Mikael_L
Är det bara jag som inte fattar nånting av vad Blindnit skriver ... :x

eller inte håller med det minsta, åtminstone ....

Nej, det är flera men vissa saker är inte ens värda att kommentera

i Svensk standard så är det enligt mig på tok för många telefonuttag, hur många idag har en telefon i varje rum?

Sen finns det en del saker som standarden inte tar ställning till som ni som brukare av huset bör ta reda på hur ni vill ha det såsom:
ytterbelysning och fönsterbelysningar och dess styrningar.
Data/TV/Telefoni, hur vill ni lösa detta och vad blir mest framtidssäkert?
Ljud/Bild-anläggning?
finns säkert fler men det var dessa jag kom på i all hast

Man ska ju naturligtvis ha en sittning med sin installatör och bestämma hur man vill ha det. Vill man ha sin svagström trådbunden ska man naturligtvis lägga rör och tråd för det, men vill man ha trådlöst kan man låta det vara. Är man intresserad av intelligenta hus anpassar man huset till det, det hela måste ju grunda sig på hur man vill ha det hemma hos sig. Vi är ju alla olika med olika intressen, men med svesk standard har man en bra grund att stå på.

Blindnit skrev:
Ändra till fyrvägs så håller jag med ;)
Infällda 4vägsuttag finns inte, 3vägs finns dock. Men de är ganska ovanliga, men jag tror att de kommer komma mer och mer.

//Patrik

Blindnit skrev:
Tja, varför inte ??
1. Kostar mer, helt i onödan.
2. Tar längre tid och är omständigare att installera, helt i onödan.
3. Osv osv, helt i onödan.
4. M.m., helt i onödan.

//Patrik

Jag håller med Blindnit. 5 x 2,5 i 20 mm rör och riktiga 16A 5-pol 400V uttag var fjärde väggmeter istället för nåt omanligt Eljo Trend. Sen kan man köra vedklyven i vardagsrummet och vedkapen i sovrummet.

Någon annan anledning ser jag inte....

Enk Projektet skrev:
Trappbrytaren är standard om man använder sig av proffs maknadens matrl, och ja man ska kunna tända/släcka i vardera ände.
Om du menar installationsprylar så är det väl snarast så att det bara är "proffs"-märken som Eljo, Elko o.s.v. som över huvud taget säljer brytare som inte är trapp, medan om man köper billigt skräp på Biltema eller liknande så är det nästan alltid trappbrytare även om det inte marknadsförs så...

elmont skrev:
Man ska ju naturligtvis ha en sittning med sin installatör och bestämma hur man vill ha det. Vill man ha sin svagström trådbunden ska man naturligtvis lägga rör och tråd för det, men vill man ha trådlöst kan man låta det vara. Är man intresserad av intelligenta hus anpassar man huset till det, det hela måste ju grunda sig på hur man vill ha det hemma hos sig. Vi är ju alla olika med olika intressen, men med svesk standard har man en bra grund att stå på.
Jag tycker att man är dumsnål om man inte kostar på att dra in rör med åtminstone dragtråd för att komplettera med trådbundna signalkablar. Vi VET inte hur framtiden ser ut. För 25 år sen var det otänkbart att det skulle vara datornätverk i mer än något enstaka ytterst ovanligt entusiasthem, och om det då var nätverk så var det till exempel 50-ohms koaxkabel med BNC-kontakter eller så kanske det var nån märkesspecifik specialare, typ "lux-net" till ABC-80. Min poäng med att redogöra för hur det såg ut för 25 år sen är att man kan bara gissa hur framtiden ser ut, och ofta gissar man nog fel...

Tips på grejer som kan vara vettigt att dra speciella rör för är t.ex. högtalarkablar och eventuellt fixa möjlighet att hänga upp platt-tv på väggen utan att kabel ned till golvet syns...

Hardley Worthit skrev:
Jag håller med Blindnit. 5 x 2,5 i 20 mm rör och riktiga 16A 5-pol 400V uttag var fjärde väggmeter istället för nåt omanligt Eljo Trend. Sen kan man köra vedklyven i vardagsrummet och vedkapen i sovrummet.

