Hej,
Vet att detta diskuterats i olika trådar men jag har nog inte förståelse tillräcklig för att koppla varför det inte fungerar hemma hos oss.
Bakgrund:
Elementen har sista veckan blivit mycket kallare än tidigare i år och tidigare vintrar. De mäter på utsidan cirka 33-35° mätt med IR Termometer. Huset är fördelat på två byggnader med en liten hall imellan. Allt hänger ihop och är på samma system. Totalt cirka 125m2. Ena huset har en ovanvåning. Normala element där några är nya och några är äldre. Golvvärme i badrum. Huset är gammalt så det är tveklöst dåligt isolerat osv på vissa ställen. Detta borde ju dock inte ha betydelse för värmen på elementen.
Värmesystemet är en NIBE VVM-310 och en NIBE F2040. Båda har cirka sex år på nacken och inga bekymmer historiskt har funnits.
Tittar jag på pannans info så beräknad framledning 51,7° men framledning 38°. Jag har bifogat lite bilder på pannans statusskärm.
Utomhus tempen har inte på något sätt varit brutal (NV Skåne) utan låg igår på mellan 0 och -3°. Eltillsatsen har varit avstängd sen vi köpte huset 2021 och kickar först igång över -8.
Det som provats:
Alla elementen är luftade och termostatventiler motionerade. Kan inte hitta varken luft eller dåliga ventiler baserat på att jag får "pinnen" i ventilen till att röra sig fritt. Ingen luft alls från något element.
Golvvärmen är också luftad och pumpen där byttes förra året.
Även värmepannan är luftad. Här kom det en del luft men inget jag skulle uttrycka som anmärkningsvärt.
Jag kan inte känna någon större skillnad i värme på "tillrören" jämfört med elementen. Kan på något mäta 22° på röret innan termostaten men får 33° mitt på elementet.
Tack på förhand,
Rickard
Vet att detta diskuterats i olika trådar men jag har nog inte förståelse tillräcklig för att koppla varför det inte fungerar hemma hos oss.
Bakgrund:
Elementen har sista veckan blivit mycket kallare än tidigare i år och tidigare vintrar. De mäter på utsidan cirka 33-35° mätt med IR Termometer. Huset är fördelat på två byggnader med en liten hall imellan. Allt hänger ihop och är på samma system. Totalt cirka 125m2. Ena huset har en ovanvåning. Normala element där några är nya och några är äldre. Golvvärme i badrum. Huset är gammalt så det är tveklöst dåligt isolerat osv på vissa ställen. Detta borde ju dock inte ha betydelse för värmen på elementen.
Värmesystemet är en NIBE VVM-310 och en NIBE F2040. Båda har cirka sex år på nacken och inga bekymmer historiskt har funnits.
Tittar jag på pannans info så beräknad framledning 51,7° men framledning 38°. Jag har bifogat lite bilder på pannans statusskärm.
Utomhus tempen har inte på något sätt varit brutal (NV Skåne) utan låg igår på mellan 0 och -3°. Eltillsatsen har varit avstängd sen vi köpte huset 2021 och kickar först igång över -8.
Det som provats:
Alla elementen är luftade och termostatventiler motionerade. Kan inte hitta varken luft eller dåliga ventiler baserat på att jag får "pinnen" i ventilen till att röra sig fritt. Ingen luft alls från något element.
Golvvärmen är också luftad och pumpen där byttes förra året.
Även värmepannan är luftad. Här kom det en del luft men inget jag skulle uttrycka som anmärkningsvärt.
Jag kan inte känna någon större skillnad i värme på "tillrören" jämfört med elementen. Kan på något mäta 22° på röret innan termostaten men får 33° mitt på elementet.
Tack på förhand,
Rickard
Se till att värmebärarpumpen går med fart, just nu bara 30 %. Den står säkert auto och då kan det bli för dålig fart på flödet. Dom delar längst bort får inget/dåligt flöde, eller så är det för hela systemet.
Nu styrs säkert pumpen av datan och varierar farten efter eget tycke. I datan så går det nog att ställa om till manuell och en % -sats. Ställ 70 % till att börja med och avvakta ett dygn.
Nu styrs säkert pumpen av datan och varierar farten efter eget tycke. I datan så går det nog att ställa om till manuell och en % -sats. Ställ 70 % till att börja med och avvakta ett dygn.
Hej,J jonaserik skrev:Se till att värmebärarpumpen går med fart, just nu bara 30 %. Den står säkert auto och då kan det bli för dålig fart på flödet. Dom delar längst bort får inget/dåligt flöde, eller så är det för hela systemet.
Tack för svar. Ser inte ut som att jag kan justera det eller åtminstone så kan jag inte hitta det...
Mvh,
Rickard
Pumparna är frekvensstyrda från datan, enligt manualen. Menyn blir synlig genom att Bakåt-knappen trycks in i 7 sekunder då man står i startmenyn. Se sida 45. Och där går det att ändra driftläge på VB-pumpen, meny 5.1.11. Ställ om till manuell ( nu auto Fabriks ) och går säkert att ställa en fart i %. 70 % kan vara lagom till att börja med.
Hej igen,J jonaserik skrev:Pumparna är frekvensstyrda från datan, enligt manualen. Menyn blir synlig genom att Bakåt-knappen trycks in i 7 sekunder då man står i startmenyn. Se sida 45. Och där går det att ändra driftläge på VB-pumpen, meny 5.1.11. Ställ om till manuell ( nu auto Fabriks ) och går säkert att ställa en fart i %. 70 % kan vara lagom till att börja med.
Tack! Har fixat!
Hej,J jonaserik skrev:
Nu har det fått stå över helgen. Mest för att jag ville ge det tid men också för att det blivit kallare och då tyckte jag det var svårt att jämföra. Har bifogat bilder efter cirka 36 timmar med den 70%'a hastigheten.
Sifforrna skiljer sig inte så mycket som jag kan se. En stor skillnad är dock att elementen på ovanvåningen nu blir ordentligt varma. Resten är ungefär samma 😅
Medlem
· Västra Götaland
· 3 516 inlägg
Vilken modell av utedel har du ? 2040 serien har olika output, känns spontant som att allt fungerar men att det inte räcker till att köra bara vp utan eltillskott.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 516 inlägg
Är det en 16 kw eller 8 kw pump du har förstår inte. Är det en 8a så är den rätt liten, kanske ger 5 kw vid -7c .
Ska ärligen säga att jag vet inte. Köpte huset med dessa prylar och detta är det jag får ur NIBE systemet. Man kan ju gissa och säga att denna är 8 kw och att den då finns även i 6 och 12.I InsidersUnited skrev:
Klicka här för att svara