559 läst ·
14 svar
559 läst
14 svar
Utnyttja överskottsel till acktank
Jag funderar på försöka ta tillvara på överskottsenergi från solceller för att ladda min acktank istället för att betala för att skicka ut el när det är minuspriser. Tanken är på att på nåt smart sätt dels mäta när mitt överskott är mer än 5 kW samtidigt som elpriset är väldigt lågt/minuspris. Då ska elpatronen starta. Och sedan stoppa när inte villkoren längre är uppfyllda. Har googlat litegrann men det verkar lite krångligt för en som hellre hanterar hammare och såg. Kanske redan finns en bra tråd så hänvisar gärna till den i så fall.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 584 inlägg
Intressant idé
Hur stor är acktanken ?
I princip borde man väl kunna bygga en styrning som är integrerad med solinvertern (som då behöver tillgång till elpriser förstås) och om det går udner ett visst värde så skickar man ut ström till ett subsystem som värmer acktanken (inom det systemets ramar osv förstås)
En liten sak som slog mig dock är att det väl är mest på sommaren som man har ett sånt överskott av solcellerna, och då vill man ju, för det mesta, inte har värme ?
Kan du få ut värmen i acktanken som el-energi på ngt sätt sen ?
Hur stor är acktanken ?
I princip borde man väl kunna bygga en styrning som är integrerad med solinvertern (som då behöver tillgång till elpriser förstås) och om det går udner ett visst värde så skickar man ut ström till ett subsystem som värmer acktanken (inom det systemets ramar osv förstås)
En liten sak som slog mig dock är att det väl är mest på sommaren som man har ett sånt överskott av solcellerna, och då vill man ju, för det mesta, inte har värme ?
Kan du få ut värmen i acktanken som el-energi på ngt sätt sen ?
Acc-tanken är på 2 m3. Idén är att kunna värma tanken från ca maj till september för att slippa elda under den tiden. Brukar elda var 5-7 dag ungefär de månaderna för varmvatten. Att värma tanken 40 grader kräver ca 100 kwh och det är vad solcellerna ger på två fina sommardagar.
Såg nåt system som hette Shelly men då verkar det som man måste vara duktig på att programmera in villkoren som jag angett, dvs överskottseffekt och elpris. Men nån kanske har erfarenhet av detta och kan ge tips ? Hur som helst vil jag slippa betala för el jag producerar och slippa stänga av växelriktaren. Förra året gick jag ibland manuellt och slog till patronen vid fint väder men det är ju lätt att glömma bort att slå av den vid solnedgång med höga effekttoppar som följd.
Såg nåt system som hette Shelly men då verkar det som man måste vara duktig på att programmera in villkoren som jag angett, dvs överskottseffekt och elpris. Men nån kanske har erfarenhet av detta och kan ge tips ? Hur som helst vil jag slippa betala för el jag producerar och slippa stänga av växelriktaren. Förra året gick jag ibland manuellt och slog till patronen vid fint väder men det är ju lätt att glömma bort att slå av den vid solnedgång med höga effekttoppar som följd.
Tänker en shelly pro 3 eller liknande och sen ett lokalt script enligt modellen på länken
https://automatiserar.se/styra-storforbrukare-av-el-i-huset-med-shelly/
https://automatiserar.se/styra-storforbrukare-av-el-i-huset-med-shelly/
Tack för länken. Nåt sånt jag har tänkt mig (tror jag). Men det faller nog på installationen. Måste nog få hjälp av en fackman men sådana kanske inte är så svåra att få tag i. Hårdvaran verkar ju väldigt billig men det är väl arbetskostnaden som kanske drar iväg ?jonas_da skrev:
Har du en termostat ratt så kan du fixa det för 300kr utan elektriker.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Tack för länken. Men det där är alldeles för avancerat för mig. Massa dataprogrammering. Men du menar att en termostat kan fixa det där. Måste vara en termostat med nån smart styrning så den går att programmera ?Attitudeswe skrev:
Man sätter ett 180 graders rotationsservo på termostaten och justerar måltemperatur mellan 25-85 grader C genom att vrida på termostaten efter elpris.
