280 247 läst ·
2 296 svar
280k läst
2,3k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Det är ju bara nys, klart man kan priotera trädsäkert om man vill.Hannuse skrev:
Nätbolaget har väl 100% rådighet över området och kan såga ner allt som kan vara farligt för ledningen (det är väl just det ledningsrätt betyder?)
Men man väljer att strunta i det..typiskt svenskt.."vi har varit naiva".."vi såg det inte komma" ..men för f*n VI såg det komma!!
Som jag sa så varmkör man några gånger per år och roterar bränsle.A Avemo skrev:Är vi alltså överens om att de flesta kan bortse från kyl och frys när de funderar på om det är nödvändigt med ett elverk?
Menar du att du aldrig stött på någon som hade problem att starta en småmotor som stått stilla i ett eller ett par år? Känner du inte heller någon som skulle köpa elverket och ställa det i ett förråd för att aldrig röra det innan den försökte starta det vid ett elavbrott tre år senare?
Min huvudpoäng är inte att det är fel eller svårt att skaffa ett elverk och hålla det i skick. Utan min poäng är att det för väldigt många är onödigt.
Du är bevisligen olämplig och okunnig att ha ett så lämna det gärna och tro att det är onödigt.
Säg upp alla försäkringar också. Allvarligt, har många procent får sin kåk uppeldad?
Det känns som att vi inte når varandra riktigt. Det är ingen gåta för mig varför folk har elverk hemma. Men lika lite är det en gåta varför andra väljer att inte ha det. Det började med att du skrev: "För mig en total gåta att man kan hus för miljoner men inte ens ett enda elverk". Och svaret på den gåtan är inte konstigare än att alla inte har behov av det. Pratar vi beredskap skulle jag säga att det viktigaste är att man har förberett sig så att man klarar sig utan el under några dagar. Vill man sedan lyxa till det lite kan man givetvis köpa ett elverk också.P Pligg85 skrev:
Ja, självklart går det, men det är ingenting som markägarna önskar (eller kunderna vill betala för).D Dilato skrev:Det är ju bara nys, klart man kan priotera trädsäkert om man vill.
Nätbolaget har väl 100% rådighet över området och kan såga ner allt som kan vara farligt för ledningen (det är väl just det ledningsrätt betyder?)
Men man väljer att strunta i det..typiskt svenskt.."vi har varit naiva".."vi såg det inte komma" ..men för f*n VI såg det komma!!
Nätbolaget har inte rådighet över marken, eller träden, det är markägarens, och denne ska kompenseras för intrånget.
Däremot finns det övernskommelser, avtal, eller servitut som styr hur ledningens framfart får se ut.
Så problematiken blir både att det är kostsamt att lösa in den mängd skog som blir anspråkstagen, men även att markägarna blir mindre nöjda.
Markförlägger gör man där det är möjligt, och den takt som man kan hantera, och förutom det så bygger man nuförtiden med belagd lina (BLL) för att minska störningarna.
Men, ja, så kallade "farliga kantträd" får vi naturligvis såga ner, men bredda ledningsgatorna på lokalnät är faktiskt en orimlig tanke.
😅 Jag är en gåta för mig själv ibland. Att köpa ett mindre elverk har stått på göralistan ganska många år nu. Snart kommer det nog att hända. Detsamma gäller att installera en ny eldstad för trivseleldning och nödvärme. Trots att vårt hus är värt ganska mycket pengar så finns det brister i beredskapen. Som redan har nämnts så har behovet av förbättrad beredskap varit lågt men såklart inte obefintligt så en uppryckning är på sin plats. Skärpning anbefalles således.
Nej, de har det inte. De har en ledningsgata med en specificerad bredd som de får röja i, inte mer. Träden som står utanför ledningsgatan kan de inte ta. Och bredden på gatan avgörs av Lantmäteriet.D Dilato skrev:
Du kan läsa mer här:
https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/rattsinformation/handbocker/handbok-ll.pdf
Jag har dubbel uppsättning tuber till grillen och brukar se till att fylla upp dem inför vintern så jag kan använda gasolkamin vid nödfall då det annars är direktverkande elvärme och en gammal LLVP som håller temperaturen i mitt gamla hus. Sedan har jag ett elverk också, men alldeles för lite bränsle för att klara av en vecka... Men Trangia med bränsle, 50 liter dricksvatten och 25 liter fulvatten, torr/blöt-konserv finns det "ett par paket" av tillsammans med fem-åtta tält (tappat räkningen) och närmare dussinet sovsäckar och liggunderlag så jag tror nog att jag överlever. Samt material (plywood plus cellplast) och verktyg för att täcka för ett par fönster om det skulle blåsa sönder. Jag hoppas att jag klarar mig med en minst halvfull tank diesel och 5 liter reserv i bilen, som har egen bra-att-ha-låda med kläder, filt, yxa, rep och lampor för de lite längre turerna när man är osäker på vädret...
