså)
Ah trodde man bara fick se så detaljerat om man var kund hos tibber.
 
S Spopas skrev:
Ah trodde man bara fick se så detaljerat om man var kund hos tibber.
Ja, man måste vara kund. Hur det ser ut hos andra vet jag inte.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Tibber visar detta idag direkt i appen. Min laddning av elbil kostade 10,4 öre/kWh och jag laddade 529 kWh vilket ger en kostnad om 51 kr för elbilsladdning med kvartspris under september månad. Tog mig 30 sekunder att ta fram.

OBS - Sedan tillkommer elnätets rörliga kostnad men den är inte kopplad till de varierande elpriserna (ca 1kr/kWh tillkommer alltså)
Oj vilken elbil har så stort batteri? Du menar nog att du laddade 52,9 kwh a’ 1,10 kr/kwh.
Sen tillkommer nu (eller snart) effektavgift som varierar beroende på annan samtidig förbrukning i huset.
 
T Thomas Frönmark skrev:
Oj vilken elbil har så stort batteri? Du menar nog att du laddade 52,9 kwh a’ 1,10 kr/kwh.
Sen tillkommer nu (eller snart) effektavgift som varierar beroende på annan samtidig förbrukning i huset.
Eller så laddades bilen flera gånger, upp till totalt 529 kWh under månaden. Snittpriset för dessa 529 kWh var 10,4 öre. Det tillkommer sedan de rörliga delarna precis som det stod.
Vad var det du missförstod?

Och om effektavgift tillkommer eller inte beror helt på hur man laddar, när man laddar och vilken nätägare man har.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T Thomas Frönmark skrev:
Oj vilken elbil har så stort batteri? Du menar nog att du laddade 52,9 kwh a’ 1,10 kr/kwh.
Sen tillkommer nu (eller snart) effektavgift som varierar beroende på annan samtidig förbrukning i huset.
Läs igen. 😉

Jag hade ingen effektavgift under september månad.
 
C
L lostinsweden skrev:
Han står bara för den rörliga plus överföringen och skatt. Därför är jag missnöjd.
Jo jag förstår det. Men det jag försöker säga att även den "rörliga" delen kommer att bli svår att räkna ut på ett rättvisande sätt med timavräkning, säkrings- och effektavgift. Så jag menar att du bör släppa den kostnadsbaserade modellen helt och hållet och argumentera för schablonersättning.

Om du insisterar på en kostnadsbaserad modell är det inte självklart att de fasta kostnaderna skall proportioneras. Man får till att börja med utgå från vad som accepteras av Skatteverket.
 
C cpalm skrev:
Jo jag förstår det. Men det jag försöker säga att även den "rörliga" delen kommer att bli svår att räkna ut på ett rättvisande sätt med timavräkning, säkrings- och effektavgift. Så jag menar att du bör släppa den kostnadsbaserade modellen helt och hållet och argumentera för schablonersättning.

Om du insisterar på en kostnadsbaserad modell är det inte självklart att de fasta kostnaderna skall proportioneras. Man får till att börja med utgå från vad som accepteras av Skatteverket.
Tack för svaret. Jag är inte emot schablon beräkning men skriver hur det är nu. Jag inser nu att schablonsmodellen är vanligare.
 
T Thomas Frönmark skrev:
Alla elbolag tvingas införa detta från årsskiftet.
Ja, årsskiftet 2026-2027.
Det är from 1 jan 2027 som är sista dagen utan.
 
Kommer dina fasta kostnader att öka för att du kommer att ladda bilen hemma?
Om så, på vilket sätt?
Om inte, varför tycker du att företaget ska stå för kostnader som du redan har idag?
 
Nicke Nyfiken
L lostinsweden skrev:
Hej!
Jag jobbar i byggbranschen inom service och kommer få en el skåpbil som tjänstebil som laddas hemma. Jag har en kollega som redan har elbil och hans ersättning består kW pris för den rörliga delan, överföringsavgift och skatten som bilen har förbrukat under månaden. Han verkar nöjd med det. Jag tjafsar med chefen att ens verkliga kilowatt pris är alla el kostnader inklusive den fastaavgift delat på totala förbrukningen men han håller inte med. Vad säger ni? Ska jag vara tacksam att jag får ta tjänsterbil hem eller stå på mig? Jag kör diesel nu med tankkort.
Ja du ska vara tacksam för att du får ta tjänstebilen hem.

Varför tycker du att arbetsgivaren plötsligt ska subventionera delar av din boendekostnad för att han förser dig med eldriven tjänstebil? Subventionerar han andra delar av din privatekonomi idag som kommer att försvinna vid bilbytet?
Får du möjligtvis fritt tanka din privata bil med arbetsgivarens tankkort?

Eller vad är det du söker kompensation för?
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte varför så många företag ska hålla på och klydda. Säg att du vill ha de 9.50 kr / mil som du kan få skattefritt och sköt all laddning själv. Det förenklar administrationen och du kommer gå plus om du inte snabbladdar till 99% på stan.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja du ska vara tacksam för att du får ta tjänstebilen hem.

Varför tycker du att arbetsgivaren plötsligt ska subventionera delar av din boendekostnad för att han förser dig med eldriven tjänstebil? Subventionerar han andra delar av din privatekonomi idag som kommer att försvinna vid bilbytet?
Får du möjligtvis fritt tanka din privata bil med arbetsgivarens tankkort?

Eller vad är det du söker kompensation för?
Yes pappa
 
Attitudeswe
L lostinsweden skrev:
Hej!
Jag jobbar i byggbranschen inom service och kommer få en el skåpbil som tjänstebil som laddas hemma. Jag har en kollega som redan har elbil och hans ersättning består kW pris för den rörliga delan, överföringsavgift och skatten som bilen har förbrukat under månaden. Han verkar nöjd med det. Jag tjafsar med chefen att ens verkliga kilowatt pris är alla el kostnader inklusive den fastaavgift delat på totala förbrukningen men han håller inte med. Vad säger ni? Ska jag vara tacksam att jag får ta tjänsterbil hem eller stå på mig? Jag kör diesel nu med tankkort.
Ta emot 9:50 rakt av så går du plus och chefen får vara nöjd att du erbjuder en laddplats till bilen.
 
Attitudeswe
L lostinsweden skrev:
Månadsmodell
Du vill nog byta till kvartsmodell om du får igenom 9:50

Elektricitetskostnadsdiagram för 2024, visar total kostnad 9 484 kr, 19 412 kWh, 32% laddning av elbil för 813 kr, 6 154 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.