Skulle få byggas ut med indata på hur mycket solcellerna ger i överskott för din tillämpning.
Skulle få byggas ut med indata på hur mycket solcellerna ger i överskott för din tillämpning.
Redigerat:
Jag gick i samma tankar för ett tag sen. Har 20kw på taket. Finns elpatroner som bryter vid viss temperatur.J Jan.B skrev:Jag funderar på försöka ta tillvara på överskottsenergi från solceller för att ladda min acktank istället för att betala för att skicka ut el när det är minuspriser. Tanken är på att på nåt smart sätt dels mäta när mitt överskott är mer än 5 kW samtidigt som elpriset är väldigt lågt/minuspris. Då ska elpatronen starta. Och sedan stoppa när inte villkoren längre är uppfyllda. Har googlat litegrann men det verkar lite krångligt för en som hellre hanterar hammare och såg. Kanske redan finns en bra tråd så hänvisar gärna till den i så fall.
Jag kom fram till den här lösningen:
Shelly 3EM (mäter elproduktion och export till nätet)
Shelly Plug Pro eller relä (styr elpatron via signal)
Elpatron + kontaktor (för att bryta/styra hög effekt)
Hur det funkar:
Shelly 3EM ser när du börjar mata ut el.
När export t.ex. överstiger 500W, slås reläet på och elpatronen startar.
När exporten sjunker, stängs den av igen.
Fördelar: Billig,
Pris: ca 1 500–2 500 kr + elinstallation.
Men sen har jag inte hunnit längre.
https://www.byggahus.se/forum/threads/overproduktion-av-solcellerna-koppla-till-vattentank.549574/
Du behöver ju ingen mätare när alla nu har en HAN port.Biggle skrev:
Jag gick i samma tankar för ett tag sen. Har 20kw på taket. Finns elpatroner som bryter vid viss temperatur.
Jag kom fram till den här lösningen:
Shelly 3EM (mäter elproduktion och export till nätet)
Shelly Plug Pro eller relä (styr elpatron via signal)
Elpatron + kontaktor (för att bryta/styra hög effekt)
Hur det funkar:
Shelly 3EM ser när du börjar mata ut el.
När export t.ex. överstiger 500W, slås reläet på och elpatronen startar.
När exporten sjunker, stängs den av igen.
Fördelar: Billig,
Pris: ca 1 500–2 500 kr + elinstallation.
Men sen har jag inte hunnit längre.
[länk]
Min VVB reglerar jag för att hålla effektbudget via Shelly och mätvärde från HAN port.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Ja det finns ju möjligheter förstår jag men det enda jag ser i flera av länkarna är hundratals rader med nåt dataprogram som jag inte fattar ett dyft av. Kanske är lättare ändå att göra som innan att slå till patronen på förmiddagen och förhoppningsvis komma ihåg att slå från den på kvällen. Inser att detta troligen ligger långt över min intelligens för att förstå. Hade hoppats på nåt lätt sätt att bara styra på de två villkor som jag behöver.
Kan inte steg ett vara att köra en tids styrd brytare som första steg?J Jan.B skrev:Ja det finns ju möjligheter förstår jag men det enda jag ser i flera av länkarna är hundratals rader med nåt dataprogram som jag inte fattar ett dyft av. Kanske är lättare ändå att göra som innan att slå till patronen på förmiddagen och förhoppningsvis komma ihåg att slå från den på kvällen. Inser att detta troligen ligger långt över min intelligens för att förstå. Hade hoppats på nåt lätt sätt att bara styra på de två villkor som jag behöver.
Det finns ingen plug and play lösning utan kräver lite teknisk kunskap.
Jo det hade varit en enkel lösning men då riskerar jag ju dels att solcellerna inte producerar tillräcklig effekt och dels kan det ju vara fördelaktigt att sälja elen vid det tillfället. Det är ju därför jag skulle vilja ha det lite automatiserat. Men tack för input.B buffyin skrev:
Du får iaf använt solcellen.J Jan.B skrev:
Men just elpris och försäljning kräver två data källor samt någon styrning. Finns homeassistant eller homey som kan göra det enklare än att skriva skript/kod men kräver teknik intresse.
Klicka här för att svara