Vi har anlitat en firma som renoverat vårat badrum i höstas. Vi berättade att vi haft problem med att det fryst i ledningarna till handfatet (detta har skett en gång när det var -30 i några dgr i följd). De drog om alla ledningar och renoverade hela utrymmet. Nu har vi ännu större problem, nu fryser det i ledningen mellan handfatet och duschen samt ledningen till toalettstolen. Vi har i dag -18. Vi har löst isproppen till duschen två gånger på en kväll..

Är detta något man kan påtala till byggfirman? Vi har mer problem idag efter renoveringen än innan renoveringen. Vi berättade ju om vårt problem med frusna ledningar när de rev badrummet och det var inte ens i närheten så här mycket problem som vi har nu..

Innan renoveringen hade vi alla rör utanpåliggande i badrummet. Nu efter renoveringen ligger alla rör i väggen.

Ja, rör får inte förläggas där det finns frysrisk.
Det låter dock rätt anmärkningsvärt att rören frös även tidigare när de var utanpåliggande - det måste inneburit att det var minusgrader i badrummet?

• Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det verkar vara fel på utförandet av tjänsten. Då har ni rätt att få det åtgärdat enligt konsumenttjänstlagen.

Branschstandarden Säker vatten (2021:2) anger att tappvattenledningar inte får installeras på detta sätt:

Sida med byggstandard Säker vatten, punkt 4.1.4, om frostsäker installation av tappvattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sjoli
  • Laddar…
Det låter som att väggen saknade isolering. Vad gjorde firman mer än flyttade ledningarna?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ganska självklart att utanpåliggande ledningar i ett uppvärmt rum inte har samma frysrisk som inbyggda ledningar. Jag antar att ni inte lät lägga till någon dm extra isolering (och därmed minska rummets yta), och inte heller installerade en värmekabel längs vattenledningarna?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nej då det frös tidigare hade det var minus 30-35 grader i en vecka och då frös det i ledningarna från inkommande, dvs inte i ledningarna som låg i badrummet men de gick till handfatet. Nu fryser det bokstavligen i ledningarna som är i badrummet..

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
Går ledningarna i yttervägg eller golv mot plintgrund?

Givetvis bör du påtala problemet för entreprenören, det verkar inte fackmannamässigt utfört om det fryser vattenledningar i ett permanentboende.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ganska självklart att utanpåliggande ledningar i ett uppvärmt rum inte har samma frysrisk som inbyggda ledningar. Jag antar att ni inte lät lägga till någon dm extra isolering (och därmed minska rummets yta), och inte heller installerade en värmekabel längs vattenledningarna?
Vi frågade om vi skulle lägga ledningarna utanpå eller ej samt att vi haft fryst vatten förut och vi berättade vart det frös. Byggfirman sa att de skulle bygga in ledningarna för så gör man i dag och det blir snyggare så. Jag känner att jag anlitade en firma och betalade dyrt för renoveringen, jag litar på att firman har kunskap när de drar rör om vad som behövs. Om de hade sagt att frysrisken är stor om ni har inbyggda rör så hade vi valt utanpåliggande rör. Jag hade ingen som helst aning (innan igår) att man bör lägga värmeslingor i rören. Jag anlitade alla experter för att jag själv inte har någon kunskap alls i detta… jag har litat fullt ut på att de kan sin sak. De har varit hit flera gånger innan de påbörjade jobbet och kollat ledningar, el etc. Vi rev upp halva köksgolvet för att de skulle kunna byta ledningar hela vägen från inkommande vatten och se hur allt ligger i vårt hus. De sa ingenting om att vi behöver lägga på extra isolering och minska rummets yta. De la in rören och la isolering utanpå rören mot innerväggen till badrummet.

F fribygg skrev:
Går ledningarna i yttervägg eller golv mot plintgrund?

Givetvis bör du påtala problemet för entreprenören, det verkar inte fackmannamässigt utfört om det fryser vattenledningar i ett permanentboende.
Toalettledningen som nu fryst har en kort bit av ledningen i ytterväggen. Ledningen kommer upp från gjutningen i yttervägg och sedan påkopplat till toaletten. Just nu är det -16 grader.. Vi bor här och har värme på, toalettdörren har stått helt öppen hela natten.

Ledningen som frös igår två gånger på en halv dag går i innervägg mellan handfatet och duschblandaren, en sträcka på 50 centimeter.

S sjoli skrev:
De la in rören och la isolering utanpå rören mot innerväggen till badrummet.
Om jag förstår dej rätt går inte ledningarna i yttervägg?

Är utrymmet under köks eller badrumsgolvet ouppvärmt?

F fribygg skrev:
Om jag förstår dej rätt går inte ledningarna i yttervägg?

Är utrymmet under köks eller badrumsgolvet ouppvärmt?
Ledningen som frös igår till duschblandaren frös mellan handfatet och duschen. Dom ligger i en gammal yttervägg. Badrummet är en utbyggnad. Men bevisligen är det kalldrag där deluxe.

Ledningen som fryst nu till toaletten kommer upp från gjutet golv och går en kort bit i yttervägg och sen en kort sträcka inne i badrummet till toaletten

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
S sjoli skrev:
Toalettledningen som nu fryst har en kort bit av ledningen i ytterväggen. Ledningen kommer upp från gjutningen i yttervägg och sedan påkopplat till toaletten.
Det verkar som upplagt för problem, jag skulle be entreprenören göra om och rätt så det inte sker igen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter som att väggen saknade isolering. Vad gjorde firman mer än flyttade ledningarna?
De drog rören och sedan la de lite spillisolering utanpå och sedan byggde de badrumsväggen..

F fribygg skrev:
Det verkar som upplagt för problem, jag skulle be entreprenören göra om och rätt så det inte sker igen.
Vi kommer kontakta dem i morgon. Men frågan är om vi har någon rätt på vår sida att kräva reklamation?

Claes Sörmland
S sjoli skrev:
Vi kommer kontakta dem i morgon. Men frågan är om vi har någon rätt på vår sida att kräva reklamation?
Ja, konsumenttjänstlagen ger er den rätten.

4 § anger att tjänsten ska utföras fackmässigt. Det har detta företag inte gjort. Därmed är tjänsten felaktig enligt 9 §. Det ger er rätt att reklamera tjänsten enligt 17 §.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/konsumenttjanstlag-1985716_sfs-1985-716/

• Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.