O Oldfart skrev:
Du menar som alla andra matematiska tillämpningar.
Är det dessutom ens sant här? Ja, dvs de tabellerade värdena kan ju i sig (för)störa möjligheterna att beräkna inversen, men dessa tabellvärden är som sagt ganska logiskt framtagna så det borde inte vara någon principiell svårighet.

Och rent allmänt, innehåller ens elkretsläran för behörigheten (jaja det heter inte det längre) något mer än stationärtillståndet, och det löses med den förenklade sk jw (omega)-metoden?

Inte ens transientförloppen, som är nästa steg (Elkrets B på min Chalmers-tid), är ju särskilt svåra att hantera eftersom differentialekvationerna blir trevliga om vi begränsar oss till kapacitiva, induktiva o resistiva element. Ekvationerna har ju analytisk lösning och kan rutinmässigt angripas med lämplig transformteori. (Något som långtifrån är sant för diff ekvationer generellt inom naturvetenskapen/ingenjörsvetenskapen)

Skulle väl vara startströmmar då, men dessa behandlas ju med mkt förenklade tumregler.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
tommib
K KenNo skrev:
I Norge gör vi alltid slutkobtroll och man utfärdar man ett fastställelseintyg (samsvarserklæring) på varje anläggning man varit och jobbat på, där beskriver man vad man gjort och vilka standarder som är aktuella för ingreppet, jag tyckte det var mycket i början men det är fantasikt bra vid dispyter där flera företag varit och jobbat på samma anläggning.
Ok, det är ju väldigt ambitiöst. Jag kan absolut se fördelar med det som du beskriver men jag kan också se att det har potentialen att vara rejält kostnadsdrivande. Särskilt i mindre anläggningar.

K KenNo skrev:
Det som begrännsar är kabel emellan transformator och anslutningpunkt. Har man en liten 20A diazed som huvudsäkring så skyddar denna såklart allt nedströms. Alla typer av brytare hade jag dock lagt in i febdok för säkerhets skull eftersom dessa är mycket individuella (tillverkarna skickar data till mjukvaruföretaget och man blir ibland överraskad när man leker i febdok)
Ja, och transformatorn i sig som också har en intern resistens. Eftersom jag (och de flesta på forumet) pratar om villor och liknande så är det just i de flesta fallen små 16-25 A D2-säkringar. Vilket jag också kvalificerade mitt påstående med. Därmed blir det inte något problem med genomsläppt energi.

K KenNo skrev:
du kommer dock skapa ett påtagligt jordfel hos nätägaren om du vill göra på andra sättet eftersom du kopplar in en vattenkokare emellan fas och jord... och allting som då är jordat kommer i princip bli spänningssatt genom motståndet i kokaren när du kör testet med din vattenkokare. Detta för att du alltid mäter förimpedansen (Z-loop) emellan jord och fas för att få de sämsta förtsättningarna, i större kablar (borta vid transformatorn) så är inte jordledaren av samma kvadrat som de andra ledarna, varpå det heter 4x95+29 mm2 till exempel, förlägger man 5G 2,5 har alla samma kvadrat. Det är alltid jordslutning man räknar på när det kommer till gruppledningar i lågspänningsnät, och då mäter man jorden hela vägen till transformatorn, En bra installationstestare kan mäta upp detta utan att jordfelsbrytaren ens trippar.
Ok. Så en TN-C-matning har vilket problem med detta? Alltså om jag verkligen skulle vilja mäta. Att ansluta min hypotetiska vattenkokare mellan säg L1 och PEN innan JFB. Jag ser inte riktigt varför jag skulle spänningssätta allt skyddsjordat men jag kanske missar något? Ett PEN-brott är något annat, men det är inte det jag beskriver.

