13 529 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
EL problem i Arga Snickarn.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tja... det finns vissa som naturligtvis inte ska hålla på med el... men å andra sidan... det är inte rocket science elektriker sysslar med... Glöm inte bort att det finns elektriker som inte heller ska hålla på med el... Jag är lite trött på att en del elektriker är så livrädda för att förlora sina jobb så att dom dessutom vill förbjuda försäljning av elmatrial...ABL-Elektrikern skrev:Nej jag är inte för monopol!!
Men vissa saker här i livet skall utföras av yrkesfolk, anser i alla fall jag
Kan berätta om många skräckgrejor, men till att börja med tar jag bara något från i år (2009)
1. Komplett badrumsrenovering utan vara sig jord eller jordfelsbrytare. 2009-01
2 köksrenovering med strömförande spis 2009-01
3 Centralbyte i en villa. Alla säkringar 25 A, servicesäkring 35 A 2009-03
4 Spottar brandfarligt monterade. 2009-02,04,07,11,11, 12.
5 Alla utag bytta till jordade, utan att de är anslutna till jord. 2009-03,10.
6. Matning till garage utfört med nedgrävd 2* sxk 2*0.75, givetvis direkt i mark och avsäkrad 25 A. 2009-08. Polisanmält!
7. Så gott som hel inst i nybyggdt fritids hus bestående av uppspikad RKK 2*1,0, allt givetvis avsäkrat 16 A. Polisanmält. 2009-09
mm.mm
Detta och en hel del till under 2009 som jag kommit till på ett eller annat sätt.
Ser snart rött när hör någon på ett byggvaruhus stå och prata med frun att en sådan här jordfelsbrytare ska jag installera. Det han har i handen har en gång varit en Huvudbrytare och andra gången en 2 pol dvärgbrytare.
Nej nu orkar jag inte skriva mer idag.
Men om man nu skulle förbjuda försäljning av installationsmatrial, är det inte dags att då som någon tidigare här skrev förbjud försäljning av VVS matrial?
Det finns folk som drar el men utan behörighet, men som kan ha jobbat som elektriker i flera år... dessa gör fel enligt lagen men de har garanterat kunskapen....
Förvisso verkar den här tråden spårat ur litegrann... kanske dags att återgå eller lägga ner tråden?
Själva grunden i elläran har ju knappast ändrats. Men materialen har de. En snabbkoppling håller betydligt bättre än en skruvkoppling/torix osv.. Om jag är och kopplar i en kopplingsdosa där de sitter Torix brukar jag klippa bort dom och ersätta med Hellerman/Wago.R Göran skrev:Merparten av alla landets elinstallationer måste vara gjorda före 1970. Det som hänt sedan dess är väl att huvudspänningen höjts och tillkomsten av normmateriel t ex JFB samt plastinneslutna elcentraler. Elläran torde vara densamma, som den varit sedan 1850-talet. Tror dock inte på varken plastinneslutna elcentraler eller snabbbkopplingar. Möjligen kan man plussa för femledarsystem i större hus eftersom det motverkar inducerade störningar i elektronik.
Jag har sysslat en hel del med verkningar av blixt och EMP (Elektromotorisk puls). Härav anser jag att skydd av olika slag skall vara inkapslade i plåtcentraler. En jordkabel med koncentrisk PEN ger ett mycket gott skydd mot överslag till omgivningen. Det gör även en plåtcentral med plåtbaksida.
Men har som sagt svårt att förstå att spänsten i den mekanism som klämmer ledaren kan bestå över åren i en snabbkoppling.
Plastkapslade centraler håller jag däremot med om.. Har sett filmer på då sk. "självslocknande" plast brinner som om de vore näver! Vi sätter uteslutande Hagers plåtkapslingar.
Hur ofta händer det att någon dör av en felkopplad vattenledning?Odjuret skrev:Men om man nu skulle förbjuda försäljning av installationsmatrial, är det inte dags att då som någon tidigare här skrev förbjud försäljning av VVS matrial?
Det finns folk som drar el men utan behörighet, men som kan ha jobbat som elektriker i flera år... dessa gör fel enligt lagen men de har garanterat kunskapen....
Förvisso verkar den här tråden spårat ur litegrann... kanske dags att återgå eller lägga ner tråden?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Måste säga att det ni såg i arga snickaren är faktist så det är i verkliga livet tyvärr och det är oftast så med våra ny svenskar. det är bristande kunskap inget annat.. Har sett mycket skit när jag jobbat som fastighets tekniker. Med el som går från kök in i badrum kopplat till tvättmaskin. Man får en fela där det står lampan fungerar inte. Man kommer dit och trådarna e bara instukna i kontakten och lite tejp på det. Har sett mycket fusk med elektiker oxå.
så e det vi lever i en stressad värld. Svensken fungeraar på detta vis grenkontakt på grenkontakt på grenkontakt. inte så bra det heller.. (obs ) jag har inget i mot ny svenskar )
Var ju någon månad sedan en fjärrvärmeinstallatör dog vid installation, vet inte om röret som sådant var orsaken men det har ju hänt flera gånger när man luftat efter en installation att folk tappat medvetandet.
http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter/artikel.asp?Artikel=3231238
http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=3294594
// Mats
http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter/artikel.asp?Artikel=3231238
http://www.sr.se/cgi-bin/orebro/nyheter/artikel.asp?Artikel=3294594
// Mats
Kan även detta vara orsakat av hempulande amatörer som "micklai" med elinstallationen? :eek:myrstack skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Dom flesta tror jag tyvärr ändå skulle välja den billigaste...för dom flesta kan nog inte avgöra kvalitetsskillnaden, dvs vilken risk dom tar att välja den billigaste.Rrrrr skrev:Bra och Billigt är sällan samma sak.. Det är inte alltid en fördel att välja den billigaste offerten!
Om jag tog in en offert på att göra om ett badrum tex och offerterna såg ut så här:
Firma 1: 285000kr
Firma 2: 270000kr
Firma 3: 265000kr
Firma 4: 115000kr
Då skulle jag absolut inte välja Firma 4. Jag skulle gå vidare med Firma 1-3, kolla referenser, om de verkar seriösa/trevliga osv. sedan välja den av dom som jag fick bäst känsla för...
OT: Detta gäller speciellt inom IT-sektorn. Jag önskar att det krävdes behörighet för att programmera.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Rrrrr skrev:Bra och Billigt är sällan samma sak.. Det är inte alltid en fördel att välja den billigaste offerten!
Om jag tog in en offert på att göra om ett badrum tex och offerterna såg ut så här:
Firma 1: 285000kr
Firma 2: 270000kr
Firma 3: 265000kr
Firma 4: 115000kr
Då skulle jag absolut inte välja Firma 4. Jag skulle gå vidare med Firma 1-3, kolla referenser, om de verkar seriösa/trevliga osv. sedan välja den av dom som jag fick bäst känsla för...
Skulle klart valt den fjärde. Hur kan man ens tänka sig lägga nästan 300 lakan på ett badrum. Det enda man gör där inne är ju nästan ändå bara duschar och skiter.Bo.Siltberg skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Med en detaljerad uppdragsspecifikation så väljer jag den som är billigast om mötet med hantverkaren inger förtroende och referenserna är bra.
Jag skulle inte som vissa på forumet påstår anta att lågt pris är lika med oseriös hantverkare.
Om jag bodde på en mindre ort skulle jag istället misstänka firma 1-3 för kartellbildning.
Jag skulle inte som vissa på forumet påstår anta att lågt pris är lika med oseriös hantverkare.
Om jag bodde på en mindre ort skulle jag istället misstänka firma 1-3 för kartellbildning.