S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Frågan var ju "ge mig nytta av solceller" .. kan inte se någon större nytta just nu än att byta ut bensin/diesel...
Nja. I sista meningen så nämner han nytta av solcellerna i kontexten om Svea solars produkt skulle kunna ge honom mer nytta av solcellerna. Inte om vad som helst skulle kunna ge det.

Dvs han ställde en ja/nej fråga. Inte en fråga om vilket av alternativen han inte nämnt som skulle maximera nyttan med solcellerna.

Alldeles oavsett. Svea solars batterier skulle ge honom mer nytta av solcellerna men det kostar mer än han sparar. Att köpa en beg elbil och plocka ur batterierna skulle förvisso ge större kapacitet för mindre pengar och därmed kunna vara lönsam men det är också ett mekande som ganska få är bekväma med att göra.

Att hålla på med elbilsbatterier med 400V spänning är inte något som lämpligen utförs av vem som helst.
Och jag skulle inte känna mig helt bekväm med det då det kan gå hur illa som helst om man gör misstag.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är en ytterst dålig affär!
Jag har räknat på batterier för en större BRF med en målkostnaden på 1000kr/kWh installerat och klart. Då hamnar jag på ca 10år återbetalning. På vintern: flytta last och på sommaren: ta från solceller.

Att en villakund skulle få lönsamhet på 5500kr/kWh installerat och klart ser jag som en omöjlighet. Iaf för att flytta last eller spara solel. Kvar är nättjänster och då blir det som att spela på lotto (eller bättre på börsen).

(Att notera så planerar jag på att installera batterier själv, dock som hobby och inte för att det är lönsamt.)

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P
M Magnushåkansson skrev:
Hej!
Finns säkert mkt skrivet om detta men är kass på letande så jag hoppas det är ok med denna tråd!?
Har precis snackat med Svea solar som legat på en del om en ev batteriinkoppling. Har sedan 4 år tillbaks solceller på taket och har förstått att den investeringen knappast går att räkna hem särskilt nu som skatteavdraget tas bort!
Det som diskuteras nu är:
15 KWH batteri som totalt kostar mig 85 000kr.
Man får ett räntefritt lån och ska betala 1800kr/mån i 4 år.
Man säger att man tjänar in 1500kr/mån med det intelligenta systemet med tankning vid billigare pris/stödtjänster/mm.
Solcellernas kostnad skulle tjänas in på 7-8 år jo tjena!
Samma glädjekalkyl med denna uträkning?
Tar tacksamt emot inlägg/svar/funderingar/erfarenheter/kloka ord om denna kalkyl!
Förstår ju att ersättningsnivån via stödtjänsterna är omöjliga att veta framöver osv.
Otroligt rörigt i mitt huvud ang detta och orolig för ytterligare en halvtaskig investering, funderar på om detta ändå kan ge mig lite mer nytta av solcellerna?
MVH Magnus
Solceller har varit en marknad där vissa täljt guld med smörkniv, batterierna till solcellerna verkar fortfarande vara det...
Marinbatterier kostar ca 1500:- för en kWh, sen behövs ju laddare/kontrollenhet, men 85000:- för 15kWh är ett löjligt pris i min värld.

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Hej!
Finns säkert mkt skrivet om detta men är kass på letande så jag hoppas det är ok med denna tråd!?
Har precis snackat med Svea solar som legat på en del om en ev batteriinkoppling. Har sedan 4 år tillbaks solceller på taket och har förstått att den investeringen knappast går att räkna hem särskilt nu som skatteavdraget tas bort!
Man säger att man tjänar in 1500kr/mån med det intelligenta systemet med tankning vid billigare pris/stödtjänster/mm.
Tar tacksamt emot inlägg/svar/funderingar/erfarenheter/kloka ord om denna kalkyl!
Förstår ju att ersättningsnivån via stödtjänsterna är omöjliga att veta framöver osv.
Otroligt rörigt i mitt huvud ang detta och orolig för ytterligare en halvtaskig investering, funderar på om detta ändå kan ge mig lite mer nytta av solcellerna?
MVH Magnus
Hej Magnus

Det är tråkigt att du anser att du gjort en ”ehalvtaskig investering”.
Det samtidigt bra om du inte försöker rädda den investeringen med en ny tveksam investering”.

Jag tycker att den kalkyl som pacman42 gav i inlägg #7 och steffo_b gav i inlägg #11
är ett bra underlag för dina funderingar och beslut.

När solceller på villatak lanserades och åren därefter, var det svårt att i den ”Klondike-stämning” som då rådde få fram att man borde tänka sig för, inför satsningar som ”låter alltför bra”.

Vi var några här, som då försökte, beskriva att ”medaljen” hade en baksida. men blev t.ex. översköljda med påpekanden, av typen, att vi var okunniga, bakåtsträvande och att man vet inget om framtiden.