K KenNo skrev:
Dyn11 säger dig tillexempel att transformatorn är D kopplad emot högspänningsnätet, att den är Y kopplad på lågspänningssidan och att det finns en neutral, och att klockslaget är 11
Ok, jag hittade en beskrivning av det och kommer inte på någon bra svensk översättning. Någon annan kanske har något? @GK100 (jag är genuint intresserad av frågan och vill gärna veta om jag förstått det rätt).
Effekten uppstår som jag förstår det just när man kopplar mellan delta och Y-koppling eftersom strömmen i transformatorspolarna kommer vara förskjuten i förhållande till strömmen i fasledarna eftersom man kopplar ihop två fasledare i varje spole på D-sidan och därför får summan av strömmarna (avseende både fasläge och amplitud). Således får man antingen lead eller lag beroende på hur det kopplas. De två lägena verkar vara just 11 och 1, dvs -30 grader eller +30 grader (eller tvärs om, lite osäker på nomenklaturen här med lead och lag).

K KenNo skrev:
I Norge har vi tyvärr en blandning av både TN varianterna och IT, detta har gjort att det är väldigt viktigt med skyltning och elektrikerna är väldigt medvetna om de olika transformatorkopplingarna, vilket jag tycker vi saknar i sverige.
Är det ett reellt problem i Sverige? Har vi något annat än TN-system i "periferin". Sjukhus och andra specialapplikationer räknas inte.
K KenNo skrev:
Ju mer man håller koll på ju lättare blir det att resonera kring hur man ska göra
Tveklöst. Frågan är om du är representativ för en genomsnittlig auktoriserad elinstallatör?
Jag är nog inte representativ som hempulare....

Tack för beskrivningarna, de var intressanta att läsa. Principerna bakom var enkla att förstå. Tack också för god ton trots meningsskiljaktligheter.

K KenNo skrev:
När en MRI levereras så kommer den med helium för att hålla supraledarna kalla, om det av någon anledning inte går att koppla in den direkt vi leveranns så får man bli kreativ eftersom denna utrustning har kylare som ska hålla heliumet kallt, dom dessa inte kopplas in i tid så kokar heliumet bort, vad som händer då vet jag inte men det var inget jag ville ta reda på.
Det händer inget särskilt med MR-kameran, mer än att man inte kan använda den. Man fyller på nytt helium och startar upp den igen. Tar något dygn om jag förstår det rätt men jag har aldrig varit med om det.
Ur ett elektriskt perspektiv är det mer intressant att fundera kring vad som händer vid ett (nöd)stopp, en sk. "Quench". Det finns en anledning till att knapparna för det är skyddade med bågar så man inte råkar trycka av misstag...

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ok, jag hittade en beskrivning av det och kommer inte på någon bra svensk översättning. Någon annan kanske har något? @GK100 (jag är genuint intresserad av frågan och vill gärna veta om jag förstått det rätt).
Effekten uppstår som jag förstår det just när man kopplar mellan delta och Y-koppling eftersom strömmen i transformatorspolarna kommer vara förskjuten i förhållande till strömmen i fasledarna eftersom man kopplar ihop två fasledare i varje spole på D-sidan och därför får summan av strömmarna (avseende både fasläge och amplitud). Således får man antingen lead eller lag beroende på hur det kopplas. De två lägena verkar vara just 11 och 1, dvs -30 grader eller +30 grader (eller tvärs om, lite osäker på nomenklaturen här med lead och lag).
Jag tror du förstått rätt fullt tillräckligt för det vi rör oss med här. På svenska är ett vanligt sätt att man hänför till kopplingsgrupp eller om man vill börja lägga lätt dimridå vektorgrupp. Som nämnts i första hand viktigt vid parallellkoppling av självklara skäl för att undvika utjämningsströmmar och även om man använder spänningstrafos för reläskyddskopplingar, effektmätning osv.

Det man har att spela med i "klockslag" alltså modulo 12 är 0, 1, 3, 5, 7, 9, 11 och i våra närliggande distributionsnät är Dyn11 i klar majoritet. Versal indikerar uppsida och gemen nedsida alltså sett till spänning det gäller även vid uttagen nollpunkt som vi såg i tråden med nät några steg från centralen där transformatorerna är YNyn.

