tommib tommib skrev:
Passar på att testa hemberedskapen genom att jobba hemma (över Teams) under planerat strömavbrott. Förmiddagen klarades av med batterier, matlagning och laddning nu med elverk. Komponenterna lirar ihop.

[bild]

Givetvis extremt slösaktigt och i en skarp situation skulle inte nätverket, micron och en 24" skärm vara prio att driva men de är en bra testlast.

Identifierade förbättringsbehov är bl.a. en lösning för avgaserna så att elverket kan köras i garaget så man tar tillvara värmen samt lite fasta installationer för reservkraft så att skarvsladdar kan undvikas. Ett jordtag står också på önskelistan.
Hej
Även för mig så tittar jag på ett framtida scenario där elverket placeras inomhus i det vidbyggda garaget med avgasutsläpp utomhus. Har skrivit om detta tidigare i tråden

Jag kan då som du beskriver ta vara på en del av värmen men hur blir det med buller och stomljud?

tommib
I ett läge där jag behöver köra elverket är buller något jag får leva med. Det låter inte så mycket att det är ett stort problem. Stomljud lär det inte bli i mitt fall eftersom det kommer stå på garagets betonggolv.

En stor poäng med att ha det just i garaget är att inkommande vatten går där och då får man det uppvärmt på köpet istället för att behöva sätta en värmeslinga på det. Värmen kommer inte komma huset till del i någon större omfattning.

Jag har en lista på grejer att förbättra efter dagen, det är bra att testköra ibland.

För avgaserna finns det färdiga satser med adapters som skruvas direkt på elverket. Jag har inte riktigt bestämt mig än för vilken modell jag ska ha bara.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Passar på att testa hemberedskapen genom att jobba hemma (över Teams) under planerat strömavbrott. Förmiddagen klarades av med batterier, matlagning och laddning nu med elverk. Komponenterna lirar ihop.

[bild]

Givetvis extremt slösaktigt och i en skarp situation skulle inte nätverket, micron och en 24" skärm vara prio att driva men de är en bra testlast.

Identifierade förbättringsbehov är bl.a. en lösning för avgaserna så att elverket kan köras i garaget så man tar tillvara värmen samt lite fasta installationer för reservkraft så att skarvsladdar kan undvikas. Ett jordtag står också på önskelistan.
Mycet bra!
Tack för rapporten!

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Verkar stämma bra.👎

Så smalt för oisolerade ledningar är att be om problem, hur tänkte man då? Kan det vara så att skogen inte fanns när bredden valdes. 5m låter mer som ytan ledningen behöver för att kunna förläggas och har inget att göra med risker som träd innebär.

I teorin har inget avtalsbrott begåtts om träd vuxit upp senare, eller kan det stå att det det måste vara öppet ute på ett fält?

Går det att omförhandla bredden? Men jag antar att ingen har tid, lust eller pengar för att starta upp en sådan aktivitet.
Om man tar upp nya ledningsgator eller breddar de befintliga ökar riskerna att den omkringliggande skogen ska blåsa omkull, det är helt enkelt bättre att distributionsnätet har smala gator och kabel eller isolerad ledning om det inte kan grävas ner. Den ekonomiska förlusten av att trädsäkra/ bredda hela distributionsnätet och effekterna på skogs och träindustrin vore närmast oöverblickbara och landet vore inte längre en ledande skogsnation.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi måste fundera på hur situationen kommer att se ut om säg tjugo år om inget görs. Vi kommer inte att minska vårt behov av el. Sverige har historiskt sett varit duktiga på att fortlöpande förbättra infrastrukturen, och nu har vårt elnät behov att förbättras på fler sätt än att förstärka stamnätet. Eller kommer utvecklingen att gå bakåt och allt fler gör som jag och skaffar egna elverk mm då de centrala tjänsterna inte är tillförlitliga?
Om fler skaffar elverk så går utvecklignen framåt, och vi blir mer feltoleranta. Detta rimmar väl med vad (fd) MSB säger. Du skall ha vatten och mat hemma, och du skall ta höjd för elavbrott.

