Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Friedrich skrev:
Vad jag dock skulle vilja se är att folk faktiskt döms för livsfarliga elinstallationer INNAN det händer något.
DET är nåt jag verkligen också skulle önska !!!
Både hempulare och elektriker borde åka dit så det ryker, när dom gjort och lämnat farliga saker efter sig.

Sen borde antingen kravet på behörighet försvinna eller så borde ansvaret för elanläggningen lyftas över på elektrikern istället för fastighetsägaren.

Men man kan åtminståne börja med att ta bort kravet på anställningsförhållande för arbete under överinseende av behörig. Detta är ju mycket tydligt protektionism och har ingen elsäkerhetsmässig grund.

ABL-Elektrikern skrev:
Det skulle helt enkelt vara svårare att köpa centraler o övrig materiel avsett för fast montage för alla och envar.
Jag märker att du är för monopol, varför inte förbjuda försäljning av:
  • wws-matriel t.ex. snabbkopplingar, teflontejp och annat som kan användas till felaktiga installationer av rörkopplingar
  • våtrumsprodukter som kakel, klinker våtrumsmebran, mycket fiffel där
  • reservdelar till bilar, speciellt bromsklossar och andra säkerhetsdetaljer
  • alkohol till alla som inte kan visa att de inte överkonsumerar
  • fet mat och onyttigheter till alla med BMI över 25
  • biljetter till fotbollsmatcher till alla män som ju är potentiella huliganer
  • allt elmaterial till alla elektriker som visat sig inkompetenta
Ja listan kan göras lång!

Du kan vara glad att det finns de som är så inkompetenta som de i arga snickaren, de ger i slutändan hantverkare jobb.
Men visst kan vi omöjliggöra försäljning av elmaterial till icke behöriga. Det betyder att fler kommer att beställa entreprenad från Polen och andra billiga östländer, där det verkar finnas betydligt billigare hantverkare och el-material.
För du tror väl inte att de som "micklar" som de på TV skulle ha vilja eller förmåga att betala vad det kostar att leja svindyra svenska hantverkare?

Tacka vet jag EU som möjliggör valfrihet. Men du verkar vilja ha tillbaka monopolpartiets storebrorssamhälle.

Om man skall tro denna diskussion så är elektrisk ström/spänning det farligaste i ett hus eller i livet. Ett hus kan ju ramla ihop pga dålig konstruktion. Något betydligt farligare är bilar. Här släpper man fram folk, som uppenbarligen inte har där att göra. Känner ni igen liknelsen med "elhempularen".

Det finns altså mängder med saker som är farliga för människan varav el är en sådan. Jag vet inte hur många olyckor som inträffar pga förväxlade trådar i ett bytt vägguttag. Detta får ju vem som helst göra under förutsättning av nödig kunskap. I EU Tyskland sträcker sig den rätten även till att utöka.

Men vi har nog mycket höga ambitioner i Sverige jämfört med de 45 länder i tre världsdelar jag besökt. Utom en sak som jag blir ganska förundrad över: Hur kan man tillåta vägguttag eller strömbrytare med sk snabbkoppling. Värdelöst skit, som borde vara förbjudet. Naturligtvis skall man använda skruvfastsättning av ledare!

R Göran som läste till begränsad behörighet redan 1970.

Mikael_L
R Göran skrev:
Utom en sak som jag blir ganska förundrad över: Hur kan man tillåta vägguttag eller strömbrytare med sk snabbkoppling. Värdelöst skit, som borde vara förbjudet. Naturligtvis skall man använda skruvfastsättning av ledare!
Man tillåter snabbkoppling för att det ger färre bränder ... :)

stilofunk skrev:
Jag märker att du är för monopol, varför inte förbjuda försäljning av:
  • wws-matriel t.ex. snabbkopplingar, teflontejp och annat som kan användas till felaktiga installationer av rörkopplingar
  • våtrumsprodukter som kakel, klinker våtrumsmebran, mycket fiffel där
  • reservdelar till bilar, speciellt bromsklossar och andra säkerhetsdetaljer
  • alkohol till alla som inte kan visa att de inte överkonsumerar
  • fet mat och onyttigheter till alla med BMI över 25
  • biljetter till fotbollsmatcher till alla män som ju är potentiella huliganer
  • allt elmaterial till alla elektriker som visat sig inkompetenta
Ja listan kan göras lång!

Du kan vara glad att det finns de som är så inkompetenta som de i arga snickaren, de ger i slutändan hantverkare jobb.
Men visst kan vi omöjliggöra försäljning av elmaterial till icke behöriga. Det betyder att fler kommer att beställa entreprenad från Polen och andra billiga östländer, där det verkar finnas betydligt billigare hantverkare och el-material.
För du tror väl inte att de som "micklar" som de på TV skulle ha vilja eller förmåga att betala vad det kostar att leja svindyra svenska hantverkare?