Så inget riktigt prepping utan mer för att hantera situationer som kan dyka upp. På tok för lite bränsle och mat för att nå prepper-level.
Så inget riktigt prepping utan mer för att hantera situationer som kan dyka upp. På tok för lite bränsle och mat för att nå prepper-level.
Bränsle kan jag sakna, på gamla gården hade vi 5 och 3 kubik dieseltankar. Då hade man fullt till vintern.VidarH skrev:
Jag har dubbel uppsättning tuber till grillen och brukar se till att fylla upp dem inför vintern så jag kan använda gasolkamin vid nödfall då det annars är direktverkande elvärme och en gammal LLVP som håller temperaturen i mitt gamla hus. Sedan har jag ett elverk också, men alldeles för lite bränsle för att klara av en vecka... Men Trangia med bränsle, 50 liter dricksvatten och 25 liter fulvatten, torr/blöt-konserv finns det "ett par paket" av tillsammans med fem-åtta tält (tappat räkningen) och närmare dussinet sovsäckar och liggunderlag så jag tror nog att jag överlever. Samt material (plywood plus cellplast) och verktyg för att täcka för ett par fönster om det skulle blåsa sönder. Jag hoppas att jag klarar mig med en minst halvfull tank diesel och 5 liter reserv i bilen, som har egen bra-att-ha-låda med kläder, filt, yxa, rep och lampor för de lite längre turerna när man är osäker på vädret...
Full tank i ena maskin är 260 liter och 90 i den andra plus ca 300 liter diesel utöver och 150 liter bensin. Räcker 16 dygn kontinuerligt i stora elverket om man absolut inte kan få tag på ny diesel och då är det ändå anarki om ingen får drivmedel på den tiden.
Kött är över 100 kilo. Bara olika mjöler till pizzahobbyn räcker till deg för hela familjen i månader så bröd kan man ju baka. Mejeri som tar slut. Smör finns i frysen men inte många paket.
Det kan ju vara så att jag bor 250 meter från en Ica-butik och därmed inte riktigt känner att jag "måste" ha allt hemma bara utifall att... Så jag har basvaror för halvannan vecka samt lite friluftsmat som ändå gör att man teoretiskt skulle klara en vecka utan några större förändringar utöver att jag kommer att behöva ta reda på lite mer bränsle till elverket. Optimalt skulle jag kunna sätta upp ett av de sämre tälten utanför på altanen under tak och ha elverket väderskyddat och sedan driva bäddvärmarna i madrasserna som jag lagt i ett stort tält i typ vardagsrummet med filtar lagda ovanpå tältet och cellplast under. Det innebär att jag förbrukar 140w så det finns lite extra för att driva något annat kul som att ladda telefoner och surfplattor eller lite ljusslingor. Tänker att det inte är något problem med frysen står strömlös när man kan lägga det ute i snön. Det gäller bara att komma ihåg att ta in vattnet i värmen. Som sagt, inte full prepper, men koll på läget.
Så markägaren är ansvarig för den skada dennes träd orsakar när ledningen skadas, eller är det bara "en olycka som inte gick att förutse"?M -MH- skrev:
Gatan är tilltagen så det ska räcka. Nätägaren underhåller och ersätter markägaren (alltid roligt när Ellevio eller Svenska Kraftnät sätter in pengar)D Dilato skrev:
Om utomstående träd skulle ändå orsaka skada så fixar nätägaren problemet och ersätter markägaren för trädet.
OM det skulle varit tvärtom så skulle jag isåfall meddela att jag eventuellt kan tänka mig åka ut en fin dag på semestern v34-38 och ta ner det och be dem underrätta de strömlösa att inom 6-12 månader kanske strömmen kommer tillbaka.
Om jag som markägare har träd på tomten som orsakar skada på grannens är det alltid försäkringsbolagen som gör upp om man blandar in dem. Jag som markägare kan åka dit på det om jag kunnat ana att träden inte är friska och ändå låtit dem stå.
Om jag inte haft anledning till att misstänka trädets kvalite och trädet ska klara normalt väder så är det inte mitt fel.
Här toppkapade de alldeles nyligen. Det är ju högspänningen de tar.D Dilato skrev:
Mestadels fälld ledning är ju mindre ledning som det växer fritt i.
Boende som ringer till nätägare och säger att det lutar träd eller grenar som skaver på ledningen får svaret att "ring när det är strömlöst"
Finns ett fint exempel på Svanströms på Youtube där de lagar en ledning på skogstomt genom att sätta dit nötskydd på en meter sen får trädet och grenarna fortsätta nöta.
Det är väl redan diskuterat?D Dilato skrev:
Skillnaden ligger i typen av nät (läs lokal/region/stamnät).