Dieselbilen jag har nu drar 0,6-0,7l/mil.
Det blir alltså 5,9-6,9kWh/mil.

Hade elbil innan den låg på 1,5-3kW/h beroende på årstid.

Kanske lite jämföra äpplen och päron....då elbilen var en Zoe och bilen jag har nu är en skåpbil med fyrhjulsdrift.

Men skulle tror att det är bättre för miljön att elda dieseln i kraftvärmeverk och sedan ladda elbilen med den elen än att köra bilen direkt på diesel.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
I
B Bjober skrev:
En till viktig skillnad mellan bensin och dieselmotor är att dieselmotorn alltid går med luftöverskott i förbränningen. Luften hjälper även till att hålla nere förbränningstemperaturen på en nivå som tex kolv och topplock tål. Därför klarar en dieselmotor bättre av full gas under långa perioder.
Bensinmotorn som inte klarar stora luftöverskott måste ta till andra knep för att hålla förbränningstemperaturen på lagom nivå. Vanligtvis ökar man bränslemängden kraftigt när man närmar sig full gas. Dåligt för ekonomi och miljö.
Just därför ser vi ingen ottomotor på bensin i lastbilar i modern tid.
Dock finns ottomotor på metan i lastbil , ivart fall för något år sedan.
Ottomotorerna för metan, är det de som tankas med LNG?

I Incinerator skrev:
Ottomotorerna för metan, är det de som tankas med LNG?
Nej. CNG.
LNG är samma gas men flytande, inte komprimerad. Våra LNG fordon är dieslar.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I
B Bjober skrev:
Nej. CNG.
LNG är samma gas men flytande, inte komprimerad. Våra LNG fordon är dieslar.
Blir det inte dålig räckvidd med CNG eller ni har mycket stora tankar?
Jag hade en CNG bil för några år sedan men det var ett oavbrutet tankande, totalt meningslöst.

I Incinerator skrev:
Har man ändrat kör och vilotidsreglerna nyligen?
När jag gjorde min senaste YKB så var det minst 45 min efter 4,5h körning och den kunde då delas upp så att man tog minst 15 min under de 4,5 h men man var alltid tvungen att avsluta med minst 30 min för att få nya 4,5h körtid.

Angående laddningen så beror hur mycket du kan ladda under en viss tid på hur mycket energi som systemet klarar av att dels tillföra men även ta emot t.ex. så en stadsbuss som stod stilla i 10 min kunde få mer än 25% energitillskott i batterierna.
Bussarna som stod i depån hade laddare på 150Kw, på linjen vet jag inte.

En fördel med batteridrivna lastekipage är att men kommer att kunna även ha drivning på släpen i framtiden vilket kommer att vara bra vid sydsvenska vintrar.
Man kan även sätta batterier i släpen och så att säga få med sig så mkt el man behöver.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Blir det inte dålig räckvidd med CNG eller ni har mycket stora tankar?
Jag hade en CNG bil för några år sedan men det var ett oavbrutet tankande, totalt meningslöst.
Jo, stora tankar blir det. Det enda som fungerar i området gas är typ gasol/propan som är flytande, eller LNG som är dyrt.. (Om man nu måste ha gas av ngn anledning) Vätgas, biogas/CNG är dömda att misslyckas i längden.
Det skulle gå bra att köra LNG i Ottomotorer också, men jag tror spåret är stängt.

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här är det bättre att sacka lite på väg upp och öka hastigheten något på vägen ner (inte mycket, bara så man slipper gå in i motorbroms).
Just det där gör farthållarten på vissa långtradare automatiskt, via GPS så identifierar farthållaren när den närmar sig ett krön, och släpper då ned farten lite.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Just det där gör farthållarten på vissa långtradare automatiskt, via GPS så identifierar farthållaren när den närmar sig ett krön, och släpper då ned farten lite.
Det är sk smart cruise. En självklarhet egentligen att utgår från hur terrängen ser ut. Börjar kanske komma på personbilar nu men vanligare på lastbilar.

I Incinerator skrev:
En standard TDI (Direktinsprutad turbodiesel) kan man programmera om och ändra vridmoments kurvan så att det blir mera vrid tidigare och framförallt mera vrid, jag har gjort det med en VAG-bil med en 1,6l TDI och vid lugn och mjuk körning i hastigheter upp till ca 80Km/h så har jag lyckats att komma ner under 3l/100 km på lite längre körsträckor men tyvärr så är den bara 5 vxl så den drar betydligt mer i motorvägshastighet.
Ja de som optimerar själva är ju ofta inte så intresserade av hur mycket kväveoxider och partiklar som släpps ut. Då kan man få ner förbrukningen lite lägre än tillverkarna själva lyckas med.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
svesse84 svesse84 skrev:
Dieselbilen jag har nu drar 0,6-0,7l/mil.
Det blir alltså 5,9-6,9kWh/mil.
Från 0,6-0,7 liter diesel skulle man möjligtvis kunna få ut ca 3kWh el.