Att tänka på när man köper hus i dessa tider
Välisolerat
Egen grävd brunn med självtryck.
Kamin med plats för en kittel.
Vedpanna med självcirkulation för radiatorer.
Jordkällare
Plats för en potatisåker

blackarrow blackarrow skrev:
Att tänka på när man köper hus i dessa tider
Välisolerat
Egen grävd brunn med självtryck.
Kamin med plats för en kittel.
Vedpanna med självcirkulation för radiatorer.
Jordkällare
Plats för en potatisåker
Glöm inte vevradio…!

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Verkar som det blir till att evakuera ganska snabbt om det blir ett längre elavbrott. Inte i första hand på grund av kyla utan på grund av förväntat buller och avgaser (plus extra mycket vedrök) från grannarnas elverk...

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Glöm inte vevradio…!
Glömde
torr/mull-toa så man kan gå på toa vid behov utan vatten eller el till någon vattenpump.

Handpump till den grävda brunnen utanför köksdörren.

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
Själv har jag sett till att med växelriktare få fram vatten även när det är strömlöst, och får jag fram vatten så kommer avloppsfrågan också vara löste ett tag framöver, men för längre uthållighet så måste även minireningsverket köras för att det inte skall bli otrevligt i verket, och där kan jag köra med mindre växelriktare från 12V batteri för dygnet runt-körning, även om batterierna måste laddas med elverk dagligen.

Sitter man i BRF/lägenhet så är situationen annorlunda, men å andra sidan brukar situationen ofta lösas snabbare och inte som i Gävleborgs län med strömlöshet uppemot en vecka för somliga...

Där får man kolla med kommunen hur latrinkärl hanteras innan man köper latrinkärl med sittring i förväg, en del kommuner kan man köpa sådant på ÅVC och också lämna där när den är använd.

En del campingplatser och småbåtshamnar har också tömmningsstationer för latrin, kolla dock i förväg vad som gäller då de kan tex. ha krav på nedbrytningsbara påsar för latrinet eller tex. bara för medlemmar i campingplatsen/båtklubben. Somliga väg-rastplaster har också tömmningsstation, men för dessa gäller bara för våtlatrin från husvagnar och husbilars latrintankar - inte torrlatrin från kärl.

---

Och inte att förglömma - när folk blir trängda och stressade över en situation (som tex större och längre strömavbrott) och då brukar behovet av toalett komma ganska fort för somliga, och ännu fortare om möjlighet till toalett av någon orsak inte längre finns och blir stressade av bara det i en ond cirkel...

Jonas Persson
Efter ett antal debattartiklar i diverse tidningar och troligtvis många samtal till Ellevio, verkar de till slut förstå och ska tidigarelägga underhållet av vissa områden.

Återstår att se om de bara kommer att beskära träd, eller även isolera ledningar. Att de grävs ner som i övriga Stockholm kan man bara drömma om.

https://www.mitti.se/nyheter/sju-el...llevio-battre-underhall-6.3.343667.7965d0ba59

• Gilla
Peter_Bromma
  • Laddar…
Hej

I inlägg #514, här i tråden, tog jag upp ämnet; ”Använda bil som nödströmsgenerator” d.v.s. att vid ett strömavbrott till exempel ladda sin mobiltelefon genom att ta ström från bilens batteri, och att sedan låta bilens generator återladda batteriet.

Jag varnade då att ”många bilar med förbränningsmotor infört ”bromskraftsåtetvinning”, som innebär att bilen främst laddar bilens batteri vid inbromsning.”

Detta kallas att bilen eller husbilen har en ”Smartgenerator” som innebär att laddning bara sker vid bromsning eller motorbromsning under färd.

Detta har införts på fordon, för att klara miljökrav (Euro 5/Euro 6)

Här finns en video i ämnet med rubriken; ”Har jag en Smartgenerator i Husbilen? Så testar du Laddningen ⚡”

Videon är avsedd för husbilar som har samma typ av ”Smartgenerator” som i många moderna fordon sedan flera år tillbaka. Den är något lång men ger nog en bra bild av svårigheten för den som tänker ”Använda bil som nödströmsgenerator” och har en bil med så kallad ”Smartgenerator”.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Hej

Jag har förut här i tråden tagit upp riskerna med att använda ”molnet” och ”molntjänster” för att t.ex. styra sin värmepump eller annan vital del av husets funktioner.

