Hej!
Jag jobbar i byggbranschen inom service och kommer få en el skåpbil som tjänstebil som laddas hemma. Jag har en kollega som redan har elbil och hans ersättning består kW pris för den rörliga delan, överföringsavgift och skatten som bilen har förbrukat under månaden. Han verkar nöjd med det. Jag tjafsar med chefen att ens verkliga kilowatt pris är alla el kostnader inklusive den fastaavgift delat på totala förbrukningen men han håller inte med. Vad säger ni? Ska jag vara tacksam att jag får ta tjänsterbil hem eller stå på mig? Jag kör diesel nu med tankkort.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Men den fasta avgiften har du ändå, det blir inte en tillkommande marginalkostnad pga av att du har elbil. Lite som att arbetsgivaren inte betalar folk med tjänstebil parkering om den står på deras villatomt. Det blir ingen ökad marginalkostnad att kunna parkera bilen på villatomten och därför får man inte ersättning för det.

Jag tror du avser kWh-pris för den rörliga delen, inte kW? Stämmer det? Men just frågan om kW, dvs effekt är ju möjligen mer intressant framåt för dem som har det från sitt elnätsbolag.

Men för att tala klarspråk, jag tycker arbetsgivaren tänker rätt så länge du inte behöver göra ändringar i fasta delen pga av bilen.
 
  • Gilla
adron och 9 till
  • Laddar…
Varför inte ett laddkort och ladda på snabbladdare? Då får firman fakturan på en gång och ni slipper allt strul med att räkna ut kostnader.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Men den fasta avgiften har du ändå, det blir inte en tillkommande marginalkostnad pga av att du har elbil. Lite som att arbetsgivaren inte betalar folk med tjänstebil parkering om den står på deras villatomt. Det blir ingen ökad marginalkostnad att kunna parkera bilen på villatomten och därför får man inte ersättning för det.

Jag tror du avser kWh-pris för den rörliga delen, inte kW? Stämmer det? Men just frågan om kW, dvs effekt är ju möjligen mer intressant framåt för dem som har det från sitt elnätsbolag.

Men för att tala klarspråk, jag tycker arbetsgivaren tänker rätt så länge du inte behöver göra ändringar i fasta delen pga av bilen.
Vi har en stuga hemma vi hyr ut. Jag får fram hyresgästens KW/h pris på samma viss. Total elkostnader/total förbrukning. Säg tillex Vattenfall 1500kr + Eon 1500kr och vår fastighets total förbrukning = 1000kw = 3000kr/1000kw = 3kr kilowatt. Hyresgästen förbrukar 200KW så hen betalar 600kr för månaden.
På det viss bidrar hen till den fasta avgiften med. Eller är det också snålt och ska jag stå för den fasta där med för att vi har det ändå? Då skulle hen betala 2kr KW om man plocka bort 1000kr fastavgift
 
Redigerat:
Att du låter din hyresgäst bekosta en del av den fasta kostnaden är väl din ensak. Syftet med en hyresgäst generellt är ju att tjäna pengar på den, men arbetsgivaren vill ersätta dig för dina kostnader kopplade till bilen, inte överta kostnader för ditt boende som du redan har idag. De vill tvärtom inte att du ska tjäna pengar på bilen, men ersätta dig för dina faktiska kostnader.

Du skriver EON och Vattenfall. Vilken är nätägare och vilken är din elleverantör?
 
  • Gilla
Grävarn1 och 10 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Att du låter din hyresgäst bekosta en del av den fasta kostnaden är väl din ensak. Syftet med en hyresgäst generellt är ju att tjäna pengar på den, men arbetsgivaren vill ersätta dig för dina kostnader kopplade till bilen, inte överta kostnader för ditt boende som du redan har idag. De vill tvärtom inte att du ska tjäna pengar på bilen, men ersätta dig för dina faktiska kostnader.

Du skriver EON och Vattenfall. Vilken är nätägare och vilken är din elleverantör?
Vi har EON som ägare och Vattenfall som leverantör. Effekttariff har vi inte än så länge.
 
P Peter_Ker skrev:
Varför inte ett laddkort och ladda på snabbladdare? Då får firman fakturan på en gång och ni slipper allt strul med att räkna ut kostnader.
Finns det möjlighet även med laddstation hemma?
 
L lostinsweden skrev:
Finns det möjlighet även med laddstation hemma?
Det hjälper ju inget. Det är ju då din ström så då måste ni fortsatta komma överens om hur de ska ersätta dig för den. Så det ändrar ju inget mot din nuvarande situation att ni tycker olika om korrekt ersättningsnivå.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Varför inte ett laddkort och ladda på snabbladdare? Då får firman fakturan på en gång och ni slipper allt strul med att räkna ut kostnader.
Nackdelen med detta är ju att det blir resor till och från snabbladdare samt tid vid laddaren i onödan. Plus att det är dyrare vid snabbladdare än marginalkostnaden för el hemma.

Men renare gränssnitt, ja, det kan man ju tycka.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi får 9,50:- per mil när vi kör i tjänsten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Vi får 9,50:- per mil när vi kör i tjänsten.
Ja jag har hört att många kör på det viss. Får du ersättning av arbetsgivaren eller skatteverket via deklarationen? Är 9.50:- en bra deal? (Har ingen erfarenhet av elbilar).
 
L lostinsweden skrev:
Ja jag har hört att många kör på det viss. Får du ersättning av arbetsgivaren eller skatteverket via deklarationen? Är 9.50:- en bra deal? (Har ingen erfarenhet av elbilar).
Sätter det på reseräkningen. Om 9,50 är bra hänger på var man kan ladda och hur mycket bilen drar. Min ID7 GTX klarar sig under 2 kW per mil och jag betalar 3 kr kW hemma så det går ju ihop. Snabbladdare på väg kostar ju mer så det gäller att gasa förståndigt. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag laddar hemma för ca 1,2 kr/kWh och hade lätt föredragit 9,5 kr/milen skattefritt om det var möjligt. Men måste man snabbladda mycket så kan det fort bli mindre förmånligt.
 
  • Gilla
Marake2 och 1 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Jag laddar hemma för ca 1,2 kr/kWh och hade lätt föredragit 9,5 kr/milen skattefritt om det var möjligt. Men måste man snabbladda mycket så kan det fort bli mindre förmånligt.
Tror inte det blir så mycket laddning ute eftersom jag är hemma varje kväll och jobbar mestadels i stan (2 mil hemmifrån).
 
C
L lostinsweden skrev:
Är 9.50:- en bra deal?
9,50/mil är Skatteverkets schablonbelopp och är alltså maximalt skattefri ersättning om man inte redovisar de faktiska kostnaderna. Vilket låter j-vla krångligt om man laddar hemma.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.