Tacka vet jag EU som möjliggör valfrihet. Men du verkar vilja ha tillbaka monopolpartiets storebrorssamhälle.
Jag märker att du är mot monopol, så värför inte tillåta försäljning av:

Dynamit till alla som hempular sig ett nytt hus.
Pistoler och automatvapen, fritt så vi kan försvara oss.
Pilotlicenser till alla som kan flyga datasimulator.
Fri handel på medicin av alla sorter.
Sedel-tryckpressar till alla som måste anlita hantverkare.
o.s.v.

Ibland finns det en tanke bakom att vissa prylar inte är lämpligt att handha
utan tillräcklig kunskap.
Kraften i en kortslutning kan vara väl så kraftig som en dynamitsmäll.
Ett elfel kan döda snabbt och effektivt, inte bara den okunnige hempularen utan
även andra oskyldiga omgivningen, om man gör fel.
Den fjuttar effektiv eld på det mesta.
Jag har sett både porslin och metall som smälts av ljusbågen.

R Göran skrev:
Hur kan man tillåta vägguttag eller strömbrytare med sk snabbkoppling. Värdelöst skit, som borde vara förbjudet. Naturligtvis skall man använda skruvfastsättning av ledare!

R Göran som läste till begränsad behörighet redan 1970.
Haha haha haha.. :wow:

Dags att vakna upp ur dvalan.. Året är inte 1970 nu.. utan 2009 :rolleyes:

Det är bara besvikna hantverkare som försöker förhindra prispress genom att försöka tillskansa sig monopol på el-matriel under täckmantel av säkerhetstänkande. Det finns ju dessutom otaliga trådar om hur hantverkare bedriver ocker på el-matriel.

Genom att ha en öppen marknad så kan alla få del av prispress genom parallellimport från övriga europa.

Jag förespråkar inte att gemene man ska göra el-installationer men det kan inte regleras med gammaldags handelshinder!

Hoppas att vi på sikt får gemensamma regelverk inom EU och gemensam utbildningsplan för elektriker/rörmokare och övriga hantverkare så att vi verkligen kan få en öppen marknad! Då kommer fler att ha råd med kompetenta yrkesmän!

Varför skulle det bli billigare? Samma pengar ska ju in till företagaren hursomhelst.. Tvingas jag sänka påslaget på material så får man ju ta de pengarna någonannanstans istället.. ie högre timdebitering

Om det inte vore allmän tillgång på el-materiel så skulle ju inte heller lekmannen ha tillgång till marknadsprissättning och acceptera dagens pålagor och kanske ännu högre priser.
Om du istället kompenserar dig på arbetskostnad så väljer jag någon annan!

stilofunk skrev:
Om det inte vore allmän tillgång på el-materiel så skulle ju inte heller lekmannen ha tillgång till marknadsprissättning och acceptera dagens pålagor och kanske ännu högre priser.
Om du istället kompenserar dig på arbetskostnad så väljer jag någon annan!
Vem ska du då välja? Någon firma som stilla accepterar att de plötsligt får in mycke mindre pengar i firman.. doh! :wow:

Det är det jag menar med öppen marknad i hela Europa! När exportindustrin konkurrerar med hela välden så borde servicesektorn kunna konkurrera med EU!d^_^bd^_^b

Vadå försöker tillskansa sej monopol :confused:
Det ju ett jättestort utval av firmor som kunden kan vända sej till för att få jobbet utfört.
Vi har nu ett gemensamt regelverk, precis som du efterlyser, så det är fritt fram att ringa till Polen eller ända till Italien, om du så önskar :D
Precis som "Rrrrr" påpekar så har varje företag en förbannad skyldighet att tjäna kosing, precis som det bolag du jobbar på "stilofunk".
Om företaget inte får täckning för verksamheten på materielen, så måste detta läggas på arbetet.
Ett företags främsta uppgift är nämligen att vara lönsamt. Om det sen "ockrar" så försvinner det snart.
Detta är fundamenalt min käre "stilofunk", så är det och kommer troligen alltid att vara så.
Hoppas Jag

Redigerat:
Om du inte kan sänka ditt pris med bibehållen marginal beror väl på att du inte är tillräckligt konkurrenskraftig, och då är de bara att lägga ner. Det finns alltid andra med bättre förmåga att anpassa sig!

Inte tillräckligt ensad på utbildningssidan så att hantverkare från de gamla östländerna är utbildade enligt det regelverk vi har i Sverige, men jag hoppas på bättring!

Om du inte har råd att betala vad det kostar så får du anlita någon annan.
Det finns alltid kunder som inser värdet av kvalitet och mervärdet hos en seriös installatör.d^_^b

För min det handlar det bara om att göra så bra affär som möjligt! Det finns alltid duktiga yrkesmän som inte sätter näsan i vädret, och det är bland dem jag väljer.:wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.