Man kan även använda sina solcellr med batterier och inverter som en reservkraftkälla.

Ny teknik har idag (29 apr 2026) en artikel med rubriken; ”Säkerhetsrisk: Stopp för EU-pengar till växelriktare från Kina”; Reporter Charlotta von Schultz
https://www.nyteknik.se/energi/saek...u-pengar-till-vaexelriktare-fran-kina/4459513

I ingressen så står det; EU stryper nu sin finansiering till energiprojekt som använder växelriktare från Kina. Experten: Peking kan skapa omfattande strömavbrott via felaktiga programvaruuppdateringar. Inga EU-pengar får gå till sol-, vind- och batteriprojekt som installerar växelriktare från fyra utpekade högriskländer: Kina, Ryssland, Iran och Nordkorea. Det beslutade EU-kommissionen i mitten av april.

Sedan så kan vi läsa; ” – Det här är enligt min mening av de viktigaste energisäkerhetsnyheterna på länge, säger Johan Lindahl, konsult på Becquerel Sweden och tidigare generalsekreterare i ESMC, en branschorganisation för den europeiska solcellsindustrin.

Moderna växelriktare spelar en nyckelroll i anläggningar som behövs för energiomställningen: solcellsparker såväl som solpaneler på villatak, vindkraftverk, hemmabatterier och batteriparker. Förutom att omvandla likström till växelström kan de exempelvis styra hur mycket effekt som matas ut på elnätet och hjälpa nätet att stabilisera frekvensen.

Vidare så står det;Utrustningen är oftast uppkopplad mot tillverkarens molnplattformar, vilket innebär en sårbarhet för de enskilda systemen och för hela elnätet.

– Det behövs inga hackare, tillverkarna kan via felaktiga mjukvaruuppdateringar stänga ner systemen eller få dem att motarbeta nätbalansen, förklarar Johan Lindahl. ”

Många har klagat att det har varit allt mindre lönsamt och ställtsstora krav om man skulle leverera systemtjänster

Det pågår krig i vår omgivning och vi får återkommande uppmaningar att skärpa vår vaksamhet för allvarliga samhällsstörningar.

Rimligen så är detta inte sista informationen att vårt samhälle dess elkraftförsörjning och funktioner för kommunikation kan påverkas av främmande makt.

• Gilla
djac och 8 till
  • Laddar…
Lite OT, men vi tar mycket teknik som självklar.
Jag körde lite längre motorvägskörning här om veckan. Bilen (symbolen alltså) stannade, åkte baklänges, för att sedan närmast flyga framåt. Kanske bara en vanlig bugg/tillfällighet? eller var det GPS spoofing/jamming?

Det finns tjänster för att se störningar men även positioner före/efter spoofing.
Dock krävs premiumtjänst för att få detaljerad information om enskilda rutter.
Screenshot_20260429-184331_Chrome.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blå före
Röd efter

https://gpswise.aero/map

Hur klarar gpsklockor störningar?
Tänker då på de som används av telecomoperatörer i synkrona kommunikationsnät.

• Gilla
  • Wow
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lite OT, men vi tar mycket teknik som självklar.
Jag körde lite längre motorvägskörning här om veckan. Bilen (symbolen alltså) stannade, åkte baklänges, för att sedan närmast flyga framåt. Kanske bara en vanlig bugg/tillfällighet? eller var det GPS spoofing/jamming?

Det finns tjänster för att se störningar men även positioner före/efter spoofing.
Dock krävs premiumtjänst för att få detaljerad information om enskilda rutter.
[bild]

Blå före
Röd efter

[länk]

Hur klarar gpsklockor störningar?
Tänker då på de som används av telecomoperatörer i synkrona kommunikationsnät.
Det var alltså din bil som började köra efter "egna idéer" ?
Skojar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.