Kvackatore Kvackatore skrev:
Låter fint på pappret men lika svårt för elbolaget som för privatpersonen att räkna ut det och då lägger de på marginal. Hur många personer kommer orkar dra det genom Energimarknadsinspektionen?

Mitt egna elbolag kan idag i slutet av Oktober inte ge svar på hur tariffen kommer se ut som de aviserat skall införas vid årskiftet.
Det är ingen privatperson som behöver dra det genom EI.
EI följer upp vilka intäkter elbolagen har gentemot kostnadsramarna. Därav sänkte ex. Vattenfall sina avgifter i slutet av perioden 2023, för att sedan dra upp dem igen när nästa period påbörjades 2024.
Dvs. de tar gärna ut lite för hög avgift den första, större, delen av perioden för att sedan reglera det sista halvåret eller så, för att precis komma in under taket när perioden är slut.
 
  • Gilla
Mappe99
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Effektavgiften kommer inte ge extra intäkter. Den omfördelar dem bara.
Hur många tror på ett sånt påstående?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Låter fint på pappret men lika svårt för elbolaget som för privatpersonen att räkna ut det och då lägger de på marginal. Hur många personer kommer orkar dra det genom Energimarknadsinspektionen?

Mitt egna elbolag kan idag i slutet av Oktober inte ge svar på hur tariffen kommer se ut som de aviserat skall införas vid årskiftet.
Det är ganska enkelt för elnätsbolaget och EI att kontrollera, då de tittar på sista raden för helheten. Elnätsbolaget får en godkänd intäktsram över 4 år och intäkterna får inte överstiga den. Så intäkterna kan inte öka, intäktsramen förändras inte pga av effekttariffkravet.

Ditt elnätsbolag arbetar sannolikt med detaljerna kring kommunikationen om de nya avgifterna och har därför inte släppt infon externt än. Ser inget konstigt med det.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Det är ganska enkelt för elnätsbolaget och EI att kontrollera, då de tittar på sista raden för helheten. Elnätsbolaget får en godkänd intäktsram över 4 år och intäkterna får inte överstiga den. Så intäkterna kan inte öka, intäktsramen förändras inte pga av effekttariffkravet.

Ditt elnätsbolag arbetar sannolikt med detaljerna kring kommunikationen om de nya avgifterna och har därför inte släppt infon externt än. Ser inget konstigt med det.
De vet hur modellen kommer se ut men kan inte svara på hur mycket de kommer befintliga avgifter för att kompensera.

-höglasttiden mellan kl. 07.00 och 21.00 alla dagar mellan november och mars. Effekten kommer beräknas som ett medelvärde av en anläggnings tre högsta förbrukningstimmar varje månad. Medelvärdet av dessa tre timmar kommer sedan multipliceras med vår effektavgift.
 
T Thomas Frönmark skrev:
Hur många tror på ett sånt påstående?
Vad är din anledning till att inte tro på det? Det har ju fungerat förut.
 
  • Haha
  • Gilla
dan_norstedt och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men hur skall man rapportera in elkostnaden om man har rörligt elpris? Det krävs ju att man har avrapportering av hur mycket el man har dragit varje kvart och sedan matcha detta mot spotpriset, lägga på påläggen mm.

Vidare så kan inte arbetsgivaren kräva att få se dina elavtal. Så det enda rimliga är att arbetsgivaren betalar en schablonkostnad som mer eller mindre garanterat täcker dina kostnader, typ 9:50kr per mil...

Vidare, laddstationen hemma - har arbetsgivaren betalt denna? Jag hoppas det, för annars så skall arbetsgivaren betala för användningen av denna också och då hamnar ju elpriset som du skall ta ut på en helt annan nivå.
Arbetsgivaren står för laddboxen. Kollegan skickar in sina elräkningar varje månad och Kw/h priset räknas (exklusive den fasta) för att sedan betalas ut följande månad.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Ett alternativ är ju också att arbetsgivaren inte tillåter att arbetstagaren tar hem sin bil utan att den får stå på kontoret, så får man åka och hämta den samt blir av med förmånen att få använda den på privat tid.

Krångligare för alla ja, men också ett sätt att svara om arbetsgivaren tycker arbetstagaren bara gör saker för att göra livet krångligt.
Han kan göra så men det blir missnöje. Då
måste han har laddbox utanför lokalen,
Man måste åka ditt och tömma bilan av verktyg varje dag innan klockan 4 osv. Det blir oekonomiskt för honom med. Sen finns andra firma som behöver montör och tror han är medveten om det.
 