Vad man har normalt att välja på kopplingsmässigt är D, Y och Z. Typen Z används ibland för att motverka den spänningshöjning som sker på låglastade faserna vid större snedlast vid Y-koppling jfr resonemangen som brukar nämnas här vid generatordrift reservkraft. Ett i grunden rent magnetiskt fenomen för hur flödet delas i järnkärnan och där man genom olika utföranden kan motverka spänningsskillnader och även välja ekonomiskt gynnsamma sätt sett till plåtåtgång.

I distributionen är Yy en ovanlig typ det kunde vara en lämplig uppgift i provning för auktorisation att i olika detaljerad grad redogöra för varför man gör så och hur uhällen uppstår. Det är få som kommer speciellt långt i det fallet även med nutida kiselunderstöd. Bara att skruva frågan ett varv till och närma sig "forskningens gränser". Tyvärr strandar många redan vid det i sammanhanget lämpliga att använda synsättet symmetriska komponenter direkt jämförbart med att köra jw istället för mer klumpiga metoder i andra närliggande fall. Detta inget angrepp från min sida mot de som kämpar på och inte behöver mer än orientering helt på ytan dvs för att kunna nå auktorisation. Det jag vill se det som är att når man dit kan man gå vidare i någon punkt där det krävs främst genom att inse hur lite man egentligen vet och inte som vissa i tråden att man blickar ut från Olympen.

Vi får ta med detta lite mer ordnat i andra tråden runt elnätet när vi tuggar vidare där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, och transformatorn i sig som också har en intern resistens. Eftersom jag (och de flesta på forumet) pratar om villor och liknande så är det just i de flesta fallen små 16-25 A D2-säkringar. Vilket jag också kvalificerade mitt påstående med. Därmed blir det inte något problem med genomsläppt energi.
Stämmer, vid huvudsäkringar typ diazed i den storleken så finns inget problem med genomsläpp.

I Norge brukar de dock vara betydligt större även på även vanliga hus, 3x230 63A eller 2x230 80A är absolut ingen ovanlighet i nordnorge. Där många fastigheter är direktuppvärmda.

tommib tommib skrev:
Ok. Så en TN-C-matning har vilket problem med detta? Alltså om jag verkligen skulle vilja mäta. Att ansluta min hypotetiska vattenkokare mellan säg L1 och PEN innan JFB. Jag ser inte riktigt varför jag skulle spänningssätta allt skyddsjordat men jag kanske missar något? Ett PEN-brott är något annat, men det är inte det jag beskriver.
Du har inte missat något... det är helt korrekt att det inte har betydelse på PEN ledarsystem.

Jag kan medge att jag ibland tänker fyrkantigt, men det är också så att även elektriker är av blandad kvalitet, så en rutin som teoretiskt skulle kunna fungera i händerna på en expert som har 100% kontroll på vad denne gör, är inget jag kan tala varmt om. Det brukar sluta med att någon mindre kunnig försöker sig på ett förfarande där förutsättningarna inte finns. Kan man ta efter bra rutiner och kostnaden tillåter så tycker jag man ska göra det. Ska en kaffebryggarmätning fungera korrekt så måste man kalibrera kaffebryggaren innan test, eftersom förimpedansen brukar vara i spannet 1-2000 mohm. Låter mer som ett perfekt spektakel för youtube content.
tommib tommib skrev:
Du beskriver det som jag har uppfattat det, en fördröjning emellan in och ut. Numera är transformatorerna standard så det finns standard "klockslag". Lärdommen av detta segmentet i kursen var i princip att man får bäst utbyte av att parallellkoppla transformatorer av exakt samna typ. Det går att koppla ihop olika transformatorer med samma klockslag men man tappar mycket på det.
tommib tommib skrev:
Är det ett reellt problem i Sverige? Har vi något annat än TN-system i "periferin". Sjukhus och andra specialapplikationer räknas inte.
Inte som jag har sett... Men jag tror elutbildningarna hade dragit stor nytta av att bena ut distribution och just begreppet "jord"
tommib tommib skrev:
Tveklöst. Frågan är om du är representativ för en genomsnittlig auktoriserad elinstallatör?
Jag är nog inte representativ som hempulare....
Beror på perspektiv tror jag, I Norge i det segmentet av företag jag jobbar, är ja troligtvis strax under medel.