Verkningsgraden är väl uppåt 40% åtminstone på moderna oljekraftverk idag.
svesse84 svesse84 skrev:
Men skulle tror att det är bättre för miljön att elda dieseln i kraftvärmeverk och sedan ladda elbilen med den elen än att köra bilen direkt på diesel.
Kanske, men man får även ta med överföringsförluster på elen och lite andra sekundära källor, såsom klimat och miljöpåverkan vid bygge av infrastruktur osv.

Men ja, i princip har du nog rätt, särskilt ifall vi skippar olja (diesel, men vi tillverkar inte fin diesel för att bränna i oljepanna, utan kör direkt med en sämre raffinerad variant).
Utan tänker vi gas, så kan gaskombikraftverk nå en verkningsgrad på 60% idag.

Och absolut största fördelen med att ha ett steg mellan i form av el för framdrivning av bilen (istället för bensin/diesel/gas direkt) är att då kan man mycket lättare ersätta primärenergin.
T.ex. så varje dag då det blåser lite bättre, så blir det inget fossilt alls, fixar man en ännu högre verkningsgrad i kraftverken så får alla fordon direkt samma nytta. osv

I
A Avemo skrev:
Ja de som optimerar själva är ju ofta inte så intresserade av hur mycket kväveoxider och partiklar som släpps ut. Då kan man få ner förbrukningen lite lägre än tillverkarna själva lyckas med.
Det var definitivt inte tillverkaren av denna bilen när den byggdes, som en av dieselgatebilarna, nu är den snålare, starkare och mera lättkörd och sedan detta gjordes så har man inte haft några som helst synpunkter på avgaserna vid samtliga besiktningar som har gjorts så där tycker jag att du snackar lite i nattmössan.
Skulle den dessutom släppa ut mera kväveoxider så har det mindre betydelse för den rullar minimalt i stadsmiljön där kväveoxiderna skapar stora problem för folk.

Mikael_L
I Incinerator skrev:
och sedan detta gjordes så har man inte haft några som helst synpunkter på avgaserna vid samtliga besiktningar som har gjorts så där tycker jag att du snackar lite i nattmössan.
På den årliga kontrollbesiktningen så ser man långt långt ifrån avgasvärden för alla driftförhållanden som är regulerade.
Så det du skrev här kan vi glömma att det skrevs, för din skull. ;)

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
I
Mikael_L Mikael_L skrev:
På den årliga kontrollbesiktningen så ser man långt långt ifrån avgasvärden för alla driftförhållanden som är regulerade.
Så det du skrev här kan vi glömma att det skrevs, för din skull. ;)
Jag vet faktisk inte vilka värden som de kollar förutom CO, det är väl något år kvar tills man ska börja mäta partikelfiltren och då kommer en hel del bilägare att åka på rejäla kostnader.

I Incinerator skrev:
Det var definitivt inte tillverkaren av denna bilen när den byggdes, som en av dieselgatebilarna, nu är den snålare, starkare och mera lättkörd och sedan detta gjordes så har man inte haft några som helst synpunkter på avgaserna vid samtliga besiktningar som har gjorts så där tycker jag att du snackar lite i nattmössan.
Skulle den dessutom släppa ut mera kväveoxider så har det mindre betydelse för den rullar minimalt i stadsmiljön där kväveoxiderna skapar stora problem för folk.
Det finns en ganska enkel fråga man kan ställa sig. Om en trimfirma kan ställa in bilen att bli snålare än tillverkaren gjorde när bilen utvecklades. Varför gjorde inte tillverkaren det från början? För att de inte hade kompetensen eller för att det kom med andra nackdelar? Jag är för min del övertygad om att det var för att det fanns nackdelar med det.

För dieselmotorer är det ofta man kan öka både verkningsgrad och effekt genom att ställa insprutningen tidigare. Men det kommer till priset av mer kväveoxider i avgaserna. Om du har koll på att chiptrimma motorer behöver inte jag förklara för dig att besiktningen endast kollar utsläppen utan belastning på motorn. Det är helt problemfritt att välja insprutningspunkten vid obelastad motor så att den klarar besiktningen och sedan ställa den tidigare under last så att förbrukningen sjunker. Chiptrimmarna kan inte få starkare och snålare motorer än tillverkarna därför att de är duktigare. De kan få det därför att de inte behöver avgascertifiera sitt resultat.

• Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är sk smart cruise. En självklarhet egentligen att utgår från hur terrängen ser ut. Börjar kanske komma på personbilar nu men vanligare på lastbilar.
Måste fråga, eftersom jag alltid undrat - varför är detta en självklarhet? Eller bättre frågat kanske: varför är det mer ekonomiskt med en farthållare som tar hänsyn till terrängen jämfört med att sänka medelhastigheten i motsvarande grad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.