C
L lostinsweden skrev:
Arbetsgivaren står för laddboxen. Kollegan skickar in sina elräkningar varje månad och Kw/h priset räknas (exklusive den fasta) för att sedan betalas ut följande månad.
Boxen måste ju också läsas av för att man skall veta hur mycket som laddats.
Har man timavräkning och effektavgift är det inte så trivialt att räkna ut den faktiska kostnaden.
Detta administrativa arbete är knappast gratis.

Nä, lobba för att du vill ha schablonersättningen. Att det eventuellt blir några skattefria kronor extra i fickan på de anställda är väl bara bra(?)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Boxen måste ju också läsas av för att man skall veta hur mycket som laddats.
Har man timavräkning och effektavgift är det inte så trivialt att räkna ut den faktiska kostnaden.
Detta administrativa arbete är knappast gratis.

Nä, lobba för att du vill ha schablonersättningen. Att det eventuellt blir några skattefria kronor extra i fickan på de anställda är väl bara bra(?)
Det ska stå i appen hur mycket laddades. Han står bara för den rörliga plus överföringen och skatt. Därför är jag missnöjd. Tycker att om företaget förbrukar över 30% av min el förbrukning att att borde står för nåt av det fasta.
 
Vi förbrukar ca 13000kw per år och bilan kommer laddas med ca 500kw månaden
 
Har du kvartsprisavtal eller kör du på månads medel?
Om det är kvartspris du har så räcker det inte för arbetsgivare natt kolla på din faktura där ditt medelpris för månaden är, utan din kostnad för laddning av bilen bygger då på det spotpriset som gällde just då du laddade.

Så tryck vidare på att det är schablonsersättningen på 9,50 per mil är lättast för alla inblandade.


Sen bör din arbetsgivare INTE stå för någon del av din fasta kostnad, även om din nya bil drar 80% av total förbrukning då du ändå hade haft den kostnaden. Som andra nämnt är det skillnad om elbilen kräver att du säkrar upp till högre säkring som kostar mer i fast avgift.
 
  • Gilla
Jasen2
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Har du kvartsprisavtal eller kör du på månads medel?
Om det är kvartspris du har så räcker det inte för arbetsgivare natt kolla på din faktura där ditt medelpris för månaden är, utan din kostnad för laddning av bilen bygger då på det spotpriset som gällde just då du laddade.

Så tryck vidare på att det är schablonsersättningen på 9,50 per mil är lättast för alla inblandade.


Sen bör din arbetsgivare INTE stå för någon del av din fasta kostnad, även om din nya bil drar 80% av total förbrukning då du ändå hade haft den kostnaden. Som andra nämnt är det skillnad om elbilen kräver att du säkrar upp till högre säkring som kostar mer i fast avgift.
Månadsmodell
 
Då ljuger du för din arbetsgivare och säger du har kvartspris och förklarar läget med den beräkningen för att han ska kompensera för de kwh du använder.

Det kräver att laddboxen eller en mätare som laddboxen kan visa vilka kvartar som du laddar på, och hur många kWh per kvart. Sen ska det matchas ihop med priserna per kvart.
Otroligt oeffektivt och krävande adminarbete.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Det ska stå i appen hur mycket laddades. Han står bara för den rörliga plus överföringen och skatt. Därför är jag missnöjd. Tycker att om företaget förbrukar över 30% av min el förbrukning att att borde står för nåt av det fasta.
Hur mycket fast kostnad har du utan elbil som laddas?
Hur mycket fast kostnad har du med elbil?
Om inte den fasta kostnaden påverkas, varför ska din arbetsgivare isåfall betala något av den?
 
  • Gilla
Mappe99 och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Han kan göra så men det blir missnöje. Då
måste han har laddbox utanför lokalen,
Man måste åka ditt och tömma bilan av verktyg varje dag innan klockan 4 osv. Det blir oekonomiskt för honom med. Sen finns andra firma som behöver montör och tror han är medveten om det.
Såklart! Jag skrev ju krångligare för alla. Så gör man ju i princip bara när man vill röka ut en medarbetare som man tycker är så jobbig att det inte är värt att behålla.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.