Om man nu erhåller AL i sverige, med kurser som endast tar några veckor känns det näpet för min del. Om jag minns rätt tog bara motorerna i maskinkursen några veckor. Med praktisk uppkoppling av bland annat en släpringad asynkronmotor för bättre startmoment. Jag har nu flera årtionden senare aldrig stött på en sådan ute i verkligheten.

Du får ursäkta så mycket... men jag tror inte riktigt på att du endast är hemmapulare.

A
Inte ska det behövas kalibrering av kaffebryggaren för vattenkokarmetoden. Tanken är ju att använda en helt resistiv last som ger upphov till ett känt spänningsfall i kretsen så kan man enkelt beräkna resten. En resistiv last kan ju bara dra sin märkström. Det finns inga reaktanser som kan förändra det.

Däremot vet man inte om man mäter på varma eller kalla ledningar så en viss kompensation för det är ju bra.

Här finns en fin tråd om det: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-man-maeter-foerimpedansen-med-en-vattenkokare.262384/

Men det är kul att höra att du är noggrann KenNo. Det hedrar dig. Vi har mycket att lära av Norge också. Ni är snäppet vassare med allt där tycker jag i säkerhetstänk och utbildningar osv

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Inte ska det behövas kalibrering av kaffebryggaren för vattenkokarmetoden. Tanken är ju att använda en helt resistiv last som ger upphov till ett känt spänningsfall i kretsen så kan man enkelt beräkna resten. En resistiv last kan ju bara dra sin märkström. Det finns inga reaktanser som kan förändra det.

Däremot vet man inte om man mäter på varma eller kalla ledningar så en viss kompensation för det är ju bra.

Här finns en fin tråd om det: [länk]

Men det är kul att höra att du är noggrann KenNo. Det hedrar dig. Vi har mycket att lära av Norge också. Ni är snäppet vassare med allt där tycker jag i säkerhetstänk och utbildningar osv
Tack för länken! jag har hört talas om denna bryggare innan och har trott att det var en skröna, nu vet jag källan!

Det är på gott och ont hos våra Nordiska grannar, men något jag verkligen gillar är deras elcentraler som alltid är i metall.

Tanken är att inkapslingen ska tåla värme och vara tät så att en eventuell elbrand inte kan ta fart (väldigt bra), sedan får man skälla på dom emellanåt eftersom elcentralen oftast sitter vid ingångspartiet, och det läggs nycklar och annat som trillar in backstycket på elmätaren där inkommande sitter.

Men jag saknar skärmen på kablar i Norge då jag växte upp med EKLK, Norge har det som dom kallar dubbelisolerad som dom anser är bättre, men jag kan inte påstå att jag håller med. Föremål som har förmåga att skava hål i kablar är mest sannolikt i metall. Har kabeln skärm måste då föremålet komma igenom skärmen först och då sannolikheten att föremålet själv blir jordat via skärmen innan det når fasledaren ganska stor.

Norrmän belastar i regel sina anläggningar hårdare och jag har sett installationer med infällda 16A grupper ta fyr (rätt material och rätt kopplat och 2,5mm2)

Dock börjar till och med jag tycka det börjar gå till överdrift, den senaste rekommendationen jag fått är att det ska monteras överspänningsskydd var 30e meter på alla grupper. Jag har ännu inte sett en sådan anläggning och undrar lite hur detta ens ska gå till.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
K KenNo skrev:
Du får ursäkta så mycket... men jag tror inte riktigt på att du endast är hemmapulare
Ingen ursäkt nödvändig.
Det här är dock det närmaste jag kommer el i mitt jobb...

En defibrillator av märket Philips placerad på en vagn med texten "AKUT NISCH".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

😀

• Gilla
  • Haha
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Den där vill man ju inte få en stöt av...

H hempularen skrev:
Jag har fått stötar av de där några gånger, men de har varit snälla nog att sedera mig först!

• Älska
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
H hempularen skrev:
Rättelse: Du vill inte vara i en situation att du behöver en stöt av den. Speciellt inte varianten där ingen behöver droga ner dig lite först.

