941 läst ·
36 svar
941 läst
36 svar
Elbil, förbränningsbil - vad skiljer motorerna avs verkningsgrad etc
Dieselbilen jag har nu drar 0,6-0,7l/mil.
Det blir alltså 5,9-6,9kWh/mil.
Hade elbil innan den låg på 1,5-3kW/h beroende på årstid.
Kanske lite jämföra äpplen och päron....då elbilen var en Zoe och bilen jag har nu är en skåpbil med fyrhjulsdrift.
Men skulle tror att det är bättre för miljön att elda dieseln i kraftvärmeverk och sedan ladda elbilen med den elen än att köra bilen direkt på diesel.
Det blir alltså 5,9-6,9kWh/mil.
Hade elbil innan den låg på 1,5-3kW/h beroende på årstid.
Kanske lite jämföra äpplen och päron....då elbilen var en Zoe och bilen jag har nu är en skåpbil med fyrhjulsdrift.
Men skulle tror att det är bättre för miljön att elda dieseln i kraftvärmeverk och sedan ladda elbilen med den elen än att köra bilen direkt på diesel.
Ottomotorerna för metan, är det de som tankas med LNG?B Bjober skrev:En till viktig skillnad mellan bensin och dieselmotor är att dieselmotorn alltid går med luftöverskott i förbränningen. Luften hjälper även till att hålla nere förbränningstemperaturen på en nivå som tex kolv och topplock tål. Därför klarar en dieselmotor bättre av full gas under långa perioder.
Bensinmotorn som inte klarar stora luftöverskott måste ta till andra knep för att hålla förbränningstemperaturen på lagom nivå. Vanligtvis ökar man bränslemängden kraftigt när man närmar sig full gas. Dåligt för ekonomi och miljö.
Just därför ser vi ingen ottomotor på bensin i lastbilar i modern tid.
Dock finns ottomotor på metan i lastbil , ivart fall för något år sedan.
Man kan även sätta batterier i släpen och så att säga få med sig så mkt el man behöver.I Incinerator skrev:Har man ändrat kör och vilotidsreglerna nyligen?
När jag gjorde min senaste YKB så var det minst 45 min efter 4,5h körning och den kunde då delas upp så att man tog minst 15 min under de 4,5 h men man var alltid tvungen att avsluta med minst 30 min för att få nya 4,5h körtid.
Angående laddningen så beror hur mycket du kan ladda under en viss tid på hur mycket energi som systemet klarar av att dels tillföra men även ta emot t.ex. så en stadsbuss som stod stilla i 10 min kunde få mer än 25% energitillskott i batterierna.
Bussarna som stod i depån hade laddare på 150Kw, på linjen vet jag inte.
En fördel med batteridrivna lastekipage är att men kommer att kunna även ha drivning på släpen i framtiden vilket kommer att vara bra vid sydsvenska vintrar.
Jo, stora tankar blir det. Det enda som fungerar i området gas är typ gasol/propan som är flytande, eller LNG som är dyrt.. (Om man nu måste ha gas av ngn anledning) Vätgas, biogas/CNG är dömda att misslyckas i längden.I Incinerator skrev:
Det skulle gå bra att köra LNG i Ottomotorer också, men jag tror spåret är stängt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Just det där gör farthållarten på vissa långtradare automatiskt, via GPS så identifierar farthållaren när den närmar sig ett krön, och släpper då ned farten lite.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara