D Dilato skrev:
Vad är skillnaden menar du, är det ok någonstans?
Skillnaden beskrivs i inlägg #2210

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Och som tidigare nämnts så är det inte möjligt att göra lokalnätets luftledningar trädsäkra.
Inte möjligt, du skojjar?

Ett gäng *gubbar/gummor* med motorsåg löser den uppgiften lätt.

D Dilato skrev:
Inte möjligt, du skojjar?

Ett gäng *gubbar/gummor* med motorsåg löser den uppgiften lätt.
Detta finns också beskrivet i tidigare inlägg.
Det finns ledningsrätter (på ett eller annat sätt) som reglerar detta.
Att såga träd är det minsta problemet, det är juridiken och kostnadbilden för ersättningar som är haken här.

Ledningsägaren och Lantmäteriet kommer överens om hur bred gata de behöver. Är det regionnät, brukar de ha 50-60m brett på nya stolpar. Inom de får de avverka och ersätta markägaren för det som står där. Och sen får ledningsägaren röjq inom området.

Precis som överallt annars, så är markägaren för trädet inte ansvarigt för vad som händer om det faller. Samma som för träd som faller över vägar, järnvägar, parkerade bilar etc.

Och alla gamla ledningsgator är ofta mycket smala, typ 5 m.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ledningsägaren och Lantmäteriet kommer överens om hur bred gata de behöver. Är det regionnät, brukar de ha 50-60m brett på nya stolpar. Inom de får de avverka och ersätta markägaren för det som står där. Och sen får ledningsägaren röjq inom området.

Precis som överallt annars, så är markägaren för trädet inte ansvarigt för vad som händer om det faller. Samma som för träd som faller över vägar, järnvägar, parkerade bilar etc.

Ahh ok,så då finns det ingen lösning, det är bara att acceptera strömavbrott vid storm 😢

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
MultiMan
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad ska man säga, 30 cm snö och de får inte ordning på det. Snart är det 24 timmar sedan allt började 06.34. Men de klarar sig säkert då vi hade ström mellan 10.54 - 13.19.

Men så här blir det ofta, man får inga raka besked och tider flyttas hela tiden. Just nu är 15.30 -> 06.00.

[bild]
Jag drabbades i Västernorrland under Johannes och var utan ström i mer än 28 timmar. Eon skickade inte ut någon person till byn med 240 hushåll förrän efter 24 timmar (detta trots att det mojnade 4 timmar efter avbrottets början i vår del). När de väl var på plats var problemet fixat på under 3 timmar (plus en timme några dagar senare för att röja på fler ställen).
Edit: Jo, det stod på Eons sida att tekniker var på väg, men de kom aldrig fram. De var på väg i 20+ timmar.

När Eon precis hade köpt nätet av den tidigare lokala ägaren så flög de med helikopter och långa såganordningar hängande i vajrar och röjde alla ledningsbanor. Efterhand har det praktiska arbetet minskat och löften i ord ökat. Senaste åren någon enstaka person som går med röjsåg för att rensa runt den stora matningen in till hela samhället. Tyvärr verkar mycket av pengarna skickats till Tyskland eftersom strömavbrotten bara har ökat. Detta trots löften om isolerade ledningar och nedgrävda kablar. Mina elstolpar till huset är nog runt 60 år och står på trekvart. Eon verkar strunta i det trots landets högsta elnätspriser i vår del av Sverige.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Nu har folk varit utan el i över en vecka efter stormen Johannes.

Jonas Persson
M -MH- skrev:
Verkar stämma bra.👎

Så smalt för oisolerade ledningar är att be om problem, hur tänkte man då? Kan det vara så att skogen inte fanns när bredden valdes. 5m låter mer som ytan ledningen behöver för att kunna förläggas och har inget att göra med risker som träd innebär.

I teorin har inget avtalsbrott begåtts om träd vuxit upp senare, eller kan det stå att det det måste vara öppet ute på ett fält?

Går det att omförhandla bredden? Men jag antar att ingen har tid, lust eller pengar för att starta upp en sådan aktivitet.

D Dilato skrev:
Ahh ok,så då finns det ingen lösning, det är bara att acceptera strömavbrott vid storm 😢
Ja, svårlösligt som det är nu.
Hyfsat färsk bild från ett lokalnät som är under felavhjälpning.