• Gilla
  • Wow
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Rättelse: Du vill inte vara i en situation att du behöver en stöt av den. Speciellt inte varianten där ingen behöver droga ner dig lite först.
Här en kort dokumentär på temat:

;)

• Haha
tommib
  • Laddar…
Jag har funderat lite på hur man enklast skulle verka för en ändring av nuvarande ordning. Det jag kom fram till är två saker.

1. Man skulle kunna försöka "lyfta" elektrikeryrket genom personlig behörighet och smyga in vettiga möjligheter för alla medborgare att kunna ta den.

2. Man skulle kunna ta fram digitala hjälpmedel för elektriker och dess konsumenter som lotsar båda parter genom hemmaelens värld. Tänk ett verktyg där konsumenten via mobilen kan ta ett foto av elcentralen som man sedan i datorn får upp som en digital kopia där man kan lägga till och ändra grupper, ta fram nytt grupp schema samt generera en tydlig arbetsbeskrivning på vad man vill få utfört. Man kan ju spinna vidare med en massa funktioner men om verktyget ger en mycket detaljerad vägledning från ax till limpa kommer ju folk utföra jobben själva efter instruktionen. Mot användarna kan man ju subtilt (eller mindre subtilt) propagera för en ändring av nuvarande ordning då det faktiskt inte är så svårt att både koppla själv och säkert. Till slut så kommer det hamna hos en politiker som ser saken som något att arbeta för.

Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
@Ovdimus , är dina tankar här utsprungna ur att du inser att du själv har så enormt risiga kunskaper, och tänker att du borde avkrävas återkommande tester för att på något vis täppa till kunskapsluckorna?
Jag är inte så orolig för min auktorisation. Däremot verkar du väldigt engagerad i att slippa få dina kunskaper kvalitetssäkrade.

Vissa vill utvecklas och andra vill att kalendern ska stanna på 1987. Tur att även dinosaurier får lämna plats åt något nyare till slut. 😊

Ovdimus
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad gäller 3: Nej faktiskt inte.Eller snarare: Hur mycket och till vilken kostnad, och till vilken nytta ?

Det är alltid bra att vara lite progressiv, men om man inte ser någon som helst trend till att riskerna och olyckorna ökar så är frågan varför man skall spendera massor av pengar på en reform i nuläget ?

Möjligen om man ser ngt externt som driver det (tex om regelverken hade haft en kontinuerlig utvecklign som innebär mycket nytt över tid), men laddboxar, solceller och tom smarta system hanterar branschen bra idag, och det är nog inte pga gamla auktorisationer som misstag inom det begås, och man skulle troligen inte lägga in specifika tekniker i återkommande "prov: Eftersom det skulle bli väldigt detaljerat och bara mer och mer över tid.

Dvs Elsäkerhet är ganska statiskt och de fysikaliska lagarna och regelverken gör inte kvantsprång numer (det tillhörde snarare 1900-talet). Och ny utrustning och ny teknik är inte direkt säkerhetspåverkande (eller snarare: Man skall alltid följa tillverkarnas rekommendationer, se till att ha adekvat utbildnin, inom tex solcellsteknik, osv)

De problem man ser är ofta oseriösa hantverkare som inte gör bra jobb, men det finns inte ngt som säger att dom ens är auktoriserade från första början ju

Så det är lite oklart vilka problem som skulle lösas med något som troligen skulle driva upp kostnaden en hel del ?
Köper inte riktigt resonemanget att man bara ska kontrollera kompetens om olyckorna först börjar öka.

Hela poängen med kvalitetssäkring är att fånga problem innan statistiken börjar peka åt fel håll…

K KenNo skrev:
Väldigt lång tråd... som CTO på ett större Norskt företag, med både full auktorisation i sverige och installatör för grupp L i Norge, vill jag ge min syn på saken...

Jag vill inte vara otrevlig på någon sätt men att peta runt i vårat nuvarande system med auktorisation är enligt mig bara slöseri med tid... jag ska förklara varför.

lite bakgrund

I sverige har vi auktorisation sedan en tid tillbaka... vi har precis gått ifrån ett individuellt behörighetssystem där behörigheten var bunden till en individ.

