Jag har tjänstebil och laddar hemma, jag tar då ut milersättning på 9,5 kr /mil för bränsle dvs el hemma.L lostinsweden skrev:Hej!
Jag jobbar i byggbranschen inom service och kommer få en el skåpbil som tjänstebil som laddas hemma. Jag har en kollega som redan har elbil och hans ersättning består kW pris för den rörliga delan, överföringsavgift och skatten som bilen har förbrukat under månaden. Han verkar nöjd med det. Jag tjafsar med chefen att ens verkliga kilowatt pris är alla el kostnader inklusive den fastaavgift delat på totala förbrukningen men han håller inte med. Vad säger ni? Ska jag vara tacksam att jag får ta tjänsterbil hem eller stå på mig? Jag kör diesel nu med tankkort.
Det finns en ny faktor att räkna med, effektavgiften, som beräknas på den genomsnittet av högsta effekten vid tre tillfällen under månaden. En del elbolag har dessutom en högeffektavgift under vintern.L lostinsweden skrev:Hej!
Jag jobbar i byggbranschen inom service och kommer få en el skåpbil som tjänstebil som laddas hemma. Jag har en kollega som redan har elbil och hans ersättning består kW pris för den rörliga delan, överföringsavgift och skatten som bilen har förbrukat under månaden. Han verkar nöjd med det. Jag tjafsar med chefen att ens verkliga kilowatt pris är alla el kostnader inklusive den fastaavgift delat på totala förbrukningen men han håller inte med. Vad säger ni? Ska jag vara tacksam att jag får ta tjänsterbil hem eller stå på mig? Jag kör diesel nu med tankkort.
Elbilsladdning kan ge en dyr nota framöver. Alla elbolag tvingas införa detta från årsskiftet.
Så laddning av elbil måste ske på natten och på låg effekt. Men det blir hur som helst dyrare än tidigare! Läs på vad ditt elbolag tar ut för effektavgifter!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Som kan beräknas så ja, måste inte.T Thomas Frönmark skrev:
Ja, men det är oftast hanterbart. Man kan till exempel ladda ned lite lägre effekt en längre tid, eller på tider då effekttaxan räknas annorlunda (hälften i Ellevios fall, inte alls hos vissa andra)T Thomas Frönmark skrev:
Årsskiftet 2026-2027 jaT Thomas Frönmark skrev:
Inte måste, det beror ju på utformningen, men troligen är det bäst. Med tanke på att bilen används i jobbet är det kanske bäst av andra skäl också.T Thomas Frönmark skrev:
Bra tips.T Thomas Frönmark skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
De flesta (däribland Eon) verkar gå mot en effrktavgift som bara gäller dagtid vardagar på vintern.T Thomas Frönmark skrev:Det finns en ny faktor att räkna med, effektavgiften, som beräknas på den genomsnittet av högsta effekten vid tre tillfällen under månaden. En del elbolag har dessutom en högeffektavgift under vintern.
Elbilsladdning kan ge en dyr nota framöver. Alla elbolag tvingas införa detta från årsskiftet.
Så laddning av elbil måste ske på natten och på låg effekt. Men det blir hur som helst dyrare än tidigare! Läs på vad ditt elbolag tar ut för effektavgifter!
TS borde kunna ladda på natten och därmed inte behöva bry dig om kommande effektavgift (som väl för övrigt är tvingande först från 2027).
Ja effektavgiften måste vara införd 2027, men finns det nåt elbolag som avstår extra intäkter…..Fairlane skrev:
Som kan beräknas så ja, måste inte.
Ja, men det är oftast hanterbart. Man kan till exempel ladda ned lite lägre effekt en längre tid, eller på tider då effekttaxan räknas annorlunda (hälften i Ellevios fall, inte alls hos vissa andra)
Årsskiftet 2026-2027 ja
Inte måste, det beror ju på utformningen, men troligen är det bäst. Med tanke på att bilen används i jobbet är det kanske bäst av andra skäl också.
Bra tips.
