F
Christer1968 skrev:
Borde inte svaren och frågan följa forum regeln:§ 4.12 Följ svensk lag. Kanske moderatorn borde ta bort hela tråden då du uttryckligen sagt att du inte bryr dig om någon laglig lösning utan en billig....
Mitt problem handlar om att få igång helljuset och det är fullt lagligt.
 
Christer1968 skrev:
Borde inte svaren och frågan följa forum regeln:§ 4.12 Följ svensk lag. Kanske moderatorn borde ta bort hela tråden då du uttryckligen sagt att du inte bryr dig om någon laglig lösning utan en billig....
Kan ju känna ett visst ansvar för denna " illegala verksamhet" ,genom att komma med förslag på tester, men försvarar mig med att kunskap och kännedom om grundläggande felsökningsmetodik inte är illegal och kan gälla även andra områden.
 
C
F fsn skrev:
Mitt problem handlar om att få igång helljuset och det är fullt lagligt.
Det kanske har du rätt i men till vad behöver du bilen då....? Eller tänker du låta bli att koppla in led halvljusen ?
 
F
Christer1968 skrev:
Det kanske har du rätt i men till vad behöver du bilen då....? Eller tänker du låta bli att koppla in led halvljusen ?
Vad jag behöver bilen till? Vad har det med lamporna att göra? Bilen skall jag köra med. Kontrollbesiktigad och helförsäkrad med men eventuellt klart över skyltad hastighet på 70 och uppåt. Är det ok?

Kan ju samtidigt tala om att min andra bil har jag bytt till xenon kit H7 eller om det var H1. Fungerar klockrent. Samma sak på motorcykeln, xenonkonverterad på helljuset. Båda två har mycker bättre ljus än original.
 
Redigerat:
Problemet kanske löser sig om TS får igång lamporna, för H4 xenon/led lampor brukar inte ge nått vettigt ljus. Att ersätta en glödtråd i en reflektor är inte enkelt.
Jag har provat några för kul skull, och ingen har gett en vettig ljusbild.
I strålkastare med lins som gör ljusbilden funkar det bättre.
 
F
Isakare Isakare skrev:
Problemet kanske löser sig om TS får igång lamporna, för H4 xenon/led lampor brukar inte ge nått vettigt ljus. Att ersätta en glödtråd i en reflektor är inte enkelt.
Jag har provat några för kul skull, och ingen har gett en vettig ljusbild.
I strålkastare med lins som gör ljusbilden funkar det bättre.
Xenon är generellt betydligt bättre än LED. Men jag har sett just detta kittet på en bekants bil och det ger bra ljusbild på hans bil. Och det är inte superstarkt ljus. Jag ville ha nåt som går kallare, därav LED och inte xenon eller halogen. Något smal ljusbild eventuellt verkar det som så här långt.
 
OK jag släpper ämnet. fsn verkar vara en stöddig man som tänker bara på sig själv.

Lycka till!
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Det behöver inte alltid bli fel/ bländande ljus.
Fick ny firmabil för några månader sen, och bilen trots att den är ny har bland det sämsta ljus jag sett på en bil, notera då att jag ägt över 150 bilar sen 1980.
Nått måste göras, det var rent av farligt att möta bilar på våt väg, uppfattningen var att man inte ens hade ljuset på.
Hur som, jag satte i bättre lampor H7, skillnaden blev minimal. Hittade H7 led gjorda just för strålkastare med lins som min bil har.
Monterade och gjorde en ljusinställning (perfekt ljusbild)
Sen tog jag en kamrat som fick köra bilen och möta mig i en annan bil, så jag fick se hur andra skulle uppfatta ett möte med mig, bländrisken var betydligt lägre än många andra bilar med led/xenon standard.
Ljuset för mig i bilen var klart bättre, men långt ifrån bra, tex är ljuset på sambons 15 gamla Opel med H 7 halogen typ dubbelt så bra.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
OK jag släpper ämnet. fsn verkar vara en stöddig man som tänker bara på sig själv.

Lycka till!
Men, det behöver ju inte bli fel bara för att man konverterar? Blir ljusbilden helt åt
h-vete så antar jag jag att Ts avbryter experimentet.

Till Ts, det finns en grupp på fb som heter Ljusfascisterna, dock så är den sluten. Ansök om att gå med där så lär du få svar på dina frågor.
 
Är inte svar på din fråga, men jag har LED som standardljus. En nackdel är att de inte frostar av och även kan frysa på då de avger för lite värme. Man får spraya dem med "ta bort is" vätska då det är plastglas och vill inte ha massa repor i ytan.
Så hade jag en äldre bil skulle jag inte lägga krut på att konvertera utan istället försöka skaffa bättre reflektorer om de är dåliga. Dåliga reflektorer är det som mest påverkar ljusbild/styrka.
 
Du skulle också kunna lossa halvljuskabeln från kontakten och se om helljuset då fungerar.
 
F
S Strontus skrev:
Du skulle också kunna lossa halvljuskabeln från kontakten och se om helljuset då fungerar.
Skall göra det. Skall crimpa till ett par kablar med flatstift så det går att koppla lite fram och tillbaka. Det bara så ruggigt ute idag så det får vänta en dag eller två. Just nu går bilen med en LED som bara går på halvljus och en halogen 55/60W
 
F
Nix, jag tröttnar på skiten. Är ganska säker på att den ligger kvar med spänning på halvljus stiftet när den switchar över till helljus och det blir via LEDens drivdon då så att den ligger kvar på halvljus.

Kan jag via en separat säkring och nån form av relä koppla direkt från batteriet och använda standard hel/halvljus spänningen som styrning/signalkabel på nåt käckt och enkelt sätt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.