Det är dock fortfarande facket som utfärdar ecy certifikat (även kallat elektriker certifikat) detta certifikat är inget lagstadgat, men det har ändå blivit defacto standard... kort och gott det är endast auktorisationerna B, AL och A som finns med i svensk lagtext, och det är någon av dessa som man behöver om man vill starta ett företag. Dock är det upp till företaget att göra bedömningen on någon kan jobba som elektriker eller inte, dock finns det ingen som tar chansen men detta pga vad ett dödsfall skulle medföra om det visar sig att den anställde hade bristfällig kunskap. (dvs det är lite rörigt men det fungerar)

I Norge blir en elektriker en yrkesman när dom går ut skolan och får sitt "fagbrev" dom får dock inte ta några jobb på egen hand utan måste jobba under en installatör. Men det är en klar skillnad mellan Norska och Svenska elektriker.

Innan jag kommer till den stora poängen med varför det är lönlöst att peta i detta så vill jag tillägga att elbranschen har sina egna kontrollorgan som utöver tillsyn, det är inte så att auktorisation är en "free pass" som gör att man kan koppla hur man vill. En av sakerna man lär sig på kursena är hur man ska tänka kring installationer och hur man finner information och hur denna ska tolkas.

Med allt detta sagt, nu till den stora grejern som gör det helt meningslöst att styra upp svensk elektrikerverksamhet. Vi var nämligen väldigt nära att hamna i Eu domstolen över vårat system med behörighet eftersom detta ansågs skapa ett "Monopol" för svenska företag, så myndigheterna fick ta fram rutiner snabbt för utländska elektriker och resultatet blev att alla som haft någon form av elverksamhet i ett annat euland och kan bevisa detta får elbehörighet om denne söker om det.

Detta innebär, att du som svensk måste jobba i 4 år som elektriker med elevant dokumenterad erfarenhet (du kommer inte undan med att koppla datauttag i fyra år) och sedan ta alla kurser som krävs för auktorisation och sedan betala en avgift för att kunna plocka ut auktorisationen.

Detta medan någon som kopplat lägenheter med skarvsladd i ett varmare klimat kan få AL auktorisation bara denne kan påvisa att denne haft ett elföretag i ett annat euland.

Att börjat ta svenska elektriker i nacken och ta deras auktorisationer är inte den uppstyrningen som branschen behöver, det finns värre problem... det garanterar jag.
Fast om systemet är så öppet som du beskriver blir jag ännu mer övertygad om att någon form av återkommande kvalitetssäkring hade varit bra.

Det handlar inte om att sätta dit svenska elinstallatörer. Det handlar om att säkerställa att den som har en auktorisation faktiskt har aktuella kunskaper. Vi kvalitetssäkrar bilar, företag, processer, besiktningsmän och i princip allt annat.. Har fortfarande inte hört något bra argument för varför elinstallatörer ska vara helt undantagna från det..

Tror att den generella invändningen i hela den här tråden är:

“Låt mig vara, jag klarade det där en gång på 90talet och tänker inte riskera att behöva göra om det.” 😁

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag är inte så orolig för min auktorisation. Däremot verkar du väldigt engagerad i att slippa få dina kunskaper kvalitetssäkrade.

Vissa vill utvecklas och andra vill att kalendern ska stanna på 1987. Tur att även dinosaurier får lämna plats åt något nyare till slut. 😊
Normcentraler och PVC-isolerade kablar har inte ändrats på decennier så det finns ingen att lära något nytt för installationsjobb i hemmet.

Och vad gäller att du inte köper att vänta tills olyckorna börjar öka och att systemet skall förhindra fel vill jag bara säga att samtliga nollfelsvisioner misslyckas och leder till kostnadsexplosioner.

Man har alltid en begränsad budget och det gäller att använda resurserna där de gör nytta. Just nu finns det inga skäl att förbättra kompetensen hos elektriker eftersom antalet elolyckor är mycket litet.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.