Person i orange arbetskläder utför underhåll på ett snötäckt lokalnät i skogen, omgiven av snötäckta träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Suvi5700
Hannuse Hannuse skrev:

[bild]
Jag ser vad felet är

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:

[bild]
Fantasiskt, ingen såg det komma (eller vi bryr oss inte) ..samma resultat😢

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Verkar stämma bra.👎

Så smalt för oisolerade ledningar är att be om problem, hur tänkte man då? Kan det vara så att skogen inte fanns när bredden valdes. 5m låter mer som ytan ledningen behöver för att kunna förläggas och har inget att göra med risker som träd innebär.

I teorin har inget avtalsbrott begåtts om träd vuxit upp senare, eller kan det stå att det det måste vara öppet ute på ett fält?

Går det att omförhandla bredden? Men jag antar att ingen har tid, lust eller pengar för att starta upp en sådan aktivitet.
När nätet byggdes var man inte lika griniga om wifi till lattemaskinen inte funkade kl 03:56 på natten...

Telefonnätet hade knappt en gata ens, de kunde lika gärna hängt upp i träden direkt.

Hur mycket är kunderna beredda att betala för att slippa avbrott? Vad jag ser håller de på att gräva ner det mesta, och ibland breddar de gator. Men att jobba igenom hela elnätet är varken gratis eller går snabbt. Är det värt att riva upp och ersätta ett välfungerande nät?

Varför skulle man inte få använda marken utanför gatan som man vill? Det är i vägen tillräckligt mycket ändå, de där ledningarna.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Man undrar nästan vad elabonnemanget skulle kosta för kunderna om merparten av alla stamnät skulle göras idiotsäkra gällande storm och de flesta andra naturincidenterna?

Markinlösen, avverkningar, stolpbyten osv osv

Skulle nog få effektavgifterna att framstå som en skön sommarbris 🙂

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Jonas Persson
Som det ser ut hos mig just nu har jag strömavbrott i snitt varannan månad pga träd. De senaste tre åren har arton avbrott resulterat i 46,5 h utan el och tursamt nog har det aldrig varit mer än någon minusgrad ute. Ofta är de även korta, men vi lever i ett samhälle som är betydligt mer beroende av el än för 50 år sedan. När min el försvinner, drabbas även många andra som har större behov än jag. Det gäller inte bara wifi till lattemaskinen, utan djurhållningar, växtodlingar, gamla, de som arbetar på distans och inte kan åka in till jobbet då det ligger för långt borta mm. Dagens äldrevård försöker så långt som möjligt låta personer bo kvar hemma och installerar olika IT-system för att hålla kontakten. Utan el blir det svårt.

Vägen framåt är inte bredare gator, utan att gräva ner ledningarna där det går och tillräckligt många abonnenter säkras upp. Jag bor inte i ett skogslandskap, som jag skrev ovan är det bara ca 1,6 km av 6,2 km som har träd intill. I just min kommun prioriterade den tidigare ägaren vinst framför långsiktighet och grävde inte ner ledningarna, och idag sticker det ut än mer när telefonin är ersatt av fiber som är nedgrävd. De avbrott jag har gäller el, IP-telefoni och internet fungerar förutsatt att jag har el i mitt hus och jag minns inte när de senast var nere.

Vi måste fundera på hur situationen kommer att se ut om säg tjugo år om inget görs. Vi kommer inte att minska vårt behov av el. Sverige har historiskt sett varit duktiga på att fortlöpande förbättra infrastrukturen, och nu har vårt elnät behov att förbättras på fler sätt än att förstärka stamnätet. Eller kommer utvecklingen att gå bakåt och allt fler gör som jag och skaffar egna elverk mm då de centrala tjänsterna inte är tillförlitliga?

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
tommib
Passar på att testa hemberedskapen genom att jobba hemma (över Teams) under planerat strömavbrott. Förmiddagen klarades av med batterier, matlagning och laddning nu med elverk. Komponenterna lirar ihop.

Vy av en smart batteriladdarapp som visar status för "Bulk charge", nuvarande spänning 26.42V, ström 18.0A och temperatur 17°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Givetvis extremt slösaktigt och i en skarp situation skulle inte nätverket, micron och en 24" skärm vara prio att driva men de är en bra testlast.

Identifierade förbättringsbehov är bl.a. en lösning för avgaserna så att elverket kan köras i garaget så man tar tillvara värmen samt lite fasta installationer för reservkraft så att skarvsladdar kan undvikas. Ett jordtag står också på önskelistan.

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.