Hej!
Jag jobbar i byggbranschen inom service och kommer få en el skåpbil som tjänstebil som laddas hemma. Jag har en kollega som redan har elbil och hans ersättning består kW pris för den rörliga delan, överföringsavgift och skatten som bilen har förbrukat under månaden. Han verkar nöjd med det. Jag tjafsar med chefen att ens verkliga kilowatt pris är alla el kostnader inklusive den fastaavgift delat på totala förbrukningen men han håller inte med. Vad säger ni? Ska jag vara tacksam att jag får ta tjänsterbil hem eller stå på mig? Jag kör diesel nu med tankkort.
Jag jobbar i byggbranschen inom service och kommer få en el skåpbil som tjänstebil som laddas hemma. Jag har en kollega som redan har elbil och hans ersättning består kW pris för den rörliga delan, överföringsavgift och skatten som bilen har förbrukat under månaden. Han verkar nöjd med det. Jag tjafsar med chefen att ens verkliga kilowatt pris är alla el kostnader inklusive den fastaavgift delat på totala förbrukningen men han håller inte med. Vad säger ni? Ska jag vara tacksam att jag får ta tjänsterbil hem eller stå på mig? Jag kör diesel nu med tankkort.
Men den fasta avgiften har du ändå, det blir inte en tillkommande marginalkostnad pga av att du har elbil. Lite som att arbetsgivaren inte betalar folk med tjänstebil parkering om den står på deras villatomt. Det blir ingen ökad marginalkostnad att kunna parkera bilen på villatomten och därför får man inte ersättning för det.
Jag tror du avser kWh-pris för den rörliga delen, inte kW? Stämmer det? Men just frågan om kW, dvs effekt är ju möjligen mer intressant framåt för dem som har det från sitt elnätsbolag.
Men för att tala klarspråk, jag tycker arbetsgivaren tänker rätt så länge du inte behöver göra ändringar i fasta delen pga av bilen.
Jag tror du avser kWh-pris för den rörliga delen, inte kW? Stämmer det? Men just frågan om kW, dvs effekt är ju möjligen mer intressant framåt för dem som har det från sitt elnätsbolag.
Men för att tala klarspråk, jag tycker arbetsgivaren tänker rätt så länge du inte behöver göra ändringar i fasta delen pga av bilen.
Vi har en stuga hemma vi hyr ut. Jag får fram hyresgästens KW/h pris på samma viss. Total elkostnader/total förbrukning. Säg tillex Vattenfall 1500kr + Eon 1500kr och vår fastighets total förbrukning = 1000kw = 3000kr/1000kw = 3kr kilowatt. Hyresgästen förbrukar 200KW så hen betalar 600kr för månaden.Hemingway skrev:
Men den fasta avgiften har du ändå, det blir inte en tillkommande marginalkostnad pga av att du har elbil. Lite som att arbetsgivaren inte betalar folk med tjänstebil parkering om den står på deras villatomt. Det blir ingen ökad marginalkostnad att kunna parkera bilen på villatomten och därför får man inte ersättning för det.
Jag tror du avser kWh-pris för den rörliga delen, inte kW? Stämmer det? Men just frågan om kW, dvs effekt är ju möjligen mer intressant framåt för dem som har det från sitt elnätsbolag.
Men för att tala klarspråk, jag tycker arbetsgivaren tänker rätt så länge du inte behöver göra ändringar i fasta delen pga av bilen.
På det viss bidrar hen till den fasta avgiften med. Eller är det också snålt och ska jag stå för den fasta där med för att vi har det ändå? Då skulle hen betala 2kr KW om man plocka bort 1000kr fastavgift
Redigerat:
Att du låter din hyresgäst bekosta en del av den fasta kostnaden är väl din ensak. Syftet med en hyresgäst generellt är ju att tjäna pengar på den, men arbetsgivaren vill ersätta dig för dina kostnader kopplade till bilen, inte överta kostnader för ditt boende som du redan har idag. De vill tvärtom inte att du ska tjäna pengar på bilen, men ersätta dig för dina faktiska kostnader.
Du skriver EON och Vattenfall. Vilken är nätägare och vilken är din elleverantör?
Du skriver EON och Vattenfall. Vilken är nätägare och vilken är din elleverantör?
Vi har EON som ägare och Vattenfall som leverantör. Effekttariff har vi inte än så länge.Hemingway skrev:
Att du låter din hyresgäst bekosta en del av den fasta kostnaden är väl din ensak. Syftet med en hyresgäst generellt är ju att tjäna pengar på den, men arbetsgivaren vill ersätta dig för dina kostnader kopplade till bilen, inte överta kostnader för ditt boende som du redan har idag. De vill tvärtom inte att du ska tjäna pengar på bilen, men ersätta dig för dina faktiska kostnader.
Du skriver EON och Vattenfall. Vilken är nätägare och vilken är din elleverantör?
Nackdelen med detta är ju att det blir resor till och från snabbladdare samt tid vid laddaren i onödan. Plus att det är dyrare vid snabbladdare än marginalkostnaden för el hemma.P Peter_Ker skrev:
Men renare gränssnitt, ja, det kan man ju tycka.
Sätter det på reseräkningen. Om 9,50 är bra hänger på var man kan ladda och hur mycket bilen drar. Min ID7 GTX klarar sig under 2 kW per mil och jag betalar 3 kr kW hemma så det går ju ihop. Snabbladdare på väg kostar ju mer så det gäller att gasa förståndigt.L lostinsweden skrev:
Tror inte det blir så mycket laddning ute eftersom jag är hemma varje kväll och jobbar mestadels i stan (2 mil hemmifrån).Hemingway skrev:
