1 355 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Från törstig bensinare till elbil, finns det bra begagnat?
Sida 1 av 2
Hej,
Då jag har rätt överdimensionerad solcellsanläggning har det gnagt lite i mig att jag fortfarande kör runt i min törstiga bensinare (1,7l/m).
Skulle kunna privatleasa en ny bara i drivmedelskostnader 😂
Kör ca 3,5mil (enkel resa) till/från jobb (ca 2k mil/år), sällan iväg på längre resor.
Vågar man köpa begagnad elbil idag?
Är en Polestar 2 från -22/-23 prisvärd?
Ska man byta in bensinaren mot en motsvarande (kostnadsmässigt) elbil eller är utvecklingen så snabb att värdeminskningen blir enorm?
Svårt att hitta god ergonomi (massage/kyla/värme i sätena) och pigg bil till rimlig kostnad känner jag när jag kollar runt.
Har i övrigt inga andra direkta krav, adaptiv farthållare är väl standard idag?
Hade ni vågat köpa bättre begagnat och vad tycker ni är prisvärt idag?
Då jag har rätt överdimensionerad solcellsanläggning har det gnagt lite i mig att jag fortfarande kör runt i min törstiga bensinare (1,7l/m).
Skulle kunna privatleasa en ny bara i drivmedelskostnader 😂
Kör ca 3,5mil (enkel resa) till/från jobb (ca 2k mil/år), sällan iväg på längre resor.
Vågar man köpa begagnad elbil idag?
Är en Polestar 2 från -22/-23 prisvärd?
Ska man byta in bensinaren mot en motsvarande (kostnadsmässigt) elbil eller är utvecklingen så snabb att värdeminskningen blir enorm?
Svårt att hitta god ergonomi (massage/kyla/värme i sätena) och pigg bil till rimlig kostnad känner jag när jag kollar runt.
Har i övrigt inga andra direkta krav, adaptiv farthållare är väl standard idag?
Hade ni vågat köpa bättre begagnat och vad tycker ni är prisvärt idag?
Den beror på flera faktorer, jag vill tex inte betala något utöver vad jag får för min inbytesbil (oavsett utrustning).
Man kan väl säga att jag står mellan två val, antingen hitta en begagnad, så prisvärd som möjlig med mina önskemål, och sätta överskottet på börsen.
Eller hitta en ny mer premium och byta rakt av.
Är en RAM 1500 Limited Nightedition -22 som gått 7500 mil jag har idag.
Så allt mellan en Polestar 2 -22a och en Q8 E-tron typ.
Lutar väl hellre åt en bättre begagnad kontra en ny med tanke på värdeminskningen.
Man kan väl säga att jag står mellan två val, antingen hitta en begagnad, så prisvärd som möjlig med mina önskemål, och sätta överskottet på börsen.
Eller hitta en ny mer premium och byta rakt av.
Är en RAM 1500 Limited Nightedition -22 som gått 7500 mil jag har idag.
Så allt mellan en Polestar 2 -22a och en Q8 E-tron typ.
Lutar väl hellre åt en bättre begagnad kontra en ny med tanke på värdeminskningen.
Hej!
Köpte en polestar 2 till min fru förra året. Första generationen med mindre batteriet. Har funkat suveränt!
Den känns mer som en vanlig bil än en elbil i hur man kör den. Mindre batteriet passar oss då vi kan ladda hemma och på jobbet, men kör ändå 7+7 mil per dag.
Finns många till bra pris som har 4-5.000 mil tycker jag. Servade precis vår och det gick precis under 3.000kr vid 8k service. Imponerad.
Köpte en polestar 2 till min fru förra året. Första generationen med mindre batteriet. Har funkat suveränt!
Den känns mer som en vanlig bil än en elbil i hur man kör den. Mindre batteriet passar oss då vi kan ladda hemma och på jobbet, men kör ändå 7+7 mil per dag.
Finns många till bra pris som har 4-5.000 mil tycker jag. Servade precis vår och det gick precis under 3.000kr vid 8k service. Imponerad.
Typ en sån här:
https://www.blocket.se/21302873
Om du vill ha en nyare måste jag såklart rekommendera en Zeekr 7X. Mer premium än en Audi i interior kvalitet, men all teknik med snabbladdning, batteri och performance man behöver.
https://www.blocket.se/21302873
Om du vill ha en nyare måste jag såklart rekommendera en Zeekr 7X. Mer premium än en Audi i interior kvalitet, men all teknik med snabbladdning, batteri och performance man behöver.
Jag vill egentligen bara ladda med solöverskottet. Så siktar på stora batteriet och performance isf.J joakimbrodd skrev:Hej!
Hur är serviceintervallerna på dom? 3k vartannat år hade varit helt ok
Vill egentligen ha en högre/större bil, ska provköra den på tisdag, då då vet jag mer hur jag känner för Polestar 2an.
Ja dina förslag på bil spretar ju rejält så det blir ju lite svårt...
Normalt brukar man ju efterfråga en bil i en viss storlek och av en viss typ, sedan, SUV, kombi osv.
Ihop med lite prioriterade krav som komfort, säkert, förarergonomi osv.
Då blir det ju lite lättare.
Funderar du på en elbil så vill man ju veta vilka krav du har på räckvidd, pris, laddprestanda osv.
Visst finns det elbilar som man kan lita på. Kanske inte alla men vad vet jag.
Normalt brukar man ju efterfråga en bil i en viss storlek och av en viss typ, sedan, SUV, kombi osv.
Funderar du på en elbil så vill man ju veta vilka krav du har på räckvidd, pris, laddprestanda osv.
Hög komfort och lite pigg bil, laddar uteslutande hemma så 11-22kW AC och typ 175-200kW DC.Huddingebo skrev:
Ja dina förslag på bil spretar ju rejält så det blir ju lite svårt...