Någon annan anledning ser jag inte....
Men tänk på möjligheten att laga mat och baka i varje rum d^_^b:wow:

Däremot är kanske 2.5mm2-kabel och 16A inte så dumt ändå, då kan man ju faktiskt ha nya feta platt-tv'n och über-dammsugaren igång mer än några minuter på samma säkring...

Med tanke på utvecklingen så skulle det inte förvåna mig om det börjar dyka upp dammsugare som har ett valbart 16A-läge... så de där 3-fas-uttagen i varje rum kanske kommer om några år :wow:

Bo;
Uteplats
Balkong

Envägsuttag ↑1000-1700, ↑1700 om varken JFB eller petskydd finns.

Får man verkligen ha uttag ute utan varken JFB eller petskydd? :rolleyes:

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Bo; skrev:
Uteplats
Balkong
Envägsuttag ↑1000-1700, ↑1700 om varken JFB eller petskydd finns.

Förr i tiden fick man ju det, om det satt högt till eller var bakom "låst lucka", se gamla motorvärmaruttag.

Idag får man ju inte göra något slags nyinstallerat uttag utan JFB, och ska det vara utan petskydd så gäller väl fortfarande höjden 1,7 meter eller låsbar lucka.

Mikael_L
yxis skrev:
Jag tycker att man är dumsnål om man inte kostar på att dra in rör med åtminstone dragtråd för att komplettera med trådbundna signalkablar. Vi VET inte hur framtiden ser ut. För 25 år sen var det otänkbart att det skulle vara datornätverk i mer än något enstaka ytterst ovanligt entusiasthem, och om det då var nätverk så var det till exempel 50-ohms koaxkabel med BNC-kontakter eller så kanske det var nån märkesspecifik specialare, typ "lux-net" till ABC-80. Min poäng med att redogöra för hur det såg ut för 25 år sen är att man kan bara gissa hur framtiden ser ut, och ofta gissar man nog fel...
Och i och med att man ändå alltid gissar fel så tycker jag inte det är någon idé att dra fram rör till något man inte vet vad det är, hur det ser ut, och varför ... :x

Dra rör till det som ska installeras just nu direkt, och det som syns inom händelsehorisonten, typ 2-5 år framåt. Självklart, är man nästan 100% säker på att inom ett par år har jag startat mitt företag inom IT-branschen och behöver därmed extra el och nätverk till ett visst rum förbereder man det givetvis. Samma går ju att tänka ifall man är 100% säker på var TV, stereo och högtalare ska stå, då kan man förbereda tomrör för diverse kablar.

Men efter ett halvår vill ju frugan ändå möblera om, så då står man där med en massa oanvändbara tomma rör i väggarna, och aningens tommare plånbok. :)

Eller att man köper nya högtalare som måste placeras annorlunda, eller ny TV som inte ryms där TVn först planerats in, eller nya boxar och grejer, eller mediaspelare med nätverk, eller byter från marksänd TV till internetTV, sattelitTV eller någon annan ny hittils okänd teknik, eller går från 2-kanals-stereo till 5.1 eller från 5.1 till 7.1 eller ...
osv osv.

Rrrrr skrev:
Bo;
En bug! Tack. Fixad. Petskydd ska det va.

Bo.Siltberg skrev:
En bug! Tack. Fixad. Petskydd ska det va.
Var nog mer jordfelsbrytare som jag tänkte på..

Jo, jag bort bort JFBn (implicit krav) så kravet på 1700 höjd gäller bara om petskydd saknas.
För uttag >32 A tror jag inte är så vanligt på altaner...

Finns nog knappast någon som sätter vanliga 230V uttag utan petskydd, tom motorvärmarcentraler är väl med petskydd nu?

Du som kan paragraferna utantill.. Hur är det med 3fasuttag nu? Om man skyddar den med JFB + att den har självstängande lock, får man då sätta den lägre än 1700?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.