8 276 läst ·
57 svar
8k läst
57 svar
El-relaterat problem? LED konvertera belysning bil?
Det är ju ett H4-kit med rätt connector och jag vet sen tidigare att den till vänster är jord om man har mittstiftet uppåt. Och bara för att jag blev nojig så kontrollmätte jag på bilen och der var rätt... och der stämmer även med LED-kittet.D Donald-Duck skrev:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Det normala sättet att koppla in till exempel en glödlampa är att dra en ledning från batteriet till en strömbrytare, från strömbrytaren går det en ledning till glödlampans pluspol och från glödlampans minuspol går det en ledning tillbaka till batteriet.F fsn skrev:
Men man kan också koppla in glödlampan genom att dra en ledning direkt från batteriet till lampans pluspol och sätta strömbrytaren på minussidan istället. Då tänder du lampan genom att jorda minuspolen och släcker den genom att bryta jordförbindelsen. Och mäter man på lampans pluspol är det 12 volt hela tiden oavsett om lampan lyser eller inte vilket kan vara mycket förvirrande.
I ditt fall i din bil så kan det lika gärna vara +12 volt på det gemensamma stiftet hela tiden och jord på hel respektive halvljus stiften tänkte jag, för så länge det är glödlampor så spelar det ingen roll vilken av polerna som är plus och minus rent elektriskt. Men om så är fallet så borde ju LED lampan inte lysa alls, och halvljuset fungerade ju så jag tror nog inte längre på min teori.
Nää, jag ser på Fluken vad som är + och -D Donald-Duck skrev:Det normala sättet att koppla in till exempel en glödlampa är att dra en ledning från batteriet till en strömbrytare, från strömbrytaren går det en ledning till glödlampans pluspol och från glödlampans minuspol går det en ledning tillbaka till batteriet.
Men man kan också koppla in glödlampan genom att dra en ledning direkt från batteriet till lampans pluspol och sätta strömbrytaren på minussidan istället. Då tänder du lampan genom att jorda minuspolen och släcker den genom att bryta jordförbindelsen. Och mäter man på lampans pluspol är det 12 volt hela tiden oavsett om lampan lyser eller inte vilket kan vara mycket förvirrande.
I ditt fall i din bil så kan det lika gärna vara +12 volt på det gemensamma stiftet hela tiden och jord på hel respektive halvljus stiften tänkte jag, för så länge det är glödlampor så spelar det ingen roll vilken av polerna som är plus och minus rent elektriskt. Men om så är fallet så borde ju LED lampan inte lysa alls, och halvljuset fungerade ju så jag tror nog inte längre på min teori.
Har kollat lite mer på det. Kontakten i bilen har ett stift som är direkt anslutet till batteriets minus. Får pip på fluken på den med bilen avstängd eller igång, spelar ingen roll.
Sen är det ytterligare två stift i H4 kontakten. Det ena eller det andra har 12V beroende på hel eller halvljus.
Matar jag LED-lampan helt fristående från ett separat batteri så fungera den som den skall.
I bilen så är det dock bara halvljus.
Drog en separat kabel direkt från batteriet till kontakten och med LED-lampan ansluten i bilens H4-kontakt så tvångsmatade jag respektive stift med 12V. Detta gjordes med bilen avstängd. Inte heller då så fungerade det som det skulle.
Ytterst frustrerande. Har inte en aning om vad jag skall hitta på.
Sen är det ytterligare två stift i H4 kontakten. Det ena eller det andra har 12V beroende på hel eller halvljus.
Matar jag LED-lampan helt fristående från ett separat batteri så fungera den som den skall.
I bilen så är det dock bara halvljus.
Drog en separat kabel direkt från batteriet till kontakten och med LED-lampan ansluten i bilens H4-kontakt så tvångsmatade jag respektive stift med 12V. Detta gjordes med bilen avstängd. Inte heller då så fungerade det som det skulle.
Ytterst frustrerande. Har inte en aning om vad jag skall hitta på.
Man kan väl i princip säga att ansluter jag den till kontakten i bilen så kan jag inte slå på helljus men helt fristående med lösa kablar mot valfri 12V strömkälla så funkar det som det skall.Peter2400 skrev:
Om lampan fungerar och du har både plus och minus fram till kontakten så finns det bara en felkälla kvar, och det är H4-kontakten själv.
Med minus på instrumentet anslutet till jord så får du försöka mäta dig fram till var spänningen försvinner, mät även på minussidan av kontakten för att försäkra dig om att jorden fungerar ok.
Med minus på instrumentet anslutet till jord så får du försöka mäta dig fram till var spänningen försvinner, mät även på minussidan av kontakten för att försäkra dig om att jorden fungerar ok.
Fast jag har ju gjort exakt det. Det är 12V hela vägen fram och den växlar spänningen mellan det ena och det andra stiftet när jag slår över mellan hel/halvljus. Jorden är där.S Strontus skrev:Om lampan fungerar och du har både plus och minus fram till kontakten så finns det bara en felkälla kvar, och det är H4-kontakten själv.
Och det funkar som det skall med vanlig halogen.
Testa att mäta över lampan när den sitter där och helljus på. Rimligtvis har du inte 12 V där då om den inte lyser. Att du mäter spänning obelastat med instrumentet som i princip inte drar någon ström är inte konstigt. Troligtvis har du ingen direkt kontakt till ljuset som tex gamla tiders reläer utan någon form av elektronisk utgång före.
Kanske var otydlig men mätningar är med lampa i och både med hel/halvljus på och över alla stift.GK100 skrev:
Testa att mäta över lampan när den sitter där och helljus på. Rimligtvis har du inte 12 V där då om den inte lyser. Att du mäter spänning obelastat med instrumentet som i princip inte drar någon ström är inte konstigt. Troligtvis har du ingen direkt kontakt till ljuset som tex gamla tiders reläer utan någon form av elektronisk utgång före.
Det jag då mäter upp med helljus på är runt 12V mellan helljus-stiftet och jord (11,6-13,6 ungefär beroende på om motorn är igång eller inte) och 0,8-1,8V mellan halvljusstiftet och jord. Skulle potentialen över halvljusstiftet kunna vara ett problem?
Ja då verkar det ok som du testat. Beroende på konstruktionen av drivningen av lampan är det inte omöjligt att det du nämner inverkar. Testa att bara koppla in minus och helljus på rätt sätt i bilen så vet du sen hur det ligger till.F fsn skrev:Kanske var otydlig men mätningar är med lampa i och både med hel/halvljus på och över alla stift.
Det jag då mäter upp med helljus på är runt 12V mellan helljus-stiftet och jord (11,6-13,6 ungefär beroende på om motorn är igång eller inte) och 0,8-1,8V mellan halvljusstiftet och jord. Skulle potentialen över halvljusstiftet kunna vara ett problem?