24 640 läst ·
352 svar
25k läst
352 svar
Elauktorisation på livstid rimligt år 2026?
Jag tror att det är en icke-fråga för en yrkesman oavsett ålder osv.Ovdimus skrev:
Just därför bör kravet omfatta både den som själv utför installationer och den som ansvarar för dem? Auktorisationen är ju i grunden ett bevis på aktuell kompetens inte bara ett historiskt diplom..Om ansvaret ligger på någon med föråldrad kunskap hjälper det inte att montören är uppdaterad..A Avemo skrev:
För mig är det en fråga för samhället i stort precis som körkort eller andra behörigheter som påverkar andras säkerhet. . Elsäkerhet handlar ju inte bara om yrkesmännens egen vardag utan om tryggheten för alla som använder anläggningarna i årtionden framåt..Jonatan79 skrev:
Vad är bakgrunden till att du driver frågan, om jag får fråga?Ovdimus skrev:
Bakgrunden är enkel jag tycker att alla behörigheter som rör säkerhet borde följa med utvecklingen. Teknik, standarder och regler ändras hela tiden, och det känns orimligt att just elauktorisationen ska vara livslång när så många andra säkerhetsyrken kräver regelbunden omprövning... ☺️Jonatan79 skrev:
Menar du att elektrikern som inte har några som helst formella krav på kunskaper skall behöva förnya dessa med jämna mellanrum? Eller menar du att alla elektriker skall avkrävas auktorisation?Ovdimus skrev:
Jag är trygg med mina kunskaper och min förmåga att koppla säkert när jag hempular. Men jag skulle gärna se en rimlig möjlighet att göra det på ett tillåtet sätt. Behörighetssystemet idag är ju mer utformat för att för att hindra att elektrikerna får konkurrens av hempulare än med säkerheten som baktanke.
Formellt är det företaget som står för regelefterlevnaden, men i praktiken är det elinstallatören som måste kunna och tillämpa reglerna. Auktorisationen är ett bevis på att personen har den kompetensen, därför bör den också vara färsk. En auktorisation på livstid, utan krav på att visa aktuell kunskap, riskerar att skapa en falsk trygghet.. @Mikael_L vad säger du?A Avemo skrev:Menar du att elektrikern som inte har några som helst formella krav på kunskaper skall behöva förnya dessa med jämna mellanrum? Eller menar du att alla elektriker skall avkrävas auktorisation?
Jag är trygg med mina kunskaper och min förmåga att koppla säkert när jag hempular. Men jag skulle gärna se en rimlig möjlighet att göra det på ett tillåtet sätt. Behörighetssystemet idag är ju mer utformat för att för att hindra att elektrikerna får konkurrens av hempulare än med säkerheten som baktanke.
Vill du starta en "behörighetstråd" ?
Som upplysning kan jag nämna att det på forumet finns ett antal oändliga trådar som behandlar auktorisation/behörighet. Häng på någon an dom i stället för att starta en ny.😉
Som upplysning kan jag nämna att det på forumet finns ett antal oändliga trådar som behandlar auktorisation/behörighet. Häng på någon an dom i stället för att starta en ny.😉
En UV på 70 år har nog sett det mesta av installationer och kan nog inte tillgodogöra sig mer i den väg som installtioner ska göras. Det enda som kan vara till besvär är alla dessa elektroniska delar som ska vara ett nästan måste i dag hos många. Men det är säkert inget problem med det. Inget är hugget i sten, men erfarenhet är bästa lärdomen.
T.o.m så att en 70 år elektriker kan ge en hel del till elsäkerhetsverket personal ( pennfäktare ) , som bara sitter på en stol och lusläser någon bok och tycker till, om att så här ska vi skriva, det verkar bra.
Fast en del av dom har bara suttit på en skolbänk och ska sedan kalla sig ingenjör på el-sidan. Och inte kanske dragit en skruv i någon installation. MÄRKLIGT
Lärlingar ska ha 6 år i yrket i under överenseende av en äldre elektriker, men är inte fullärd förän dom kommer upp kanske i 35:års åldern och inte ens då kan dom allt.
Det är som dom säger """ Ränderrna går aldrig bort på en tiger """ och erfarenheten som en yrkesman/kvinna är det lika med.
PS Undrar om TS fikar efter att hålla dessa så kallade uppdateringar som ett nytt yrke.
T.o.m så att en 70 år elektriker kan ge en hel del till elsäkerhetsverket personal ( pennfäktare ) , som bara sitter på en stol och lusläser någon bok och tycker till, om att så här ska vi skriva, det verkar bra.
Fast en del av dom har bara suttit på en skolbänk och ska sedan kalla sig ingenjör på el-sidan. Och inte kanske dragit en skruv i någon installation. MÄRKLIGT
Lärlingar ska ha 6 år i yrket i under överenseende av en äldre elektriker, men är inte fullärd förän dom kommer upp kanske i 35:års åldern och inte ens då kan dom allt.
Det är som dom säger """ Ränderrna går aldrig bort på en tiger """ och erfarenheten som en yrkesman/kvinna är det lika med.
PS Undrar om TS fikar efter att hålla dessa så kallade uppdateringar som ett nytt yrke.
