blackarrow blackarrow skrev:
Lite OT, men vi tar mycket teknik som självklar.
Jag körde lite längre motorvägskörning här om veckan. Bilen (symbolen alltså) stannade, åkte baklänges, för att sedan närmast flyga framåt. Kanske bara en vanlig bugg/tillfällighet? eller var det GPS spoofing/jamming?

Det finns tjänster för att se störningar men även positioner före/efter spoofing.
Dock krävs premiumtjänst för att få detaljerad information om enskilda rutter.
[bild]

Blå före
Röd efter

[länk]

Hur klarar gpsklockor störningar?
Tänker då på de som används av telecomoperatörer i synkrona kommunikationsnät.
Inte helt ovanligt, beroende på hur mjukvaran kompenserar dock, att en GPS signal tappas och sen kommer tillbaka och korrigeras. Behöver inte vara aktiv jamming/spoofing, men kan ju ha varit det förstås.

Gpsklockor uppdateras inte hela tiden utan justeras mha GPS signalen. Så om dom inte har ngn signal kommer dom bara "ticka på" - men då med tiden dra sig/eller snabba sig och börja visa lite fel

Om man inte bara stör utan spoofar en GPS signal så skulle en GPS klocka kunna ställa in fel tid: Troligen tar dom inte första bästa utan ett antal samplingar och från flera GPS satelliter, men det går iaf i teorin att störa den på det sättet.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag har förut här i tråden tagit upp riskerna med att använda ”molnet” och ”molntjänster” för att t.ex. styra sin värmepump eller annan vital del av husets funktioner.

Man kan även använda sina solcellr med batterier och inverter som en reservkraftkälla.

Ny teknik har idag (29 apr 2026) en artikel med rubriken; ”Säkerhetsrisk: Stopp för EU-pengar till växelriktare från Kina”; Reporter Charlotta von Schultz
[länk]

I ingressen så står det; EU stryper nu sin finansiering till energiprojekt som använder växelriktare från Kina. Experten: Peking kan skapa omfattande strömavbrott via felaktiga programvaruuppdateringar. Inga EU-pengar får gå till sol-, vind- och batteriprojekt som installerar växelriktare från fyra utpekade högriskländer: Kina, Ryssland, Iran och Nordkorea. Det beslutade EU-kommissionen i mitten av april.

Sedan så kan vi läsa; ” – Det här är enligt min mening av de viktigaste energisäkerhetsnyheterna på länge, säger Johan Lindahl, konsult på Becquerel Sweden och tidigare generalsekreterare i ESMC, en branschorganisation för den europeiska solcellsindustrin.

Moderna växelriktare spelar en nyckelroll i anläggningar som behövs för energiomställningen: solcellsparker såväl som solpaneler på villatak, vindkraftverk, hemmabatterier och batteriparker. Förutom att omvandla likström till växelström kan de exempelvis styra hur mycket effekt som matas ut på elnätet och hjälpa nätet att stabilisera frekvensen.

Vidare så står det;Utrustningen är oftast uppkopplad mot tillverkarens molnplattformar, vilket innebär en sårbarhet för de enskilda systemen och för hela elnätet.

– Det behövs inga hackare, tillverkarna kan via felaktiga mjukvaruuppdateringar stänga ner systemen eller få dem att motarbeta nätbalansen, förklarar Johan Lindahl. ”

Många har klagat att det har varit allt mindre lönsamt och ställtsstora krav om man skulle leverera systemtjänster

Det pågår krig i vår omgivning och vi får återkommande uppmaningar att skärpa vår vaksamhet för allvarliga samhällsstörningar.

Rimligen så är detta inte sista informationen att vårt samhälle dess elkraftförsörjning och funktioner för kommunikation kan påverkas av främmande makt.
Här nämns det några länder specifikt men jag tycker att man ska bredda detta resonemanget till alla länder, för att inte behöva lista några speciella, dvs att utgångspunkten är att man betraktar all kod som fientlig tills man vet att det inte är så och att detta perspektivet alltid ska vara med. Behöver jag påminna om jättearbetet som Polen går igenom för att förhoppningsvis kunna säkerställa att deras amerikanska stridsplan går att använda när de behövs och inte bara när Washington håller med.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Här nämns det några länder specifikt men jag tycker att man ska bredda detta resonemanget till alla länder, för att inte behöva lista några speciella, dvs att utgångspunkten är att man betraktar all kod som fientlig tills man vet att det inte är så och att detta perspektivet alltid ska vara med. Behöver jag påminna om jättearbetet som Polen går igenom för att förhoppningsvis kunna säkerställa att deras amerikanska stridsplan går att använda när de behövs och inte bara när Washington håller med.
I exempelvis Tyskland så jobbar man stenhårt på att göra sig fri från kommersiella IT-aktörer som Microsoft med deras O365 som kostar skjortan.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I exempelvis Tyskland så jobbar man stenhårt på att göra sig fri från kommersiella IT-aktörer som Microsoft med deras O365 som kostar skjortan.
Minns för 20 år sedan att det offentliga i Tyskland skulle gå över till open source alternativ, bort från Microsofts produkter. Hörde inte så mycket mer om det sen, så hände nog aldrig.

A ajn82 skrev:
Minns för 20 år sedan att det offentliga i Tyskland skulle gå över till open source alternativ, bort från Microsofts produkter. Hörde inte så mycket mer om det sen, så hände nog aldrig.
Det var inte hela Tyskland, utan München. Jag gissar att det är detta du tänker på:

https://en.wikipedia.org/wiki/LiMux

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jodå, de fortsätter - men det går långsamt.

• Älska
ajn82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.