Gärna lite högre markfrigång/utrymme.
Inbillar mig att polestar 2 har lite högre markfrigång än en A6 Avant tex.
Har svårt för Mercedes, BMWs och Teslas utseende generellt.
Gärna välbyggd bil och inte så mycket pling/varningar mm.
Rekommenderas vartannat år efter vagnskadegarantin går ut vad jag hör.X xLnT skrev:
Kolla in Zeekr med. Höger och större. Batteriet är större med.
Annars tänker jag Skoda Enyaq, den nya generationen kan vara intressant för dig. Samt Kia EV6.
Jag kör idag en Zeekr 001 Performance (550hp, 100kW batteri och ca 450km räckvidd, 400 på vinter och 500 på sommar). Mycket komfort, utrymme och bra power om man vill.X xLnT skrev:
Bor på en väg som inte alltid skottas på vintern men kom alltid fram med min. Förvånansvärt bra markfrigång på den. Har den laddhastigheterna du nämner med.
Håller med om designen på nämnda företags elbilsvarianter.X xLnT skrev:Hög komfort och lite pigg bil, laddar uteslutande hemma så 11-22kW AC och typ 175-200kW DC.
Gärna lite högre markfrigång/utrymme.
Inbillar mig att polestar 2 har lite högre markfrigång än en A6 Avant tex.
Har svårt för Mercedes, BMWs och Teslas utseende generellt.
Gärna välbyggd bil och inte så mycket pling/varningar mm.
Är själv imponerand av Enyaq, kört två stycken några gånger. En av få elbilar jag faktiskt har övervägt.
Den vann ju en test för kanske 2år sedan som den elbil med bästa komfort.
Något som saknas i många elbilar. Ofta har de stötiga chassien och enorma hjul.
Inte skitsnygg men definitivt inte ful och riktigt trevlig att köra.
Dessutom en bil som har sålts i stort antal i Europa och det verkar finnas gott om reservdelar och det går snabbt att få hem grejer.
Det är lite svävande frågeställning. För knappt ett år sedan ville jag köpa en elbil för vardagspendlingen, men tyckte att en bil som jag skulle kunna ha som enda bil var utom budget. Det slutade med att jag köpte en Renault Zoe för att pendla (5 mil enkel resa) och en skåpbil för de tillfällen när lastkapacitet eller räckvidd inte räckte. Varför det blev just en Zoe var för att den var det billigaste jag kunde hitta som hade den räckvidd jag behövde. Det var då min tolkning av så prisvärd som möjligt för mina önskemål. Och även mitt svar på om man vågar köpa en begagnad elbil.
Polestar 2 fick en smärre förnyelse jag tror omkring 23. Den fick då bland annat längre räckvidd. Det kan vara värt att känna till om det är ungefär den åldern du tänker dig. Jag tror att Polestar precis som Volvo ligger lite högt i förbrukning. Men med en Ram 1500 som referens kanske det är irrelevant.
Audi hade problem med batteriet på vissa av sina dyrare bilar. Jag vet inte detaljerna. Men det ledde till att de "ströp" kapaciteten på redan levererade bilar så att de fick kortare räckvidd. Det har väl å andra sidan gjort dem billigare i andra hand om räckvidden ändå är nog.
Polestar 2 fick en smärre förnyelse jag tror omkring 23. Den fick då bland annat längre räckvidd. Det kan vara värt att känna till om det är ungefär den åldern du tänker dig. Jag tror att Polestar precis som Volvo ligger lite högt i förbrukning. Men med en Ram 1500 som referens kanske det är irrelevant.
Audi hade problem med batteriet på vissa av sina dyrare bilar. Jag vet inte detaljerna. Men det ledde till att de "ströp" kapaciteten på redan levererade bilar så att de fick kortare räckvidd. Det har väl å andra sidan gjort dem billigare i andra hand om räckvidden ändå är nog.
Jag vill ha/hög komfort pga ryggproblem, så dom billigaste bilarna går bort pga av komfort.A Avemo skrev:Det är lite svävande frågeställning. För knappt ett år sedan ville jag köpa en elbil för vardagspendlingen, men tyckte att en bil som jag skulle kunna ha som enda bil var utom budget. Det slutade med att jag köpte en Renault Zoe för att pendla (5 mil enkel resa) och en skåpbil för de tillfällen när lastkapacitet eller räckvidd inte räckte. Varför det blev just en Zoe var för att den var det billigaste jag kunde hitta som hade den räckvidd jag behövde. Det var då min tolkning av så prisvärd som möjligt för mina önskemål. Och även mitt svar på om man vågar köpa en begagnad elbil.
Jag kan köra Kia Niro i jobbet som är en rätt rolig bil, men skulle inte vilja äga den.
Elförbrukningen på en elbil är egentligen en ganska obetydlig faktor iom att elkostnaden är en väldigt liten del i totalkostnaden.A Avemo skrev:Det är lite svävande frågeställning. För knappt ett år sedan ville jag köpa en elbil för vardagspendlingen, men tyckte att en bil som jag skulle kunna ha som enda bil var utom budget. Det slutade med att jag köpte en Renault Zoe för att pendla (5 mil enkel resa) och en skåpbil för de tillfällen när lastkapacitet eller räckvidd inte räckte. Varför det blev just en Zoe var för att den var det billigaste jag kunde hitta som hade den räckvidd jag behövde. Det var då min tolkning av så prisvärd som möjligt för mina önskemål. Och även mitt svar på om man vågar köpa en begagnad elbil.
Räckvidd och laddhastighet mätt i km/min är vettigare att titta på om man ofta laddar på annan plats än hemma.