Jag vill gärna ha nya, färska perspektiv på frågan iinte bara återupprepa diskussioner som känns som de hör hemma på kalla krigets tid. Teknik, regler och verklighet förändras ju, och det är just därför jag tycker det är intressant att diskutera hur behörighetssystemet bör se ut idag 😁E elmont skrev:
Nu låter det onekligen som du tror att vi har krav på personlig auktorisation och att alla som arbetar som elektriker är auktoriserade. I så fall har du missförstått det hela.Ovdimus skrev:
- Den överväldigade majoriteten av alla elektriker saknar auktorisation.
- Den som driver ett elinstallationsföretag behöver inte vara auktoriserad.
- De som arbetar i ett elinstallationsföretag behöver inte vara auktoriserade.
Den så kallade "auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad" behöver varken vara anställd i företaget, eller aktivt med företagets installationer. Personen kan vara en konsult som sitter i andra änden landet, och som i första hand agerar stöd till företagsledningen och granskar deras egenkontrollprogram och rutiner.
Det är egenkontrollprogrammet som skall förklara hur företaget håller sina icke-auktoriserade elektriker uppdaterade och tillräckligt kompetenta för sitt arbete. Elsäkerhetsverket har delegerat det till ansvaret till företagsledningen. Det innebär att företagen kan enbart behöver fokusera på just det område de arbetar inom, och när som du säger "teknikutvekligen" går snabbt så är det deras ansvar att hänga med.
Auktorisationen spelar alltså väldigt liten roll för den som arbetar som elektriker. Förr var det till och med vanligt att yrkesmän vägrade skaffa behörighet just för att slippa personligt ansvar. Många hade uppfattningen att "behörighet behöver man bara om man skall starta eget".
Redigerat:
Jjag är medveten om hur systemet är upplagt idag och att det är företagen som ansvarar för att sina elektriker är uppdaterade genom egenkontrollprogrammet. MMen just därför tycker jag att det blir lite märkligt att den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad kan sitta på sin auktorisation på livstid utan krav på fortbildning, oavsett om personen är aktiv i yrket eller inte.O Oldfart skrev:Nu låter det onekligen som du tror att vi har krav på personlig auktorisation och att alla som arbetar som elektriker är auktoriserade. I så fall har du missförstått det hela.
- Den överväldigade majoriteten av alla elektriker saknar auktorisation.
- Den som driver ett elinstallationsföretag behöver inte vara auktoriserad.
- De som arbetar i ett elinstallationsföretag behöver inte vara auktoriserade.
Den så kallade "auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad" behöver varken vara anställd i företaget, eller aktivt med företagets installationer. Personen kan vara en konsult som sitter i andra änden landet, och som i första hand agerar stöd till företagsledningen och granskar deras egenkontrollprogram och rutiner.
Det är egenkontrollprogrammet som skall förklara hur företaget håller sina icke-auktoriserade elektriker uppdaterade och tillräckligt kompetenta för sitt arbete. Elsäkerhetsverket har delegerat det till ansvaret till företagsledningen. Det innebär att företagen kan enbart behöver fokusera på just det område de arbetar inom, och när som du säger "teknikutvekligen" går snabbt så är det deras ansvar att hänga med.
Auktorisationen spelar alltså väldigt liten roll för den som arbetar som elektriker. Förr var det till och med vanligt att yrkesmän vägrade skaffa behörighet just för att slippa personligt ansvar. Många hade uppfattningen att "behörighet behöver man bara om man skall starta eget".
Om vi nu har så höga krav på dokumenterad kompetens för andra yrken som påverkar människors säkerhet, borde det väl ligga i allas intresse även elektrikers att den som faktiskt bär det formella ansvaret har aktuella kunskaper och inte bara förlitar sig på gamla meriter.?
Du har alltså kommit på att dagens regelverk inte i första hand är till för att främja elsäkerheten, utan för att säkra arbetstillfällen inom skrået?Ovdimus skrev:
Jjag är medveten om hur systemet är upplagt idag och att det är företagen som ansvarar för att sina elektriker är uppdaterade genom egenkontrollprogrammet. MMen just därför tycker jag att det blir lite märkligt att den auktoriserade elinstallatören för regelefterlevnad kan sitta på sin auktorisation på livstid utan krav på fortbildning, oavsett om personen är aktiv i yrket eller inte.
Om vi nu har så höga krav på dokumenterad kompetens för andra yrken som påverkar människors säkerhet, borde det väl ligga i allas intresse även elektrikers att den som faktiskt bär det formella ansvaret har aktuella kunskaper och inte bara förlitar sig på gamla meriter.?
Det finns som sagt var 100 trådar i det ämnet bara på det här forumet...
Hur tänker du kring läkarlegitimation?Ovdimus skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 522 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 522 inlägg
Teknikutvecklingen påverkar inte det du lär dig vid auktorisationsutbildningen.Ovdimus skrev:
Du lär dig grunderna, dvs. Det som kommer finnas kvar i bakgrunden oavsett utveckling.
Du ska följa tillverkarens anvisningar oavsett om det är äldre eller nyare material.
Jag är dock auktoriserad och jag måste erkänna att solcellsinstallationer är lite småläskigt att hålla på med då jag inte är utbildad i det över huvud taget. Jag felsöker dock bara, installerar aldrig själv.