Använder man el som uppvärmning och dessutom måste ha fulladdad elbil varje morgon, så blir det dyrt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Alternativet du kan föreslå till chefen är att du enbart laddar på extern laddstation och sedan lämnar in kvittot. Det tror jag varken du eller chefen vill men det blir mest rättvist kostnadsmässigt.L lostinsweden skrev:
Låter fint på pappret men lika svårt för elbolaget som för privatpersonen att räkna ut det och då lägger de på marginal. Hur många personer kommer orkar dra det genom Energimarknadsinspektionen?Nötegårdsgubben skrev:
Mitt egna elbolag kan idag i slutet av Oktober inte ge svar på hur tariffen kommer se ut som de aviserat skall införas vid årskiftet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Förmodligen inte, men bolagen får inte öka sina intäkter när de inför effektavgifter. Det blir en extra kostnad för effektavgiften, men andra kostnader måste då sänkas, vanligtvis överföringsavgiften och kanske den fasta avgiften.T Thomas Frönmark skrev:
Kan bli, inte blir. Säg exempelvis Vattenfalls modell som de testar nu. Där räknas inte effektavgift på natten så jag är inte riktigt varför det blir dyrt.T Thomas Frönmark skrev:
Men som sagt, det är absolut en bra idé att sätta sig in i hur det egna bolaget beräknar. Har man inte effektavgift än och är orolig så kan man titta lite på hur andra bolag utformat sin avgift och försöka förstå den.
Man kan till exempel titta på Ellevio och räkna på deras modell. Om man laddar mellan 22.00 och 06.00 och i övrigt inte ändrar sin förbrukning under natten så skulle en laddning med 3x10A ge en extra effektavgift på ungefär 3,5 kW multiplicerar med 81 kr, så ungefär 280 kr, exklusive sänkt överföringsavgift och sänkt avgift för abonnemanget. Under dessa 8 timmar hinner man då trycka i 56 kWh (ungefär), vilket nog räcker för de flesta.
Som sagt, det är vettigt att titta på effektavgiften och det bör TS kanske göra för att se om det blir extra kostnader som kanske företaget bör betala, men man behöver inte vara överdrivet orolig.
Men hur skall man rapportera in elkostnaden om man har rörligt elpris? Det krävs ju att man har avrapportering av hur mycket el man har dragit varje kvart och sedan matcha detta mot spotpriset, lägga på påläggen mm.
Vidare så kan inte arbetsgivaren kräva att få se dina elavtal. Så det enda rimliga är att arbetsgivaren betalar en schablonkostnad som mer eller mindre garanterat täcker dina kostnader, typ 9:50kr per mil...
Vidare, laddstationen hemma - har arbetsgivaren betalt denna? Jag hoppas det, för annars så skall arbetsgivaren betala för användningen av denna också och då hamnar ju elpriset som du skall ta ut på en helt annan nivå.
Vidare så kan inte arbetsgivaren kräva att få se dina elavtal. Så det enda rimliga är att arbetsgivaren betalar en schablonkostnad som mer eller mindre garanterat täcker dina kostnader, typ 9:50kr per mil...
Vidare, laddstationen hemma - har arbetsgivaren betalt denna? Jag hoppas det, för annars så skall arbetsgivaren betala för användningen av denna också och då hamnar ju elpriset som du skall ta ut på en helt annan nivå.
Hej!T Thomas Frönmark skrev:
Jag har redan effektavgift och 200 m2 med direktverkande el. Jag lägger inte om mitt förbrukningsmönster. För mig blir det billigare totalt per år med effektavgift därför att priset per kWh samtidigt går ner. Duschar jag på natten ytterligare billigare men min hobby är inte att spara kWh och kronor.
Mvh Rödluvan
Ett alternativ är ju också att arbetsgivaren inte tillåter att arbetstagaren tar hem sin bil utan att den får stå på kontoret, så får man åka och hämta den samt blir av med förmånen att få använda den på privat tid.pacman42 skrev:
Men hur skall man rapportera in elkostnaden om man har rörligt elpris? Det krävs ju att man har avrapportering av hur mycket el man har dragit varje kvart och sedan matcha detta mot spotpriset, lägga på påläggen mm.
Vidare så kan inte arbetsgivaren kräva att få se dina elavtal. Så det enda rimliga är att arbetsgivaren betalar en schablonkostnad som mer eller mindre garanterat täcker dina kostnader, typ 9:50kr per mil...
Vidare, laddstationen hemma - har arbetsgivaren betalt denna? Jag hoppas det, för annars så skall arbetsgivaren betala för användningen av denna också och då hamnar ju elpriset som du skall ta ut på en helt annan nivå.
Krångligare för alla ja, men också ett sätt att svara om arbetsgivaren tycker arbetstagaren bara gör saker för att göra livet krångligt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, de som undviker eller minskar sin peakkonsumtion tjänar på det och de som inte gör det förlorar. Det är mycket riktigt själva poängen med systemet.T Thomas Frönmark skrev:
Alternativet, att man inte skulle försöka göra något åt de aggregerade effekttopparna skulle innebära att nätet skulle bli dyrare för alla då det skulle behöva bli robustare (givet att den samlade konsumtionen väntas öka).
Sen är nog ”stenkoll” tämligen överdrivet. Schablonerna verkar bli ganska enkla, sannolikt just för att alla som vill ska kunna förstå dem.
/OT för min del.