Man brukar, när det gäller ekonomi, beskriva, att det är bättre att satsa på små utgifter än stora inkomster

Jag har samma ”modell” gällande min villas elanvändning, där jag satsat på det som minskar både effekt- och energibehovet och samtidigt försökt se till att kombinera olika investeringars hantering av både elenergi och återbetalning.

Genom lågt årsbehov av elenergi och låg toppeffekt så minskar jag påverkan av att elpriset blir högt och en hög tariff på eleffekt.

Jag har prioriterat satsningar som håller länge och ger återbetalning under lång tid, före investeringar som ger kortaste återbetalningstid.

Jag köpte huset 1994 och har kunnat undvika investeringar som gjort mig besviken.

En eventuell satsning på solceller, för min del, kommer in under ”öka eltillgången” och inte under det som jag sätter först, som är att ”minska elanvändningen”.

Därför så har jag ännu inte satsat på solceller till de batterier som jag har som reservkraftlösning.

Redigerat:
  • Gilla
mrsnhp och 7 till
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Hej!
MVH Magnus
En intressant fråga du kan ställa till dom, om man nu tjänar så mycket på batterilagring, hur många batterier har dom själva inkopplade för att enbart tjäna pengar på det?

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Walle85
S steffo_b skrev:
Fast nu stödjer väl inte Renault Zoe V2G så den går inte att använda på det sätt som TS avser använda sina batterier.
Dessutom är den väl en av de modeller som inte har kylning på batterierna och därmed har högre degradering på batterierna av den anledningen.

Dvs rätt irrelevant för TS även om det är korrekt i sak att batteriet är större..
Man får satsa på en Nissan Leaf istället, men då tillkommer en DC laddare, tex Sigenergy, i kisnadskalkylen.

Walle85
Men du har inte tänkt på att byta växelriktare och på så sätt få mer kWh per krona om du nu ändå tänkt skaffa batteri? 85 000 kr för 16 kWh låter dyrt. Finns flera andra märken där du får fler kWh för samma peng, inkluderat ny växelriktare.

Walle85 Walle85 skrev:
Men du har inte tänkt på att byta växelriktare och på så sätt få mer kWh per krona om du nu ändå tänkt skaffa batteri? 85 000 kr för 16 kWh låter dyrt. Finns flera andra märken där du får fler kWh för samma peng, inkluderat ny växelriktare.
Men även om du får ned priset för batteriet till häften så är det tveksamt att det är en lönsam investering.

Walle85
pacman42 pacman42 skrev:
Men även om du får ned priset för batteriet till häften så är det tveksamt att det är en lönsam investering.
Yup, därav att jag la till "om du ändå tänkt skaffa batteri" 😉

Svea Solars ekonomi är väl sisådär så man är väl desperata efter nya kunder. Är ju tufft att vara störst på marknaden när den kollapsar även om man har IKEA att hålla i handen. Det är ju synd för lite mer transparens i kalkylerna hade ju varit bra men det är väl som med allt, säljare är ju fel person att fråga om en investering…

K
M Magnushåkansson skrev:
Hej!
MVH Magnus
Jag har också paneler på taket sen några år tillbaka och tänker som så gällande batteri.

Har jag trampat på ett jordgetingbo så går jag inte tillbaka och trampar på samma ställe en gång till för då svider det nog ännu en gång.

Förstår du liknelsen.😅

• Haha
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
M Magnushåkansson skrev:
Hej!
MVH Magnus
Har kollat en del, sitt erbjudande är typ dubbelt så dyrt än det jag fått.

Cheesen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Köper du ett batteri som går på hjul får du 3 ggr så stort för samma pengar... 😉
[länk]
Mycket god tanke som man måste ta med sig... Nya generationen elbil har ju dessutom vtg och kan användas som ett batteri.. investering i batteri hemma kanske man ska vara lite försiktig med

Cheesen Cheesen skrev:
Mycket god tanke som man måste ta med sig... Nya generationen elbil har ju dessutom vtg och kan användas som ett batteri.. investering i batteri hemma kanske man ska vara lite försiktig med
Finns praktiska tillämpningar av detta ännu? Mig veterligen finns ingen teknik för att i praktiken nyttja bilbatterier som buffert. Oavsett om man lyckas hitta lösningar för privatpersoner så kommer det troligtvis vara ganska dyrt och då är frågan om det lönar sig för jag ser många utmaningar framförallt gällande bilens garantier.

Cheesen
L Liljeros skrev:
Finns praktiska tillämpningar av detta ännu? Mig veterligen finns ingen teknik för att i praktiken nyttja bilbatterier som buffert. Oavsett om man lyckas hitta lösningar för privatpersoner så kommer det troligtvis vara ganska dyrt och då är frågan om det lönar sig för jag ser många utmaningar framförallt gällande bilens garantier.
Det finns i Frankrike... Är inte tillåtet ännu i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.